هفته نامه

فرمان خودرو، آلوده‌تر از سرویس‌های بهداشتی!

CarRentals وب‌سایتی برای اجاره‌ی خودرو است اما نظرسنجی جالبی از هزار راننده‌ی آمریکایی درباره‌ی نظافت و تمیزی کابین خودروهایشان انجام داده است و نتیجه‌ی به دست آمده کاملاً شوکه کننده است زیرا ۳۲ درصد رانندگان یا به عبارتی ۳۲۰ نفر از ۱۰۰۰ نفر به ندرت این کار را انجام می‌دهند. در واقع این دسته از رانندگان تنها سالی یک‌بار کابین خودرویشان را تمیز می‌کنند.


اگرچه این موضوع می‌تواند شوکه کننده باشد اما سرویس اجاره‌ی خودرویی Expedia Group توانسته آمار جالب‌توجهی درباره‌ی چگونگی تمیزی کابین خودروها ارائه کند. همین موضوع نشان می‌دهد که تمیزی کابین چگونه با سلامتی و ایمنی رانندگان و سرنشینان ارتباط دارد.


بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز ملی بیوتکنولوژی، کابین خودرو از جمله آلوده‌ترین مکان‌های روی کره زمین بوده و حتی می‌تواند آلوده‌تر از توالت فرنگی باشد! به‌طور مشخص غربیلک فرمان خودروها چهار برابر کثیف‌تر از توالت فرنگی بوده که یک حقیقت بسیار تلخ می‌باشد چراکه ما همواره با این بخش از خودرو در ارتباط هستیم.


در این مطالعه میزان آلودگی متوسط کابین خودروها با معیار CFU یا تعداد باکتری در هر سانتی‌متر مربع اندازه‌گیری شده است. غربیلک فرمان خودرو ۶۲۹ DFU داشته درحالی‌که میزان متوسط باکتری‌ها در هر سانتی‌متر مربع از صفحه‌نمایش گوشی تلفن برابر با ۱۰۰ CFU بوده و این میزان در دکمه‌ی آسانسورها به ۳۱۳ CFU می‌رسد. این معیار برای توالت‌های فرنگی عمومی برابر با ۱۷۲ CFU است!


موضوع تلخ‌تر وجود دو نمونه از معمول‌ترین باکتری‌ها در درون خودرو می‌باشد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد باکتری استافیلوکوکوس که باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها همچون مسمومیت غذایی، عفونت‌های پوست و MRSA می‌شود جزو معمول‌ترین باکتری‌های داخل کابین خودروهاست. دیگر باکتری معمول پروپیونی باکتریوم است که باعث التهاب و عفونت می‌شود. البته جدای از این باکتری‌های معمول، حدود ۷۰۰ نوع باکتری متفاوت هم داخل خودروها دیده می‌شوند.


مهم‌ترین و معمول‌ترین دلیل وجود باکتری‌ها در کابین خودروها به خوردن غذا مربوط می‌شود. به دلیل سبک زندگی عجله‌ای، ما داخل خودروها هم غذا می‌خوریم. با مشاهده‌ی این آمار و ارقام حدس می‌زنیم که پس از این با احتیاط بیشتری به فرمان خودرو دست بزنیم!

یک تحقیق با نتیجه‌ای شوک‌آور نیز درباره میزان آلودگی دسته نازل‌های پمپ بنزین‌ها نشان می‌دهد این قسمت نزدیک ۱۲ هزار برابر یک توالت عمومی حاوی باکتری است و البته جالب اینکه میزان الایندگی در قسمت‌های مرتبط با بنزین سوپر نسبت به بنزین عمومی اندکی کمتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (550 ديدگاه)

    بنده شنیدم نمیدانم چقدر صحت دارد با تکنولوژیهای جدید نانو میتوانند از اجناس خود تمیز شونده استفاده کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Danial

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (466 ديدگاه)

    دقت کردین تو تاکسی ی وقتا سوار میشین ی بوی بدی میده من نمیدونم یه سریا چجوری زندگی میکنن ینی کسی نیست بهشون بگه خب لعنتی ماشینت بو گند میده یا میگن شایدم اینا به جایشون نمیگیرن خدایش من کاری به تمیزی ندارم ولی بوی بد واقعاً رو مخه آدم خودش داره سوار میشه خودش یجورایی داره اونجا زندگی میکنه باید به تمیزیش هم اهمیت بده حالا ماشینش هر چی میخواد باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فورد

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (853 ديدگاه)

    یعنی رو فرمون چیکار میکن که کثیف میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    این تُوالت شده نِماد مقایسه ای .
    یه روز میگن موبایل کثیفترینه .
    یه روز میگن اسکناس پول کثیفترینه .

    اصلا مِلاکی برای کثیفترین وجود نداره ، هر شیئی که زیاد مورد استفاده عموم قرار بگیره ، کثیف به حساب میاد ، مثل میله های مورد استفاده در اتوبوس و مترو و………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ..::Majidio Lamborghini::..

    ۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    یه مدت بر حسب علاقه خیلی کتاب باکتری شناسی میخوندم با وجود اینکه ربطی به رشته ی تحصیلیم نداشت
    MRSA یا “مرسا” یا استافیلوکوک مقاوم به متی سیلین جزو بدترین و خطرناک ترین دشمنان بشر حساب میشه. “تقریبا” به همه ی آنتی بیوتیک ها مقاومه !
    دشمن جان بیماران بستری در بیمارستان حساب میشه.
    به سرعت در خون تکثیر میکنه و در این صورت مرگ و میرش تا 80 % هم میرسه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    اینام اسکول کردن ملتو.هر روز میگن یه چیزی کثیف تره
    بابا بشینید با هم به یه اجماع نظری برسید تصویبش کنید و تغییرش ندید لعنتی ا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هند

      ۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      همه جا که مثل ما نیستن بشینن بگن بمال خوب میشه
      شما مشکل داری با بقیه بمال خوب بشه. بقیه میرن دنبال علم و درمانشو پیدا میکنن و یه زندگی بهتر میسازن برا خودشون و ما
      ما هم بچسبیم به نابودی این هفت میلیاد کفار تو دنیا

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا