پژوهفته نامه

بازی‌های پژو ادامه دارد! می‌مانی یا می‌روی؟!

یک مسئول فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به کارشکنی‌های دولت آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران، در گفت‌وگو با رادیو بین‌المللی گفت که شرکت خودروسازی پژو تلاش می‌کند چراغ خاموش در ایران باقی بماند.


به گزارش روز یکشنبه رادیو بین‌المللی فرانسه، پس از اقدام یک‌جانبه دولت ترامپ مبنی بر خروج از توافق سال ۲۰۱۵ با ایران و تهدید وی علیه شرکت‌های اروپایی، شرکت خودروسازی پژو در ابتدای ماه ژوئن اعلام کرد که در نظر دارد از بازار ایران خارج و به ادامه همکاری با شرکت‌های ایرانی پایان دهد.
به گزارش ایرنا، این در حالی است که یک مقام آگاه فرانسوی که نامش فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفت که این شرکت در انتظار دوران پس از ترامپ یا احتمال تغییر ناگهانی نظر رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش خواهد کرد تا به عنوان یک شریک خاموش در ایران باقی بماند.

Renault Twingo 2012
در همین ارتباط، خبرگزاری فرانسه روز گذشته (شنبه) در گزارشی به تلاش‌های دو شرکت مهم خودروسازی این کشور، یعنی رنو و پژو برای باقی ماندن در بازار ایران که یک بازار حیاتی برای این دو شرکت محسوب می‌شود، پرداخت.
کارلوس گوسن مدیرعامل شرکت رنو چندی پیش تأکید کرده بود که این شرکت، با وجود برقراری مجدد تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایران را ترک نخواهد کرد، هرچند که میزان تولید خودروهای خود در ایران را کاهش خواهد داد.

رنو در سال گذشته میلادی، فقط یک‌صد و ۶۰ هزار خودرو خود را در ایران به فروش رساند، اما پژو توانست با فروش ۴۴۴ هزار و ۶۰۰ خودرو در ایران، بازار خودرو این کشور را تا حدود زیادی قرق کند. از این رو، منافع شرکت خودروساز پژو قابل‌مقایسه با منافع شرکت رنو در ایران نیست.
در این شرایط، برای پژو دشوار است که روابط تجاری خود با ایران را به طور کامل قطع کند. ضمن این‌که خاطره ترک بازار ایران از سوی پژو در سال‌های گذشته به علت تحریم‌ها، برای ایرانی‌ها هنوز زنده است.

2014 peageut 301 badge
به گزارش ایرنا، پس از خروج آمریکا از برجام، کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پاریس تمام تلاش خود را برای حفاظت از منافع شرکت‌های فرانسوی در ایران در برابر تهدیدهای واشنگتن به کار خواهد بست.
رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر با تکرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند.


واضح است که پژو در حال سبک‌سنگین کردن وضعیت خود در ایران بوده و منتظر تحریم‌های پیش روی ترامپ و نتایج آن خواهد بود. البته با توجه به سابقه پژو و نوع حضور این شرکت در کشورمان مشخص است که نباید امید زیادی به حضورش در بازار خودروی کشور داشت. سهم خریدار ایرانی از پژو محصولات از رده خارجی است که نه ایمنی چندانی دارد و نه کیفیت زیادی…

در آخر بهتر است به این سؤال پاسخ داده شود که منظور از فعالیت چراغ خاموش در کشورمان چیست؟ آیا منظور همان تولید ۴۰۵ از رده خارج و نوادگان بی‌شمار آن است؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    چراغ خامو و روشن نداره
    خخخخخخخخ
    با ماشینهای سی سال پیش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Kian70

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    بنظرم همون پراید و ۴۰۵ تولید کنن مگه چشه ؟! قیمتاشم بالا ببرن
    اونا راضی مردمم راضی !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ?Peugeot?
    چه بره چه بمونه عشقه مخصوصا ??508

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیرمحمد

      ۱۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (238 ديدگاه)

      کسی که به یه کمپانی دغل باز مثل پژو میگه عشق!!!قشنگ مشخصه که چه وضعی داره!!!یا خیلی بچه و کم سنه یا خیلی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۱۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        بله دغل بازه ، همانطور که چینیای دغل باز رفتند ، مزدا ونیسان دغل باز رفت ، همانطور که کیا و هیوندای دغل باز رفتند ، همانطور که شرکت نفتی دوست و برادر روسیه رفت ، ولی یک سوال داشتم ، چرا تمام این شرکتهایی که عرض کردم وقتی رفتن همتون امدید ، تقدیر و تشکر هم کردید ، شدن شرکت با اعتبار ، ولی وقتی پژو میره میشه بد ها واقعا چرا ؟ هنوز نفهمیدم ، نگید بخاطر اینکه چون ما هنوز 405 تولید میکنیم ، چون اگه اینطور باشه ، پس تقصیر نیسانه که ما هنوز نیسان ابی تولید میکنیم ، تقصیر کیا موتورز هست که هنوز پراید تولید میکنیم ، تقصیر مزدا هست که هنوز مزدا دو کابین با موتور پیکان تولید میکنیم و بعد میشه یه مدرک بیارید که کجا فرانسویا ما رو مجبور کردند که هنوز 405 تولید کنیم یا کجا مارو مجبور کردند که فقط ماشین فرانسوی سوار شیم ، چرا ما مردم همیشه عادت داریم اشتاباهات خودمون و مسئولین رو بندازیم گردن دیگران ، ماهم داریم عین همین مسئولین همه بدبختیامون رو میندازیم گردن کشورهای غربی پس چه فرقی با اونا داریم ، ولی از یه چیزی خندم میگیره یادمه سال 83 زمانی که پیکان بعد از 37 سال تولیدش متوقف شد همین امثال شماها میامدید گریه میکردید که چرا تولید این ماشینو متوقف کردند ، هنوز باید 40 سال دیگه تولید میشد ، اونم پیکان با اون کیفیت فوق العاده پایین وایمنی زیر صفرش که حتی فاقد کوچکترین امکانات روز بود ، حالا هم چه کاریه شما مردم که دوست داشتید تا همین الان پیکان تولید بشه پس بذارید 405 هم تولید بشه اینقدر بد و بیراه بهش نگید حداقل 405 که بهتر از پراید و پیکانه ، باز روزی میرسه که با رفتن همین هم میشینید گریه ، زاری میکنید و از خوبیهاش تعریف و تمجید میکنید (خخخخ) نگید نگفتم باور کنید با این وضعی که داره پیش میره ، دوباره ایرانخودرو و سایپا قالبهای پیکان ، اردی و رنو سپندو میاره دوباره اونارو تولید میکنه ، مردم هم برای خریدنشون تو سر و کله همدیگه میزنن (ههههههه) ، شما فکر میکنید ، اینا اگه بهشون فشار بیاد حاضرن در دو شرکت لگن سازه تخته کنن و ورود خودروهای خارجی رو ازاد کنن ، نه دوباره همون عتیقه های قدیمی رو تولید میکنن .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیرمحمد

          ۱۱ تیر ۱۳۹۷
          سوابق: (238 ديدگاه)

          رفیق من کاری به بقیه شرکتا ندارم پژو خودروسازیه که کلا سابقش حداقل تو ایران حلیم کشه بعید میدونم هیچکسی تو ایران از پژو حتی یه خاطره خوب داشته باشه!!! به شخصه ترجیح میدم به جای یه لگن سازی مثل پژو که بعید میدونم حتی تو خود اروپا هم درست و حسابی قبولش داشته باشن یه کمپانی ژاپنی یا کره ای شریک ایران خوردو باشه…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسین دهمرد

          ۱۲ تیر ۱۳۹۷
          سوابق: (2433 ديدگاه)

          پیکان فقط یه برتری داره اونم قیمتشه.الانم تولید بشه خریدار داره .ولی قیمت پژو…

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. امیر.عارف

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    خیالشون از ایران راحته چون میدونن هر آشغالی که تولید کنند هم مردم میخرند و هم دولت تمام قد از گلوی مردم میگیره و به اونا میده . این فیلمها واسه اونوره که نکنه ضرر نکنند . و برای دلخوشی اونها به ایران و ایرانی توهین هم میکنند. خوشا به غیرت ما مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      داداش میشه بگی پژو و فرانسه کجا به ایران توهین کردن ، توهین تویوتا کرد که ماشیناش دست داعشه از اونور بخاطر فروش فقط یکدستگاه تویوتا به ایران معذرت خواهی کرد ، گفت ما غلط کردیم به ایران ماشین فروختیم ، اونجایی به ما توهین شد که سعودیها رفتن خودشونو زدن به برج ، مصری ها ، بحرینیها ، قطریها و الجزایریها تو امریکا کمربند انتحاری بستن و خودشونو منفجر کردن ، بعد جلوی ایرانیهارو برای ورود به امریکا میگیرن ، اونجایی به ما توهین شد که جرج بوش گفت ایرانیها مغول هستند و باید بابت ورود به امریکا حق توهش بدن نه یه شرکت خودروساز که به هیچ وجه مارو مجبور به تولید یه خودروی 30 سال پیش نکرده ، اگر 30 سال 405 تولید کردیم ، 40 سال پیکان ، نیسانو ، مزدا و پراید تولید کردیم همش تقصیر خودمونه ، نه کس دیگه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر.عارف

        ۱۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (876 ديدگاه)

        با شما موافقم و در مورد توهینها مثالهای زیادی هست که از حوصله ی این جمع خارجه . قصدم از این مطاب این بود تا شاید تلنگری به غیرت من و امثال من باشه تا به این مطلب که عزت و احترام هر قومی دست خودشه بیشتر فکر کنیم . وقتی ما نمیتونیم از خرید جنس بی کیفیت و آدمکش 6 ماه دست بکشیم تا مدیران بفهمند ما مردم آنطوری که فکر میکنند …. نیستیم و به مشتری احترام بذاره و حرفهای بسیاری دیگر . اول ایرانی باید بخودش احترام بذاره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Ali

        ۱۲ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (87 ديدگاه)

        Ahmad
        جالب اینجاست که مردم ما تو خیلی سایت ها اعلام میکنن کاشکی ترامپ رئس جمهور ما بود و اصلا چرا جای دوری بریم تو همین پدال وقتی خبر از سیاستای ترامپ نسبت به خودروی آلمانی و کره ای اومد ملت اومدن تعریف و تمجید
        که خود آمریکاییا از ترامپ نفرت دارن قشر کثیرشون بعد بعد اون همه بن کردن ما از امریکا و گند زدن به اقتصاد مردم ترامپو میزارن رو سرشون چون فکر میکنن حالا که ما مسئولین نالایقی داریم پس امریکا دیگه خوبه و اصلا نگم از مشکلاتی که این بشر بعد از اومدنش برای فامیلامون و پولاشون تو آمریکا بوجود اورد
        مردم ما دارن از همه طرف میخورن حتی از نادانی خودشون

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Ahmad

      ۱۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      اقای امیر محمد بهتره اول یه نگاهی به امار فروش و رتبه پژو در اروپا بندازید بعد اون موقع میفهمید تو اروپا قبولش دارن یا نه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    پژو بره !
    کجا بره !
    ………..تر از مردم ما رو کجا میتونه پیدا کنه ؟
    ………..تر از مسئولان ما رو کجا میتونه پیدا کنه ؟

    کجا میتونه ماشینای بنجلشو تبدیل به دلار و یورو کنه و با پولشویی از کشور خارج کنه و هیچ مالیاتی حتیَََ به کشور خودش فرانسه هم نده .
    در ظاهر میره ولی از پشت برمیگرده با قدرت مافیایی بیشتر .
    کجا بره !
    ها
    کجا بره !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    باید قبول کنیم تنها کمپانی های فرانسوی در ایران تا حدی فعال موندن و ممکنه بمونن چون ژاپنی ها که بدجور مارو تحریم کردن کره هم انقدر در امریکا منافع داره فکر نکنم کل فروش تمام محصولات کشورش در ایران به اندازه فروش یکی از برندهاش در امریکا بشه
    پس باید دلخوش به همین پژو باشیم که شاید با ماندنش صنعت مونتاژ ایران زنده بمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. MjM

    ۱۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (721 ديدگاه)

    بره به جهنم
    بعدشم در این دوتا مونتاژ کارا رو گِل بگیرن و راحت شیم….دزدای کٍثیف

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا