هفته نامه

رفتارهای “رو مخی” برخی رانندگان وطنی!

رانندگی یک هنر است و بسیاری از افراد آن را بسیار دوست دارند. متأسفانه این هنر در برخی موارد جنبه‌های مثبت خود را از دست می‌دهد و بعضاً رفتارهای بسیار بدی از رانندگان سر می‌زند که گاه فرد با خود عهد می‌بندد عطای رانندگی را به لقایش ببخشد. همیشه در زمان سوارشدن به تاکسی حس همدردی عمیقی با این عزیزان پیدا می‌کنم زیرا رانندگی در شهرهای شلوغ و با رفتارهای گاها دون شان برخی رانندگان چه کار سختی به شمار می‌رود. از همین‌جا به تمامی عزیزانی که شغلشان پشت فرمان نشستن است خسته نباشید جانانه گفته و دستشان را به گرمی می‌فشاریم.


خب با همدیگر برخی از رفتارهای بد رانندگان وطنی را مرور می‌کنیم. قطعاً می‌دانیم و می‌دانید که تمامی رانندگان این‌گونه نبوده و اتفاقاً خیل عظیمی از رانندگان وسایل نقلیه موتوری افرادی قانونمند و باحوصله هستند.

یکی از بدترین رفتارها که این روزها بسیار دیده شده و باعث ایجاد ترافیک و اخلال در عبور و مرور می‌شود پارک دوبل، سوبل و حتی چوبل (!) است. موضوع وقتی بدتر می‌شود که می‌بینیم فرد خاطی با حالتی حق به جانب، رفتار تندی با سایر رانندگان که به این کار اعتراض کرده‌اند داشته و به خود اجازه‌ی قانون‌شکنی و ایجاد ترافیک را می‌دهد.


موضوع دیگر عدم استفاده از دسته‌ای در پشت فرمان است که به بالا و پایین می‌رود! بله درست حدس زدید! اهرم راهنما را می‌گوییم؛ اهرم راهنمای برخی خودروها با گذشت چند سال از عمر آن چنان تازه باقی مانده که انگار همین الان تولید شده است! جدای از افرادی که از این وسیله اصلاً استفاده نمی‌کنند افرادی هستند که فکر می‌کنند راهنما زدن مجوز انجام هر کاری را می‌دهد! همه‌ی ما با رانندگانی مواجه بوده‌ایم که بلافاصله با راهنما زدن تغییر لاین های ناگهانی داشته‌اند و علاوه بر ایجاد خطر برای خود و دیگران، موجب اخلال در ترافیک روان می‌شوند.

برخی رانندگان نیز متأسفانه عابران پیاده را به چشم موجودات مزاحمی می‌بینند که باید رویشان کم شود! حتی برخی آرزو داشتند کاش رانندگی همانند بازی GTA بود تا از خجالت برخی عابران دربیایند! این را به یاد داشته باشیم که در بیشتر موارد حق عبور با عابر پیاده بوده و جدای از آن باید مواظب باشیم تا خدای نکرده حادثه‌ای پیش نیاید. از طرفی برخی عابران پیاده‌ی بی‌ملاحظه نیز وجود دارند که خودروها را مزاحم تصور کرده و از هر جایی عبور می‌کنند.

موضوع آزاردهنده دیگر بوق زدن بی‌مورد و حتی با مورد (!) است. برخی رانندگان با عرض پوزش مریض هستند. شخصاً بسیار مشاهده کرده‌ام راننده‌ای در نیمه‌های شب دست خود را روی بوق گذاشته و از جلوی هر کوچه‌ای که رد می‌شود بوق می‌زند. این موضوع واقعاً یکی از بدترین اخلاقی بوده که برخی دارند.

مورد دیگر به استفاده از نوربالا مربوط می‌شود. متأسفانه بسیاری از ما طرز استفاده از نوربالا در شب را نمی‌دانیم. وقتی در شب خودرویی از روبرو می‌آید باید نوربالا را به نورپایین تغییر داد و پس از عبور خودروی روبرویی در صورت نیاز از نوربالا استفاده نمود؛ اما در اکثر موارد خودروهایی را می‌بینیم که بدون توجه به خودروی روبرویی از نوربالا استفاده می‌کنند. متأسفانه این دسته افراد نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که نوربالا در شب سبب کاهش شدید میدان دید شده و شاید موجب ایجاد حادثه‌ای شود.

موضوعی که شاید کمتر به آن اشاره شده و به نظر بنده صورت چندان خوشی ندارد، توقف در چهارراه‌ها و دید زدن خودروهاست. بسیار دیده‌ایم که سرنشینان خودروهای گوناگون در سر چهارراه‌ها به خودروهای دیگر زل زده و به اصطلاح آن‌ها را برانداز می‌کنند. بنده حقیر که به شدت از این رفتار بیزار هستم.


صدای بسیار زیاد سیستم صوتی از دیگر رفتارهای زننده‌ای است که برخی اوقات دیده می‌شود. این کار مخصوصاً در نیمه‌های شب بیشتر مشاهده می‌شود و خب جای تأسف دارد.

اما بد نیست به برخی از رفتارهای گاهاْ خطرناک برخی موتورسواران نیز اشاره کنیم. عدم استفاده از کلاه ایمنی شایع‌ترین و شاید خطرناک‌ترین موضوعی باشد که در میان موتورسواران دیده می‌شود. معامله‌ی مرگ و زندگی به چه قیمتی؟!

ویراژ دادن و حرکات خطرناک و زیگزاگی، حرکت در پیاده‌رو، عبور از چراغ‌قرمز، عدم توجه به علائم ایمنی و هشداردهنده، ایجاد تغییرات در موتور و آلودگی صوتی شدید و… از جمله رفتارهای بد ترافیکی برخی موتورسواران به شمار می‌رود.


خب اگر بخواهیم تک‌تک رفتارهای “رو مخی” و خطرناک راننده‌های وطنی وسایل نقلیه را ذکر کنیم باید چندین و چند مقاله را به این امر اختصاص دهیم. امیدواریم با انتشار این‌گونه متن‌های انتقادی و اصلاحی نقشی هرچند کوچک در بهبود فرهنگ ترافیکی و کاهش خطرات رانندگی و تلفات و مجروحان داشته باشیم.

شما چه رفتارهای خطرناک و بعضاً کلافه کننده‌ی دیگری را می‌شناسید؟ نظرات ارزشمند خودتان را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    یکی دیگر از بدترین عادت های رانندگی ایرانیان این هست که بعضی راننده ها چسبیدن به لاین سبقت کنار جدول با سرعت کم تو عالم خودشونن
    هرچه هم راهنما و چراغ بزنید امکان نداره راه بدن
    اینها اعتقاد دارن اگه راه میخوایید از راست سبقت بگیرید چون واسه خودشون رانندگی کنار جدول کم خطرتره

    بخدا من دوستی رو میشناختم که تازه گواهینامه گرفته بود میگفت بابام بهم گفته کنار جدولو بگیر برو نه ماشین از پارک میپیچه جلوت نه ویراژ میدن روت حواست پرت شه فقط یه کم فحش میخوری که عیب نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      پدال جان ماتورو به محافظه کاری نمیشناسیم…چرا نوشتی برخی ها فقط اینطورین؟ از چی میترسی؟خجالت نکش عزیز من… بگو
      آقا کل کشور ما از رانندگی درست بویی نبرده.. بحث اقلیتو اکثریتو نصف جمعیت نیست. دیگه هرکی برای خودش یه قانون نویس شده و هرکار دلش میخواد میکنه پشت فرمون
      آقا ایرانی جماعت بدترین قانون شکنه تو زمینه رانندگی حتی منی که اینو مینویسم حتی تویی که میخونی روزی کمتر از ده تا خلاف انجام نمیدیم هممون
      همین امروز که دارم اینو مینویسم تصادف کردیم با موتور مقصر هم رفیقم بود ولی موتوریه هم کوتا اومد رفت جون نه گواینامه داشت نه بیمه نه هیچی. پلیسم اومد سر صحنه با نیم ساعت تاخیر یه نگا انداخت رفت. پلیسشم دنبال انجام وظیفه نیست
      بابا مملکت از بیخو بن مشکل داره.. چرا تعارف میکنی پدال عزیز؟بنویس حقیقتو بنویس که هیچی سرجای خودش نیست تو این کشور
      فقط باید رفت از ایران تنها راه همینه اینجا درست بشو نیست

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. تیاگو

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (41 ديدگاه)

      فکر کنم شیرازیا بهترین فرهنگ رانندگیو دارن
      خیابوناشون بزرگه
      و پارکینگ عمومی زیادی
      دارند

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. Zippo

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (248 ديدگاه)

        اتفاقا برعکس
        شیراز هم مثل بقیه ایران از فرهنگ رانندگی پایینی برخورداره
        کلا فرهنگ رانندگی توکشور ما بسیار پایینه حتی در تهران فقط کم و زیاد داره

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. MAHDI . TUNING

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1477 ديدگاه)

        تیاگو
        بستگی داره کدوم نقطه شهر بری
        شاید شما جای خوبش رفتی و هنوز جاهای خطرناک نرفتی
        مناطق پایین و جنوب شهر یه بار برای دیدن ماشین رفتیم دیگه تو زندگی به رفتنش هم فکر نکردم
        یا بچه پول دارایی که با ماشین چند صد میلیونی یا میلیاردی کارای خطر ناک میکنن و فکر میکنن چون پول ماشین دادن صاحب جاده شدن هم بماند

        بحث پارکینگ و خیابونا برای ترافیک خیلی خوب بوده و باعث کمتر شدن تصادف شده اما متأسفانه جبران شهر شده جاده های استان که خیلی پیچ دار و کوهستانیه و رتبه اول تصادفو داره
        شهرو درست میکنن خارج شهرو بیخیال میشن

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. سامان اذری

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      چند مورد که بسیار رو مخ منه رو میگم

      1 بعضی ها فکر میکنن لاین سرعت ارث باباشونه
      با 40 تا تو لاین سرعت در حال حرکت اند
      هر چقدر بوق و نور بالا هم میدی انگار نه انگار ?

      2 بعضی از پیاده ها –
      بعصی از تقاطع ها 2 دقیقه وای می ایستی تا چراغ سبز بشه اونوقت میبینی 20 ثانیه سبز میشه و زود باس حرکت کنی اونوقت بعضی از پیاده ها اون 20 ثانیه رو هم به ما زیادی میبینن و اقام به رد شدن از خیابون میکنن ??

      بعضی از رانندگان تاکسی هم تا یه مسافر میبینن درست از لاین 3 یک راست فرمون رو کج میکنن به لاین 1براشونم.مهم نیست که شما وجود دارید یا نه

      ??

      موافقم 1
      مخالفم 2
    4. Ahmad

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      اتفاقا بعضی ها دقیقا بر عکس هستند.
      واسه خود من پیش اومده که خواستم از یه ماشین سبقت بگیرم سرعتم مجاز بوده یعنی 110 تا یه آقایی که احساس شوماخر بودن می کرد با 150 کیلومتر شایدم بیشتر اومد پشت سرم تو همون چند ثانیه چند بار چراغ داد و بوق زد منم سریع سبقت گرفتم و بهش راه دادم اومده جلو من پاشو میذاره رو ترمز تا مثلا تلافی کنه انکار من خلاف کردم.آقا بخدا بعضی ها مریضن

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. سارا

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (216 ديدگاه)

        بله دقیقا اصلا یه عده نمیفهمن که حداکثر سرعت هم وجود داره … مثلا سقف سرعت 80 تا هست داری لاین چپ میری با 80 تا …لاین وسط هم پره همه دارن با 50 تا میرن بعد یه آدم بیشعوری با 120 تا میاد شروع میکنه بوق زدن و نور بالا … بعد میگی بزار این بیشعور رد بشه شرش کم بشه میای راه بدی میبینی کشیده از راستت سبقت بگیره … بعد همه این وحشی بازیها رو درمیاره میبینی 50 متر جلوتر که میره پارک میکنه

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. سارا

          ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (216 ديدگاه)

          یه دوست فرانسوی دارم سوار ماشین شد بریم تا جایی بعد بهم گفت چرا اینجوری شده خبری شده ؟ کودتا شده ؟ گفتم نه این رانندگی عادی مردم تهرانه

          موافقم 4
          مخالفم 1
    5. ashkan

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (376 ديدگاه)

      دقیقا اونا گاوترینن بارها شده لاین چپ 70 تا میرن من به شخصه باید از لاین کند رو 80-90 برم

      موافقم 1
      مخالفم 1
    6. M

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (227 ديدگاه)

      کافیه توی اتوبان فاصله مجاز رو رعایت کنی اونقدر پشت سرت بوق چراغ میزنن تا بچسبونی به جلویی که راننده بیشعور پست سرت حس کنه که جایی برای سریع تر رفتن دیگه وجود نداره بعد نکته جالب اینکه اونقدر چسبیده به هم حرکت میکنن که هیچ راهی واسه کنار کشیدن وجود نداره . شبیه به مسابقات نسکار با سرعت 80 تا 110 کیلومتر … حالم از رانندگی توی ایران به هم میخوره ، میگن فرهنگ و شعور یک مردم رو میتونی توی نوع رانندگیشون پیدا کنی ، متاسفم برای مردم کشورم . متاسفم برای این مردم که کشور رو به اینجا رسوندن ….

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Fz

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (33 ديدگاه)

        خخخخخ مسابقه ناسکارو قشنگ اومدی مخصوصا همت غرب به شرق از باکری تا گاندی

        موافقم 1
        مخالفم 1
    7. *

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (17 ديدگاه)

      دوستان
      ایا میدانید !!!
      95% مردم ما هنوز نمیدانند راهنما در ماشین اختراع شده برای اطلاع رسانی!!!
      بخدا ما مثله هندوستان و افغانستان رانندگی میکنیم
      هممون اینطوریم
      بخدا طرف هنوز نمیدونه چراغ های عقبش موقع ترمز گرفتن روشن نمیشه؟؟؟
      چرا چراغاتو درست نمیکنی؟؟؟
      علت تصادف تویی!!!
      چرا راهنما نمیزنی ؟؟؟
      بخدا علت ترافیک وحشت ناک تو ایران فقط فرهنگه…
      من و تو میشیم ما
      هممون باید تغییر رفتار بدیم…
      ممنون پدال
      از این مطالب زیاد بزارید طرف پراید قسطی داره بعد اکثر مطالبه شما تصاویر جاسوسی از نسل جدید بنزه بما چه؟؟؟
      در مورد فرهنگ سازی کار کنید.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. حمیدرضا

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من انقدر از رفتار برخی از رانندگان ناراحت میشم که عموما استفاده از اتوبوس و مترو رو به راحتی سواری شخصی ترجیح میدم و نجات جونم رو به استفاده از وسیله شخصی ترجیح میدم
    به نظر من باید برای فرهنگ سازی بیشتر کمی از قوانین سختگیرانه تر استفاده کرد و قوانین فعلی جوابگوی مشکلات فرهنگی رانندکی نیست
    اما نکته مهم اینه که تصادفات نه تنها برای کشور مضر نیست در برخی موارد کمک هم میکنه به چرخه تولید خودرو چون ما در ایران مانند کشورهای جهان اول از رده خارج شدن خودرو رو نداریم و این کمک میکنه که کمی از مشکلات ترافیکی کم بشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ahmad

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      والا من حتی توی مترو اتوبوس هم از رفتار برخی شهروندان و عدم مراعات اونها ناراحت میشم و حرص میخورم!
      (یکی دوبار هم سر این هل دادن های عجیب و غریب شهروندان در وسایل نقلیه عمومی، لباسام جر خورده! :) )
      در هر دو حالت اعصاب ما تحت فشاره!

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. E 36

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (918 ديدگاه)

        هیچی تو مخی تر از رانندگی افراد پیر و خانمها نیست، اگر بهترینشون جلوت بیوفته بیچارت میکنه اگر زودتر ازشون دور نشی حتما تصادف میکنی

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. kamran cooper

          ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (119 ديدگاه)

          افراد پیرو خوب اومدی
          نمیدونم چرا فقط خیره میشن به جلو انگار هیچ جارو نمیبینن ترمزم که یه چیز زینتیه گویا

          موافقم 0
          مخالفم 2
        2. aston martin

          ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          E 36 با حرفت مخالفم باور های کلیشه ای درست نکنید.. از پیرو جوون تا زنو مرد همه بی فرهنگیم سنو سالو جنسیت نداره

          موافقم 0
          مخالفم 3
        3. MAHDI . TUNING

          ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1477 ديدگاه)

          E36
          خانوم ها به خاطر ترس و استرس تصادف میزنن خراب میکنن وگرنه خاونم هایی تو شهر میبینم که رانندگیشون از 90 درصد راننده ها بهتره
          اما تعدادشون خیلی کمه

          در مورد افراد پیر کاملا موافقم
          یه خاطره بگم

          اون زمانی که آموزشگاه رانندگی میرفتم
          یه بار موقع برگشت از خونه یه تاکسی سوار شدم یه پیرمرد بود و میگفت چقدر دردسر کتاب و امتحان و این مسخره بازیا دارید زمان ما من یه سره رفتم سر امتحان و چند تا اشتباه و چند تا تابلو رو نگفتم و همین طوری قبولم کرد بعد 10 ثانیه سر چهار راه بدون راهنما از لاین وسط پیچید به راست و یه نیسان هم دور برگردان پیچید و طرف اصلا عین خیالشم نبود که یکی از خودش بدتر پیچیده و کوبید بهش ، من و دوستمم یه تاکسی دیگه گرفتیم و رفتیم

          موافقم 2
          مخالفم 2
      2. علی

        ۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        به قول دوستمون باید کلا از ایران رفت چون دیگه از هر نظر که فکرشو کنی این جا دیگه جای زندگی نیست بد بختی و بی فرهنگی و تمام ویژگی های بد مثل زنجیر در تمام ثانیه هایی که در این کشور هستی وجود داره و تو هیچ جا و مرحله ای قطع بشو نیست از هوا بگیر تا دولت و مردم و خودما هم به دلیل شرایط کشورمون نا خوداگاه بی فرهنگی رو یاد گرفتیم

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. lmbx

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (287 ديدگاه)

    به نظرم نصف ایران راهنما نمیزنن!نمیدونم چرا ولی یه اپیدمی هست.
    این مورد رو که صدای ظبط رو زیادمیکنن واقعا خیلی رو مخه فکر کنم فقط تو ایران همچین مشکلی داشته باشیم،یارو یه پارس خریده 40 میلیون بعد 10 میلیون هم خرج ظبط و باند کرده که وقتی صدا رو زیاد میکنه صندوق عقب میخواد ازجاش دربیاد!بدتر از اون اینه که یه وقت با خانواده بیرونی و بعضی ها یه سری چیزاگوش میدن که آدم…

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. aston martin

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      هیچی بدتر از نوربالا توی شب نیست
      چراغا هم کیفیتی نداره گاهی حتی نمیفهمم طرف نوربالا زده یا نور معمولیشه ولی بسیار کور کنندست
      بعضی از هموطنان پرفسور هم که شب ها مه شکن های خودرو روشن میکنن و بقیه رو ازار میدن
      من خودم هروقت کسی با نور اضافه حرکت کنه تو شب چنان نور بالایی میندازم تو چشش که کور شه. مث فلاش دوربین پشت سر هم نور بالا میزنم تا خاموشش کنه یا توجهش جلب شه و خودشم اذیت شه
      اگرم از پشت با نور بالا بیاد مه شکنو روشن میکنم و سرعتمم کم میکنم تا اذیت شه
      وقتیم رد شدخودم نور بالا میزنم حسابشو میرسم

      موافقم 0
      مخالفم 4
      1. سارا

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (216 ديدگاه)

        آفرین چقدر بافرهنگی شما

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. علی

      ۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان یه سری روشنفکر جدیدا اومده به اجتماع که کلا به قانون اعتقادی ندارند و معتقدن ادم باید هر جور که میخواد لباس بپوشه و هر کاری که دوست داره انجام بده جمله معروفشونم “به تو چه مربوطه” هست اینا تو جنگل هم جریمه میشن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Zonda R

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    با تشکر از شاهین عزیز
    من با دیدن این رفتارها سعی میکنم خودمو کنترل کنم و کل کل نکنم البته کاربسیار سختی هست بی اعتنایی به این رفتارها
    پارک جلوی درب پارکینگ ،نور, بالا وقتی جلو بستس، بوق زدن بلافاصله بعد از سبز شدن چراغ راهنما، اروم رفتن در لاین سبقت، چسبوندن از پشت به ماشین جلویی، دود کردن ماشین های سنگین که واقعا منزجر کنندس و…
    اما کی قراره درست بشه؟
    هیچوقت ؟
    بنظر شخصی من این تغییرات در این حجم وسیع نیاز به اموزش به نسل بعد و تغییر نسل داره
    دوستان سعی کنید خودتون رو کنترل کنید و اعصاب و جونتون رو بخاطره کسی که نادان هست بهم نزنید
    ارادتمند

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. me84

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    داستان جایی دردناک میشه که بارها و بارها بین دوست و آشناهای خودم وقتی در مورد فرهنگ پایین رانندگی صحبت میشه، همگی از این قضیه ناراحتن و تایید میکنن ، اما همین آدما رو بارها دیدم که خودشونم مثل …… رانندگی میکنن. اصلا انگار پشت فرمون که میشینن همه چیز یادشون میره. بخصوص بعضیا هستن که خیلی ژست بافرهنگی میگیرن اما پای عمل، خدا نصیب گرگ بیابون نکنه.
    تو کشور ما روش فرهنگ سازی باید تغییر کنه ، روشهای نرم و معمولی فعلی اصلا جواب نمیده. باید یه مدتی روش تنبیهی خیلی سفت و سختی بیاد و هرکی که بد راه میره رو کاری کنن که یا از روی ترس، یا با تصمیم خودش مثل آدم راه بره

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Meysam..Laferrari

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      *** چه چیزی رو درست کردن این قوانین عقب مونده که فقط صورت مسئله رو پاک میکنن؟هر سال بدتر از پارسال.به جای اینکه بیای صورت مسئله رو پاک کنی میتونی با آموزش و فهم غالب مشکلات اجتماعی رو رفع کنی.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. سیاوش

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    شرایط دریافت گواهینامه رانندگی رو باید خیلی خیلی سخت تر کرد
    دآموزشگاههای اموزش رانندگی باید کلاس های جداگانه با عنوان فرهنگ رانندگی و حقوق شهروندی تشکیل داد
    بوق زدنای الکی بالا بردن سرعت هنگام رسیدن به خط عابر توقف در خط عابر پیاده لایی کشیدن در خیابون بین خطوط رانندگی نکردن انداختن اشغال از شیشه تا دودزا بودن ماشین ان سال پیش گازوئیلی و بنزینی خیلی خیلی کار داریم متاسفانه هیچ ارگانیم نیست بهش رسیدگی کنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. mr5430

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (37 ديدگاه)

      آخ آخ این بالا بردن سرعت موقع رسیدن به خط عابر پیاده دیگه تهه عقده داشتن و بیماری روانیه!
      یعنی میخوای رد شی از خیابون یه ماشین100 متر عقب تر چنان شتابی می گیره که موتورش به درد میاد! من عابر پیاده هم چی می تونم بگم مجبورم بزارم رد شه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  7. امره Emrah

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    بدترین مزخرف ترین کار دنیا اینه که تو ترافیک جاده ای یه عده که حس میکنن زرنگن و میندازن تو شونه خاکی و میوفتن جلو انگار به ذهن بقیه نمیرسه
    یکی نی بگه آخه ابلها این کار بد تر باعث گره خوردن ترافیک میشه بهترین کار تو ترافیک اینه که تو یه خط حرکت کنیم متاسفانه ملت سریع چند باندش میکنن
    واقعا سطح فرهنگی ما اسفناکه هم تو رانندگی هم تو آپارتمان نشینی هم تو صف هم تو شهروندی هم همه جا بهترین کار اینه که یه پول و پله ای جم کنی مهاجرت کنی کانادایی جایی

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Alireza

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من سوار راننده تاکسی شده بودم همین کارو کرد بعد چون به خاطر ترافیک اعصابش داغون شده بود چند تومن گرون تر کرایه گرفت یه نفر نیست به اینها بگه که آخه ترافیک راه افتاده من چیکار کنم من چه بدونم اون هالوی جلوی ماشینها ترافیک انداخته یا خود به خود ترافیک راه افتاده فقط هم بوق میزنن واسه سوار و پیاده شدن بوق میزنن واسه خلاص شدن از ترافیک بوق میزنن انگار که مثلاً توی آیین نامه و قوانین مربوطه به بوق زدن توی عروسی و این کارا اشاره شده!!! اون یابوی بیشرفی که بوق ممتد میزنه به این فکر نمیکنه که به شعور خودش داره توهین میشه. ما با این فرهنگ انتظار پیشرفت هم داریم ۱۰۰۰سال دیگه هم همینیم که هستیم.😞

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. Fericuda

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    من روزی ۷-۸ ساعت رانندگی میکنم. هفته ی پیش سه بار به ماشینم زدن!!!!! در حالیکه ماشینم اصلا در حال حرکتم نبود. سپر جلو عقب آیینه بقل گلگیر و در عقب همشونو در عرض یک هفته یه مشت نفهم زدن داغون کردن. واقعا دیوونه خونس

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      خیلیا عمدا آینه میزنن
      هرکی آینتو زد پیاده شو پاره پورش کن عمدی زده بی همه چیز

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Fericuda

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (107 ديدگاه)

        اومدم خونه چون میخواستم زود برگردم ماشین تو پارکینگ نیووردم بعد ده دیقه اومدم دیدم آیینه خورد شده :(

        موافقم 1
        مخالفم 0
  9. Khan

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    وقتی یه موتوری تو پیاده رو میبینم دوست دارم با وینچستر به مغزش شلیک کنم ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MAHDI . TUNING

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      وینچستر کمشه
      به خدا کمه
      باید یه R P G برداری و پودرش کنی

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. PaRHaM

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (741 ديدگاه)

        سلاح کشتار جمعی برای نابودی خودشو هفت نسلش بهتره?

        موافقم 1
        مخالفم 0
  10. شایان f-type

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (90 ديدگاه)

    چند بار برام پیش اومده وقتی سوار دوچرخه ام، بدون زدن راهنما یا بوق (حداقل) مسیرو بستن طوری که انگار قصد انتقام دارن!
    دیشب یدونه برلیانس طوری راهمو بست که یا باید میخوردم به خودش یا میخوردم به دیوار(رفتم چند تا کلمه اب دار نثارش کنم دیدم با خانوم و بچش تو ماشینه هیچی نگفتم)
    هزار بار هم پیش اومده ماشینای تو پارک بدون این که پشتشنو نگاه کنن درو تا ته باز میکنن، هر بار قلبم میومد تو دهنم تا این که گفتم تو لاین کنار بلوارمیرم که درشون یهو وا نمیشه!
    بعضی ها کوچکترین و راحت ترین قوانین رو هم رعایت نمیکنن
    ماشینم ببری بیرون که انگار تو جنگی، منم اعصابشو ندارم و دلمم نمیاد بمالن به ماشینم یا این که لهش کنن(مخصوصا قشر زحمت کش رانندگان تاکسی واقعا،تا حالا دو بار زدن به ماشین تو پارک منه بدبخت،وای هم نسادنو از رنگ زرد رو سپر و گلگیر فهمیدم که تاکسین)
    خلاصه گرفتاری شدیم از دست یه سری…

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. mr5430

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (37 ديدگاه)

      تو قانون راهنمایی رانندگی اومده درب راننده با احتیاط و با نکاه کردن و حتما با دست راست باز شه که راننده به همین بهونه نگاه کنه! اما خیلی ها همینجوری انگار تو پارکینگ خونشون در رو 90 درجه باز می کنن با دست چپ و بدون کوچکترین نگاهی!
      به شخصه یک بار با دوچرخه با در یه وانت پیکان در 90 درجه ای که دو متریم باز شد برخورد کردم و از اونورش افتادم رو زمین. سرعتم کم بود وگرنه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. b.h

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکی از عادتای بد اینکه فکر میکنن مه شکن عقب برای زیباییه و همیشه روشن میکنن یعنی واقعااااااااااااااا فرهنگ رانندگی ما داره میرسه به صفر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. b.h

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه اخلاقه بده دیگه اینکه هنوز ده ثانیه مونده چراغ سبز بشه یارو دستشو میزاره رو بوق و بز عکس بعضیا بعده ده ثانیه تازه میفهمن چراغ سبز شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ebi V16 bi turbo

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (30 ديدگاه)

    جای قفل فرمون خالیست

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (208 ديدگاه)

      من چون تو اوتوبان زیاد رانندگی میکنم خیلی عذاب آوره این رفتاره بعضی راننده ها برام ،چراغ زدن راننده عقبی بیجهت وقتی جلو راه نیست که اعصابمو بهم میریزه با سرعت کم رانندگی کردن در لاین تندرو وراه ندادنشون نمیدونم چرا انقدر اسرار دارن با سرعت کم فقط وفقط تو لاین سبقت رانندگی کنن ،تغییر لاین ناگهانی بدون راهنما زدن که خیلی خطر ناکه، ترمز زدن ناگهانی وبی جهت خصوصن باسرعت زیاد،سرعت وسبقت از لاین کناری ،درشهر هم وقتی عابر پیاده میخاد رد بشه حداقل با پنج متر فاصله توقف کنید نیاید جلو پاش وایسید که اون عابر بیچاره تو شک بمونه که رد بشه یانشه، آی راننده ایرانی قَسَمِت میدم به هر چی که اعتقاد داری حداقل این مورد آخرو یاد بگیر احترام بزار به عابر پیاده با رفتارت و رانندگیت.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  14. سعیدم

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (222 ديدگاه)

    در مورد خانوما به جرات می تونم بگم که تقصیر آموزشگاه ها و کسی که آموزش میده هست. بارها از کنار اینا رد شدم و پشت سرشون ترافیک شده ،اما آموزش دهنده اصرار داره که تعلیم گیرنده هینطور با آرامش راه خودش رو بره و این یعنی تا آخر عمور همینجور که یاد گرفته رانندگی خواهد کرد. همینطور لج درآر و بی تفاوت…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. نویدی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (409 ديدگاه)

    به نظر من هیچ کاری به اندازه راهنما نزدن روی مخ نیست.واقعا بعضیا فکر میکنن راهنما زدن فقط واسه امتحان رانندگیه و وقتی گواهینامه گرفتی دیگه کاربردی نداره!
    اکثر موتورسوارها هم رو اعصابن،عرض موتورسیکلت چهل سانتیمتره ولی طرف جوری با سرعت پایین وسط خیابون حرکت میکنه که جای دو تا ماشینو میگیره و نه از سمت راستش جا برای سبقت هست ،نه سمت چپ.
    الحق که نحوه رانندگی کردن نشون دهنده شخصیت آدماست.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. سعیدم

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (222 ديدگاه)

    سبقت از راست … سالی چند تاکشته فقط اینجوری داریم اینجا اونم بچه ها و سالخوردگان
    یه چیزم در مورد ( بعضی ) خانوما….!!!
    نگاه کنید اون صندلی ماشین هم قابلیت تنظیم داره اونجوری نیست که فرمون ماشین توی صورتتون باشه میشه صندلی رو عقبتر هم برد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ali a

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    چندتا نکته رو هم من میگم. بعضیا میخوان ازتون سبقت بگیرن میچسبونن بهتون ازتون رد میشن ! نمیدونم یارو پیشه خودش چه فکری میکنه ! یا از سمت راستت طوری با کمترین فاصله سبقت میگره که اگه ترمز نکنی بهش زدی ! بدون راهنما پیچیدن چپ و راست اونم جلوت هم خوراکشونه..پارک وسط خیابون هم که دیگه برای بعضیا عادی عادیه! ..( بعضی وقتی اصلا دوس ندارم با ماشین بیام بیرون.تاکسی رو ترجیح میدم..) خلاصه که فرهنگ رانندگی تو ایران افتضاح به تمام معناست و مایع خجالتمون بین کشورای دنیاست…بی فرهنگی تو خیلی از مسائل زندگیمون عادی شده. ( مردم ایران یکی از بی فرهنگ ترین مردمای دنیان به این حرف 1000% باور دارم..

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Fz

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (33 ديدگاه)

      یکی از بی فرهنگ ترین ها نه بی فرهنگ ترین.
      طبیعتو داغون کردیم، نسل حیوانات رو از بین بردیم هوا رو آلوده کردیم شهر رو آلوده کردیم فضای مجازی رو به گند کشیدیم اونم در سطح بین الملل
      سر هیچ و پوچ دعوا کردیم اینم از وضع رانندگیمون سالی بیست هزار کشته که تو جهان اولیم
      باز خداروشکر ماهواره و اینترنت اومده وضع فرهنگ و مردم یه نمه بهتر شده نسبت به یه دهه قبل البته در حد یک دهم درصد تو کلانشهرها فقط

      موافقم 1
      مخالفم 0
  18. علی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اقا دیشب دوستم تو بام کرج اومد خودشو نشون بده صدای سیستم وزیاد کرد چنان صداش زیاد بود پلاک عقب از جا کنده شد وکلی ضایع شدیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. MAHDI . TUNING

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    قبلا بد رانندگی میکردم و سرعتم تو شهر زیاد بود اما خودمو درست کردم و دیگه درست رانندگی میکنم
    لطفا خود را اصلاح نمایید
    تا دیر نشده شروع کن
    #اعتراف
    #اصلاح

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. SPEED

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (132 ديدگاه)

      همه ما اشتباهاتی کردیم اما باید رفتار خود را اصلاح کنیم و امیدوار هستم همه این راه رو پیش بروند

      موافقم 2
      مخالفم 0
  20. amin

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    بعضیا هم فکر میکنن راهنما مثل عصای موسی است و همینکه زدن بقیه باید بشکافن اینا رد بشن،
    یه چیز دیگه هم که خیلی رو اعصابه اینایی هستن که خارج از صف خروجی اتوبان به طور عمود میان میخوان به زور جا بشن بپیچن،نمونش هم پل پارک وی و پل شریعتی در اتوبان صدر،من بارها درگیر شدم باهاشون،یا اینایی که بدون صف میان داخل پمپ بنزین
    یا اینکه شما تو اتوبان راهنما میزنی که بپیچی،ماشین سمت راست سرعتش رو زیاد میکنه و راه نمیده بپیچی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. مسعود

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی
    شما با هر سرعتی تو هر لاینی بری یکی پشت سرت چراغ می زنه راه میخواد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Mohammad

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    1- در بیشتر موارد مشاهده شده است که برخی از آقایان اصلا ملاحظه خانومها را نمی کنند.
    با دیدن یک خانم در حال رانندگی ، پشت سر هم بوق می زنند و گاها باعث دستپاچه شدن راننده خانم می شوند.
    2- توقف در ایستگاه اتوبوس،جالب اینجاست که در مقابل اعتراض برخی از شهروندان ، با قلدری و گاها الفاظ رکیک از کار خود دفاع می کنند.اما همین به اصطلاح اشخاض قلدر و گردن کلفت، در مواجه با افسر راهنمایی و رانندگی ، چنان به التماس می افتند که مبادا جریمه شوند و بهانه های واهی برای توجیه کار زشت خود بیان می کنند.
    3- حرکت با سرعت پایین در لاین 3 بزرگراهها ، نیز از دیگر رفتارهای اشتباه برخی رانندگاه است.در این مورد برخی خانمها نیز مرتکب همین اشتباه می شوند.
    4- ورود ممنوع، یکی دیگر از رفتارهای حق به جانب برخی از رانندگاه وطنی می باشد.
    5- پارک کردن روی خط عابر پیاده و جلوی پلهای عبور عابرین
    6- چراغ زدنهای پی در پی در هنگام شب برای راه گرفتن و سبقت از خودروی جلویی
    7- دعوا و درگیری لفظی، فحاشی، و حتی دعوای فیزیکی با استفاده از چماق، قفل فرمان و … فقط بخاطر یک تصادف جزیی.
    8- راه ندادن به خودروی پشت سر برای سبقت گرفتن.مخصوصا اگر راننده خودروی پشتی ، یک خانم باشد.
    9- حرکت در جهت خلاف در خیابانها آنهم با چراغ روشن و بوق زدن های پی در پی.
    10- بدتر از همه اینکه بیشتر آقایان از رانندگی خانمها ایراد می گیرند و عنوان می کنند که رانندگی خانمها اصلا خوب نیست و به هیچ وجه مسلط نیستند ، در حالکیه اگر نگاهی اجمالی به آمار تصادفات شدید ( منجر به فوت، مصدومیت ) بیاندازیم.در 90 درصد موارد راننده خاطی ، مرد بوده است.
    11- عدم توجه به سالم بودن چراغهای ترمز در هنگام شب ، که میتواند باعث تصادف شود.
    12-حرکت با دنده عقب در بزرگراهها.
    13-حرکت با چراغهای خاموش در هنگام شب
    14-روشن نمودن چراغ مه شکن عقب در هوای صاف شب هنگام.بدون دلیل که موجب کاهش دید راننده پشت سر می شود.
    15- صحبت با موبایل در هنگام بنزین زدن در پمپ بنزین، علیرغم اینکه تابلوهای هشدار دهنده وجود دارد.یک حرکت بسیار خطرناک که میتواند موجب انفجار شود.
    16- حرکت در مسیر خط ویژه ، پشت سر اتوبوس های بی آر تی و یا پشت سر آمبولانس.
    همه این موارد به اضافه نادیده گرفتن توصیه های پلیس جهت نگهداری از خودرو.
    برخی رانندگان اصلا یک بطری آب هم در اتومبیل خود نگهداری نمی کنند.کپسول آتش نشانی و لوازم یدکی که جای خود دارد.
    17- دستکاری در شاسی اتومبیل مثل کوتاه کردن ارتفاع خودرو و نصب بوقهای غیر معمول.هر چند که کوتاه نمون ارتفاع خودرو، موجب تصادف و خسارت جانی و مالی نمی شود.اما اگر قرار بود این قبیل کارها باعث زیبایی اتومبیل شود و از نظر فنی بهبودی ایجاد کند، مهندسان سازنده خودرو ، خودشان بهتر از هر کسی اینکار را انجام می دادند.
    18- حرکت روی خطوط در هنگام مواجهه با ترافیک در بزرگراهها.متاسفانه بیشتر رانندگان اینکاررا انجام می دهند که خود اینکار باعث ایجاد ترافیک سنگین میشود.
    19 – حرمت از شانه خاکی جاده در هنگام مواجهه با ترافیک در جاده های کوهستانی برون شهری .
    20- حرکت با سرعت زیاد و سپر به سپر در بزرگراهها و آزادراهها.یکی درگر از رفتارهای زننده و پرخطر که منجیر به تصادف می شود.
    21- رانندگی افراد مبتدی در جاده های کوهستانی.کسب مهارت در رانندگی به جنسیت آدمها ربطی ندارد.اینکه اشخاصی حتی با خودروی صفر کیلومتر بخواهند در جادهای کوهستانی و ناآشنا ، مهارت رانندگی کسب کنند، کاری بس خطرناک و اشتباه است.
    گاهی وقتها ما اشتباه می کنیم و فقط خودمان ضرر می کنیم.اما در مورد رانندگی ، اشتباهات ما ممکن است به قیمت از دست رفتن دیگران تمام شود.
    امیدواریم که روزی مردم ما نیز رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی را بجا بیاورند.
    و جز وظایف خود بدانند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  23. کامران

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    استفاده از مه شکن به جای چراغ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمد زمانلو

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (129 ديدگاه)

    فرهنگ رانندگان همه ی خودرو ها به کنار و رانندگان وانت نیسان ها هم به کنار!
    غیر قابل پیش بینی
    همه جارو (آنرود و آفرود )
    یا مثل برق ازت رد میشن یا اصلا راه نمی رن (عدم رانندگی با سرعت معقول)
    رعایت حق تقدم = رعایت حق وانت نیسان
    ورود به راه اصلی = حق وانت نیسان
    دور زدن ممنوع = دور زدن آزاد برای وانت نیسان
    عبور ممنوع = جاده، مخصوص وانت نیسان است
    دنده عقب رفتن بدون دید و کوبیدن به ماشین عقبی = وانت نیسان
    بازم هست اگه بگم ولی خیلی زیادن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Omid622

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    ممنون از دوستان حسابی به این همه فر هنگ استفاده از ماشین در ایران خندیدیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  26. کیمیا

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چند روز پیش میخواستم جایی دور بزنم. راهنما زدم. پشت سر یک ماشین بود. دقیق جایی که دور میزدم، یک در ورودی به یک پارکینگ کوچک داشت که نگهبانش هم نبود. چون جای کمی داشتم باید با دو فرمان دور میزدم. اول که پیچیدم، وقتی خواستم دنده عقب برگردم و دور دوم را بروم، ماشین پشتی امد جلو تر و راه من را بست، میخواست وارد پارکینگ شود، نگهبان هم نبود که در را برایش بزند. پس هم من خودش باید صبر میکرد تا نگهبان بیاید هم من باید صبر میکردم که نگهبان بیاید تا او برود تا من بتوانم بروم. من رو دیده که داره دور میزنم و دیده که نگهبان نیست اما صبر نکرده که من دور بزنم.
    امروز هم میخواستم تو تره بار پارک کنم. یک خیابان دو طرفه داشت. سمت مخالف ترافیک بود و در لاین کنارش یک جای خالی بود. از ماشینی که در سمت مخالف بود اجازه کرفتم. با دستم اشاره کردم و گفتم بایستید من برم بعد شما برید (تجربه بد قبلی باعث شد پیش خودم فکر کنم در این مواقع که ماشین مورد نظر جایی برای رفتن ندارد بهتره ازش درخواست کنم بایسته و صبر کند تا من بروم بعد او برود. بنابراین این بار درخواست کردم) اون ماشین نایستاد. اومد جلو گفت ما سه ساعته تو افتاب واستادیم. وقتی یک متر اومد جلو بازم راهش بسته بود. نگهبان تره بار داد زد و بهم گفت برو جلو راهو بستی. من رفتم. ماشین عقبیم رفت داخل پارکینگ پارک کرد.
    راه لاین سمت من باز نشد. کسی هم نمیخواست از اینحا بیاد. حتی بعد پارک اون فرد هم کسی نیامد‌.
    واقعا نمیدونم چی بگم. گاهی این اتفاق تو چهار راه ها میفته. وقتی یک راه سبزه و ترافیکش زیاده ماشینا انقدر میان جلو که موقع سبز شدن راه مقابل، جلوی اون ها رو میگیرن.
    متاسفم. یکم فکر کنن بعد رانندگی کنن اتفاقی نمیفته. وقتی راه تو بستست خب صبر کن بزار طرف مقابلت بره. اون هم وقتی که راه تو رو نمیخواد بگیره. تاسف داره واقعا.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  27. محمد رضا

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توی زیست شناسی قانونی داریم به نام انتخاب طبیعی! احمق‌ها و بیشعورا و کله پوک‌هایی که قوانین رانندگی رعایت نمی‌کنند ، بالاخره و نهایتاً محکوم به حذف ، مردن اونهم به بدترین شکل و نابودی هستند.😔 اما امیدوارم نابودی اینها افراد بی‌گناه رو به کشته شدن و نقص دچار نکنند.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا