هفته نامه

رکورد بی‌سابقه برای قیمت متوسط خودروهای جدید

قیمت متوسط خودروهای صفرکیلومتر برای اولین بار در تاریخ به رکورد ۳۴۲۱۷ دلار در اکتبر امسال رسید. این افزایش باورنکردنی نسبت به رکورد ۳۳۹۲۴ دلاری ثبت شده در دسامبر سال ۲۰۱۸ نشان دهنده افزایش پایدار قیمت خودروهای جدید بوده و این در حالی است که میزان فروش خودروها سال به سال کاهش می‌یابد. همین امر باعث شده سؤال مهمی به وجود آید و آن اینکه دلیل این افزایش قیمت‌ها چیست؟


بنا به گزارش جی دی پاور و LMC اتوموتیو، افزایش قیمت متوسط خودروها به خاطر سلایق مشتریان است. در اکتبر امسال ۷۲ درصد سهم فروش خودروها را شاسی بلندها و پیکاپ ها تشکیل داده‌اند. سهم این خودرو نسبت به اکتبر سال پیش افزایش ۲.۴ درصدی را نشان می‌دهد و این امر در حالی است که افت فروش خودروها همچنان ادامه دارد.


دیگر دلیل چنین افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای تغییرات میزان فروش کلاس‌های قیمتی متفاوت است. فروش خودروهای با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار که ۴۶ درصد بازار را تشکیل می‌دهند ۷ درصد کاهش یافته درحالی‌که فروش خودروهایی با بهای بالاتر از ۳۰ هزار دلار رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد. البته این خبر به این معنی نیست که افراد بیشتری خودروهای لوکس می‌خرند بلکه نشان دهنده‌ی حکمرانی شاسی‌بلندها در بازار است. جی دی پاور می‌گوید:

قیمت متوسط خودروهای سواری (با افزایش ۴ درصدی به ۲۷۷۳۹ دلار رسیده است) سریع‌تر از قیمت شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها (با افزایش ۳ درصدی به ۳۶۷۴۷ دلار رسیده است) افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه قیمت متوسط خودروهای سواری کاملاً زیر ۳۰ هزار دلار است و حدود ۱۰ هزار دلار کمتر از قیمت متوسط شاسی‌بلندها یا پیکاپ‌ها می‌باشد بنابراین واضح است که خودروهای سواری روی افزایش قیمت خودروهای جدید تأثیر ندارند. در واقع این افزایش تقاضای مشتریان برای شاسی بلندها و پیکاپ هاست که باعث شده چنین اتفاقی بیفتد زیرا شاسی بلندها معمولاً قیمت پایه‌ی بالاتری دارند.


شاید هر فردی در ابتدا با دیدن این خبر که قیمت متوسط خودروهای جدید بالاتر از ۳۴ هزار دلار رفته فکر کند همه در حال خرید یک مرسدس یا ب‌ام‌و صفرکیلومتر هستند اما این‌گونه نبوده و سدان های میان سایز قافیه را به شاسی بلندها باخته‌اند. برای مثال خریداران ترجیح می‌دهند کمی پول بیشتری خرج کرده و بجای سری ۵ یک X5 بخرند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Alireza

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    خدایا کی این شاسی‌بلندارو مود کرد
    واقعا هیچ جوره نمیشه ایکس پنج رو به سری پنج ترجیح بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۱۲ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      منم عاشق سدان ها هستم.وفقط از SUV هایی خوشم میاد که هندلینگ قوی داشته باشن مثل SUV های آلمانی!!!!
      اما سدان ها بهترین کلاس خودرویی هستن!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mehdi

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    خدا میدونه این واما چ بلایی داره سره امریکا میاره
    وام اکه در کنار تولید باشه چرا که نه ولی امریکای امروز برعکس دهه سی مصرف کرا شدن ناجور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    اولین دلیل افزایش قیمتها ، آپشنال شدن و دوم اینکه در پیکاپها و suvها آلیاژ بیشتری به کار میره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Omid622

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    همه مردم دنیا اوضاع ماشین خریدنشون خوب میشه الا
    ما مردم ایران
    فک کنم ایران پانزدهمین بازار فروش خودرو در جهان باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا