هفته نامه

نفس‌های آخر هاچبک‌های سه درب

زمانی که نسل جدید فولکس‌واگن پولو در هفته پیش رونمایی شد، این کمپانی آلمانی تأیید کرد که ششمین نسل این هاچبک دیگر به‌صورت سه درب در دسترس نخواهد بود. این روش را چندین خودروساز دیگر نیز در سالیان اخیر در پیش گرفته‌اند.


چرا به نظر می‌رسد دوران هاچبک های سه درب به پایان راه خود رسیده است؟ خب فلیپ مانوز تحلیل‌گر صنعت خودرو در موسسه جاتو دینامیک می‌گوید که این موضوع از عواقب افت فروش شوکه کننده این‌گونه خودروها در سالیان گذشته است.


مانوز با اشاره به بازار اروپا می‌گوید که مصرف‌کنندگان از نظر انتخاب فرم بدنه خودروها تغییر ذائقه داده‌اند.
او می‌گوید:

بسیار درباره رشد فروش چشمگیر شاسی بلندها و اهمیت این موضوع در صنعت خودرو گفته و نوشته ‌شده است اما موضوع دیگری نیز در سالیان اخیر وجود داشته که آن بحران اقتصادی و تأثیری است که روی خریداران گذاشته و آن‌ها را مجبور کرده تا در زمان خرید توجه بیشتری روی فرم بدنه داشته باشند.

1992: Fifth-gen Civic suffers some middle-age model bloat
به عقیده او مصرف‌کنندگان هم‌اکنون تفکر بیشتری روی توازن بین راحتی، استفاده و طراحی مخصوصاً در بحث خرید خودروهای کوچک انجام می‌دهند.
او می‌گوید:

ما در حال مشاهده یک تغییر هستیم. طراحی دیگر نگرانی اصلی مصرف‌کنندگان نیست. این موضوع ناپدید شدن هاچبک های سه درب از بازارهای اروپایی را توضیح می‌دهد.

مانوز داده‌ها و آمارهایی را برای پشتیبانی از عقاید خود تهیه کرده و به این نکته اشاره می‌کند که در سال ۲۰۰۷ خودروهای سه درب موجود در کلاس‌های A، B و C تقریباً ۱۵ درصد از فروش کل خودروهای اروپا را تشکیل می‌دادند. تقاضا برای این خودروها در سال ۲۰۰۹ افزایش یافت و فروش این خودروها حدود ۱۷ درصد فروش کل بازار اروپا را تشکیل داد.

او در ادامه گفت:

اما زمانی که بحران اقتصادی رخ داد، اولویت‌های خریداران تغییر کرد. از آن زمان تاکنون، سهم خودروهای سه درب کوچک و کامپکت افت شوکه کننده‌ای را نشان داد و از فروش ۲.۴۵ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۰۹ به ۹۶۱ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶ رسید.

2015 BMW 1-Series facelift
سهم این خودروهای سه درب از بازار بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و از ۱۶.۶ درصد سال ۲۰۰۹ به ۶.۳ درصد در سال ۲۰۱۶ رسید. این در حالی است که طی این سال‌ها فروش کلی خودرو افزایش یافته است.


مانوز می‌گوید بسیاری از مدل‌های سه درب خودروهای محبوب کلاس B نظیر رنو کلیو دیگر با این فرم بدنه عرضه نمی‌شود. سوزوکی سوئیفت نیز همانند فولکس پولو نسخه‌ی سه درب نخواهد داشت.

این داستان درباره کلاس خودرویی C نیز صدق می‌کند جایی که نسخه‌های سه درب فورد فوکوس، پژو ۳۰۸، تویوتا آوریس، هیوندای i30، اوپل آسترا و رنو مگان دیگر به‌صورت سه درب قابل سفارش نیستند.

2013 Kia pro_cee'd
عدم عرضه پولوی سه درب یک قدم دیگر به‌سوی محو شدن خودروهایی به این فرم بدنه محسوب می‌شود. فرم بدنه سه درب که زمانی مترادف با واژه جذاب و هیجان‌انگیز بوده دیگر در بازاری که پر از مصرف‌کنندگان دوراندیش و کاربردی‌نگرشده ارزش چندانی ندارند.

منبع: carmag

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    به جز در نظر گرفتن مسائلی مثل راحتی و کاربرد پذیری ولی به نظر من این کراس اوور ها و شاسی بلندها هستن که دارن بقیه کلاسها را از بین میبرن کلا ماشین شاسی بلند تو بورس هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. TUNING

      ۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      اگه دیده باشید خیلی از مردم وقتی میخوان ماشین مدل بالا نام ببرن میگن شاسی بلند و این بین اکثر مردم جا افتاده
      البته در کشوری مثل امریکا وانت هاشون و SUV های فول سایز طرفدار زیادی دارن علتش هم اینه که امریکایی ها ماشینای بزرگ و هیکلی دوست دارن همینه که ماسل ها از اوناست اما بین ما دلیلش کلاس گذاشتنه و شاسی بلند به عنوان ماشین با کلاس جا افتاده
      اما بیشتر ماشین بازا کمتر سراغ شاسی بلند میرن بر خلافش افرود بازا هستن که فقط وانت های بزرگ و suv دوست دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sina

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    همیشه برام سوال بود وقتی ادم میتونه هاچبک 5 درب داشته باشه با یکم هزینه بیشتر چرا باس بره سه درش رو بخره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ShoMpeT

      ۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (271 ديدگاه)

      چون خیلی ها از ماشین ۵ درب متنفر هستند! D:

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۸ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (2635 ديدگاه)

        چرا آخههههه؟؟؟؟؟ :))))
        افزوده شدن یه قابلیت به یه ماشین چرا باس ادما رو متنفر کنه ؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. احسان

          ۸ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (57 ديدگاه)

          به خاطر طراحی
          شخصا فکر میکنم ماشینهای سه در زیباتر هستن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ShoMpeT

          ۸ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (271 ديدگاه)

          الان که فکر میکنم میبینم اون واژه تنفر یک خورده زیاده روی بود D: ۵ درب بودن قابلیت حساب نمیشه. برای مثال ما نمیتونیم بگیم تویوتا کمری قابلیت بیشتری نسبت به M4 داره چون در های اضافه داره!

          کلا ماشین ۲ درب یا همون ۳ درب برای افرادی که خانوادگی از ماشین استفاده میکنند و یا یک دونه اتومیبل دارند مناسب نیست، وگرنه هاچبک ۵ درب خیلی خنده دار هستش.

          متاسفانه کمپانی ها هم فقط به فکر فروش بیشتر هستند و قشری که طرفدار ماشین های اسپرت دو درب هستند رو تحویل نمیگیرن! من خودم یه ۴ در و ۲ تا ۲ در دارم، در حال حاضر که با این اخباری که هر روز منتشر میشه فکر کنم تا زمان فسیل شدن ماشینم، یکی از همین ۲ در ها رو باید نگه دارم D:

          موفق باشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. ROHAM

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    شخصا تو کلاس هاچبک ، مدل سه در ش رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمدرضا

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (82 ديدگاه)

    معمولا از هاچبک سه درب به عنوان ماشین دوم استفاده میشه، به همین خاطر بعد از بحران اقتصادی مردم کمتر از ماشین دوم استفاده میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    اخه من موندم وقتی ماشینای کوچیک و کم مصرف و کم الاینده هست چرا باید جای خودمون را توی شهرها باماشینای بزرگ و حجیم و پرمصرف تنگ کنیم بنظرم تو شهر باید ماشینا کوچیک و تو جاده از اس یو وی های بزرگ استفاده بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. TUNING

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    اگه تو فروش مشکل دارن چرا نمیان پیش مونتاژ کارای ما تا یاد بگیرن چطور خودرویی که همه ازش ایراد میگیرن و میدونن ایمنی نداره و خوب نیست و قیمتش یه زمانی 7 بود رو 32 بفروشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Omid622

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    این یعنی مردم این جور ماشین هارو نمیخوان و شرکتهای خودرو سازی براساس سلایق مردم ماشین درسته میکنه
    واضح تر بگم این یعنی ما اینجا عاشق پر و پا قرص پراید و امثال پراید هستیم که تا الان داره تولید میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا