هفته نامه

آیا باید روی خودروها محدودکننده شتاب نصب شود؟!

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که برخی کشورها محدودیت‌های سرعت‌های شدیدی را اعمال می‌کنند. بریتانیا حداکثر سرعت خودروها در بزرگراه‌ها را از ۱۱۲ به ۹۶ کیلومتر در ساعت کاهش داده است. اسپانیا نیز حداکثر سرعت در معابر عمومی دو بانده را از ۵۰ به ۳۰ کیلومتر در ساعت رسانده است. دیگر کشورها نیز به دنبال اقدامات مشابهی هستند.

البته محدود کردن حداکثر سرعت خودروها توسط خودروسازان نیز اعمال شده است. برخی از بهترین خودروهای پرفورمنس آلمانی دارای حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی هستند؛ اما ولوو اهداف جاه‌طلبانه‌تری را دنبال کرده و برای اینکه هیچ فردی در محصولات این شرکت جانش را از دست ندهد حداکثر سرعت خودروهای خود را ۱۸۰ کیلومتر در ساعت تعیین کرده است. از سال ۲۰۲۲ نیز اتحادیه اروپا قوانینی درباره استفاده از سیستم‌های جمع‌آوری داده یا تشخیص علائم ترافیکی در خودروها را الزامی خواهد کرد.

اما آیا قانون‌گذاران هدف را به درستی انتخاب کرده‌اند؟ یا باید اقدامات دیگری را هم انجام دهند؟ قطعاً با محدود شدن حداکثر سرعت خودروها، خودروسازان و ماشین بازها آلترناتیو دیگری را در نظر خواهند گرفت: شتاب! در واقع به لطف گشتاور آنی خودروهای الکتریکی این شتاب فوق‌العاده همین الان نیز در دسترس است.

زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودروها در سال‌های اخیر به شدت بهبود پیدا کرده است. اگرچه برخی کشورها از خودروسازان می‌خواهند حداکثر سرعت محصولات خود را کم کنند اما فکر نمی‌کنیم کشوری باشد که درباره شتاب های زیر ۳ ثانیه قانونی داشته باشد. البته الآن شتاب های حدود ۲ و حتی ۱ ثانیه‌ای هم مطرح شده‌اند.

اگرچه هنوز تصور چندانی از شتاب ۱.۱ ثانیه‌ای نداریم اما خب شایعه شده رودستر جدید تسلا چنین عملکردی خواهد داشت. این کمپانی اخیراً گفته رودستر الکتریکی در صورت تجهیز به پکیج اسپیس X شتاب خارق‌العاده‌ای خواهد داشت. منظور ما این است که حتی شتاب ۲ ثانیه‌ای هم می‌تواند در فواصل کوتاه و محیط‌های بسته خطرات زیادی داشته باشد.

واضح است که شتاب فاکتور مهمی در یک خودرو محسوب می‌شود و تا همین چند سال پیش نیز شتاب های حدود ۳ و ۴ ثانیه مختص خودروهای گران‌قیمت بودند اما ظهور خودروهایی همچون تسلا مدل S و پورشه تایکان باعث شدند این پرفورمنس در دسترس افراد بیشتری باشد.

اما همین در دسترس بودن باعث نگرانی بیشتر است. شتابگیری بالا با یک خودرو در معابر عمومی می‌تواند خطرساز باشد. واضح است که سرعت بالا در بزرگراه‌های بدون محدودیت سرعت آلمان خطرات کمتری نسبت به شتاب گیری آنی در یک خیابان شلوغ خواهد داشت.

یکی از تحقیقات در این زمینه نشان داده که پاسخ راننده به نشانه‌های غیرمنتظره اما عادی همچون چراغ‌ترمز خودروی جلویی حدود ۱.۲۵ ثانیه طول می‌کشد. وقایعی همچون پریدن مانعی جلوی راننده زمان واکنش حدود ۱.۵ ثانیه‌ای را خواهد طلبید. با داشتن خودرویی که چنین شتابی دارد شما شانس خود برای دوری از تصادف را از دست خواهید داد.

بنابراین سؤال این است که قانون‌گذاران کی دست‌به‌کار شده و درباره شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت نیز قوانینی وضع خواهند کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Kf

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (506 ديدگاه)

    سوالی ک پیش میاد به حال ما چه فرقی داره
    من ک با محدود شدنش هیچ مشکلی ندارم شتاب بیشتر برام جذابیت داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. R

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1025 ديدگاه)

      این چه حرفیه سوپر اسپرتا و هایپراسپرتا لانچ کنترل دارن باید تا ته گازو فشار بدی دور موتور تا رد لاین بره بالا ترمزو ول کنی شتاب زیر سه رو بزنن تازه حالت شهری دارن میزاری رو دنده یک مخصوصا تو ترافیک مثل لاکپشت حرکت میکنن
      محدود کردن شتاب حرف مضخرفیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. UNIVERS

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (51 ديدگاه)

    به نظرم شتاب مصنوعی راهکار هست !!!
    وقتی سوار آمریکایی کلاسیک میشی وقتی گاز میدی سرت به صندلی میخکوب میشه و ماشین عین چی شتاب میگیره. ولی شتابش 6 یا 7 ثانیه هست. ولی انگار شتاب ماشین زیر 4 ثانیه هست. یا یه مثلا همین هایما نمیدونم چی ‌چی همکارم میگفت شتاب اولیش خیلی سریع هست با خودت میگی تو 6 ثانیه میرسه به 100 ولی تو مغزت اشتباه فکر میکنه چون تو 10 ثانیه میرسه به 100. مثلا همین پارس که خیلی ها جوگیر میشن فکر میکنن تو 8 یا 9 ثانیه میرسه به 100 ولی تو 12 یا 13 ثانیه میرسه به 100.
    الکتریکی ها هم همینجوری هست باید کاری کنن شتاب ماشین بالای 3 ثانیه باشن ولی انگار شتابشون سریع هست. در واقع باید مغز رو گول زد.

    مثلا آلفا ایویجا بود یا ایویا اسمشو یادم نیست ولی شتاب 0 تا 100 تو 3 ثانیه هستش
    ولی شتاب ثانویه سریع بود و تو 6 ثانیه میرسید به 200 و تو 9 ثانیه میرسید به 300.
    به نظرم کلا 2 تا راهکار هست. یا شتاب ثانویه رو بیشتر کنن مثل ایویا. یا شتاب اولیه رو کاهش بدن اما جوری تلقین بشه انگار ماشین سریع شتاب گرفت.

    تشکر هم بابت راهنمایی دوستان کردم ولی کسی مثل اینکه ندیدتش.
    مجدد از دوستانی که برای کلاسیک مشورت دادن سپاس گذارم. ممنون از راهنمایتان.
    ???

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد امین

      ۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2170 ديدگاه)

      اره تاحدودی این کار ماثر هست ،ولی وقتی سوار یه ماشین با شتا ۴ یا کمتر بشید ،واقعا مثل کشتی وایکینگها داخل شهر بازی میمکنه، خیلی خیلی فان و ترسناکه
      این تجربه ی من با m3 e46 هست که صفر تا صد رو حدود ۴.۵ میره،حالا فرض کن ۳ یا ۲ ،البته به ماشین هم بستگی داره،مثلا من شنیدم ۲.۸ با لامبورگینی خیلی بهتر از ۲.۸ پورشه لذت داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اینکه یه ماشین چهار در خانوادگی برقی بتونه توی شهر و مثلا جلوی مدارس شتاب خیلی سریعی بگیره یقینا برای فرد پیاده انچنان ایمن نخواهد بود خصوصا اینکه برقی ها صدای چندانی هم ندارند
    بنظر من محدود کننده ی شتاب برای برقی ها حتما لازمه

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. محمد رستمی نژاد

      ۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      باید شتابشون به ۸ ثانیه محدود بشه.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. mahan

        ۴ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        محمد جان 8 ثانیه خیلی کنده ها!! 6 ثانیه بد نیست هرچندبازم کنده.
        بعد ادم سس دست تو شتاب 17ثانیه ای هم میزنه به پشت ادم ربطی نداره باید همون ظرایط اموزش رانندگی که گفتم رو بزاریم.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. محمد رستمی نژاد

          ۴ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          پس کلا نابود بشن ماهان جان????(شوخی)

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. Philipp

          ۴ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          این شتاب برای خودروهای شهری کاملا معقوله

          توی خیابون که کسی نمی خواد درگ برگزار کنه که حتما به 3 ثانیه شتابش نیاز داشته باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. mahan

          ۴ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          ??? اگه با ماشینایی که گفتم تونستن رانندگی کنند و از تپه و سراشیبی زنده اومدن و در نهایت از مسابقه مرگ هم زنده اومدن اون وقت راننده های خوبی تحویل اجتماع دادم.???
          ولی جدا از شوخی توی اتوبان این محدودکننده خودرو خیلی اعصاب خوردکنه میبینی ماشین میتونه بره تو هم منتظری بری ولی نمیره حسابی گند میزنه تو اعصاب ادم.یه بار این قدر درگیر محدودکننده بودم و داشتم باهاش دعوا میگرفتم نزدیک بود برم توی یک ماشینی

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      موافقم آقا مهدی? واقعاً خطرناکه شتاب دو ثانیه‌ای برای یه سدان خانوادگی ?

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. امین

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (495 ديدگاه)

    راستش واقعا شتاب و سرعت تو شهر بی معنیه خواهانش بره پیست این شتاب های ۲ و ۳ ثانیه برقی ها هم یه مدت بسیار کوتاهی هیجان داره یعدش مدت طولانی مطمعنا کسل کننده خواهد بود خوب که چی؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. AHMET 2002

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    خدایی ظلمه این کارا
    ها ما ک دستمون بهشون نمیرسه ولی بذاربن ملت خوش باشن??

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. امین

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (495 ديدگاه)

    کیفیت و لذت این جارو برقی های امروزی هم مثل مگا پیکسل گوشی هاست مثال بزنم تسلا همون شیامی نوت ۸ با لنز ۴۸ مگا و فراری همون اپل ۱۲ مگا پیکسل خیلییییی زود از چشم میوفتن آینذه میگن برقیه و خوب درست تر بگم بهتره بگیم کسل کنندس??

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. محمد امین

      ۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2170 ديدگاه)

      لنز اپل بهتر از شیاومی هست ، اصلا ربطی به مگاپیکسل نداره، لنز بعضی از dslr ها ۱۳ هست ،ولی کیفیت عکسی که میگیره و نقاطی رو که پوشش میده و عمق عکسش از لنز دوربین اپتیکال p40 pro بهتره که ۱۰۸ هست
      مثل قدرت میمونه، مثلا پورشه یه ۹۱۱ یا فراری 488 pista به قدرتی خیلی خیلی کمتر از یه بوگاتی شیرون سوپر اسپرت، در پیست عملکرد خیلی بهتر دارن
      یه چیز هم بگم مشتری های فراری همیشه میمونن و بیشتر هم میشن چون برای طلا پول میدن، با وجود اینکه تسلا مدل s شتاب بیشتری در حرکت اولیه از همه ی فراری ها و پورشه ها و لامبو ها بیشتره،باز هم این برندها فروششون صعودی بوده و این یعنی که همه چی ok هست،کسی که یه ماشین میخره برای حال کردن به یه تسلا فکر نمیکنه به یه چیز خاص فکر میکنه ،یه عصاره از ماشین که قطعا یه چیزی مثل فراری یا پورشه یا پاگانی یا …. میخره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. زیزیگولو

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4904 ديدگاه)

    پس دلیل این همه رقابت بین کمپانیای خودروسازی واسه بدست آووردن و ثبت شتاب بیشتر چیه؟؟ اصلاً واسه چی ماشینای پر شتاب بسازن که بعدش بخان محدود کننده شتاب ببندن روشون؟؟؟؟ خنده داره!!!

    موافقم 2
    مخالفم 2
  8. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    دو سه پاراگراف آخر در مورد بی مصرف بودن شتاب های آنی سنگ تموم گذاشت،واقعا هم حقیقت همینه،طرف پشت چراغ قرمز منتظره بره یهو یه عابرپیاده جلوش سبز بشه شتاب یه ثانیه ای مهلت انجام هیچ‌کاری رو نمیده و جناب عابرپیاده زیر ماشین له میشه….
    به نظرم محدود کردن هم شتاب و هم سرعت کار درستیه،کاپریس های تخم مرغی با موتور ls فقط ۱۴۰تا میرن!!!بنظرم آخر آخرش تا ۲۵۰کافی باشه برای یه ماشین شهری،اما پرفورمنس رو نباید دست زد…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Farzad

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بله روندن همچین ماشینهایی با این شتاب اونم در شهرهای شلوغ به خودی خود خطر آفرینه مخصوصا اگه صدای جاروبرقی بده ( برقی باشه ) که صداش رو هم کسی نمیشنوه و اگه راننده لحظه ای غفلت کنه ممکنه حادثه پیش بیاد .
    داشتم به این فکر میکردم که چقدر خوبه تو کشورمون همچین شتاب هایی وجود نداره وگرنه باید شاهد چه فجایع وحشتناکی میبودیم با این فرهنگ رانندگی پایین و این درجه از ادعا و خود گنده بینی و احساس کاذب شوماخر بودن یک عده و از اونطرف جاده های نا ایمن و خیابان های مزخرف و پر از چاله و چوله !

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. mahan

      ۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      دیشب یکی راننده ای که گفتم تصادف کرده یکی از تریلی هامون تموم کرد.مثل اینکه یکی از شوماخر های خر با پژو میاد تو لاین مخالف لاین تریلی ما و تکون هم نمیخوره لحظه اخر راننده ما برای اینکه نزنه میره تو اون لاین و کنترل در میره میخوره تو کوه گردنه اون ماشینه هم میزنه با گاردیل متاسفانه بست های ماشین باز میشه و چندتا از مانسمان ها میریزه و چندتا ماشین هم خسارت وارد میشه.نمی دونم خداروشکر کنم که ادم های دیگه با مانسمان کشته نشدن یا بگم چرا این بنده خدا تموم کرد.واقعا خداروشکر که همچین ماشین هایی وارد نمیشه چون صد در صد جنبهش نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. سورنا

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    محدود کردن که نه
    میتونن یه سیستمی روش بزارن مثل خودران ها که وقتی تو محدوده فاصله 10 متریش اگر مانعی بود شتاب 8 باشه و اگر خالی بود محدودیت برداشته بشه
    چیز زیاد سختی نیست و شدنیه و به نظرم این منطقی تره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد امین

      ۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2170 ديدگاه)

      اره ،این خوبه و خیلی کاربردی هست
      ولی بیشترین چیزی که ناراحتم میکنه اینه که خیلی دارن سخت میگیرین، اینم از سرعت های اتوبان که روز به روز داره کمتر میشه و اینم از این همه دوربین و جریمه ،آدم نمیتونه سرش رو هم توی ماشینش بخارونه،و این هم از ماشین ها که دارن بی روح میشن
      فقط….

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. سورنا

        ۴ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        سخت گیری مشکلی نداره حتی از این هم باید سخت گیری رو بیشتر کنن
        مهم فرهنگه که باید روش کار کنن
        شما یه نگاه به اتوبانای بدون محدودیت آلمان بنداز با اینکه محدودیت نداره ولی کسی سرعت غیر معمول نمیره
        یه لحظه خودتو بزار جای اون پدری که به خاطر سرعت و رعایت نکردن قوانین بچشو از دست میده
        و هزاران مورد دیگه که میتونه مشکل زا باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد امین

          ۵ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2170 ديدگاه)

          مهمتر از همه چیز فرهنگ سازی هست ،این درسته ،ولی محدودیت های سرعتی هم گاهی وقت ها خسارت اور هستن ، مثلا اگر از شیراز تا اصفهان رو ۱۲۰ بری ،تقریبا یک ساعت زودتر میرسی تا ۱۰۰، از این نظر یکمی باعث اطلاف وفت میشه ،البته این کار میسر نیست به شرطه این که هم جاده ها توانائی داشته باشن و اینم تر باشن و هم ماشین ها و هم راننده ها قرهنگ رو در نظر بگیرن

          موافقم 1
          مخالفم 0
  11. محمد مختاری آذر

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    به نظرم محدود کننده سرعت نباید باشه و باید تا آخر توان از موتور قدرت بیرون بکشیم فقط برای امنیت در مواقعی خودرو بها هشدار دهد

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ایران

      ۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (341 ديدگاه)

      میتونن یه حالت بزارن روش که راننده وقتی اون حالت فعال میکنه برای شهر منظورم مثلا شتاب ۳ ثانیه ای برسه به ۱۰ ثانیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Nima RST

    ۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (90 ديدگاه)

    هیچوقت اینکارو نمیکنن
    کلی سرمایه گذاری و هزینه زیرساخت واسه کاهش صفر تا صد داشتن و دارن
    و هنوز هم یکی از عوامل موثر بر انتخاب مردمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مرتضی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به هیچ عنوان محدود کننده نصب نمیشه ماشین به سرعت و ظاهرشه تنها جایی که محدود میکنند کشور ما هس :)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا