میز خبرهفته نامه

بگیر و ببند در بازار خودروهای داخلی و وارداتی

پس از ارز و سکه، بازار خودرو نیز به‌نوعی تحت نظارت شدید قرار گرفته است. گفته می‌شود طی روزهای اخیر، سطح نظارت‌ها از سوی نهادهای مختلف در این بازار افزایش یافته و حتی بگیروببندهایی نیز رخ داده است.


به گزارش دنیای اقتصاد، آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، طی چند روز گذشته، برخی مراکز خریدوفروش خودرو پلمب شده‌اند. گویا این مراکز اقدام به درج آگهی خریدوفروش خودرو با قیمت‌هایی نامتعارف (به‌زعم سازمان تعزیرات)، کرده و در نتیجه حکم به پلمب آن‌ها داده شده است. دامنه بگیروببندها در بازار خودرو البته به نمایندگی‌های رسمی فروش خودرو نیز سرایت کرده تا جایی که مأموران تعزیرات و بازرسان خودروسازان، با حضور در نمایندگی‌ها خرید و فروش آن‌ها را زیر نظر گرفته‌اند. به گفته برخی از این نمایندگی‌ها، مأموران و بازرسان خواستار فروش محصولات موجود در نمایندگی به قیمت کارخانه شده‌اند. این اقدامات در شرایطی انجام شده که تجربه پلیسی شدن بازارهای ارز و سکه به‌وضوح نشان می‌دهد با بگیروببند و الزام به فروش با قیمت‌های دستوری، مشکل کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها حل نشده و حتی وخیم‌تر نیز خواهد شد. هرچه هست، قیمت خودروهای داخلی و خارجی طی یکی دو هفته گذشته با نوسان همراه بوده و این موضوع نشان می‌دهد آشفتگی همچنان میهمان این بازار است.

افت‌و‌خیز قیمت خودروهای داخلی
ساندرو استپ وی
به بازار خودرو برویم و ببینیم نمودار قیمت‌ها طی هفته جاری چه افت‌و‌خیزی را  تجربه کرده است. بنا به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساندرو استپ وی قیمتی برابر با ۸۶ میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد خودروی موردنظر حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. قیمت استپ وی چند هفته پیش به ۹۰ میلیون تومان رسید، اما در ادامه، روندی نزولی در پیش گرفت و به ۸۵ میلیون تومان نیز کاهش یافت.  در خانواده ساندرو اما مدل معمولی این محصول کاهش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده، به‌نحوی‌که در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۵ میلیون تومان دارد. از سوی دیگر اما پژو ۲۰۷ اتوماتیک با وجود آنکه روندی کاهشی را به خود گرفته بود، این هفته حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول در حال حاضر ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت اما در مورد پژو ۲۰۰۸ از کاهش قیمت آن روایت می‌کنند. به گفته آن‌ها، در حال حاضر قیمت این محصول به ۱۸۳ میلیون تومان رسیده و این در شرایطی است که نرخ کارخانه‌ای آن حدود ۱۱۵ میلیون تومان است. ۲۰۰۸ جزو محصولات پسابرجامی خودروسازی کشور به شمار می‌رود که با توجه به احتمال خروج پژو از ایران، مشخص نیست سرنوشت تولید آن در آینده به کجا خواهد کشید.


در بین دیگر خودروهای داخلی، سمند EF7 نیز با کاهش قیمت مواجه شده و در حال حاضر قیمتی حدود ۳۷ میلیون تومان دارد. این محصول طی هفته‌های گذشته روندی صعودی را در قیمت پیش گرفت و تا مرز ۴۰ میلیون تومان نیز رفت. از سوی دیگر اما پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز در حال حاضر ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد حدود ۲ میلیون تومان از قیمت این محصول کاسته شده است. دیگر مدل پژو ۲۰۶ یعنی تیپ ۲ این خودرو  با قیمتی برابر با ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهشی ۳۰۰ هزار تومانی مواجه شده است.


فعالان بازار اما در مورد دنا پلاس نیز عنوان می‌کنند که این محصول هم با کاهش قیمت طی هفته جاری مواجه شده است. بر این اساس، دنا پلاس در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۹ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از قیمت آن در هفته جاری کاسته شده است.  دنا مدلی معمولی نیز دارد که قیمت آن در بازار ۴۱ میلیون تومان است. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول در مدل SLX خود قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و با این حساب، یک میلیون تومان به قیمت این خودرو اضافه شده است. مدل معمولی ۴۰۵ نیز همچنان ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته فعالان بازار، قیمت پژو پارس در مدل ال ایکس نیز به ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.


نمایشگاه داران خودروی پایتخت اما در مورد تیبا از افزایش قیمت این محصول صحبت به میان می‌آورند. به گفته آن‌ها، مدل هاچ‌بک تیبا با افزایش قیمتی بیش از ۲ میلیون تومان طی یکی دو هفته گذشته مواجه شده و در حال حاضر ۳۱ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار ساینا هم اما خبر می‌رسد که این محصول با توجه به جهش حدوداً ۲ میلیون تومانی خود، در حال حاضر با ۳۲ میلیون تومان قابل‌خرید است.  همچنین در خانواده پراید نیز افزایش قیمت طی هفته جاری رخ داده است، به‌نحوی‌که مدل ۱۳۱ این محصول در حال حاضر ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با این حساب پراید ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

افزایش قیمت وارداتی‌ها

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. به گفته نمایشگاه داران خودروی پایتخت، قیمت برخی خودروهای وارداتی طی یکی دو هفته گذشته بازهم افزایش یافته است. بر این اساس، کیا سراتو با جهشی ۲۰ میلیون تومانی، در حال حاضر ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. از سوی دیگر، کیا اپتیما نیز همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، به نحوی که فعالان بازار از افزایش قیمت آن صحبت به میان می‌آورند. به گفته آن‌ها، اپتیما در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۱۰ میلیون تومان دارد و این یعنی ۵ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. همچنین تویوتا R۴ نیز رکوردی جدید را در قیمت به ثبت رسانده و در حال حاضر برای خرید آن باید ۵۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. طی چند هفته گذشته چیزی حدود ۱۳۰ میلیون تومان قیمت این محصول اضافه شده است. در نهایت اما هیوندایی سانتافه هم با توجه جهش ۶۰ میلیون تومانی‌‌اش، در حال حاضر ۵۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. f35

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (111 ديدگاه)

    نخرید بابا بذارید ببرن سر قبر پدرشون این اشغالارو بابا نخرید مگه زبون نمیفهمید بعد میگید چرا گرونیه چرا دزدیه چرا فلان ادم اینطوریه و چرا فقیریم وچرا مملکت داغونه و…..
    میدونی چرا چون ما با کولی دادن و خریت واسه بقیه حال میکنیم وقتی میخری یعنی ازش راضی و فقط الکی میگی بی کیفیته وقتی 100 کار دیگه میکنی که اینجا نمیشه گفت *** و همه دروغ میگند نکنید تا همه چیز عوض شه تا اونی که باید بیاد و رشته کارو دست بگیره
    پدال جان مادرت حذف نکن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سپهر

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (37 ديدگاه)

      ببین دوست عزیزم بیا خودمونو فریب ندیم یه مثال خیلی ساده برات میزنم فعلا به بازار خودرو کاری ندارم
      یه اقای کارشناسی گفتن میگن مردم هجوم بردن ارز خریدن و سکه خریدن باعث شدن ارز و سکه گرون بشه در صورتی که اصلا اینجوری نیست و ربطی به مردم نداره. اصلا مردم بیچاره ها در حدی نیستن بخوان بازار ارز و سکه رو متشنج کنن اینا همش بازیه دوست خوبم. حالا مردم بقول شما ماشین صفر نخرن آیا قطعه هم میتونن نخرن؟ بدون ماشین چیکار کنن؟
      سر کار نرن؟
      بنظر من این خانه از پایبست ویران است. ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین وی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    دستشون درد نکنه سراتو عه 90 تومنیو بکنن 220 میلیون بعد نظارت کنند بشه 170 تومن همه ام خوشحال شیم از این نظارت به جا و کاهش قیمت فوق العاده و زندگی آروم و بدون کم بود آب خیلی هم عالی قدر دانشونم انقد زحمت میکشن واسه ما !
    جوری شده مسئولین باید منت بزان سرمون بگن دیدید داریم کمتر میخوریم برید حال کنید :) باید خون گریست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. عارف

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه دولت وسایر ارکان زیربط،اندک ارزشی برای مردم خصوصا مصرف کننده واقعی ،قایل نیستند،اپتیما ۲۰۱۷صفر۱۸۵بود اما الان ۴۹۰ تلیسمان درنمایندگی۲۲۹ اما الان حرف از ۴۹۵ زده میشه،سایر خودروها هم همینطور،واقعا کشوری که سالیانه بیش از ۲۶هزارکشته درتصادفاتش داره،باید بازار خودروهای با کیفیت و ایمن اش اینگونه باشه؟جان مردم ظاهراً بی ارزش تر از قبل شده.متاسفم برای خودمون.لطفا نظر بنده رو چاپ کنید متشکر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمید

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من یک چیز رو خوب میدونم مردم و کاسب ها نیستند که قیمت رو میبرند بالا
    بلکه تصمیمات اشتباه دولته بدون کارشناسی و احساسی شاید هم از عمد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۱۷ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      به هر حال کاسبی که ده میخره نگر میداره سی شه بعد بفروشه، خیلیم لباس سفید بهش نمیاد.
      طرح بگیر و ببند و بزن هم طرح خوبیه بخصوص اگه چند راسی آقازاده تصادفا قاطی چرخش شن که بهترم میشه. بله مشکل اساسی باید حل شه اما تا اون مشکل اساسی حل شه بد نیست قیمتی که شرکت اعلام میکنه تا رسیدن به دست مصرف کننده تغییر نبینه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیر

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا مملکت رو هواس.ماشینمو فروختم یه داستر ثبتنام کردم چندماهه بگیرم خیر سرم بتونم یه مسافرت ماشینی برم تابستون.بعد چنماه همون ماشینی که فروختم ۲ برابر شده و جالبه که نمابندگی رنو زنگ زدن مبگن ثبت سفارشت کنسل شده و بیا پولتو بگیر.الانم داستر ۱۱۰ تومنی شده ۲۲۰ تو بازار.باید ۲۰ تومن بزارم رو پولم تا همون لگن قبلبمو بخرم.آقایون اگر نمیتونید بگیردونید مملکتو خواهشا دست بردارید بزارید یجور دیگه اداره بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. افشین

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا که قیمت های خودرو وارداتی با محاسبه دلار آزاد محاسبه میشه این چه کاریه دولت دلار 4200 بده به وارد کننده ها اینجوری لااقل این دلار صرف خرید دارو و …. بشه بهتره
    ما که قراره ماشین با دلار آزاد بخریم چرا سودش برای عده‌ای بشه چرا همه منفعت نبرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهراد

    ۱۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    به جرات میتونم بگم کسی که سری اول ٢٠٧ رو با قیمت ١٧ تومن خریده باشه همین الان میتونه با یه پولیش و صفر شویی یه میلیونی، و دو دست چراغ عقب و جلوی جدید ،
    راحت ٣٠ میلیون بزاره رو قیمت ماشین.

    گفته بودم سانتافه پونصد، راوفور شیشصد،لکسوس هشتصد . تنها راهش اینه نزاریم داخلیا گرون بشه
    پراید که زه رو حذف کرد اگر دوتا نمایندگی به آتیش کشیده میشد قیمتش کمترم میشد، اما اینجوری فقط مشتری نقش سواری دهنده رو اجرا می کنه و هر روز به بارش اضافه میشه.

    تو رو خدا بازم بخرین سانتافه بشه یه میلیارد?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امین

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این قیمت ها حبابی هستن
    فقط صرفا با نخریدن ، میخوره تو سر قیمت هاشون
    خودرو سازان هم با احتکار و خروج ندادن خودرو های تولیدی، به بازار سبب افزایش قیمت حبابی شدن- بازار هم که دست دلال هاست – فقققط با نخریدن میشه زد تو سر دلال ها و خودرو سازان احتکار کننده(ایران خودرو- سایپا)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. A

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اصن سانتافه بشه یه میلیارد فقط میگن زیاد شده ، از بین شهروندا واقعا کسی پیدا میشه بره این هوا پول بده؟ ، فقط میگن زیاده شده زیاد شده ولی کسی که نمیخره ، بخره هم واقعا باید به صحت عقلش شک کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا