هفته نامه

مشکل خودروسازان ژاپنی با خانم‌ها چیست؟!

صنعت خودروی جهانی هنوز هم فضای مردانه‌ای دارد. تغییر این وضعیت مخصوصاً در ژاپن یکی از مأموریت‌های مهم به شمار می‌رود.


خودروسازان ژاپنی در یک دهه اخیر با بدترین بحران کمبود نیروی کار مواجه شده‌اند و خانم‌های بیشتری را استخدام می‌کنند. مشکل این است که همه آن‌ها یک رفتار را نشان داده و با کوچک‌ترین گروه مهندسان خانم سرشاخ شده‌اند.


در اینجا حتماً باید به داستان یوئی میتسوهاشی اشاره کنیم. کاپیتان تیمی که خودروهای مسابقه‌ای را در دانشگاه اوزاکا می‌ساخت یک مهندس ۲۴ ساله بود که اگر می‌خواست فقط برای تویوتا یا نیسان کار کند یکی از بهترین نیروهای این دو شرکت می‌شد؛ اما از آنجایی که او علاقه مفرطی به خودروها داشت از حضور تمام وقت خود در صنعت خودرو مطمئن نبود. صنعتی که به خاطر ساعت‌های کاری زیاد و عدم تساوی حقوق زن و مرد شناخته می‌شود.


میتسوهاشی که درست در وسط یکی از کارگاه‌های دانشگاه ایستاده می‌گوید:

مردم همیشه به من می‌گویند تو می‌توانی به هر شرکتی که می‌خواهی بروی. من می‌خواهم بچه داشته باشم اما الآن از نگهداری آن‌ها در زمان کار کردن مطمئن نیستم؛ بنابراین می‌خواهم یک مستخدم داشته باشم تا گزینه‌های بیشتری را بررسی کنم.

کمبود نیروی جوان باعث شده ژاپن تشنه نیروی کار جوان باشد. این وضعیت در دو دهه آینده وخیم‌تر خواهد شد زیرا گفته شده نیروی کار جوان این کشور کاهش ۸ میلیون نفری را شاهد خواهد بود. به همین ترتیب صنعت خودرو نیز برخی جذابیت‌های خود برای دانشجویان را از دست داده است، دانشجوهایی که می‌خواهند در بخش‌های مالی و طراحی نرم‌افزار مشغول شوند. ۱۰ سال پیش کمپانی تویوتا بهترین شرکت برای دانشجویان ریاضی و علوم محسوب می‌شد؛ اما هم‌اکنون رتبه تویوتا به شش رسیده و حتی هوندا و نیسان از نظر جذابیت شغلی در رده‌های پایین‌تر قرار دارند.

تاتسو یوشیدا یکی از کارکنان باسابقه نیسان می‌گوید:

یکی از دلایلی که آن‌ها می‌خواهند کارمندان زن بیشتری را استخدام کنند همین است؛ اما موضوع این است که فارغ‌التحصیلان مهندسی انتخاب‌های زیادی دارند.

از سال ۲۰۱۳ و زمانی که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن تلاش‌های خود برای آوردن نیروی کاری خانم بیشتر به محیط‌های کاری را اعلام کرد، کمپانی‌های ژاپنی نیز تلاش داشته‌اند همین کار را دنبال کنند.

اما در بخش دیگر ماجرا شرکت‌هایی همچون کالبی قرار دارند که تولید کننده چیپس بوده و مدیرعامل آن آکیرا ماتسوموتو با گفتن این جملات تفاوت جنسیتی را رد کرده است: “اگر شما تنوع را دوست ندارید می‌توانید ساکت باشید.”

اما تلاش‌های غیرمستقیم‌تری در صنعت ساخت‌وساز صورت گرفته است، جایی که کارگران زن گاهی اوقات توانایی‌های خود را با رنگ صورتی و الگوهای گل مانند نشان داده‌اند.

صنعت خودرو به نوبه خود در تلاش است تنوع جنسیتی را اعمال کند. تویوتا در سال ۲۰۱۴ شروع به پرداخت وام‌های دانشگاهی برای دانشجویان مهندسی‌ای همچون میتسوهاشی کرده است. تویوتا و هوندا ماه پیش مراکز مراقبت روزانه بیشتری را نزدیک تأسیسات خود افتتاح کرده‌اند و تویوتا حتی پیشنهاد کرده والدینی که در شیفت‌های اواخر شب کار می‌کنند می‌توانند بچه‌های خود را در این مراکز ثبت‌نام کنند. البته همین روش بجای اینکه نشان دهنده یک‌ راه‌حل باشد به نوعی علامت یک مشکل را نشان می‌دهد. کمپانی‌ها می‌گویند همچنین ساعات کاری منعطفی را برای مادران ایجاد کرده و دستشویی‌های زنانه بیشتری را در نظر گرفته‌اند.

نیسان که از سال ۲۰۰۴ اقدام به تعریف برنامه تساوی جنسیتی کرده می‌گوید هم‌اکنون ۱۰ درصد مدیران ژاپنی‌اش را بانوان تشکیل می‌دهند. بنا به گفته مقامات ژاپنی، میزان متوسط مدیران خانم ژاپنی در صنایع بزرگ حدود ۴ درصد است.


رنا نگای، مهندس ارشد ۴۸ ساله نیسان است که مسئول هدایت تیمی که روی راحتی سواری خودروها کار می‌کند را بر عهده داشته و در چند سال اخیر شاهد اضافه شدن نیروی کاری خانم بیشتری به کمپانی بوده است. او می‌گوید: “واقعاً امیدوارم بتوانم آن‌ها را راهنمایی کنم.”

اما در کمپانی‌های دیگر اعداد خیلی احساس‌برانگیز نیستند. کمتر از ۲ درصد ۹۹۷۷ مدیر تویوتا خانم هستند. این خودروساز در ماه ژانویه اولین مهندس خانم لکسس را معرفی کرد.

در هوندا کمتر از ۱ درصد مدیران از بانوان هستند. یکی از آن‌ها مهندس ناتسوکو ایواساکی است که گفته تبعیض جنسیتی این روزها کمتر دیده می‌شود.


در سال ۲۰۱۳، انجمن مهندسان خودروی ژاپن شروع به برگزاری یک سری مراسم جالب به منظور تلاش برای افزایش مشارکت بانوان کرد. در اولین رویدادهای برگزار شده، بانوان داستان‌های گوناگونی را بازگو کردند. یکی از آن‌ها می‌گوید:

بغض برخی بانوان ترکید و گریه کردند. داستان‌های زیادی درباره تنها بودن در اداره و یا برکنار شدن به خاطر عدم حضور اضافی در شرکت گفته شد.

یکی از دست‌اندرکاران این میتینگ‌ها می‌گوید:

هم‌اکنون من از زبان افراد بیشتری می‌شنوم که می‌گویند تنها به کار خود ادامه دهید.

اما یک‌چیز تغییر نکرده است: عضویت بانوان در انجمن هنوز هم در حد ۲ درصد باقی مانده است. تویوتا، نیسان و هوندا از بازگوی کردن اینکه چه تعدادی از مهندسان شرکت خانم هستند سر باز زده‌اند.

صنعت خودروی خارج از ژاپن نیز اکثراً مردانه است. در سال ۲۰۱۴ بود که اولین مدیرعامل یک برند خودرویی آمریکایی معرفی شد. در آن سال خانم ماری بارا به عنوان رئیس جنرال موتورز انتخاب شد. همچنین سرجیو مارکیونه مدیرعامل فیات-کرایسلر گرفته تمامی گزینه‌های احتمالی برای کسب این سمت در سال آینده مرد هستند.

اما سهم کمتر زنان در رشته‌های علوم، مهندسی و ریاضیات نیز بخشی از مشکل است. در آمریکا، آلمان، فرانسه و کره جنوبی زنان تنها ۲۱ تا ۲۵ درصد سهم فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این عدد در ژاپن به ۱۵ درصد می‌رسد.

میتسوهاشی می‌گوید علاقه به خودروها را از پدر خود به ارث برده، پدری که یک مزراتی داشت. او می‌گوید:

بخشی از من نمی‌خواهد از خودروها جدا شود. من می‌خواهم مردم بدانند که خودروها چقدر جذاب هستند!

منبع: bloomberg

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. امیر.عارف

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    یک روزهایی تو ایران هم در به در دنبال کارگر میگشتند و صنعت و اقتصاد بشدت در حال رشد بود تا اینکه مسئولین توانمند، با همت و تلاش شبانه روزی توانستند، آمار بیکاری را تا اینجا برسانند. باشد تا رستگار شویم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      ژاپن شدیدا تشنه نیروی جوان هست
      کجان این ژاپنیا ببینن تو ایران چند تا جوان کلیه هاشونو گذاشتن برا فروش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهراد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    یاد افتتاح پارک بانوان تو یکی از شهر های ایران افتادم که تو مراسمش حتی یه خانوم نبووود!!!
    فک نکنم تو صنعت خودروی ما حتی 0.0000001% کارکنانش خانم باشند.

    اونجا 8 میلیون نیروی کار کم میارن اینجا 16 میلیون جوون بیکارن.چه تفاوت تلخی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      این یکی از ده ها نمونه تناقض تو ایرانه از اینوریش هم داریم اونجائی که مسئول نظام وظیفه در دفاتر پلیس +10 یا حتی پزشکان معاین سربازی رو خانم میذارن!!!کلا با طناب پوسیده باصطلاح برابری جنسیتی رفتیم تو چاه و یادمون رفت عدالت همیشه با تساوی هم معنا نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Genius

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    مسئله اینجاست که از جیمز وات گرفته تا گوتلیپ دایملر و هنری فورد و کیشیرو تویودا همه و همه آقا بودند و خانم ها نه در صنعت خودرو و نه در هیچکدام از دیگر صنایع نقش انقلابی و موسس نداشته اند.اینکه بگیم گذشته ها رو بیخیال و بیایم از امروز بگیم زن و مرد دارای فرصت ها و امکانات کاملا یکسان باشند عین ظلمه برای اینکه از قدیم و ندیم گفتن معما چو حل گشت آسان شود و معماهای جهان هستی از ابتدا تا اکنون توسط آقایون حل شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      اگه اینطور بگیم بی انصافیه،
      همین برف پاک کن هم اختراع خانوم ها بوده. دلیل نمیشه که.
      اما بگیم آقایون بیشتر به مکانیک علاقه دارن بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. اصفهانی

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      و اینکه تا هشتاد سال پیش حتی تو کشورای غربی زن دارای حق انتخاب و رای نبود رو هم مقصرش یه ادم مریخیه نه مردا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sina

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    چه خوب بود این مقاله
    تشکر از شاهین عزیز ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      ارادتمندم سینا جان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. lmbx

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    “یکی از دلایلی که آن‌ها می‌خواهند کارمندان زن بیشتری را استخدام کنند همین است؛ اما موضوع این است که فارغ‌التحصیلان مهندسی انتخاب‌های زیادی دارند.”
    ای خدا چرا ما باید تو ایران به دنیا میومدیم اینجا مهندس بدبخته بدبخت! امسال لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه دولتی میگیرم ولی به خدا برای کار آموزی به مشکل برخوردم هر جا میری میگن قدیم میگرفتن یا معرفت کیه! به خدا میخوام کار یاد بگیرم و حاضرم برای این که قبولم کنن نظافت رو هم به عهده بگیرم. بعد یه عده میگن جوان های امروز و دانشگاهیا کار بلد نیستن خوب بابا یجا باید باشه که تجربه کسب کنم والا کسی فرصت نمیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohamad

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    احساس میکنم دلیل اینکه زن ها جایگاه ویژه ای در صنعت ندارن یا حتی اگر هم اندک جایگاهی دارن با همین رایزنی های فمنیست گرایانه ست ، اینه که اکثر صنایع از بیخ و بن با مدل ذهنی مردها بوجود اومده و اگر این واقعیت رو بپذیریم که مرد و زن غالبا از لحاظ توانایی ها و اولویت ها و در مجموع مدل ذهنی باهم متفاوت اند میشه پی برد که چرا زن باید خودشو با چنین محیطهایی سازگار کنه و به آهستگی و جلب اعتماد وارد صنایعی که مردها عمدتا موسس اونها بودن، بشه.
    اما بهرحال کشورها و جوامعی که اعتماد به نفس بیشتری به زن هاشون دادن و حقوقی براشون در نظر گرفتن به مرور نتیجش رو هم دیدن، چراکه زنهای قدرتمند و عاقل، در بنیان خانواده فرزندان و مردان جسورتر و قدرتمندتری رو تربیت میکنند و تحویل جامعه میدن و اون جامعه پیشرفت میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. اصفهانی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مردسالاری تا شصت هفتاد سال پیش حتی تو کشورای غربی هم وجود داشت
    حتی تو سوئیس تا سی سال پیش زن حق رای نداشت
    مردسالاری مقصر این وضعه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا