هفته نامه

مصرف سوخت واقعی خودروها بسیار بیشتر از اعداد اعلامی!

مطالعه‌ی صورت گرفته توسط انجمن خودرویی استرالیا نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی فعلی شامل مدل‌های هیبریدی به اندازه‌ای که خودروسازان می‌گویند سبز نیستند. این موسسه ۳۰ خودروی گوناگون با نوع سوخت و ابعاد متفاوت را در شرایط رانندگی واقعی آزموده و فهمیده که این خودروها به‌طور متوسط ۲۳ درصد سوخت بیشتری نسبت به تست‌های آزمایشگاهی می‌سوزانند. بدترین خودرو هم ۵۹ درصد سوخت بیشتری در دنیای واقعی مصرف کرده است. در میان خودروهای تست شده نمونه‌ای پلاگین هیبریدی نیز وجود داشته که بنا به گفته انجمن خودروی استرالیا ۴ برابر بیشتر از عدد اعلامی مصرف سوخت داشته است!


از نظر میزان آلایندگی، از ۱۲ خودروی دیزلی تست شده ۱۱ نمونه نتوانسته‌اند قوانین وضع شده را پاس کنند. اشاره‌ای به آلایندگی خودروهای بنزینی و هیبریدی نشده و البته در این مطالعه از خودروساز و یا خودروی خاصی نیز نامی به میان نیامده است.


انجمن خودروی استرالیا می‌گوید خودروسازان محصولات خود را برای عملکرد بهتر در آزمایشگاه‌ها می‌سازند که این نشان دهنده عملکرد خودرو در استفاده روزمره نیست. این موسسه از داده‌های دسته بندی شده خود برای فشار به انجام تست های شرایط واقعی در استرالیا استفاده کرده است.


مدیر ارشد این موسسه می‌گوید:

خودروهای محبوب در استرالیا تا ۵۹ درصد بیشتر از اعداد اعلامی سوخت مصرف می‌کنند و ۷ برابر بیشتر از حد مجاز آلایندگی دارند. این واضح است که هرچقدر استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند، فاصله بین نتایج آزمایشگاهی و دنیای واقعی بیشتر می‌شود به این معنی که مشتریان و محیط‌زیست بیشتر آسیب می‌بینند.


تست‌های دنیای واقعی انجمن خودروی استرالیا از رانندگی ۹۰ دقیقه‌ای تشکیل شده که شامل استفاده شهری، خارج جاده‌ای و بزرگراهی می‌باشد. این موسسه می‌گوید روش بکار گرفته شده قابل‌اعتماد است و تنها سه درصد واریانس بین نتایج تست یک خودرو دیده شده است. این انجمن معتقد است چنین تست‌هایی می‌تواند تنها ۳ دلار برای هر خودرو هزینه داشته باشد.


واضح است که تمامی این اقدامات ریشه در رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن دارد اما در جایی که آلایندگی بیشتر در کانون توجهات قرار دارد، مصرف سوخت نیز اهمیت فراوانی را نشان می‌دهد. متغیرهای زیادی از دما، شرایط رانندگی، کیفیت سوخت، استایل رانندگی، نگهداری خودرو و حتی باد داخل لاستیک می‌توانند تأثیر بزرگی روی مصرف سوخت داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. عارف

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تنها راه واقعی برای حل این مشکل استفاده از خودروهای کاملا الکتریکی یا هیدروژنی هستش که آلایندگی صفر دارن ولی خودروهای الکتریکی هم تا زمانی که نیروگاه های برق از سوخت فسیلی برق بسازن بی فایده خواهند بود.
    واقعا داریم دنیای بسیار سختی رو برای فرزندان و نوادگانمون به ارث میذاریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ونوم اف ۵

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اسم خودرو خاصی رو نیاورده ولی از اونجایی که گفته خودروهای محبوب احتمالا پرفروش ترین خودروی بازار استرالیا یا پرفروش ترین خودروی هیبریدی اون بازار هست که میشه با یه سرچ پیداش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. (Ali(Chevy Nova

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6809 ديدگاه)

    کل متن یه طرف و این قسمتى که من مشخص کردم یه طرف
    ((واضح است که تمامی این اقدامات ریشه در رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن دارد اما در جایی که آلایندگی بیشتر در کانون توجهات قرار دارد))
    چه رسوایی عظىمى بود این دیزل گىت که هنوزم که هنوزه بعد نزدیک به 3 سال هنوزم ازش هر چند وقت یکبار یه چىز در مىاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرین

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (94 ديدگاه)

    قوانین عجیبی وضع میکنن که صنعتگر بیچاره نمیتونه بهش برسه
    از اون طرف هم میخواد از بقیه عقب نمونه
    تقلب میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا