آموزشهفته نامه

معرفی آزمون‌های ایمنی IIHS ایالات‌متحده

مصطفی حسنی: «موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه‌ها» یا Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)  یک  موسسه  مستقل، غیرانتفاعی و علمی- آموزشی است که مقر اصلی آن در شهر آرلینگتون ایالت ویرجینیای امریکاست. این موسسه در سال ۱۹۵۹ با سرمایه‌گذاری انجمن‌های متشکل از شرکت‌های بیمه بزرگ امریکا تأسیس شد. فعالیت این موسسه در حدود یک دهه به حمایت از فعالیت‌ها و مطالعات سایر اشخاص و ارگان‌ها برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل در بزرگراه‌ها محدود بود.

IIHS
پس از این IIHS به یک موسسه تحقیقاتی مستقل تبدیل شد. در ۱۹۹۲ «مرکز تحقیقات خودرویی» یا VRC به‌عنوان زیرمجموعه این موسسه شروع به کار کرد که محل انجام آزمون‌های ایمنی خودروها    می‌باشد و از سال ۱۹۹۵  با انجام «تست تصادف از جلو با همپوشانی متوسط» در این مرکز، امتیازدهی و رده‌بندی ایمنی اتومبیل‌ها توسط IIHS آغاز شد. طراحی و اجرای این آزمایش‌ها و مطالعه نتایج حاصل از آن‌ها به همراه تحقیق در مورد عوامل انسانی و همچنین محیط فیزیکی مؤثر در وقوع تصادفات از فعالیت‌های این موسسه است.

IIHS

آزمون‌ها و ارزیابی‌هایی که IIHS روی یک خودرو انجام می‌دهد شامل موارد زیر است:

  1. تست تصادف از جلو با همپوشانی متوسط
  2. تست تصادف از جلو از سمت چپ با همپوشانی کم
  3. تست تصادف از جلو از سمت راست با همپوشانی کم
  4. تست تصادف از کنار
  5. تست استحکام سقف
  6. تست صندلی و پشت‌سری
  7. تست سیستم‌های ایمنی فعال پیشگیری تصادف از جلو
  8. ارزیابی عملکرد چراغ‌های جلو
  9. ارزیابی عملکرد صندلی کودک
  10. ارزیابی اتصال صندلی کودک به خودرو

در این مطلب به معرفی مختصر پنج آزمون اول که ایمنی سازه و بدنه خودرو توسط آن‌ها سنجیده می‌شود می‌پردازیم.

۱ – تست تصادف از جلو با همپوشانی متوسط (Moderate overlap frontal test)

در این آزمایش خودرو با سرعت ۴۰ mph معادل ۶۴.۳۷ km/h  به یک مانع تغییر شکل پذیر برخورد می‌کند. مانع برای دارا بودن قابلیت تغییر شکل و جذب انرژی به میزان مناسب، از جنس آلومینیوم و با ساختار لانه زنبوری طراحی شده و ارتفاع آن بیشتر از ۲ foot است.%۴۰  از عرض کل خودرو در مقابل این مانع قرار گرفته است.

در این تست یک دامی از نوع Hybrid lll که مشابه یک مرد با جثه متوسط طراحی شده در صندلی راننده نشانده می‌شود.

با این آزمایش شرایط تصادف دو خودرو با موقعیت مشابه و وزن یکسان که سرعت آن‌ها کمی کمتر از سرعت تست است شبیه‌سازی می‌شود.

۲ – تست تصادف از جلو از سمت چپ با همپوشانی کم (Driver-side small overlap frontal test)  

در این تست برخورد بین خودرو با سرعت ۴۰ mph معادل ۶۴.۳۷ km/h  با مانع صلب و بدون تغییر شکلی که در مقابل ۲۵% از عرض خودرو و در سمت راننده  قرار گرفته رخ می‌دهد. در این جا هم مانند تست قبل از دامی   Hybrid lll در جایگاه راننده استفاده می‌شود.

IIHS Crash Test

هدف این آزمایش شبیه‌سازی برخورد بین گوشهٔ خودرو با یک درخت یا تیرک است؛ بنابراین در این جا مانع از نوع صلب و به ارتفاع ۵ foot بوده و در مقابل ۲۵% عرض خودرو قرار گرفته است.

در چنین تصادفی نیروی وارده به سرنشینان تمایل به جابجایی آن‌ها در دو راستای طولی و عرضی خودرو داشته و به همین دلیل طراحی و عملکرد کمربند ایمنی و کیسه هوا دارای اهمیت زیادی خواهد بود. علاوه بر این، در این تصادفات ممکن است نیرو از طریق چرخ و اجزای سیستم تعلیق و با جابجایی آن‌ها به اجزای سازه و بدنه در نزدیکی راننده منتقل شود و به او آسیب برساند. برای جلوگیری از ایجاد این شرایط باید المان‌های جاذب انرژی و قفسه ایمنی  (safety cage) طوری طراحی شوند که به گوشه‌های بدنه نزدیک‌تر بوده و در چنین برخوردهایی نیز درگیر شوند. در بیشتر خودروها طراحی این اجزا به گونه ایست که فقط در تصادفات بزرگ‌تر – مشابه تست اول – مؤثر هستند.

این تست از سال ۲۰۱۲ انجام می‌شود.

 

۳ –  تست تصادف از جلو از سمت راست با همپوشانی کم (Passenger-side small overlap frontal test)   

این آزمون همانند آزمون قبل طراحی شده است، با این تفاوت که مانع در سمت راست خودرو قرار دارد و دو دامی در جایگاه دو سرنشین جلو قرار می‌گیرند.

با اجرای آزمون برخورد از جلو با همپوشانی کم در سمت راننده، خودروها برای پاس کردن این تست ارتقا پیدا کردند درحالی‌که در بعضی موارد این بهبود در سمت راست خودرو انجام نمی‌شد؛ به همین علت این آزمون از سال ۲۰۱۷ به آزمون‌های IIHS اضافه شده است.

۴ – تست تصادف از کنار (Side crash test)

در این تست یک مانع متحرک با وزن ۳۳۰۰ lb معادل ۱۴۹۶.۸۵ kg با سرعت ۳۱ mph معادل ۴۹.۸۹ km/h  به سمت چپ خودرو برخورد می‌کند و دو دامی از نوع SID-IIs   در صندلی راننده و سمت چپ صندلی عقب نقش سرنشینان خودرو را بازی می‌کنند.

IIHS Crash Test

دامی SID-IIs   بر پایهٔ دامی Hybrid III 5th Female طراحی و برای تست تصادف جانبی مناسب‌سازی شده است و دارای خصوصیات یک نوجوان ۱۳-۱۲ ساله است. انتخاب این دامی در این آزمون به این دلیل است که در شرایط واقعی این دسته از تصادفات،  احتمال آسیب دیدن سر برای افراد کوتاه قدتر (شامل بیشتر رانندگان زن) بیش از سایر رانندگان است. در حقیقت انتخاب کوچک‌ترین دامی برای این آزمایش باعث انجام آن در سخت‌گیرانه‌ترین حالت ممکن شده است.

این تست از سال ۲۰۰۳ در لیست آزمون‌های IIHS قرار گرفته.

در تصویر زیر میتسوبیشی لنسر ۲۰۰۵ بدون کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای با مدل ۲۰۰۸ همین خودرو  مقایسه شده که اولی در تست تصادف جانبی امتیاز «ضعیف» و دومی امتیاز «خوب» را کسب کرده است.

IIHS Crash Test

۵ – تست استحکام سقف   (Roof strength test)

برای سنجش میزان استحکام سقف یک صفحه فلزی به‌طور مایل در یک طرف سقف قرار گرفته و به آرامی با یک سرعت ثابت (معمولاً حدود ۱.۸ in/s  معادل  ۴.۵۷ cm/s) به طرف پایین حرکت می‌کند. در هر لحظه از آزمایش   «میزان تغییر شکل سقف» و «نسبت نیروی واردشده توسط صفحه به وزن خودرو» محاسبه می‌شود. حداکثر نسبت نیرو به وزن قبل از این که تغییر شکل سقف به اندازه ۵ in معادل ۱۲.۷ cm برسد، به‌عنوان ملاک تعیین استحکام در نظر گرفته می‌شود.

در فیلم زیر تست استحکام سقف بیوک لاکراس ۲۰۱۰ نشان داده شده که با تحمل «نسبت نیروی واردشده توسط صفحه به وزن خودرو» برابر با ۴.۹  امتیاز «خوب» را کسب کرده بود.      (سرعت فیلم با آزمایش واقعی یکسان نیست.)

[دانلود ویدئو]

در تصادفات منجر به واژگونی استحکام سقف و ستون‌های خودرو برای سرنشینان فضای امن مناسب را تأمین خواهد کرد. در صورتی که این فضای امن وجود نداشته باشد، کیسه‌های هوا عملاً تأثیر زیادی در حفظ جان سرنشینان نخواهند داشت. علاوه بر این مقاومت سقف و ستون‌ها در هنگام واژ گونی مانع وارد آمدن فشار به درها و در نتیجه تغییر شکل و باز شدن یا جدا شدن آن‌ها می‌شود و همچنین از جدا شدن شیشه‌ها به‌خصوص شیشه جلو پیشگیری  می‌گردد.

IIHS Crash Test

کمتر از سه دهه است که مسئله ایمنی در خودروها به‌طورجدی و در عمل مورد توجه قرار گرفته است  . اکنون ولوو به‌عنوان یک شرکت پیشتاز درزمینهٔ ایمنی از چشم‌انداز خود برای سال ۲۰۲۰ پرده برداشته: میزان مرگ و آسیب‌های جدی در اتومبیل‌های ولوو برابر با صفر خواهد بود.

آقای William Haddon که از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۵ ریاست IIHS را بر عهده داشت، در آن سال‌ها  گفته بود:

زمان آن فرا رسیده که جامعهٔ ما تصمیم بگیرد تنها خودروها و راه‌هایی را ترویج کند که در آن‌ها از جان مردم محافظت می‌شود و فقط متقاضی چنین محصولاتی باشیم.

تصمیمی که شاید روزی در جامعه ما هم به تراژدی دردناک مرگ روزانه بیش از ۴۰ نفر در  جاده‌ها و خودروهای نا امن پایان دهد.

IIHS Crash Test

 

به امید سربلندی ایران عزیز

مصطفی حسنی

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (831 ديدگاه)

    بیشترین امتیاز رو چه خودرهایی از iihs گرفتن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۹ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        امتیاز.تویوتا کمری جدید هم عالیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    1. مسعود

      ۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (221 ديدگاه)

      دوستان عزیز
      داماد ما بخاطر شغلش دائما توو جاده س، مشکلات زیادی هم برا خودش داره. ولی انقد تصادف دیده و همکاراش و … به سادگی فوت شدن، مجبوره از خیلی چیزا بزنه و یه ماشین بهتر برداره
      توو رنج چهل پنجاه تومن تا مثلا هفتاد تومن، کدوم ماشین ایمنی بهتری داره نسبت به بقیه؟ (ماشین صفر به کارکرده اولویت داره، چینی و ژاپنی دست دو و … هم مهم نیس، اول ایمنی، بعد قطعات یدکی و امکانات و موتور و …)
      لطفا راهنمایی کنین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رضا

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    به امید سربلندی ایران عزیز…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهراد

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    تا این ماشینا تولید میشن و این مجسمه ها مدیر عامل کارخونه هستن، انتظار نداشته باشین مردم بتونن یه ماشین خارجی حتی ارزون سوار بشن
    و تو ایرانم از اینجور جاهایی که ایمنی ماشینو سنجش می کنن فقط تو انیمیشن ها هست که اونم مانع بیشتر از ماشین صدمه میبینه
    لعنت بر مدیر عامل ایرانخودرو و سایپا و هر کسی که ماشین درست نمی سازه، لعنت بر پدر و مادر کسی که جاده ی درست نمی سازه و کسی که آدمه و مثل گاو میرونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرمین

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (79 ديدگاه)

    2017 اشتباه نکنم مزدا cx5 بیشترین امتیاز رو گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمود

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (251 ديدگاه)

    بیشترین نمره فکر کنم متعلق به محصولات ولوو هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رامـینـ

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    فکر کنم این همون که فقط ایران خودرو میتونه پاسش کنه و بنز توش مونده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. me84

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    خدایا. یعنی سالی 14500 نفر تو تصادفات ایران فقط میمیرن.
    چند هزار نفر معلول میشن؟ چند هزار نفر داغدار میشن؟
    چند هزار تا زن و بچه بی سرپرست میشن و مسیر زندگیشون کلا عوض میشه؟
    خدایا خودت رحم کن.
    همشو نباید انداخت گردن ماشینا و جاده های نا ایمن.
    خودمون خیلی مقصریم. فرهنگ رانندگی بد با اعصابهای داغون همه و همه دست بدست هم دادن این وضعیت پیش اومده.
    من همیشه موقع رانندگی با خودم میگم: ملت اعصاب ندارن، فرهنگ رانندگی هم که معلومه چیه، ماشینا و جاده ها هم که هیچ، من بخاطر خودم و خانواده ام رعایت میکنم.
    نتیجه این شده که مادرم که از حدود 30 سال پیش به اینور بعد از یه تصادف خیلی بد، خیلی ترسیده، همیشه میگه من موقع رانندگی کنار تو خیلی راحت ترم تا کنار بابات. این در حالیه که من 33 سالمه و عشق ماشین، و بابام 65 سالشه .
    دوستان بخاطر خودمون و خانواده مون هم که شده بیاییم فقط خودمون رعایت کنیم و از راننده های دیگه تو جاده هیچ توقعی نداشته باشیم. اینطوری خیلی آرامش بیشتری داریم و البته ایمنتر.
    دم ولوو هم گرم واقعا که میگه تا 2020 به جایی میرسه که هیچ کس تو ماشیناش نمیمیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. جنوب

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (316 ديدگاه)

    بسیار متن زیبا و جامع و علمی بود. سپاس از شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مسعود

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (221 ديدگاه)

    تست ها چه با سرعت کمی انجام میشن! ینی شاخ به شاخ و … تقریبا با سرعت استاندارد داخل شهر، در حالی که تصادفات جاده ای سرعتشون خیلی بیشتر از ایناس
    توو جاده های ایران فک کنم اکثر تصادفات با سرعتی خیلی بالاتر از این رقم ها اتفاق میفته، ولی افرادی هم میبینی سالم هستن و نجات پیدا میکنن حتی بدون مشکلات بزرگ! حالا این شانس و معجزه هست یا همین ماشینای پژو و سمند زیاد هم وضعشون بد نیس ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا