ایستگاه خبرهفته نامه

شوک بزرگ قیمتی در بازار خودرو

در حالی که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و تنها دلالان در آن فعالند، مشتریان بازار خودرو کشور این هفته با دو شوک قیمتی مواجه شدند تا در پی آن‌ها، قدرت خریدشان در این بازار کمتر و کمتر شود.

سایپا کوییک
به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، شوک اول رشد شدید قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی بود و شوک دوم نیز صدور مجوز افزایش قیمت شورای رقابت برای خودروسازان. در باب شوک اول اگرچه بازار خودرو هفته‌هاست با روند صعودی قیمت مواجه است، با این حال، قیمت‌ها این هفته رشدی نامتعارف را تجربه کردند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این صعود قیمتی سبب تشکیل حبابی بزرگ شده و دلایل مختلفی دارد، از جمله اینکه خودروسازان با احتکاری وسیع، عرضه را کم یا قطع کرده‌اند و همچنین نوسان بازارهای ارز و سکه نیز در رخ دادن این ماجرا اثرگذار بوده و هست. نکته عجیب ماجرا اینجاست که افزایش قیمت‌ها در دوران رکود بازار رخ داده و در حال حاضر مشتری چندانی در بازار به چشم نمی‌آید و بیشتر پای واسطه‌ها و دلال‌ها در میان است.


در باب شوک دوم نیز شورای رقابت در نهایت اعلام کرد که سه خودروساز داخلی شامل ایران خودرو و سایپا و مدیران خودرو مجوز افزایش قیمت دریافت کردند تا مشتریان به زودی شاهد بالا رفتن قیمت رسمی محصولات آن‌ها باشند. بر این اساس، ایران خودرو و سایپا مجاز به افزایش قیمت بیش از ۷ درصدی محصولات خود شده و می‌توانند از ابتدای تیر امسال، مجوز شورای رقابت را اعمال کنند. در این شرایط اما وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده که تا یک ماه دیگر بازار خودرو در اثر افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان، به ثبات می‌رسد و باید دید این وعده عملی خواهد شد یا نه. هرچه هست، آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت دومیلیونی خودرو موردنظر حکایت می‌کند. پژو ۲۰۷ اتومات نیز که از افزایش قیمت در امان نبوده، در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۵ میلیون تومان دارد. با این حساب، دو میلیون تومان به قیمت این محصول طی هفته جاری اضافه شده است.


همچنین تندر مدل E۲ پارس‌خودرو هم که چیزی حدود ۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون شاید بتوان آن را در بازار با قیمت ۵۵ میلیون تومان پیدا کرد. پارس‌تندر نیز که افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی در کارنامه این هفته‌اش به ثبت رسیده، با قیمتی برابر با ۵۷ میلیون تومان قابل‌خرید است. موج افزایش قیمت‌ها گریبان تندر اتومات را نیز گرفته است، چه آنکه این محصول در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی ۴ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی همچنان در مسیر گرانی می‌رود، به‌نحوی‌که این هفته رکوردی عجیب را از خود به‌جا گذاشت و قیمت ۹۰ میلیون تومان را در تابلو بازار به ثبت رساند. بنا به گفته فعالان بازار، ساندرو استپ‌وی چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان طی یکی دو هفته گذشته افزایش قیمت داشته است. طبیعی است که این خودرو به هیچ عنوان به چنین بهایی نمی‌ارزد و بهتر است خریداران واقعی به گزینه‌های دیگری فکر کنند.

آنچه که رونمایی و پیش فروش می شود چرا با خودروی تحویلی اینقدر متفاوت است؟
نمایشگاه داران خودروی پایتخت اما در مورد رانا نیز از افزایش قیمت یک میلیون تومانی آن صحبت به میان می‌آورند. به گفته آن‌ها، این محصول در حال‌حاضر ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد. دیگر خودروی داخلی یعنی سمند مدل EF۷ نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته، در حال‌حاضر ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. فعالان بازار در مورد دناپلاس نیز عنوان می‌کنند که این محصول با توجه به افزایش قیمت سه میلیون تومانی‌اش، ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل معمولی دنا اما ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد خودرو موردنظر در هفته جاری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.


نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در مورد تیبا ۲ از تثبیت قیمت این محصول می‌گویند. به گفته آن‌ها، این خودرو تغییر خاصی نداشته و فعلاً با همان قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. همچنین از بازار ساینا هم خبر می‌رسد که این محصول ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این به آن معناست که خودروی موردنظر حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. در خانواده پراید اما افزایش قیمت خاصی رخ نداده و مدل ۱۳۱ این محصول در حال‌حاضر قیمتی برابر با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد.

نسل دوم کیا سراتو
در بین دیگر خودروهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا نیز مرزهای گرانی را درنوردید و چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول مونتاژی سایپا در حال‌حاضر ۱۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد که از فاصله قیمتی چند ده میلیون تومانی آن با نرخ کارخانه حکایت می‌کند. فعالان بازار در مورد برلیانس اما از ثبات قیمتی آن صحبت به میان می‌آورند، به نحوی که مدل اتومات ۳۳۰ آن قیمتی برابر با ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

تداوم مرزشکنی وارداتی‌ها
اما در بازار خودروهای وارداتی نیز صعود قیمت خودروها کماکان ادامه دارد و خودروهای خارجی در حال درنوردیدن مرزهای قیمتی هستند. در حال‌حاضر کیا سورنتو با قیمتی برابر با ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی حدود ۶۰ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. کیا سراتو نیز که دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۲۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین اپتیما نیز که افزایش قیمتی بیش از ۷۰ میلیون را تجربه کرده، در حال‌حاضر ۴۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر مدل هیبریدی و ۲۰۱۸ سوناتا نیز که افزایش قیمتی چند ده میلیونی داشته، در حال‌حاضر ۳۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.


در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا راو ۴ کماکان محصولی گران به‌شمار می‌رود و آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این محصول در حال‌حاضر ۴۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با این حساب ۴۰ میلیون تومان به قیمت خودروی موردنظر اضافه شده است. همچنین از بازار سانتافه هم خبر می‌رسد که این محصول بازهم افزایش قیمت داشته و دو میلیون تومان دیگر گران شده است. بر این اساس، در حال‌حاضر برای خرید سانتافه باید ۴۴۰ میلیون تومان هزینه کرد. نسل جدید سانتافه معرفی شده و به زودی مدل‌های فروخته شده فعلی باید منتظر افت قیمت فاحشی باشند. همچنین تویوتا کمری هیبرید نیز اگر در بازار یافت شود، باید ۴۵۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد.

هیوندای سانتافه 2018

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    دریک کلام
    تاسف باره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. morteza

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (278 ديدگاه)

      ایشالا اینقده گرون شه دیگه حتی دلالا هم نتونن بخرن.ما توانیم.پیروزی نزدیک است

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mg

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (139 ديدگاه)

      خدا شاهده وقتی خبر گرونی میشنوم بلا فاصله بعد از غصه خوردن میگم به درک به جهنم به طبس خدا کنه پراید بشه 160 میلیون وحقوقاهم نصف بشه میدونی چرا چونکه دو از جون شما دو از جون ( ببخشید)یه عده گ***فند اونموقع هم صف میکشند میدونی چرا چون مردم ما ته زورشون یه کمپین یا هشتک بی هزینه و بی خاصیت وبی تحرکه هی گرونی میشه هی اختلاص میشه هی 100 کثافت کاری دیگه میشه فقط تو تلگرام مینوسند نه به چی وچی یا جوک میسازند میخندند ولی نمیدونند حال روز ملت ما خنده داره کلا تعصب و رگ باد کردن الکی ما ایرانیا خنده داره ساده لوحی ما مردم خدنده داره این خنده داره که ما یاقی شدیم این خنده داره که همه فقط به فکر خودشونند این خنده داره که همه این عقیده وارزو رو دارن که دستشون برسه به جایی و ببرند وبخوردن ولی هیچکس به فکر بدبختی روز افزون مردم نیست تورم و فقر و بیکاری و فحشا و طلاق و گرسنگی و بی خانمانی و اعتیاد داره عین بنز رشد میکنه ولی ما همچنان گرم جوک و هشتک و نه گفتن الکی هستیم اما باز تا فرداش میگن بیایید پراید 3 میلیونی رو با وام بخرید 40 و خورده ای تومن همون هشتکی ها وجوک سازا نفر های اول صف هستند و جالبه که همشونم از مسئولو 1000 تا ادم دیگه مینالد اما خودشونو اصلاح نمیکنند اما به فکر بقیه نیستند فقط کلاه خودشونو دارن تا مردم ما اینطوریند همینه که هست هی گرونی هی بد بختی
      هی افسردگی هی شرمندگی پدر جلو بچه هی نون از سطل اشغال در اودرن هی…………… تازه دل خوش به این مقدار نباشید ! ( یه بنده خدایی ره ) پدال جان مادرت حذف نکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    از اسحاق جهانگیری پرسیدن چرا دماغت بزرگه میگه حبابه ??
    افزایش قیمت دلار حبابه
    افزایش قیمت ماشین حبابه
    افزایش قیمت طلا حبابه

    مملکت نیست که کارخونه صابون سازیه بخدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پاتوق مردگان

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چه ربطی به این و اون داره؟ از وقتی یادمه چه دوران هاشمی رفسنجانی چه خاتمی چه احمدی نژاد و حالا روحانی این مشکلات و تورم بوده و خواهد بود
      چون اساس اقتصاد ما بر همین مبنا هست
      تا وقتی خودمون به خودمون نیاییم و ریشه ی اصلی این مشکلاتو نفهمیم و یا نخواییم بفهمیم همین اشه و همین کاسه
      شایدم عمدا تو بیخبری ما رو میزارن
      دوره ی احمدی نژاد که یهو کشور با پول باد اورده ی نفت مواجه شد به جای مدیریت صحیح منابع الان هیچکی نمیدونه چی شدن
      یه بابک زنجانی رو فقط تونستن بگیرن که خود زنجانی میگه من جلوی خیلیای دیگه انگشت کوچیکه هم نیستم
      وقتی شرکت اپل امریکایی راحت پنجاه میلیارد دلار تو بانک فراساحلی نگه میداره برای فرار از مالیات دولت امریکا اونوقت مسئولین کشور ما نمیتونن نفری یکی دو میلیارد دلار برا خودشون بردارن ببرن این بانکهای فراساحلی؟
      مسئولم کم نداریم اونقدرم پول نیست به همشون به صورت عادلانه برسه مجبورن یه کارایی کنن که مردم پولشو بدن و برن با خیال راحت اون کشورای خارجی استراحت کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        داداش مگه من میگم زمان مموتی خوب بود ؟؟؟؟
        زمان مموتی من زندگیم رو باختم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    ای کاش یه روز مردم حق و حقوق خودشون رو بشناسن،ای کاش یه روز بفهمن تا یه چیزی گرون شد سریع نرن اون رو بخرن و فکر کنن که زرنگن ای کاش بفهمن با این کار خودشون رو احمق جلوه میدن و جیب دزد ها رو پر از پول می کنند،ای کاش مردم کالای گران نخرن ای کاش بفهمن قدرت اراده ی جمعی چقدر زیاده و چه کارهایی باهاش انجام میشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پاتوق مردگان

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ما المان نیستیم که طرف همه چیزش تضمین باشه و بعدم بگه نمیخریم
      اینجا نخری میخرن
      مشکلات ما اساسی و ریشه ایی هستن یعنی همون نظام
      تا وقتی این چیزا حل نشه همین اشه و همین کاسه
      تا وقتی ما نخواییم به مشکل اصلی بپردازیم درست نمیشه

      برای برطرف کردن مشکل باید خود مشکل رو بشناسیم
      شما وقتی موتور ماشینو نشناسی نمیتونی درستش کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سام

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    کیا اپتیما جدید از ظاهر فوق العاده جذاب و کیفیت ساخت عالی برخوردار است و این روزها در خیابان های شهر بسیاری از آن را در رنگ های متنوع و زیبا می بینیم.کلا خودروهای کره ای در میان وارداتی ها از بازار دست دوم بسیار خوبی برخوردارند و به نوعی سکه نقد بازار هستند.خوشنامی نسبی و و فور لوازم یدکی و اقبال بیش از پیش مشتریان از مهمترین مسائلی است که موجبات چنین امری را فراهم آورده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. lmbx

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    تا بوده همین بوده اول قیمت بازار زیاد میشه بعدشم قیمت کارخانه به بازار میرسه! قطعا وقتی ارز 2 برابر میشه و تعرفه بالا میره ماشین هم 2 برابر میشه این قیمت ها هم حباب نیست! وقتی انقدر ماشین بالا میره حتی شاید اونی هم که داره دیگه سراغ خارجی نمیره چون واقعا ارزششو نداره و در عمل فروش داخلی ها یا چینی های منتاژ داخل زیاد میشه. فقط هم خودرو نیست، گوشیم خراب شده و باید عوضش کنم گوشی که هفته پیش دیجی کالا یک میلیون و پانصد میفروخت حالا شده 1650 تازه همین گوشی 2 ماه پیش یک میلیون و دیویست بوده!
    موندم بعضی ها میگن همش تقصیر دلال ها هست به نظرم تحلیل بچه گانه ای. یکی به من بگه کی میتونه موقعی که ثبت سفارش بسته بوده 3000 تا ماشین بیاره؟، چرا هیچ کدوم نمایندگی ها خودرو نمیدن و وقتی فروش اینترنتی میزارن 1 دقیقه ای تموم میشه و حتی یه نفر از مردم عادی نمیتونه ثبت نام کنه؟! خب مشخصه دلال خود خودروسازهست! یا تصمیماتی که از تابستان پارسال در مورد خودرو و واردت آن گرفته شد رو به بچه 5 ساله بگی میفهمه که بازار بهم میریزه، یا نمایندگان مجلس چرا طرح ساماندهی بازار خودرو را تو این وضعیت آشفته 6 ماه مسکوت کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (753 ديدگاه)

      تنها کاری که ما باید بکنیم اینه که نزاریم قیمت داخلی ها گرون بشه.سمند میشه 40تندر نود میشه 55 دنا میشه 65 طرف میگه من بریلیانسو میدم هفتاد اونیکی ساندرو میده 90 اونیکی سراتو میده 130 جک اس 5 میدن 150 و اپتیما میده 250 سانتافه 400 راوفور 500 و لکسوس 800 ماکان 1200 و سری 7 1.5 و اس کلاس هم 3 میلیارد.

      چون عموم مردم نمیتونن خارجی سوار شن میرن سمت پرایدو پژو که اونا بازم گرون میشن.

      از تجربه ی شما تلخ ترشو دارم لپ تاپ ایسوس N580vd-C شهریور 96 بود 3200 تو اردیبهشت 97 شد 9 میلیون کسی نخرید شد 7750 ، نمودار قیمتشم تو دیجی کالا موجوده.
      سامسونگ A3 2017 تو بازار 750 بود الان شده 2200 لال شم اگه دروغ بگم خودت برو تو دیجی کالا نگاه کن. این روند تا آخر ادامه داره و میره و میره تااااا جایی که ما یه تکون بخوریم. اگر دی ماه سال قبل نبود الان بنزین 1500 میزدیم، الانم باید همونکارو بکنیم ولی این دفعه شدید تر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. tomcat

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    دوستان بازم خوبه شما تو شهر های خوبی زندگی میکنین من که تو هند ایران (کرمانشاه) زندگی میکنم اوضاع اینجا از هر نظر وحشتناک خرابه حداقلش تو شهر های شما مردمش کنار خیابون دستشویی نمیکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. me84

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      .
      دوست عزیزtomcat باهات همدردی میکنم ایشالاه هر چه زودتر شرایطتون درست بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. پاتوق مردگان

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقا چرا به هند توهین میکنی؟
      هند میتونست مثل ما تمام بودجه شو برا سیر کردن شکم مردمش هزینه کنه
      ولی هند هم کشورشو باز گذاشت هم از صنایع خودش حمایت کرد
      چون حمایت بدونه رقیب یعنی پول دور ریختن
      کره ی جنوبی اولش کشورشو بست و حمایت کرد و دید به جایی نمیرسن کشور رو باز کردن تا رقیب بیاد داخل این هیوندایی و کیا تکونی بخورن
      باید این چیزا رو درک کنیم تا پیشرفت کنیم
      الان هند تو صنایع فضایی که نیازمند پیشرفته ترین تکنولوژی ها هستن خودکفا شده
      نه اینکه بیاد کشورشو کاملا ببنده و بعدم صنایع فضاییشون رو راه بندازن. بلکه برعکس کشورشون رو باز گذاشتن تا رقابت باشه
      الان تا سه سال اینده تمام اسلاتهای پرتابهای فضایی هند پره. اکثرشونم برا ماهواره های کشورای دیگه هست
      ما فرهنگمون اینه که هیچوقت خوبیای بقیه رو نباید ببینیم چون تو فرهنگ ما هیچ کشوری خوب نیست و اصلا نمیتونه خوب باشه
      برا همینه هیچوقت قبول نخواهیم کرد هند یه کشور عالی هست حالا این که هیچی ما المان و ژاپنم قبول نداریم. وقتی در مقابل تکنولوژی المانی و ژاپنی قرار میگیریم سریع جار میزنیم که ما نژادمون برتره تمدنمون قدیمی تره. چون نمیخواییم قبول کنیم مثلا ژاپنم تمدن قدیمیتر از ما داره و یا المان ما رو میزاره تو جیبش
      تو هند اینو بگم که با برنامه هایی که دولت هند داره هیچ شخصی گرسنه نیست. یه گدا با پول فقط یکبار گداییش میتونه یه وعده غذای کامل بخوره. دکه های فروش غذا ایجاد کردن که بودجه شو شرکتای تجاری و خود دولت میده غذای مقوی و کامل درست میکنن و تو این دکه ها به قیمت خیلی خیلی ارزون میفروشن. مثلا اگه اون وعده ی غذایی ده هزار تومن قیمتش شده تو این دکمه صد تومن میفروشن. اونم تنها به این علت که طرفی که میاد غذا رو بگیره به غرورش بر نخوره که داره صدقه میگیره.
      ما هنوز خیلی مونده به هند برسیم
      ما همه چیمون فقط حرفه و حرفای خیلی خیلی قشنگیم میزنیم ولی هندیها عمل میکنن درسته این عملشون در مقابل حرف ما اصلا چیزی حساب نمیشه ولی اونا عمل میکنن. گفتن گرسنه اییم دکه های فروش غذای ارزون ایجاد کردن
      الان هند رشد سالانشون بیشتر از چینه. تا ده سال دیگه اون بوم و انفجار اقتصادی که چین تجربه کرد رو هند تجربه میکنه
      اگه تا دیروز ما هند رو مسخره میکردیم که ایران کامیونای ولوو داره و اونا کامیونای تاتا موتورز سوار میشن الان باید بگیم که ایران کامیونای چینی داره که بدتر از تاتا موتوره ولی هند چندساله که به لطف تلاش و زحمتای خودشون خط تولید کامیونای ولوو رو گرفتن چون درامدشون بیشتر شده و الان راحت میتونن جنس باکیفیت مثل ولوو بخرن
      گرچه همون کامیونای تاتا در مقابل چینیها یه سر و گردن بالاتره
      یا تو تحصیلات اینو بگم که یکی از قطب های جذب دانشجو تو دنیا هنده. شاید در مقابل اروپا تو سطح پایینتری باشن ولی تو منطقه ی غرب اسیا که تنها اسرائیل توانایی مقابله با هند رو که نماینده ی جنوب اسیا هست رو داره
      هیچوقت ما به هند نمیرسیم با این شرائط امروزمون
      چون وقتی تو هند داشتن برا صلح دعا میکردن ما خودمونو برا جنگ با دنیا اماده میکردیم
      درامد سرانه ی هر نفر در هند در ماه تقریبا ششصد و پنجاه دلاره. وقتی میگیم درامد سرانه یعنی یک درامد معمولی
      تو ایران درامد سرانه ی مردم معمولا بین دو تا سه میلیون تومن تو یک ماهه. به دلار حساب کنیم با نرخ تقریبی امروز میشه چهارصد دلار
      خب با این چیزا نتیجه میگیریم هند خیلی خیلی وضعش بهتره از ماست. حالا نمیگم که تو صنایع های تک خودشو به کشورای تراز اول رسونده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. علیرضا

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (337 ديدگاه)

    باید از سمت خدا معجزه نازل بشود
    تا دلم باز دلم باز دلم دل بشود!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمید

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    به امید نخریدن
    اخه چیه ا یران خودرو برا سال 98 فروش میکنه
    من فکر میکنم فقط مال مردم حبابه
    اصلا ولش کن خسته شدیم
    …. لق ماشین و خونه و زندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Firooz

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    برای من که درامد و کارم خرید و فروشه خیلی هم بد نشده.شش دستگاه استپ وی دارم که میشه حدود ۵۵۰فروختشون.روی هر کدوم از سکه هایی هم که در طرح ثبت نام سکه از بانک گرفتم یک میلیون سود کردم.هر چه بالاتر بهتر.یه مملکت عالی برای بیزنس پر سود و بدون مالیات!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرین

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (94 ديدگاه)

      باریکلا به تو
      فکر میکنی خیلی زرنگی
      تو اگر سرمایه داری بهتره سرمایه ت رو از ایران خارج کنی
      شاید اونجا نرخ سود کمتر باشه ولی وقتی بیاریش تو ایران شش برابر میشه
      اینطوری منفعتت به مردم هم میرسه که دست دلال از کالاها برداشته بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (30 ديدگاه)

      امیدوارم اینی که گفتی طعنه باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. mg

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (139 ديدگاه)

      ادمایی مثل تو هستند که با دلالی نمیزارن مردم کاری کنند همه که مثل تو زرنگ نیستند موج سواری کنند این موج سوار یبا شرایط فقط واسه تو خوبه ولی چون همه منفعت طلبند مثل تو واسه اینه که کسی به فکر نیست وهم فقط کلاه خودشونو دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. پاتوق مردگان

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شرط میبندم موتورم نداری
      تلگرام و دنیای مجازی پر شده از ادمایی که میگن ماشین دارم هلیکوپتر دارم درامد ده میلیونی دارم
      تو تلگرام هستم دیگه میبینم
      خلاصه با استپ ویهات خوش باش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. US-ITALY-GERMANY-JAPAN

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    من اگه جای مسئولین مملکت بودم زیر 100 میلیون قیمت نمیزدم. وقتی مردم صف میکشن چرا که نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Firooz

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    خارج از ایران(حتی ترکیه و یا عراق)مالیات پدر آدمو در میاره.اروپا که دیگه نصف درامدت میره برا مالیات.اینجا خیلی باحاله به خدا.حالا چرا یه عده قبول ندارند من که نمیدونم و نمیفهمم.به راحتی و بدون دردسر سودهای میلیونی مسکنی بدون اینکه کسی بفهمه.کجای دنیا در کمتر از دوماه با ۴۵۰میلیون سرمایه گذاری۳۰۰میلیون تومن سود خالص و نقد و بی دردسر بدست میاری.حالا هی بگید اینجا بده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (730 ديدگاه)

      همون طور که بالا فرمودید ظاهرا سرمایه دار هستید.کاملا باهاتون موافقم در ایران افراد ثروتمند ارزش سرمایه هاشون روز به روز بیشتر میشه و مردم عادی فقیر تر میشن.از این روی اختلاف طبقاتی بیشتر شده و منجر به پارگی میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. پاتوق مردگان

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پس چرا نمیان اینجا پناهندگی؟ به شخصه حاظرم جامو با یه اروپایی عوض کنم. حتی حاظرم برم افغانستان کارگری
      شاید بخندین ولی یه روزی رو میبینم که هممون برا کارگری راهی پاکستان و افغانستان میشیم
      بعدم طرف تو اروپا سی درصد دستمزدشو به دولت میده در عوض همه چیزش به حساب دولته
      مدرسه دانشگاه بیمارستان بیکاری بیمه همه چیزش رایگانه حالا رایگانم نباشه خیلی خیلی خیلی کمه
      خودمون اشنا تو اروپا داریم ندید بدید نیستیم که باور کنیم
      اگه اروپا بده چرا این همه مهاجر میرن اونجا؟ چرا این همه ایرانی رفتن اروپا ؟
      المان سی درصد جمعیتش مهاجره فرانسه بالای سی درصد جمعیتش مهاجره
      بریتانیا بالای سی درصد جمعیتش مهاجره تازه شهردار لندن یک مهاجر مسلمان پاکستانیه. هر وقت بازم میگم هر وقت شهردار تهران یک افغانی شد اونوقت میگم حرفتون درسته اروپا یه ویرانه هست که مردمش از گشنگی میمیرن

      یه کشور غربی پیدا نمیکنی یه درصدی از جمعیتش مهاجر مسملون نباشه
      حالا کشورای مثل هلند بلژیک سوئد بالای چهل درصد جمعیتشون مهاجرن
      وقتی میگیم مهاجر منظورمون اردوگاه مهاجرا که ما تو ایران میبینیم نیستا. منظورم اینه که این سی چهل درصدشون شناسنامه و سیتیزنی همون کشورا رو دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. یاسر

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    دی ماه یه اف جی کروزر خریدم ۲۸۸. تا اینکه این چند روز همه چی بهم ریخته باما قیمتا رو دیدم سرم سوت کشید اخه مگه میشه یه ماشین دوهزار یازده بالا پونصد پول بدی اخه استپ وی چیه نود ملیون
    خدایی ملت ایران لیاقتمون همینه وقتی تو نیم ساعت هزار تا پراید فروش میره امار بالای بیشعوری نشون میده بخدا به همون پولی که ملت ایران میپرستن چاره کار نخریدن و تحریمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمید

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اینها سود نیست آخرش همه ضرر میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. بهزاد

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (64 ديدگاه)

    یه زمانی با 450 پورشه ماکان میشد خرید ! همین یه سال پیش!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. نیما

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    پایانیم در کاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امیر علی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لعنت خدا بر دلالان ماشین از خدا بی خبر که دارند خون مردم بیچاره را می مکندتف به ذات نا مردشون مردم خواهش می کنم از دلال ها ماشین نخرید تا شکست سنگینی بخورند به یاری خدا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (203 ديدگاه)

    بازنشر این دست اخبار با هیجان زدگی وصف ناپذیر ناشی از عدم آگاهی شما نسبت به فایده ی این واکنشتونه!!!
    اگر قراره ما خرید رو باکوت کنیم شما هم هرگونه اخبار و حواشی مربوط به بازار داخلیه رو باید بایکوت کنید…
    انتشار این اخبار درسته که منتهی به آگاهی میشه ولی مث دمیدن اکسیژن خالص به این آتیشه…
    یه سوزن به خودتون یه جوالدوز به مردم…
    بایکوت کنید آقا… بایکوت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا