چشم اندازهفته نامه

ده خودروی اسپرت مقرون‌به‌صرفه برتر 2019 از نگاه اتوکار

برای داشتن یک خودروی اسپرت خوب باید حساب بانکی‌تان را خالی کنید. اینجا فهرستی را داریم که می‌توانید آنها را داشته باشید، از رانندگی اسپرتشان لذت ببرید و هنوز هم در جیب پولی برای خرید بستنی داشته باشید!

هیچ‌گاه انتخاب بین خودروهای اسپرت مقرون‌به‌صرفه تا این حد لذت‌بخش نبوده است. هر یک از خودروهای این رده، هیجان خاصی را ارائه می‌کنند و حتی گاهی به حریم بزرگان هم قدم می‌گذارند.

در این رده بحث اصلی سر اسب بخار بیشتر است: بیشتر خودروهای این لیست در خط مستقیم عملکرد خیلی خوبی دارند، اما قول می‌دهیم که به‌جز خط راست، در انواع دیگر جاده هم لبخند را بر لبان شما جاری خواهند ساخت… .

رتبه دهم: فورد موستانگ

منطقی این است که به سراغ گزینه‌های بعدی این لیست بروید، اما اگر رفتید…دیگر امیدی به شما نیست!

بله. هیچ خودرویی در این بازه قیمتی (و برخی مواقع بازه‌های بالاتر) نمی‌تواند آنچه را که موستانگ ارائه می‌کند به شما بدهد. قوای محرکه‌اش نوع خاصی از عملکرد با خود به همراه می‌آورد که خودروهای با سیلندر کمتر هرگز نمی‌توانند آن را داشته باشند. شاسی این خودرو هم تعادلی فوق‌العاده دارد. در کل این خودرو ذاتاً بااحساس است… .

رتبه نهم: آئودی TT RS

نسل دوم TT RS انگار پاسخی از جانب آئودی به افرادی است که دو دهه تمام درباره TT این‌گونه نظر می‌دادند: «TT خودرویی است که تنها ظواهر را حفظ کرده و مواد بی‌کیفیتی در ساخت خود دارد، اصلاً خودرویی نیست که توسط راننده‌های خوب و بامهارت رانده شود.»

درواقع TT RS آن شور و هیجان درون موتور را با تعادل در فرمان‌پذیری و درگیر کردن راننده هماهنگ نمی‌سازد؛ نداشتن عملکرد و حس یک خودروی اسپرت خوب و ماندن پشت سر رقبا هم ناشی از همین مورد است.

رتبه هشتم: لوتوس الیزه اسپرت

الیزه واقعاً خودروی خوبی برای رانندگی خواهد بود، البته اگر شما حس و حالش را داشته باشید. این خودرو یکی از خوش فرمان‌ترین خودروهای دنیا است؛ فرمان‌پذیری و شاسی‌اش عالی هستند. اما الیزه کمی کهنه و گران است. هرچند هنگامی‌که در اوج رانندگی با آن باشید، معایبش را از یاد خواهید برد.

الیزه خودروی مهم و خوبی است و حتی از برخی هم‌رده‌هایش اسپرت‌تر هم هست.

رتبه هفتم: ب‌ام‌و Z4 M40i

در یک تست گروهی که این اواخر انجام شد، BMW Z4 M40i توانست بر پورشه ۷۱۸ باکستر T غلبه کند. با این همه، این خودرو به‌اندازه باکستر خوش‌برخورد و مشتاق نبود، تنها موتور ۶ سیلندر قدرتمند و پاسخگویی مناسب در کنار سرعتش در خط مستقیم باعث جلب نظر تست کننده‌های ما شد. همچنین نوعی حس مبارزه‌طلبی در کاراکتر سنگین‌وزن Z4 وجود داشت.

بااین‌وجود تلاش‌های بهتر ۷۱۸ باعث ایجاد یک خودروی اسپرت مقرون‌به‌صرفه جذاب‌تر می‌شود. درحالی‌که در ب‌ام‌و هم چیزهای هیجان‌انگیز بسیاری وجود دارد، هنوز به‌اندازه خودروهای سبک‌تر و کوچک‌تر این رده دقیق نیست.

رتبه ششم: تویوتا GT86 / سوبارو BRZ

سازش بین تویوتا و سوبارو موردی لازم و حیاتی بود. خودروی تولیدی‌شان کاراکتری بینا، شنوا و جذاب دارد تا به شما یادآوری کند که در حال رانندگی یک خودروی اسپرت کوچک و دوست‌داشتنی هستید.

از همه مهم‌تر این‌که این خودروها مقرون‌به‌صرفه‌اند و نسبت به مزدا MX-5 سبک‌وزن‌تر، لذت بیشتری در رانندگی دارند.

رتبه پنجم: مزدا MX-5

هیچ مکان یا نکته‌ای وجود ندارد که این مزدا در آن از نسل پیشینش بهتر نباشد. این خودرو کوتاه‌تر، کوچک‌تر و جادارتر شده است. ظاهرش نیز، هم جذاب‌تر و هم متمایزتر شده است.

در سال ۲۰۱۸ مزدا مهم‌ترین رودسترش را مورد فیس‌لیفت قرار داد، مهم‌ترین تغییر ایجاد شده هم ۲۳ اسب بخار اضافه برای موتور ۲ لیتری‌اش بود. با همه تغییرات، این خودرو هنوز همان خودروی پرشور پیشین است. کاراکترش دست‌کاری نشده است و واقعاً ارزش خرید بالایی دارد.

رتبه چهارم: تویوتا سوپرا GR

به نظر شما آیا سوپرا مهم‌ترین خودرویی بود که مردم در ۲۰۱۹ منتظرش بودند؟ باید بگوییم تقریباً بله. پس از دو دهه غیبت بالاخره سوپرا بازگشته است؛ اما باوجود اشتراکی بی‌چون‌وچرا در برخی موارد با همزادش یعنی Z4 از شرکت ب‌ام‌و، ظاهراً دیگر مثل گذشته نیست. زیر ظاهر جذاب این خودرو، موتور، پلت فرم، جعبه دنده، دیفرانسیل لغزشی، وسایل برقی و کلی لوازم دیگر همه و همه ریشه‌ای باواریایی دارند.

اما وقتی حرف از رانندگی باشد، سوپرا موفق می‌شود که همزاد خود را شکست دهد. فنربندی و تنظیم دیفرانسیل در سوپرا منحصربه‌فردند؛ تا جایی که سوپرا رقیب اصلی خود را ۷۱۸ کیمن می‌داند نه ب‌ام‌و Z4.

در کل سوپرا یک خودروی اسپرت عالی است. شاید نتواند تا با ظرافت فرمان‌پذیری و تعادل پورشه رقابت کند ولی خیلی از آن دور نیست. راندمان این خودرو انعطاف‌پذیر است، موتورش روان کار می‌کند و کاراکتر خوبی هم دارد. زندگی کردن با این خودرو خیلی راحت است.

رتبه سوم: پورشه ۷۱۸ کیمن

حتی با وجود چهار سیلندر کوچک توربواش، این خودرو تقریباً کامل‌ترین خودروی اسپرت کوپه موجود برای خرید است و به‌اندازه کافی استعداد دارد تا بر سختی‌های راه غلبه کند.

با وجود احترام تمام، پورشه متهم به برخورد نامناسب با این خودرو است. موتور ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تخت توربویی که در ۲۰۱۶ در این خودرو جای گذاری کرد انتقادهای زیادی را به خاطر بی‌صدا بودن به خود جذب کرد. این خودرو همچنین آن جذبه موتور ۶ سیلندر نسل پیشین را ندارد. بعدها پورشه موتور ۲ لیتری WLTP منطبق با انتشار بهینه گاز را وارد بازی کرد و باکستر و کیمن T را بازگرداند که به دلیل عدم پاسخگویی، اوضاع بحث‌برانگیز موجود را بدتر کرد.

با گذر از همه اینها و با وجود موتوری نه‌چندان جذاب و تا حدی هم نالایق، این خودرو جایگاه خود را در بین سه خودروی برتر این لیست حفظ می‌کند. کاربردی، خوش استایل، فرمان پذیر، مستعد در رانندگی و بسیار سریع (با وجود موتوری ۴ سیلندر)، این‌ها هنوز بخشی از خوبی‌های این خودرو هستند. این خودرو به همان جایی رسیده است که می‌گوییم: «در نسل خود نظیر ندارد.»

رتبه دوم: ب‌ام‌و M2 Competition

در بریتانیا نسخه competition تنها نسخه موجود برای خریداری است؛ و البته اصلاً هم اتفاق بدی نیست. موتور توربوشارژ ۶ سیلندر مدل پیشین با یک توئین توربوی ۶ سیلندر از مدل‌های M3 و M4 جایگزین شده است. با حضور بهبودهایی به‌جا و مناسب در شاسی و فنربندی، این خودرو حالا دقیق‌تر و قابل کنترل‌تر از قبل شده است. پاسخ‌گویی موتور مناسب است و فرمان‌پذیری که کمی حس سنگین بودن دارد، به شما این اجازه را می‌دهند که خودرو را با اطمینان کامل وارد یک پیچ کنید.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن جدید بسیار بسیار خوب است. در حقیقت، به نظر ما این خودرو یکی از بهترین خودروهای ب‌ام‌و است که بر راننده تمرکز دارد. مطمئن باشید از این خودرو ناامید نمی‌شوید.

رتبه نخست: رنو آلپاین

تمام اجزای مهم تجربه رانندگی این خودرو (از گشتاور توربوشارژ گرفته تا ظرافت و حس بی‌نظیر فرمان‌پذیری) به دو واژه خلاصه می‌شوند: تفریح و لذت. این خودرو طوری جاده‌ها و سفرها را برای شما خاطره‌انگیز می‌کند که رقبا هرگز حتی فکرش را هم نمی‌کنند. فرمان‌پذیری‌اش هم دائم شما را به کنجکاوی بیشتر درباره راندمان خودرو جذب می‌کند.

اگر خودرو را از لحاظ مکانیکی وارسی کنید، خواهید یافت هیچ چیز خاصی در آن نیست که بتوان آن را یک نبوغ اعلا نامید. ولی اگر همه اجزا را کنار هم بگذارید، هیچ نتیجه‌ای جز این حاصل نمی‌شود که آلپاین A110 خودروای فوق‌العاده است.

کمتر پیش می‌آید که خودرویی تا این حد جان‌نثار راننده خود باشد و راننده را خوب در خود درگیر کند و بر او اثر بگذارد. با در نظر داشتن این مورد که این خودرو جزو خودروهای اسپرت مقرون‌به‌صرفه است، پیش از آن آخرین خودرویی که خیلی مورد توجه ما واقع شد تویوتا GT86 در سال ۲۰۱۲ بود که توانست ۵ ستاره را بی هیچ چون‌وچرایی از ما بگیرد.

آلپاین A110 سریع‌تر، چابک‌تر، دلرباتر و درنهایت و به‌ویژه سرگرم‌کننده‌تر است و حقیقتاً، لایق و سزاوار تحسین همگان… .

منبع: AUTOCAR

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حسین دهمرد

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    با تمام احترامی که واسع اتوکار قائلم ولی خراب کردی داداچ.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. رنو 5 زرد قناری

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    هر چی بیشتر میگذره این الپاین 110 بیشتر تو دل برو میشه . واقعا خودروی قابل تحسینیه. دم مهندسینش گرم .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    MOTOR PERFORMANCE CAR 2019
    اینم رده بندی انتخاب بهترین خودروی سال!!!!
    جایگاه 11_ شورولت کاماروSS
    جایگاه 10_ رنو مگان RS
    جایگاه 9_ فورو موستانگ GT
    جایگاه 8_ آلپاین A110
    جایگاه 7_ مرسدس AMG GT C
    جایگاه6_ آئودی RS4 واگن
    جایگاه 5_ هیوندای I30 N
    جایگاه 4_ آئودی R8 V10
    جایگاه3_ ب ام و M5
    جایگاه2_ ب ام و M2 کامپتیشن
    جایگاه1 خودروی سال::: پورشه 911GT2

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    10 خودروی برتربا بهترین کارایی سال 2019 AUTO EXPRESS

    * پورشه 911
    * ب ام و M5
    * فراری 488پیستا
    *مکلارن 600LT
    *پورشه باکستر
    *کاترهام7
    *مکلارن 720
    *هوندا سویکR
    * فورد فیستا
    *استون مارتین DBS

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. MAHDI

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    بهترین خودروهای اسپرت مجله EVO سال 2019

    *ب ام وM4 کامپتیشن
    *پورشه 911GTS
    * آئودی RS5
    *نیسان GTR
    *مرسدس C63S
    *پورشه 718 کیمن
    *لوتوس اگزیج
    * استون مارتین ونتیج
    *لکسوس RC F
    *ب ام وM2 کامپتیشن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (768 ديدگاه)

    سوبارو wrx sti
    سیویک تایپ r
    نیسان gtr نسیمو
    کیا استینگر
    اینا هم هستن که از لحاظ قیمت به آمریکایی ها نزدیکن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Alireza

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    سال بعد قراره کوروت صدر این لیست باشه
    ببینین کی گفتم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. datsun

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3478 ديدگاه)

    سوپرا رو دوست دارم هرچند no jz هست
    خودمم z 370 نیسمو رو به لیست اضافه میکنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. MAHDI

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ب ام و M2 کامپتیشن خودروی پرفومنس سال 2019 مجله MOTOR MAGAZIN معرفی شده که ازبین 12کاندید هستش که جایگاه 12 تا 1 رو وقت کنم مینویسم.
    این ماشین دیوانه است.درپیست هم عملکرد درخشانی داره ودر بعضی پیست ها از چندخودروی 600اسب بخاری سریع تر بوده.
    ولی M2 کامپتیشن برای BMW کافی نبوده چون مدل M2 CS در حال تست هستش وقراره نهایت M2 باشه اون ماشین.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. بوگاتی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین مقرون به صرفه ژاپنی ولی هر چقدر پول بدی همون قدر کیفیت گیرت میاد مثل تسلا که آرزومه ولی بدرد نمیخوره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. احمدرضا

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (877 ديدگاه)

    فکر کنم باید فیات 124 آبارث رو هم قرار میدادین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. ADAK

    ۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1842 ديدگاه)

    انتخابم
    718 و M2

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا