هفته نامه

حواشی انتشار لیست واردکنندگان خودرو با ارز دولتی

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، پس از انتشار لیست شرکت‌هایی که با دریافت ارز دولتی اقدام به واردات خودرو کرده‌اند حاشیه‌های پررنگ‌تر از متنی به وجود آمد.

فهرست واردکنندگان خودرو با ارز دولتی
دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره انتشار لیست ارز بگیران دولتی در حوزه واردات خودرو با بیان اینکه یک کار اشتباه یا بد، همه را بدنام می‌کند گفت: الآن که اطلاعات به‌صورت شفاف ارائه می‌شود، تحلیل هم سریعاً روی آن قرار می‌گیرد و کسانی هم که عملیات انجام می‌دهند مورد سؤال رسانه‌ها به عنوان رکن دموکراسی قرار بگیرند، این شفافیت ایجاد می‌شود. در این شرایط اگر کار اشتباهی کرده باشد، یقین داشته باشید مرتبه بعد از این کار‌ها نمی‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است انتشار لیست شرکت‌های واردکننده خودرو که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، گام خوبی برای شفاف‌سازی است.


مهدی دادفر در گفت‌وگو با خبرنگار «انتخاب» درباره عدم وجود نام برخی شرکت‌های مشهور واردکننده خودرو در لیست منتشرشده توسط بانک مرکزی گفت: شاید این شرکت‌ها ارز دولتی نگرفته‌اند. ما به شدت پیگیر بودیم که این لیست منتشر شود تا ببینیم کدام‌یک از همکاران ارز دولتی گرفته‌اند چگونه در حال هزینه کردن آن هستند. همکارانی را هم که نگرفته‌اند بشناسیم تا بتوانیم درباره عملکرد این دوستان، هم تحلیل ارائه دهیم و هم نقد بکنیم و فضا را به سمت شفافیت سوق بدهیم. اگر اسم برخی از این شرکت‌ها نیست، احتمال قریب به یقین ارز نگرفته‌اند و به آن‌ها تخصیص داده نشده است.

او درباره کامل یا ناقص بودن لیست نیز گفت: فکر می‌کنم لیست کامل است و چیز دیگری باقی نمانده است. اکثر افرادی را که ما فکر می‌کردیم گرفته‌اند و خودشان نیز اظهار می‌کردند که ارز گرفته‌اند، در لیست دیده می‌شوند.

او درباره واردات برخی اقلام مانند قهوه‌جوش یا چای‌ساز توسط شرکت‌های واردکننده خودرو گفت: اولاً ما انتشار این لیست را به فال نیک می‌گیریم. چون اعتقاد داریم شفافیت، جلوگیری از انحراف است. شفافیت مقابله با بخش خصوصی نیست، شفافیت یعنی خود نظارتی مردم بر مردم یا نظارت انجمن‌ها، اصناف  و تشکل‌های تخصصی بر اعضای خود. این خیلی خوب است. حال اینکه شرکت ماموت خودرو محصولات دیگری وارد کرده تا متوجه این قضیه شدیم، صدا کردیم و آمدند و صحبت کردیم. اولاً این عدد ۲۳۰۰ یورو است که عدد خیلی بالایی نیست. دوم اینکه این تجهیزاتی که ماموت خودرو وارد کرده اکسسوری متصل به برخی از مدل‌های خودروهای فولکس‌واگن است. در خودروهای فولکس‌واگن جدید، انتهایش دستگیره‌ای را برای اتصال یک کاروان ایجاد کرده‌اند؛ یعنی خودروی کشنده کاروان. اینکه بروند به قصد، چنین چیزی را وارد کنند، نبوده.

واردات آپشن قهوه ساز فولکس توسط ماموت که برخی‌ها آن را جنجالی کردند
دادفر با بیان اینکه یک کار اشتباه یا بد، همه را بدنام می‌کند به خصوص اینکه اطلاع‌رسانی صحیح هم انجام نشود، ادامه داد: الآن که اطلاعات به صورت شفاف ارائه می‌شود، تحلیل هم سریعاً روی آن قرار می‌گیرد و کسانی هم که عملیات انجام می‌دهند مورد سؤال رسانه‌ها به عنوان رکن دموکراسی قرار بگیرند، این شفافیت ایجاد می‌شود. در این شرایط دو حالت داریم. یا الزام و تعهدی است میان خریدار و فروشنده خودرو و باید این اقلام وارد می‌شد؛ یا اینکه اگر کار اشتباهی کرده باشد، یقین داشته باشید مرتبه بعد از این کارها نمی‌کند.

او درباره اینکه آیا با این لیست متخلفان شناسایی می‌شود؟ گفت: بله حتماً. البته بحث متخلفان نیست. بحث این است که سازمان‌هایی که از ارز دولتی یعنی سرمایه مردم استفاده کرده‌اند باید بر اساس آن چیزی که از خزانه مردم، وجه گرفته‌اند، کالای خود را قیمت‌گذاری کنند و به همان قیمت کالای خود را به مصرف‌کننده بدهند.

دادفر درباره علت عدم برخورد با متخلفان در گذشته با وجود دسترسی وزارت صنعت و نهادهای مسئول به این لیست، گفت: ما در پیگیری‌های خودمان در پی این نیستیم که بگوییم چه کسی باید چه‌کار می‌کرد. ما و رسانه در کنار هم باید در پی این باشیم که انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وجود داشته باشد. این، برای ما در یک جنگل تاریک ظلمانی فساد، راه باز می‌کند. در این صورت است که می‌توانیم مطالبه خود را به دستگاه اجرایی بگوییم که چرا آمدی و این را به فلانی دادی؛ یعنی هزینه انجام تخلف را بالا ببریم که در این شرایط، خیلی از افراد جرات انجام تخلف نداشته باشند. حال چه کسی این کار را می‌کند اهمتی ندارد. وزارتخانه، رسانه‌ها، یا انجمن‌ها و تشکل‌ها هرکدام این کار را بکنند، ممنون خواهیم بود.

دادفر درباره عدم تمایل اولیه وزارت خانه و شخص وزیر صنعت برای انتشار این لیست گفت: نمی‌دانم. این را باید از خودشان بپرسید.

  • شکایت وزارت بهداشت از رییس انجمن واردکنندگان خودرو

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت‌ بهداشت با رد اظهارات رییس انجمن واردکنندگان خودرو که گفته بود که ما این آمبولانس‌های گفته شده را ندیدیم، گفت: وزارت بهداشت از رییس انجمن واردکنندگان شکایت می‌کند و ایشان باید اظهارات خود را ثابت کند و بگوید وزارت بهداشت به‌جز خودروهای امدادی چه خودروی دیگری وارد کرده است.


دکتر زارع نژاد در گفتگو با ایسنا بار دیگر تأکید کرد که وزارت بهداشت  از محل ۱۸ میلیون یورو ارز به جز آمبولانس خودروی دیگری وارد نکرده و اگر هر خودرویی غیر از این توسط وزارت بهداشت وارد شده است، گمرکات کشور لیست آن را منتشر کند.

وی با رد اظهارات رییس انجمن واردکنندگان خودرو که گفته بود که ما این آمبولانس‌های گفته شده را ندیدیم گفت: سری به مناطق محروم بزنید تا ببینید.

زارع نژاد از شکایت از رییس انجمن مذکور به دادگاه خبر داد و بار دیگر تأکید کرد که وزارت بهداشت از محل ۱۸ میلیون یورو ارز ۴۰۰ دستگاه آمبولانس کمک دار ویژه مناطق صعب‌العبور خریداری کرده است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. moein

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (890 ديدگاه)

    دزد به دزد بزنه،میشه شاه دزد
    این وسط کی به فنا میره؟؟ مردم
    کی جوونیش تباه میشه تو این خراب شده؟ مردم
    کی باید شب رو با هزار تا فکر و دغدغه سر رو بالش بذاره؟ مردم
    کی حالش رو میبره؟ یه مشت کثافت مفت خور

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mg

      ۱۳ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (139 ديدگاه)

      دیگه خسته شدم از نالیدن از درد گفتن فقط میگم به درک هر چی سرمون میاد حقمونه
      خودم کردم که لعنت بر خودم باد
      ما خودمونم نمیتونیم ادم کنیم ……..
      به طبس که گرونیه به *** که مردم ندارن به ***** خشکسالیه
      اون موقع که ملت خوش بودن از باارزش ترین پولهای حهان با ارزش ترین پاسپورت و … صدتا چیز دیگه داشتن و تا خرخره تو رفاه بودن فقط بهشتشون کم بود حالا بکشن به درک
      به درک چون جز حرص خوردن هیچ کاری ازم بر نمیاد مشکل از خود ما مردم که از کولی دادن و بدبختی خوشمون میاد ؛ ببین خدا شاهده اگر بازم برگردیم به روز های خوب بازم سواری میدیم وبا خدا پیغمبر گول میخوریم این بلا هارو سرخودمون میاریم
      ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. پرسپولیس

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    این گزارش ها به چه درد مردم میخوردنه کسی میتواند خودروی وارداتی بخرد نه ارز4200بهشان میدهند این بازیهابه هیچ کارمردم نمیادخودرو ها قیمتشان سرعت فراری گرفته تاوقتی قانونی درست درمورد خودرو نباشد همین آش وکاسه .نه کسی توان وارد کردن خودرو دارد نه خریدپس مطلبش هم برای اکثریت عجیب وغریب هست دیگه باید بیخیال مطالب خودروی درکشور شد دهه هفتاد داره تکرار میشه متاسفانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Silver mehdi

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی الان این لیست منتشر کردین همه مشکلات مردم حل شد؟دلار اومد پایین؟سکه ارزون شد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Kian70

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خب؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. John

    ۱۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (214 ديدگاه)

    انقدر فساد و رانت خواری به عمق و ریشه *** رخنه کرده که این افشا گری‌ها دیگه هیچ دردی رو دوا نمیکنه
    *** انقدر قبیح شدند که با هیچ افشاگری ای شرم نمیکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مانی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    یعنی‌ اگه ژاپن بود الان ۲۰-۳۰تا از این مسئو*لین از خجالت خودک*شی‌ کرده بودن
    جابجا شدن مرز های بی‌ غیر*تی‌

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهراد

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    چاقو دسته شو نمیبره?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا