هفته نامه

رؤیای شیرین خودروی ارزان!

چند روز پیش پسردایی گرامی طی تماسی اظهار داشتند که دنبال خودرویی هستند و بنابراین از بنده خواستند با هم گشتی در بازار بزنیم تا گزینه‌های مناسب را بررسی و در نهایت اقدام به خرید کنیم.

cartoon-12
با دیدن و شنیدن قیمت‌های خودروها افسوس فروخفته در باطن من از نو زنده شد! تندر ۹۰ صفرکیلومتر ۴۰.۵ میلیون تومان، پارس حدود ۴۰ میلیون تومان، دنا صفرکیلومتر ۴۵ میلیون تومان و…

پس از آن یاد مطلبی افتادم که چندین سال پیش خوانده بودم. به ندرت پیش می‌آید که چیزی در ذهن من بماند (!) اما آن موضوع در گوشه‌ی ذهن من جای گرفته بود. چندین سال پیش که بهای خودرو روزانه و حتی ساعتی بالا می‌رفت حین گشت‌وگذار در اینترنت به مطلبی برخوردم که عنوان آن “سمند در بازار خودرو ۶۰ میلیونی می‌شود؟!” بود. یک منبع آگاه در آن زمان اظهار داشته بود که در صورت عدم تأمین قطعات توسط قطعه سازها و تأخیر در مطالباتشان، بی‌مهری بانک‌ها و عرضه نشدن خودرو به بازار بهای سمند به ۶۰ میلیون تومان خواهد رسید. همان موقع با پدر گرامی مشغول گفت‌وگو شدم و از آنجایی که فرد چندان خوش‌بینی نیستم (!) به او گفتم که در چند سال آینده مطمئن هستم چنین قیمت‌هایی را نیز خواهیم دید! و البته پدر خوش‌بین‌تر ما چنین چیزی را رد کرد.

cartoon-01
حال یاد آن موضوع افتادم. گرچه سمند ۶۰ میلیونی نشده اما دنا که نسخه‌ی لوکس‌تر (!) سمند است مرز ۴۰ میلیون تومان را درنوردیده (هرچند در ابتدای عرضه دنای ۵۰ میلیون تومانی را نیز مشاهده کردیم) و بنا به حدس بنده نسخه‌ی فیس لیفت و اتوماتیک آن احتمالاً مرز قیمتی ۵۰ میلیون تومان را رد خواهد کرد. در همین اثنا که فکرم در دوران خوش ۵ الی ۷ سال پیش سیر می‌کرد ناگهان یاد پروژه‌ی پرحاشیه‌ی ال نود نیز افتادم. خودرویی که قرار بود جایگزینی مدرن و دل‌چسب برای پیکانی باشد که راهی موزه شد. اگرچه در بدو ورود، نسخه‌های پایه و پیکان گونه‌ی (!) این خودرو که فاقد کولر و فرمان هیدرولیک بودند با بهایی در حدود ۹ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده‌ها رسیدند و انصافاً گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شدند اما با گذشت زمان نسخه‌های ارزان‌تر این خودرو نیز حذف شده و حالا نسخه‌ی فول ۴۰ میلیونی تندر در بازار جولان می‌دهد.

cartoon-02
متأسفانه در سالیان گذشته قدرت خرید خانواده‌ها کمتر شده و همین امر باعث شده که دست اکثر مصرف‌کننده‌ها از خرید خودروهای به‌روزتر کوتاه بماند. حتی خودروهایی مانند دنا و تندر نیز برای بسیاری از افراد بهای بالایی دارند و اینجاست که پراید یکه‌تاز میدان شده است. حالا همچنان به سیاق گذشته چشم به آینده دوخته‌ایم تا ببینیم که صنعت خودروی کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت.

خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟
خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟
آیا افرادی مانند من که در حسرت خودرویی معمولی با بهایی زیر ۲۵ میلیون تومان هستند نیز بالاخره توانایی خرید خودرویی جدید و نسبتاً مناسب را با این بودجه خواهند داشت؟ آیا یک روزی خودروی ارزان‌قیمت به معنای واقعی کلمه در دسترس بنده و امثال بنده قرار خواهد گرفت؟ امیدوارم که در آینده هیچ‌گاه مجبور به تکرار تیتر بالا در ذهن و در نوشته‌ها نشوم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. mahdi

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (208 ديدگاه)

    خسته شدم از این سیاهی شب پس کی میاد این صبح سپید امید ً کیا مثل من خسته شدن که بدونم تنها نیستم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PARKER

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      خواهش میکنم اول ذهنتون رو خالی کنید … بعد این متنی که نوشتم رو بخونید. بازم خواهش میکنم روش فکر کنید و اگر دوست داشتید جواب بدید.

      .

      در مدتی که وارد جامعه شدم و با مردم معاشرت کردم متوجه نکات جالب و ناراحت کننده ای شدم … ما مردمی هستیم به شدت اهل حرف و صحبت … ما مردمی هستیم به شدت ظاهر پرست ، بالاترین مصرف مواد آرایشی در دنیا ، کسایی که شدیدا دنبال چشم و هم چشمی هستیم.

      مردمی که به هیچ چی فکر نمیکنیم. نه به محیط زیست ، نه به حیات وحش ، نه حفظ ذخایر برای نسل بعد و … فقط ظاهر زندگی و چشم و هم چشمی.

      استادی داشتم که در رشته ی خودش برنده ی جایزه ی سازمان ملل شده بود. حدودا 50 ساله. این آدم تمام عمرش در امریکا و آلمان و انگلستان زندگی کرده بود. با ساده ترین لباس ها و یک دوچرخه ی BMX ژاپنی میومد دانشگاه. زمستون هم همیشه تو اتوبوس با هم ، هم مسیر بودیم.

      این آدم به خاطر تخصص بسیار بالا ( تو آسیا 5 نفر مثل این آدم هستن) و مهارت ویژه در چند جا کار میکرد و درگیر پژوهش بود. عاشق کار کردن بود ، با پول الان حساب کنی ماهی حداقل 500 میلیون درآمد داشت.

      اینقدر برای این بنده ی خدا حرف درآوردن و بهش گفتن «” تو که استاد مملکتی نباید دوچرخه سوار بشی”» که اخلاق خوب و بی ریای خودش رو کنار گذاشت و از ترم بعد دیدم که به جای شلوار جین و پیراهن ساده با کت و شلوار هاکوپیان وارد کلاس شد. دوچرخه رو هم با Benz S class عوض کرد. چند سال بعد من اولین بار در عمرم از نزدیک پورشه پانامرا دیدم ، در پارکینگ دانشگاه و دیدم ایشون سوارش شد.

      یک آدم که 30 سال در متمدن ترین کشورهای جهان زندگی کرده ، بعد از 2 سال در فرهنگ عقب افتاده ی ما حل میشه و دست از مقاومت برمیداره.

      حرف من اینه …
      تو کشور ما فرهنگ سازی نشده. مردم ما به فکر هم نیستن. ذهن مردم در 300 سال قبل مونده.

      توی کشور های خارجی ماشین ها نسبت به درآمد مردم ارزونه. مردم به خاطر شعور و فرهنگ بالایی که دارن یا ماشین نمیخرن ، یا ماشین دارن اما جز در مواقع اضطراری و واجب یا برای تفریح های خانوادگی ، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنن.

      تو ایران ماشین گرونه ، بنزین هم دیگه ارزون نیست ، مردم هم میبینن هر روز اخبار میگه چند نفر بر اثر سرطان ریه و بیماری های تنفسی میمیرن ، میبینن سطح آلاینده ها چقدر بالاست ، اما اینقدر به فکر خودشون و بقیه نیستن که از وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه استفاده کنن.

      یک سر به اینستاگرام بزنید تا معنی ظاهر پرستی و جهان سوم که چه عرض کنم جهان صدم بودن رو بفهمید.

      همین الان اگه دولت بیاد یک ماشین کم مصرف با آلایندگی ناچیز مثل Toyota Prius و یک ماشین سنگین و پر مصرف و آلاینده (نسبت به پریوس) مثل Toyota Land Cruiser هشت سیلندر رو با یک قیمت مثلا 100 میلیون بفروشه ، چه اتفاقی میافته؟
      قول میدم 99 درصد مردم لندکروزر رو انتخاب میکن چون « شاسی بلنده » و «کلاس و پرستیژ داره » و «جلوی در و همسایه و فامیل ها خودنمایی کنه» . فقط 1 درصد هستن که فکرشون همراه با سن و سالشون بزرگ شده و به سلامتی خودشون و بقیه و محیط زیست اهمیت میدن.
      .
      در یک کلام ما ” اسیر ظاهر ” هستیم.

      .

      مطمئن باشید خانواده ی چهار نفری که با پراید 20 میلیونی فقط یک پراید داشتن ، با پراید 5 میلیونی هر چهار عضو خانواده یک پراید طلب میکنن که ««” خوبیت نداره من جلوی هم کلاسی ها و دوستام بدون ماشین باشم”»»

      همین الان با پراید 20 میلیونی و سمند 35 میلیونی 75 درصد ماشین ها تک سرنشین هستن. هیچ کس سر صبح به خودش زحمت نمیده بیست دقیقه زودتر از خواب بلند شه و با اتوبوس بره محل کار.
      میدونم حمل و نقل عمومی خوب نیست … اما سلامتی خودمون و دیگران ارزشش رو حتما داره.

      مردم ما امتحانشون رو پس دادن ، هزار بار تلویزیون تبلیغ میکنه از حمل و نقل عمومی استفاده کنید ، همه جای شهر رو بروشور ها و تابلو هایی وزارت بهداشت پر کردن که تا حد امکان با خودروی شخصی بیرون نیاید ………… ولی فایده نداره. هیچ کس گوش نمیده.

      .

      خودتون فکر کنید ، تنها راهی که مردم ما پیش روی دولت گذاشتن گرون کردن ماشین ها و بنزین هست. خودمون نشون دادیم فرهنگ سازی روی مغز ما تاثیر نداره.
      این همه تبلیغات اثر نمیذاره ، این همه آموزش و فرهنگ سازی نمیتونه روی فکر و ذهن عقب افتاده ی من و بقیه ی مردم این کشور اثر بذاره.

      .

      غیر از گرون کردن ماشین و بنزین ، راه حل کاهش آلودگی هوا و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی چی میتونه باشه ؟…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرحسین ق.

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (218 ديدگاه)

        🌹🌹🌹🌹
        👌👌👌👌
        خوشم میاد از متفاوت فکر کردن. از انصاف و تیزبینی و شعار ندادن. ایولا. مقایسه ی تویوتا پیریوس و لندکروز با قیمت 100 تومن خیلی جالب بودش. هیشکی فکر نمیکنه پیریوس پاک تره و کمتر هوا آلوده میکنه و سرطان ها کم میشه. همه میگن ایششششش پریوس زشته. کلاس نداره. اوفففففف لندکروز ابهت داره. لندکروز جلوی قوم و خویش کلاس داره و ازین جور چرت و پرت ها، من خودم باشم لندکروز ورمیدارم 😬. تعارف نداریم که. 😬 تا خودمون درست نشیم هیچ چی درست نمیشه. خوشحالم کسایی مثل تو جزو این سایت هستن. بزرگی.

        راستی داش، دانشگاه چی میخونی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 🙈🙉🙊

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. نخود آش

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (294 ديدگاه)

        فرهنگ بد رانندگی کردن رو هم یادت رفت بگی.
        حالا دولت بیاد و ماشین رو ارزون کنه حتی سوبسید (یارانه) هم روش بده. هر روز شاهد این هستیم که یه نفر با سرعت سیصد تا رفته تو یه ساختمون.
        پناه بر خدا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. Ho3ein

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (8 ديدگاه)

        درسته که باید فرهنگمون رو درست کنیم اما فکر می کنم هدف خودرو سازها از گران کردن چیز دیگری است، نه اینکه به خاطر وضع آلودگی و… در کشورهای دیگه کسانی که تویوتا پریوس دارن از مالیات های مربوط به خودرو معاف هستن و به این خودرو ها سوبسید میدن. اما ما باید برای همین پریوس کلی عوارض و پول گمرک بدیم و هیچ فرقی برای این خودرو قائل نشدن. و همین طور برای کنترل آلودگی می بایست بنزین با کیفیت تولید کنن یا حتی ماشین های جدید با راندمان بیشتر و با استانداردهای آلایندگی یورو 6. یا همین حمل و نقل عمومی، خودم که مدت ها با اوتوبوس و مترو میرفتم سرکار. از شلوغی و سر وقت نبودن چی بگم. یا همین دوچرخه که نه میشه از توی خیابون بریم نه از توی پیاده رو اما کشورهای دیگه یک لاین مخصوص دوچرخه سوار ها دارن. پس متهم ردیف اول ما مردم نیستیم. یاعلی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. vahid 956

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (474 ديدگاه)

        پس حمل و نقل عمومی اون کشور هارو هم بگو که انقد گسترده است که اتوبوس ها از تمام خیابون ها رد میشه و دقیقا میدونی کی میرسه به ایستگاه اتفاقا اگه مردم حمل و نقل عمومی خوب و با کیفیت بهشون ارائه بشه استقبال میکنن نمونه اش مترو تهران اگه زور نزنی نمیتونی سوار شی ضمنا علت اصلی آلودگی هوا تعدد خودرو نیست . بنزین غیر استاندارد و خودرو های فرسوده حتی خودرو های صفر وطنی هم به نظر من فرسوده است چون تکنولوژیشون مال سی سال پیشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      5. جعفر

        ۲۰ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3 ديدگاه)

        خوندمو حال کردم…هی خوندمو حال کردم…ولی با حرفو توجیه اخرت بدجور خراب کردی متاسفانه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
      6. sm.mosavi

        ۲۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3 ديدگاه)

        حرف های جالبی بود
        ولی یقین کن خودروسازان اصلا به فکر آلودگی هوا و محیط زیست و غیره نیستن
        اساس فکر اون ها فقط سود..سود…می فهمی؟؟سووووووووووووود بالااااا
        صدتا راه حل وجود داره که دولت میتونه به محیط زیست کمک کنه
        مثل :
        1-طراحی و استفاده از پیشرانه های جدید و کم مصرف
        2-استفاده از توربو شارژر در موتورها به جای افزایش سیلندر و …
        3-استفاده از پیشرانه های برقی
        4-توسعه حمل و نقل شهری و ریلی
        5-وضع قوانین راهنمایی رانندگی مناسب و معقول
        6-شهرسازی مدرن و الکترونیک
        7-بالا بردن سطح کیفی خودروها
        8-بالا بردن ایمنی خودروها
        9-بالا بردن سطح کیفی جاده ها
        10-وضع استانداردهای روز و واقعی برای ارزیابی کیفی صنایع داخلی
        11-خارج کردن کارخانه جات از شهرها
        12-فرهنگ سازی استفاده از وسائل نقلیه عمومی و شخصی مخصوصا توسط رسانه و اشخاص تاثیرگذار —مثل مهران مدیری که یه برره ساخت فرداش همه برره ای شدن—
        و…………………..
        88 تا دیگه بلدم! بگم؟
        من با آمریکا و اورپا مقایسه نمی کنم. آقا همین کره جنوبی…؟؟ ببین با تمهیدات و وضع قوانین درست و معقول به کجا رسیده؟؟ چه صنعت و تکنولوژی پیشرفته ای داره؟؟
        پس خاک بر سر صنعت خودرو سازی ما.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. میلاد

      ۲۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (22 ديدگاه)

      متاسفانه به مسئولین یاد دادیم که باید گشنه نگه داشته بشیم جنبه سیر شدن نداریم اونها هم گشنه نگه میدارن تا ابد…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نویدی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    ترجیح میدم پیاده بمونم تا اینکه بخوام ۴۵ میلیون تومن بدم واسه ماشین ایرانی یا حتی همون تندر ۴۰ میلیونی.این قیمتا هیچ توجیهی نداره.پول چیو میدیم؟ایمنی؟کیفیت؟مگه آدم پولشو از سر راه آورده؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      تو خیلی از شهرهای نسبتاْ کوچیک (زیر ۱۰۰ هزار نفری) قیمت یه سفر درون شهری با آژانس حدود ۳۰۰۰ تومن یا حتی ارزونتره. ۵۰ میلیون بدی ماشین و نگران خرابی، بیمه، جریمه، افت قیمت، سرقت و … باشی که چی؟ پول رو بذاری بانک یا خونه بخری بدی اجاره هم سرمایه ات بیشتر میشه هم نگرانیت کمتر. هر روز هم با آژانس بری سر کار با این وضعیت تعطیلی ایران خیلی زیاد بشه سالی ۲ میلیون میشه. البته من طرفدار چنین طرز فکری نیستم و دوست دارم همه مردم شرایط ایده آل رو داشته باشن ولی با این وضع کیفیت و قیمت خودروها و دردسرهای احتمالی ارزش نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. reza-a

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (426 ديدگاه)

    تا وقتی خودروسازی دست دولت باشه این تیتر هست
    وقتی خودرو خودرو سازی خصوصی بشه سرمایه گذار ها جرات سرمایه گذاری تو صنعت خودرو پیدا میکنن اون وقت رقابت برای ساخت ماشین ارزون درست میشه
    تا وقتی به این وضع اعتراض نشه وضع همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد زمانلو

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (129 ديدگاه)

      به شرط این که خصوصی ها هم همون بلایی رو که دولتیا سرمون آوردن ، نیارن و باز آش و کاسه همونی بشه که الان هست . به قول دوستامون باید از خودمون شروع کنیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. reza-a

        ۱۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (426 ديدگاه)

        وقتی خودروسازی خصوصی باشه سودش تو جیب دولت نمیره و دولت از خودروساز ها حمایت نا درست نمیکنه
        وقتی خودروسازی خصوصی باشه رقابت وجود داره و سعی میکنن از هم بهتر باشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. محمدرضا

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (89 ديدگاه)

    تا وقتی مردم ساکتن وضع همینه. دولت چرا باید بخواد چیزی ارزون بشه وقتی از این راه کلی درآمد داره. ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. saeed

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واقعا جالب نوشتی عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کافر مقدس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    خوشا ب حال خودروسازانی که ملتی همچو *ما* دارند . . .. .

    حالا تا عمر دارید پشت مانیتور کامنت(اسپم) بدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. هیپوفیز

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ۱۹ سالمه و ماشین ندارم.
    اما انقدر پول درمیارم و پس انداز میکنم که ی روزی خواستم ماشین بخرم, ایرانی نباشه.
    نه بخاطر قدیمی بودن و گرون بودن و کیفیت و…
    بخاطر ایمنی
    ایییییمننننیییییی
    کیه ک تصادف نکنه؟ خطلی انسانی وجود داره دلم نمیخواد بخاطر ی تصادف تو ی پراید یا نوادگانش و یا ۴۰۵ و نوادگانش له بشم و بمیرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      طرز تفکرت عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. MjM

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (720 ديدگاه)

    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دیگه چه میشه کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. جواد

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (141 ديدگاه)

    ماشاالله. دل همه پره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. وحید

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    فقط خدا ازشون نگذره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ME84

    ۲۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    با جناب PARKER ( بجز 6 خط آخر کامنتشون ) موافقم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (34 ديدگاه)

    متاسفانه رویای خودروی ارزان با کیفیت تبدیل به کابوس و حسرتی شده که باید به گور ببریم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا