هفته نامه

دفاع یا گل به خودی؟!

“بدون هیچ تعصب و بر اساس اصول مهندسی می‌توان ثابت کرد که پراید و پژو‌۴۰۵ خودروهایی قدیمی نیستند چراکه بر اساس استانداردهای روز تولید شده و با توجه به تیراژ بالایی که نسبت به سایر خودروسازان دارند، قادرند بدون رقیب در یک بازه قیمتی به دست مشتریان برسند.”

این‌ها سخنان مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی بزرگ کشور نیست بلکه گفته‌های یک متخصص صنعت خودرو است که تحت عنوان “چرا از پراید و ۴۰۵ باید دفاع کرد؟” در هفته‌نامه‌ای اقتصادی منتشر شده و بنده بر حسب اتفاق چندی قبل آن را در فضای مجازی مطالعه نمودم. بنده‌ی حقیر نه کارشناس خودرو هستم و نه عضوی از کمپین‌های مختلف فضای مجازی و نه چیز دیگر. تنها یک مصرف‌کننده‌ی خودرو هستم که دست بر قضا از یکی از همین خودروهای ذکر شده در بالا استفاده می‌کنم.

cartoon-04
بی‌مقدمه سراغ اصل مطلب می‌روم و چندین سؤال بدیهی و واضح را می‌پرسم. سؤال بنده از دوست عزیز این است که منظور شما از استاندارد چیست؟ استاندارد سال ۲۰۱۶ مدنظر شماست یا استاندارد بیست و اندی سال پیش؟ پراید و پژو ۴۰۵ در کدام موسسه‌ی ایمنی و در کدام انکاپ اروپایی یا جهانی تست شده‌اند؟ در تست‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ی این مؤسسات این دو خودرو چند ستاره می‌توانند به دست بیاورند؟ مگر نه اینکه همه‌روزه شاهد تصاویری غم‌بار از تصادف این خودروها در جاده‌ها و تبدیل‌شدن آن‌ها به تکه‌ای آهن‌پاره هستیم؟ این دوست عزیز از کدام اصول مهندسی صحبت می‌کند؟ اگر این خودروها استاندارد بودند پس چرا در خود کشور مبدأ و در بیست سال پیش تولید آن متوقف شد؟ اینکه قدرت خرید مردم عزیز کشورمان پایین است و این دو خودرو تنها خودروهای قابل دستیابی برای خیل اعظمی از افراد هستند مطلب درست و حقیقی است اما اینکه بخواهیم ادامه‌ی تولید و فروش این دو خودرو و پسرعموهای رنگارنگ آن‌ها را با توسل به اصول مهندسی موجه نشان دهیم کاری است بس ناصواب! کافی است در پدال راجع به نتایج تست‌های تصادف ناامید کننده‌ی رنو کوئید و شورلت اسپارک جست‌وجو کنید تا بفهمید که سطح تست‌های تصادفات آن‌ها چگونه است! کار به جایی رسیده که غول خودروسازی آمریکا یعنی جنرال موتورز به خاطر نتایج ضعیف برخی خودروهای خود در آمریکای لاتین فشار زیادی را متحمل شده است. پس صحبت از خودروهای استاندارد دو دهه‌ی پیش محلی از اعراب ندارد. جدای از مسائل ایمنی، آیا شما مصرف سوخت این دو خودرو را منطبق بر معیارهای روز دنیا می‌دانید؟ هم‌اکنون مصرف برخی از این خودروها با نمونه‌های ۶ سیلندر روز دنیا برابری می‌کند؟ حال سخن از کدام استاندارد است؟!

cartoon-10
در ادامه‌ی این نوشته می‌خوانیم: “به نظر می‌رسد برخی تبلیغات نامناسب که علیه این دو خودرو صورت می‌گیرد سبب شده تا افکار عمومی نیمه‌خالی این دو خودرو را بیشتر مدنظر داشته باشند درحالی‌که به عنوان یک متخصص صنعت خودرو می‌توانم بگویم خودرویی مانند پراید که روی پلتفرم ایکس ۱۰۰ قرار گرفته اگر به صورت منطقی مورد استفاده قرار گیرد یکی از بهترین خودروهایی است که در حال تولید بوده و می‌تواند حتی تیراژ آن از اینکه هست بیشتر شود.

این خودرو برای سرعت‌های زیر یک‌صد کیلومتر در ساعت بسیار عالی است و با توجه به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل، کولر، کیسه هوا و موتور یورو ۴ و سوخت پایین یکی از مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهایی است که هم‌اکنون به تولید می‌رسد.”

ایشان که متخصص صنعت خودرو است می‌فرمایند اگر پراید به‌صورت منطقی مورد استفاده قرار گیرد یکی از بهترین خودروهای در حال تولید است! سؤال این است که منظور ایشان از استفاده‌ی منطقی چیست؟ خیل عظیم مالکان این خودرو چه استفاده‌ی غیرمنطقی‌ای از پراید کرده‌اند که حال باید این‌گونه سخنان را بشنوند؟ اگر منظور متخصص گرامی رانندگی با سرعت پایین است پس چرا روی آن محدود کننده‌ی سرعت نصب نمی‌کنند؟

در ادامه این دوست عزیز اشاره کرده‌اند که پراید برای سرعت‌های زیر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بسیار عالی است! این دسته از سخنان مبهم و کلی برای افرادی که آشنایی نسبی با شرایط روز این صنعت دارند به یک لطیفه می‌ماند! ترمز ضد قفل، کولر و … که برای خودروهای ما “امکانات” محسوب می‌شود چندین سال است که در اکثر بازارهای مهم دنیا به عنوان یک الزام و تجهیزات پیش پا افتاده شناخته شده‌اند. آیا در زمانه‌ای که صحبت از عرضه‌ی خودروهای بدون راننده و خودران است “ترمز ضد قفل” و “کولر” را جزو امکانات یک خودرو دانستن خنده‌دار نیست؟!

در ادامه می‌خوانیم: “به نظر می‌رسد برخی از اظهاراتی که درباره این خودرو صورت می‌گیرد بیشتر جنبه پوپولیستی داشته باشد و افرادی که از آن ایراد می‌گیرند، بیش از آنکه ایرادی کارشناسی به این خودرو بگیرند قصد دارند تا به افکار عمومی نفوذ پیدا کرده و در این عرصه برای خود نامی دست‌وپا کنند. کسانی که به واقعیت‌های تولید خودرو در ایران آگاه‌اند طبیعتاً چنین اظهاراتی را به زبان نمی‌آورند و خودروهایی نظیر پراید و پژو‌۴۰۵ را از رده خارج و فاقد استاندارد نمی‌دانند.”

ما هم اعتراف می‌کنیم که در شرایط کنونی و با توجه به قدرت خرید عامه‌ی مردم تقریباً خودرویی وجود ندارد که از نظر قیمتی جایگزین این دو خودرو شود (هرچند با کمی جست‌وجو می‌توان به خودروهایی نظیر داتسون گو و… رسید) اما آیا ایراد گرفتن از این دو خودرو امری پوپولیستی محسوب می‌شود؟! آیا بدیهی‌ترین واقعیات موجود را می‌توان نادیده گرفت؟ اگر پراید و ۴۰۵ از رده خارج نیستند پس چرا پژو و کیا این دو خودرو را چندین سال است که تولید نمی‌کنند؟ چرا چندین و چند نسل دیگر از این خودروها تولید شده‌اند؟

cartoon-02
به نظر می‌رسد سخنان این متخصص صنعت خودرو در “دفاع” از دو خودروی فوق‌الذکر ایراد شده باشد اما بیشتر شبیه “گل به خودی” است که حاصلی جز ناراحتی بیشتر در پی نخواهد داشت. به خصوص آنکه این دو محصول و دیگر خودروهای بنا شده بر پایه‌ی پلتفرم آن‌ها سال‌هاست که از نظر تکنولوژی و ایمنی در “آفساید” قرار دارند!

cartoon-12
بی‌تردید ما از واقعیت‌های تولید خودرو در کشورمان بی‌اطلاع نیستیم اما انتظار هم نمی‌رود که اطلاعات نادرستی به افراد جامعه انتقال یابد. همه‌ی ما آرزو داریم که خودروهایی به‌روز و استاندارد تولید شوند تا هم مردم عزیز از لذت داشتن چنین خودروهایی برخوردار شوند و هم شرکت‌های خودروساز هم بتوانند چرخ‌های اقتصاد میهن عزیزمان را بچرخانند.

سخن دراین‌باره بسیار است اما قضاوت را به شما عزیزان می‌سپاریم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. sj

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (187 ديدگاه)

    ,واسه ایرانی جماعت همین پراید خوبه فک کن یه درصد به ایرانی ها ماشین یورو 5 بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. madjid

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      من و شما فقط در مورد خودمون حق داریم نظر بدیم …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Bavaria

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      یورو استاندارد آلایندگی هست
      دوست عزیز یعنی ایرانی جماعت نباید هوای پاک تنفس کنند؟؟؟
      حرف شما از حرف متخصص صنعت خودروی کشور، غیرمنطقی تر و ناراحت کننده تره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Mdesign

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (29 ديدگاه)

      چطور به این نتیجه رسیدین ؟
      قبل هر چیز یورو 5 یا 6 یا هر عدد جدیدتری که اومده استاندارد آلایندگی و بازده سوخت هست نه چیز دیگری … لطفا به این سوالات من پاسخ بدید !
      چرا ایرانی ها لایق خودرو های بهتر نیستند ؟
      چرا ایرانی ها لایق هوای پاک نیستند ؟
      چرا ایرانی ها نباید خودروی ایمن و با کیفیت داشته باشند ؟
      چرا ؟

      نظر شخصی من و دیدن اطرافیانم نشان از لیاقت این مردم برای داشتن خودروی باکیفیت ، ایمن ، پاک . اقتصادی دارد … و باید هم رویه عوض بشود !

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Ferrari Huayra Sv

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      دردیه که عمیقه
      روی سرطان نمیشه چسب زخم زد.
      ما چی تو کشورمون استاندارده که ماشین باشه……
      فقط به ذکر همین نکته اکتفا میکنم.
      درآمد متوسط مردم ایران نسبت به متوسط درامدیه نفر دیگه توی بقیه کشورا که کشورایی مثل مالدیو و سودان هم توی این آمار محاسبه میشه .یک به ده هست.
      و نسبت به کشورها. اروپایی یک به بیست.
      از اون ور نسبت به متوسط جهانی قیمت خودرو سه برابر و نسبت به اروپا پنج برابر هست.
      این یعنی به یه ایرانی 100برابر بیشتر فشار میاد تا یه خودرو یکسان بخره..نسبت به اروپا
      و سی برابر به ما فشار میاد و باید از درآمدمان بهش اختصاص بدیم….نسبت به جهان.
      گل و بلبله;

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. ارش

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      خودروسازی ایران زمانی نابود شد که محمود خیامی و امسال ایشان رو از کشور اخراج کردند و مال و دارایش رو مسادره کردند.***

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حامد

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    از بحث قدیمی بودن تکنولوژی که اظهر من الشمس هست که بگذریم ایشون راجع به کیفیت قطعات و مونتاژ چی دارن بگن؟ یا راجع به قطعاتی که موقع تحویل درخودرو موجود نیستند!! مثل ایربگ جلوی مسافر که به جاش جای دستمال کاغذی تعبیه شده!! لابد شتر مرغ هایی مثل RD و Pk و… هم از تکنولوژی روز برخوردارهستند و مردم از فهم این همه نوآوری و تکنولوژی ناتوانند!! تا وجود چرخ در اتومبیل جزو امکانات نشده بریم پرایدبخریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. volvo fh

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    یک اشتباه را دو بار انجام نمیدن
    ایرانخودرو تولید پیکان را متوقف کرد,پرفروشترین و پردرآمدترین ماشین را.الان پراید و 405حکم پیکان را دارند,سود خالص

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mehran

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (41 ديدگاه)

      سودش به خودرو ساز میرسه و ضررش به مردم! واقعا متاسفم که عده ای از سر بی لیاقتی خودشان همه مردم ایران رو بی لیاقت میدونن! خودرو خوب لیاقت عموم مردم هست و خودروسازی که فقط به فکر سود خودشه باید ورشکست بشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. S

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین دیدگاه شماست دوست عزیز که پراید هنوز پا برجاس…برای مزخرف بودن خودرو ورتید و 405 حتما که نباید مهندس بود تا فهمید تا وقتی که گمرک ایران یه همچین درصد هایی روی ماشین ها میکشه وضع خودروسازی ایران همینطوریه وگرنه با حدود قیمتی بیست تا سی میلیون (بماند پول وامی رو که دولت چند برابرشو میگیره) مردم میتونند خیلی ماشین که خیلی بهتر از اینا هستن بخرن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MPH

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (418 ديدگاه)

    ممنون از آقای احمدزاده عزیز
    والا من موندم اینا که این حرفا رو میزنن مخاطبشون کیه؟؟؟؟؟
    آخه کیه که فاجعه ای به اسم پراید رو درک نکرده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. GOD BLESS AMERICA

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    بی شرمی هم حدی داره، اون ***که از پراید دفاع کنه، برای این خیانتش کلی بهش ماسیده.

    واقعا برای ایرانی جماعت از جمله خودم متاسفم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. amin

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    حالا باید دید اون آقایی که این حرف رو زده خودشون و خانوادشون از چه خودرویی استفاده میکنند؟آیا سوار همین ٢خودروی استاندارد میشوند یا خودروهای ……
    الان تو کیش با حدود ٢۵میلیون میشه هایلوکس ٢٠١٠ خرید یا فورد فیوژن یا نیسان آلتیما .حالا تو داخل کشور چی؟؟؟با ٢۵ میلیون چی میشه خرید؟؟؟!!تیبا؟؟؟حتی همون ۴٠۵ رو هم نمیشه خرید.آیا واقعا تیبا استاندارده؟معیارتون برای استاندارد بودن خودرو چیه آقایان؟؟؟کاش حداقل واردات خودرو کارکرده رو مجاز میکردند.اونوقت بازار کشور کاملا زیر و رو میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    ماشا الله این جواب ها رو کی اینقدر خوب به این یارو داده دمش دمادم …
    زدی دهنشو ( ********) کردی ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امير رحيم پور

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    حرف خودرو سازای ما اینکه پراید و پژو سوپر اسپورتن این مللت هستن که درک نمیکنن
    از هر بعدی نگاه کنیم این خودرو ها مشکل دارن
    دوستم دو ماهه پراید صفر گرفته گیرباکسش صدا میده سیمکشیش ایراد پیدا کرد و.چنتا درد دیگه رفتیم نمایندگی به اصطلاح تعمیرات طرف برگشته میگه گیرباکسش ایرادی نداره اینا ذاتا صدا میدن طبیعیه سیمکشی ها چیزی نیس عوض میشه دیگه
    موتور بالاب شیشه ها سوخته این سری موتورا جنسشون خوب نبود واسه هم
    جالبه میگه جنسشون خوب نبود ایراد داشت ولی نصب کردن رو ماشین
    اینا طبیعیه و این ماییم که درک نمیکنیم
    میری ایرانخودرو میگی چرا واشر سر سیلندر پژو طی سه ماه میسوزه و متلاشی میشه در جواب میگن بهتره در دور موتور پایین برونی ایتنطوری نشه
    ادم اصن هنگ میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. datsun

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    جوک سال
    (“بدون هیچ تعصب و بر اساس اصول مهندسی می‌توان ثابت کرد که پراید و پژو‌405 خودروهایی قدیمی نیستند چراکه بر اساس استانداردهای روز تولید شده و با توجه به تیراژ بالایی که نسبت به سایر خودروسازان دارند، قادرند بدون رقیب در یک بازه قیمتی به دست مشتریان برسند)
    لعنت به شما
    یه روزی باید تقاص خونهای که تو ماشین های بی کیفیت تون ریخته شد و خانواده های که به خاطرتون عزادار شدن بدین
    عجب رویی دارن
    یکی نیست ما رو از دست این دو ابر زامبی دنیا خلاص کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرصاد

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (62 ديدگاه)

      تا وقتی مردم خودشون طالب هستند ، هیچکس اتفاقی برای این دو کلاه برداری بزرگ ایرانی نمی افته

      کسی نیست که مارو از دست اینا نجات بده
      هیچ دلش برای منو و تو نمی سوزه داداش
      فقط باید خودمون آگاه بشیم و دیگران رو آگاه کنیم
      این یه مافیا ی بزرگ در کشور ه که همه رو بهم مرتبط کرده (از گمرک تا خودروساز ، از بانک تا تنظیم قیمت و ….)
      تنها راه رهایی هم آگاهی خود مردم هستش
      وگرنه اینا تا وقتی که بتونند خون مردم رو به پول تبدیل می کنند ??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. AK_007

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    دلم میخواد این طرف بشینه جلوی من
    من براش حرف بزنم ببینم چطور توجیه میکنه
    البت مشت بیشتر بهش میماسه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بابک

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (186 ديدگاه)

      منم دلم میخواد طرف جلوم بشینه
      ولی نمیخوام باهاش حرف بزنم
      کاری میکنم که دیگه از این حرفا نزنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ناصر

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    اگه استاندارد روز دنیا رو دارن *** پس چرا شاهد صادرات این دو لگن در قلب اروپا نیستیم.
    پس اگه مردی 100 تا فقط و فقط صد تا شو مثلا به المان-انگلیس یا فرانسه صادر کن.
    یا اگه خیلی به این دو خودرو ایمان داری بفرستشون تست تصادف IIHS امریکا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MjM

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (718 ديدگاه)

    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. King_Mclaren

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    واقعا دلم برای خودمون میسوزه به چه جایی رسیدیم که این افراد که مطمئنا پشت پرده این صحبت ها جیبشون پر پول میشه میان در مورد خودروهای از رده خارج این صحبت ها میکنن…شرم به تو …………………..وجدان هم خوب چیزیه معلوم نیست چقدر خانواده دیگه باید عزادار بشن چقدر خانواده بخاطر این دو لگن باید یتیم بشن که این دو لگن ساز میخوان هر سال سود بیشتری به جیب بزنن…براشون هم مهم نیست پیش خودشون میگن من سیر باشم بقیه مردن هم مردن….باور کنین میزان سودی که بابت خرید هر پراید نصیب این سایپا میشه از میزان سودی که یک بنز به مشتری میفروشه بیشتره…این کجا و آن کجا…
    یادمه تو یه مصاحبه به مدیر ایرانخودرو گفتن حالا شما خودت سوار این لگن هاتون میشین؟ گفت من باید سوار این ماشین ها بشم؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. نوید جهرمی

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3683 ديدگاه)

    خیلی ممنون جناب احمدزاده. حرف دل مارو زدی. دستت درد نکنه عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ارمان

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    این اقا خودشم میدونه داره جوک مینویسه ببینید میخواست خودش رو برای کی لوس کنه و پاچه خواری و از این جور حرفا
    به جای پاچه خواری از مترادف های دیگه ای هم میشه استفاده کرد دیگه ما از ردیف خانوادگیش استفاده کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. پرسپولیس

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    نوشته های پدال ودیگر مطبوعات خودرویی ونظرهای کاربران گرامی که همه گی درسته وحق دارندولی دیگر تکراری شده وفکر میکنم ارزش آن ازبین رفته چون مسئول نیستیم دردرجه اول دست اتدر کاران مسئول هستند بعد مشتری ومردم وقتی حق انتخاب محدود وگزینشی هست وخرید خودرو تقریباخوب دنیا توکشور پول کلان میخواهدلن وقت رقابت نیست دوخودرو ساز هرچه دلشان بخواهد انجام میدهندومیگویندومیدانیم کشورماخودروسازنیست ونمی گذارند حداقل مونتاژ کارهم باشددرچنین فضای بازار خودرواز چنین سخنانی متعجب نخواهیم شدمشتری نیاز به تخصص کامل خودرو نداردبلکه برای نیاززندگیش لازم داردتوضیح اینکه چنین وچنان هست کاری ازپیش نمی برد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. nima

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    “بدون هیچ تعصب و بر اساس اصول مهندسی می‌توان ثابت کرد که پراید و پژو‌405 خودروهایی قدیمی نیستند چراکه بر اساس استانداردهای روز تولید شده اند!!!
    ایشون زیر دلشون درد نمیگیره؟؟؟!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ونوم

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    یه مشکلی هم که الان هست پولمون خیلی بی ارزش شده یه زمانی ماشین هفت هزار دلاری میشد هفت ملیون تومن و یا تاتا نانو که ارزونترین ماشین بود دو ونیم ولی الان عوارض هم نگیرن تاتا نانو میره بالای ده یازده تومن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ahmad

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    اون کارشناس نمایی که توی روزنامه اون مقاله خنده دار رو نوشته
    یقین دارم که رپورتاژ رفته و پول ناقابلی از مونتاژ کاران داخلی گرفته تا در اون مقاله ازشون دفاع کنه و شاباش بگیره!
    مجیز گو های امروزی کم نیستن…
    یک آگهی نا ناقابل برای لاپوشانی ضعف های بزرگ مونتاژ کاران فاسد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. یاسین

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    خدا گواهه من موندم چی بگم!فقط یه نظر دارم اونم اگه قابل بدونید.این کارشناس بلا شک خودروی زیر پاش کمتر از ماکسیما نیس مطمئنم!یه دو روز سوار پرایدش کن تا نیازهای روزانه اش رو برطرف کنه!با اطمینان خاطر خواهم گفت که حاضره برا ایمنی این دو آفتابه و لگن،نقش آدمک تست رو هم بازی کنه!شک نکن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. sunmartin

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    اینو مد نظر داشته باشید که زینفع اصلی بغیر از خودروسازان دولت است که بیشترین سود از فروش اینگونه خودروها یدست می آورد پس همچنان تولید این قبیل خودروها ادامه دارد یک شخص محققی بود بنام جمشید آریان که خودروی هیبریدی و پلاگین ساخته بود فکر کنم کارش به جاهای باریک کشید یه سرچ بزنید تا متوجه بشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. احسان(احسان سابق)

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خشم عمومی رو شعله ور نکیند مسئولین کشور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. omid

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    وجود چنین افرادی در سمت های مختلف صنعت خودرو که آگاهانه (که ظلم آشکار به مردم و حق الناس بوده ) و چه ناآگاهانه (که باز هم در ظلم به مردم موثر است وشخص به دلیل خود ناآگاهی و نپذیرفتن حرف حق مقصر است) باعث میشه که وضعیت صنعت خودرو و بازار کشور به این شکل باشه، و همچنین وجود افرادی در سال 2017 که صدو چندسال از اختراع اتوموبیل گذشته با این تفکر که خودرو فقط وسیله ای برای رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر است (چیزی مثل اسب و شتر در قدیم) که با قوت و ضعف مختلف این طرز فکر در افراد مختلف وجود دارد. باید هم برای چنین افرادی کولر و ترمز ضدقفل “امکانات ویژه رفاهی و ایمنی” به حساب بیاید و تولید خودروهای چند دهه پیش هم یک نعمت الهی و طفیلی دولت و از برکات نظام به حساب بیاید.
    شوربختانه طوری خودرا به خواب زده اند که فکر میکنند بقیه هم مثل آنها سر را زیر برف کرده اند. انگار نه انگار که در این مملکت خودروهای روز دنیا وارد میشوند و تعداد زیادی اگر سوار نشوند حداقل ویژگیهایشان را میبینند و میشنوند ، مناطق آزاد وجود دارد که نمونه ای از شرایط یک بازار اقتصادی آزاد را نشان می دهد که خودروهای خوب با آخرین فناوری ها با قیمت های معقول در دسترس هستند. اما فعلا زمانه ای است که افسار به دست چنین افرادی افتاده و لنگان لنگان این بار کج را بر دوش خود می کشند.
    اما مردم هم خدایی دارند . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. احمد باقری

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چی میگه آخه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. abbas

    ۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    درود بر نویسنده شجاع این مقاله ولی کو گوش شنوا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا