هفته نامه

حواس‌پرتی راننده با سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی

موسسه AAA اخیراً ۱۳۰ نفر را پشت فرمان ۳۰ خودروی جدید قرار داده تا سیستم‌های اطلاعات سرگرمی را تست کرده و نتایج نشان داده‌اند که باید تغییرات عمده‌ای در میزان حواس‌پرتی راننده صورت گیرد. این موسسه ۱۲ خودرو را دسته تقاضای بسیار بالا برای توجه راننده قرار داده و هیچ‌یک از خودروهای تست شده میزان حواس‌پرتی پایین را نداشته‌اند.


AAA با محققان دانشگاه یوتا برای انجام این مطالعه همکاری کرده است. آن‌ها از دوربین‌ها و تمرین‌های ذهنی برای اندازه‌گیری میزان حواس‌پرتی فرد در دو زمینه نگاه نکردن به جاده و فقدان توجه به آن استفاده کرده‌اند. این تست شامل استفاده از دستورات صوتی و انجام دادن عملکردهای مشخص از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی همانند روشن کردن رادیو یا تلفن کردن است.


این مطالعه سطح پایین حواس‌پرتی را به عنوان میزان گوش دادن به موزیک تعریف کرده است. حواس‌پرتی بسیار بالا نیز برای کار با سیستم ناوبری بوده است.


طبق نتایج به دست آمده، سیستم‌های اطلاعات سرگرمی با بیشترین میزان حواس‌پرتی می‌توانند توجه راننده به جاده را در زمان انجام کارهایی چون برنامه‌ریزی مقصد ناوبری به مدت بیش از ۴۰ ثانیه مختل کنند. به علاوه به همان میزان که افراد به عملکردهای سیستم‌های اطلاعات سرگرمی توجه نشان می‌دهد میزان حواس‌پرتی افزایش می‌یابد.

2017 All-New GMC Acadia Denali Infotainment
مدیرعامل موسسه AAA می‌گوید:

راننده‌ها تکنولوژی‌ای را می‌خواهند که ایمن بوده و استفاده آسانی داشته باشد اما بسیاری از ویژگی‌های اضافه شده به سیستم‌های امروزی پیچیدگی بیشتر داشته و گاهی اوقات کاربر را گیج می‌کنند.


AAA این نتایج را به خودروسازان ارائه کرده تا اوضاع را بهبود بخشد. تا زمانی که تکنولوژی بهتر شود، این موسسه پیشنهاد می‌کند مردم از به‌کارگیری برخی عملکردها نظیر فرستادن پیام کوتاه یا چک کردن شبکه‌های اجتماعی در زمان رانندگی خودداری کنند.

2017 Audi Q7 3.0T
در بخش زیر خودروهای بررسی شده و میزان حواس‌پرتی سیستم‌های اطلاعات سرگرمی آن‌ها آمده است:

  • حواس‌پرتی پایین: —
  • حواس‌پرتی متوسط: شورولت اکوئینکس LT، فورد F-250 XLT، هیوندای سانتافه اسپورت، لینکلن MKC Premiere، تویوتا کمری SE، تویوتا کرولا SE، تویوتا سی نا XLE
  • حواس‌پرتی بالا: کادیلاک XT5 Luxury، شورولت تراورس LT، رم ۱۵۰۰، فورد فیوژن تیتانیوم، هیوندای سوناتا پایه، اینفینیتی Q50 پریمیوم، جیپ کامپس اسپورت، جیپ گرند چروکی لیمیتد، کیا سورنتو LX، نیسان ماکسیما SV، تویوتا راو ۴ XLE
  • حواس‌پرتی بسیار بالا: آئودی Q7 QPP، کرایسلر ۳۰۰ C، داج دورانگو GT، فورد موستانگ GT، جی ام سی یوکان SLT، هوندا سیویک تورینگ، هوندا ریجلاین RTL-E، مزدا ۳ تورینگ، نیسان آرمادا SV، سوبارو کراس ترک پریمیوم، تسلا مدل S، ولوو XC60 T5

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. (King 911 (Daniel

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (952 ديدگاه)

    خداوکیلی اون کدوم ابلهی بوده که سوار فورد ماستنگ GT شده و به جای لذت بردن از رانندگی به سیستم اطلاعات سرگرمی ماشین توجه کرده.
    اصلا تجهیزاتی مثل صفحه نمایش و رادار و … به درد ماسلکارا نمیخوره.
    ماسلکار فقط ایربگ که که موقع تصادف کتلت نشی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SERIAL WINNER

      ۱۸ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      جمله ی اولت خیلی باحال بود !
      به نظر من کاملا درست میگه.
      حتی ضبط ماشین هم آمار تصادف رو به شدت بالا می‌بره .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من خودم چند بار به خاطر دیدن تلگرام تو ماشین تا مرز تصادف پیش رفتم و الان خیلی وقته موقع رانندگی کلا گوشیمو میذارم کنار این سیستم ها هم دقیقا کارشون بیشتر حواس پرتی هست البته کنترل های روی فرمان خیلی به کمتر شدن این حواس پرتی کمک میکنه ولی خیلی ها دوست دارن با خد صفحه تاچ بازی کنن و این باعث بیشتر شدن خطر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. hussein

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    دقیقا هشت سال پیش موقعی که تو سوئد برای گواهینامه اقدام کردم یکی از سوالهای تئوریک در رابطه با همین بود که ربط بین تکنولوژی و بالا رفتن احتمال خطر تصادف چی هست که گزینه ی درست این بود که با بالا رفتن تکنولوژی های سرگرم کننده حواسپرتی بیشتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    یکی دیگه از بدی ها … استفاده از موس وسط به جای صفحه نمایش تاچ هست ..
    واقعا کار و هواس پرتی رو دوبرابر میکنه ( تو ۵۲۸) تجربه کردم که میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا