هفته نامه

رفتار عجیب برخی از واردکنندگان وطنی

یکی از مشکلاتی که برخی از خریداران خودرو در ایران، به‌ویژه خریداران برندهای نوپا و یا کمتر شناخته شده، با آن درگیرند نبود اطلاعات دقیق و شفاف درباره ماهیت و پیشینه چنین برندهایی است. گویی فروشندگان آنها سخت پرهیز دارند از اینکه پاره‌ای از اطلاعات روتین و ساده را نیز به مشتریان خود ارائه دهند. اطلاعاتی که چه‌بسا برای برخی از مشتریان مهم محسوب شده و در تصمیم‌گیری آنها جهت خرید تا حدی تأثیرگذار است. با کمال تأسف پدیده‌ای که اخیراً در میان برخی از واردکنندگان وطنی، به‌ویژه برندهای نوپا و یا کم‌سابقه، مشاهده می‌شود، پنهان نمودن مکان اصلی تولید چنین برندهایی و اصرار غلیظ بر اروپایی، ژاپنی و کره‌ای بودنشان است. گویی از نظر این دوستان هر خودرویی که در این سه نقطه جغرافیایی تولید نشود ادامه حیات و آینده تجاری آن در ایران محکوم به سقوط و فناست!


من و شمای خواننده به‌خوبی آگاهیم که از سال‌ها پیش، برخی از برندهای معروف و کهنه‌کار در اروپا و آسیا و…توسط چینی‌ها و هندی‌ها خریداری شده و در مواردی، حتی تمامی و یا بخشی از پروسه ساخت و تولیدشان نیز به این دو کشور منتقل شده است ولی باز هم شاهدیم که نمایندگان ایرانی این برندها با وسواس و دقت زائدالوصفی سعی در کتمان این حقیقت دارند. چرا این همه پنهان‌کاری؟!


به نظر نگارنده، در عصر اینترنت و در دنیایی که خبرها در عرض پلک بر هم زدنی به آن سوی عالم نشر پیدا می‌کنند، این روشی بسیار کودکانه و زیان‌بار در امر بازاریابی یک خودروست؛ زیرا که درنهایت امر، خریدار به این مسئله آگاهی پیدا خواهد نمود و آنجاست که به اعتبار کارگزار وطنی آن برند، لطمه شدیدی وارد شده و حتی کیفیت و ارزش ذاتی خودروهای آن نیز زیر سؤال خواهد رفت، خودروهایی که حتی ممکن است از کیفیت خوبی در قیاس با دیگر رقبای وارداتی خود برخوردار باشند. در واقع، از همان آغاز کار اطلاعات درست و شفافی به خریدار ارائه نشده است و چه‌بسا با این کار، خریدار در بقیه اظهارات فروشنده، حتی بیانات درست و به‌حق آنها نیز شک و تردید روا دارد که این خود مصداق واقعی ضرر اندر ضرر است.


بارها و بارها گفته‌ایم که امروزه عملیات تولید اکثر برندهای معروف خودرو در دنیا حالتی نسبتاً غیرمتمرکز به خود گرفته است و برندهای نامی و معروف، محصولات خود را در سرتاسر جهان تولید و عرضه می‌کنند. امروزه آنچه به ارزش یک برند خودرویی اعتبار مضاعفی می‌بخشد تنها و تنها «کیفیت» آن است و نه محل تولید آن. کیفیت هم از مقولاتی چون طرح و رنگ بدنه یک خودرو شروع شده و به مقولات دیگری چون دوام، کارایی، قیمت، خدمات پس از فروش و… ختم می‌شود.


مثلاً در همین بازار خودروی ایران به عینه شاهدیم که محل ساخت بسیاری از خودروهای معروف وارداتی در جایی غیر از موطن اصلی آنهاست. امروزه مبدأ ساخت تویوتا C-HR وارده به ایران از ترکیه، رنو سیمبل از مراکش، میتسوبیشی میراژ از تایلند، تویوتا هایلوکس از تایلند، رنو کولئوس از کره جنوبی و…؛ و این قضیه نیز در جای خود چندان مهم نیست. چون کیفیت این خودروها برای عمده مشتریان آن ثابت شده و تنها ممکن است برای معدودی از مشتریان سخت وسواسی، محل تولید این خودروها بسیار مهم و حیاتی باشد.


در سطح جهانی نیز، امروزه بیش از ۸۰ درصد از ساخته‌های بیوک در چین تولید می‌شود، بیش از نیمی از خودروهای سوزوکی در هند تولید می‌شود، بیش از ۴۰ درصد از محصولات فولکس واگن در چین ساخته می‌شود و حدود یک‌چهارم از ساخته‌های پژو هم در چین به تولید می‌رسند. پس می‌بینیم که بسیاری از سازندگان برتر دنیا هم تولیدات خود را به چین و هند و اصولاً کشورهای در حال توسعه منتقل کرده‌اند.


در خاتمه باید گفت که تولید چین، هند و…بودن یک خودرو گناهی کبیره نیست که نیاز به این همه مخفی‌کاری و پنهان‌کاری داشته باشد. در واقعیت امر، امروزه بسیاری از محصولاتی که ما آنها را از بازار خریداری و استفاده می‌کنیم ساخت چنین کشورهایی است از لپ‌تاپ گرفته تا تلویزیون، تلفن همراه، پوشاک، لوازم‌التحریر و… آنچه دراین‌بین ناپسند است کتمان این حقیقت است و عدم اطلاع‌رسانی شفاف و صحیح به مشتری. خلاصه کلام، اگر کیفیت، قیمت، دوام و خدمات یک خودرو خوب و مناسب باشد، محل تولید آن چندان مهم نیست. یک خودروی با کیفیت، درنهایت جای خود را در بازار پیدا و در دل مشتریان تثبیت خواهد نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    بحث اینکه از تولید داخلی حمایت کنن خیلی کار خوبیه تو تمام دنیا
    ولی موقعی خوبه که دولت با مردم پدرکشتگی نداشته باشه و خودرو‌ی با کیفیت و ایمن بده دست مردم بدون اینکه دنبال سود باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mehdi TuRbO

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1949 ديدگاه)

    دقیقن ?? میگند ولوو چینی در صورتی ک قیمتش از بی ام و تو خارج بیشتر از x5 ،ولی کیفیتی ک داره بهتر از خیلی از خودروهای ساخت کشور دیگس
    ای کاش ن به برند تعصب داشته باشیم
    ن به کشور مبدا ببینیم وسیله ی مورد استفادمون چیه خواستهامون چیه با تومه به نیازمون استفاده کنیم و لذت ببریم ن تعصب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (612 ديدگاه)

      ولوو xc90 ظاهرا تو آمریکا و سوئد و شاید چین هم تولید بشه.. ولی در اصل یه تکنولوژی سوئدی هست…

      البته خودروهایی که دقیقا تو چین تولید میشن ظاهرشون یه کم فرق میکنه… اگه همش شبیه به xc60 ساخت چین در مقایسه با xc60 ساخت سوئد هست… به عنوان مثال به تصویر و مقاله زیر دقت کنین…

      https://www.pedal.ir/ولوو/ولوو-xc60-ساخت-چین/

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ونوم اف ۵

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    این عکس اخر گمرک ایران هست ؟؟؟؟ ماشینها تو چه شرایط بدی نگه داری میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    کلا این مردم حقشونه پراید و ۴۰۵ سوار شن

    هر چی تو اش بریزی تو قاشوقت همونو پیدا میکنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سعید

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    از جناب کاویانی واقعا تعجب میکنم از نحوه خط دهی این گزارش
    ببینید این متنی رو‌که شما نگاشته‌اید درواقع بحث تولید اون خودروها رو در کشورهای درحال توصعه بیان میکنه به عنوان مثال تویوتا سی‌اچ‌آر که در ترکیه تولید میشه صرفا از کارگر ترک و سایر مسائل بسیار ریز و مصرفی مثل حامل‌های انرژی استفاده میشه وکلیه متریال ساخت خودرو و کنترل کیفیت وساخت موتور از صفر تا صد توسط ژاپنی‌ها ارائه میشه مثل بنزهای تولید ستاره ایران که هیچ دخل‌و تصرفی ایرانی‌ها توش نداشتند
    این قضیه کاملا با تولید برندی مثل ام‌جی و مثلا بورگوارد که سالها پیش بنا به دلایلی ورشکست شده ویا تعطیل شده‌اند فرق داره در تولید این دو برند مذکور هرگز تفکرات انگلیسی و آلمانی حاکم نیست و مدیران چینی فرایند تولید رو انجام میدن و مردم از این قضیه آگاهند و دلیل اصلی مانور واردکنندگان از نام پیشینه کشور سازنده همین موضوعه که این برندها هرگز بریتانیا و آلمانی نیستند و فقط برندشون به یادگار مونده و قطعا باتوجه به قیمت‌گزاری‌های غلط با شکست مواجه خواهند شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۷ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (709 ديدگاه)

      دوست عزیز،هدف اصلی از نگارش این متن،لزوم توجه هر چه بیشتر واردکنندگان خودرو به ارائه اطلاعات دقیق درباره محصولات خود به مصرف کننده آن است.همانطور که در متن هم گفته شد،اغلب وارد کنندگان وطنی،به ویژه آنهایی که از چین خودرو وارد می کنند،سخت از محل تولید خودروهای خود پرهیز دارند و اصولا کاربرد این شیوه رفتاری در عصر اینترنت و اطلاعات جای بسی شگفتی دارد.در اینجا بحث بر سر آن نیست که چند درصد از اجزای یک خودرو در فلان کشور ساخته می شود و یا فلان برند اساسا چینی یا آلمانی و… است،بلکه مسئله اصلی ارائه اطلاعات صحیح و درست به مصرف کننده یک محصول است.امروزه بسیاری از برندهای معروف جهان خودروهای خود را در چین،هند و برخی از دیگر از کشورهای در حال توسعه تولید می کنند و برخی از آنها نیز از مجوز صادراتی برخوردارند،پس کتمان این حقیقت در نهایت فقط اعتماد مصرف کننده را زایل می کند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Mercede kaviani

      ۱۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (551 ديدگاه)

      مرسی سعید جان پس به فامیل حتما بگویم تویوتا سی‌اچ‌آر ترک است جای تویوتا اصلی قالب می کنند
      ولی خوب برای من فرقی نمی کنند چون اولذموبیل من سالم است اگر احتایج باشد هر ده سال انجین وگیربکس را تعویض می کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مهم ترین چیزی که تو این متن بهش اشاره شد تولید در کشورهای کمتر توسعه یافتست چیزی که ما سالهاست داریم تلاش میکنیم و به جایی نمیرسیم از بس که امنیت داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. پرسپولیس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خریدار گناه که نکرده خریدمیکند واردکنند که نمیمیرد اگه به جای حداقل مشتری مداری یک راست بگوید ساخت کدام کشور هست خدمات پس ازفروش مشتری مداری بدرد بخوری ارایه نمیدن خوب بگویند مال کدام کشوره چی از آنها کم میشه بعد هم افرادی دوست دارند خودروی از خودکشور سازنده سوارشوند حق مسلمش هست بدترازآن هم پول هنگفتی هم که توکشور برای حودرو میدن حق ندارند جزئیاتش رابدانند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا