لوتوسهفته نامه

عصر هایپرکارهای الکتریکی: مقایسه لوتوس اویجا و ریماک C-Two

مهم نیست در چه دورانی بزرگ شده‌اید چراکه همیشه جنگ‌هایی برای تصمیم‌گیری درباره‌ی بهترین هایپرکارها وجود داشته است. همین چند سال پیش بود که فراری لافراری، مک لارن P1 و پورشه ۹۱۸ جزو بهترین‌های دنیا بودند و بحث‌های جذابی درباره‌ی بهترین بودن آن‌ها وجود داشت. پیش از آن‌ها نیز فراری انزو، مک لارن SLR و پورشه کررا GT چنین بحث‌هایی را به وجود آورده بودند.


حالا هم عصر جدیدی از هایپرکارها آغاز شده و این روند با معرفی ریماک  جدید در سال ۲۰۱۹ شکل جدی‌تری به خود گرفته است. به نظر می‌رسد ریماک چند سال تجربه‌ی بیشتری در این زمینه دارد اما لوتوس همین چند هفته‌ی پیش از هایپرکار تمام الکتریکی خود با نام اویجا رونمایی کرد. اویجا عنوان قوی‌ترین خودروی تولیدی تمام دوران را یدک می‌کشد. خب با این تفاسیر کدام‌یک را باید برتر بدانیم؟!

  • قیمت
خریداران چنین خودرویی احتمالاً به چند هزار دلار کمتر یا بیشتر اهمیتی نخواهد داد. ریماک گفته قیمت محصولش حدود ۲.۱ میلیون دلار خواهد بود و حداکثر ۱۸۰ نمونه از آن تولید خواهد شد. البته ۳۰ دستگاه از C-Two ها به عنوان نمونه‌های پیش‌تولیدی برای تست‌های تصادف مورداستفاده قرار خواهند گرفت. لوتوس قیمت حدود ۲.۲ میلیون دلاری برای اویجا در نظر گرفته و ۱۳۰ دستگاه از آن خواهد ساخت و بنابراین اویجا خودروی نایاب‌تری خواهد بود. برای رزرو این خودرو باید ۳۱۱ هزار دلار سپرده نزد لوتوس بگذارید. با سفارش آپشن های گوناگون تقریباً تفاوت قیمتی بین این دو خودرو وجود نخواهد داشت.

  • پرفورمنس
از آنجایی که هیچ‌یک از این خودروها فعلاً وارد پیست نشده‌اند بنابراین آنچه که می‌بینیم صرفاً ادعاهای سازندگان می‌باشد. C-Two از چهار پیشرانه‌ی الکتریکی و مجموعه باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی استفاده کرده و قدرت قابل‌توجه ۱۹۱۴ اسب بخاری دارد. ریماک می‌گوید این خودرو با یک‌بار شارژ مسافت ۵۵۲ کیلومتری را طی خواهد کرد و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱.۹ ثانیه‌ای خواهد داشت و شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت آن تنها در ۱۱.۶ ثانیه ثبت خواهد شد.

اما اویجا تنها دارای دو پیشرانه الکتریکی بوده ولی باتری لیتوم-یونی ۲۰۰۰ کیلووات ساعتی داشته و قدرت آن به ۱۹۷۲ اسب بخار می‌رسد. لوتوس اشاره چندانی به مشخصات عملکردی هایپرکار خود نداشته ولی گفته شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن زیر ۳ ثانیه خواهد بود و با یک‌بار شارژ می‌تواند مسافت بیش از ۴۰۰ کیلومتری را طی کند. با این تفاسیر هر دو خودرو روی کاغذ بسیار نزدیک به هم نشان می‌دهند.

  • استایل و طراحی بدنه
هر دو خودرو به‌طور باورنکردنی‌ای زیبا هستند اما لوتوس شبیه خودروهای سال ۲۰۵۰ است. بدنه‌ی فیبر کربنی و سبک‌وزن این خودرو به همراه شاسی مونوکوک باعث شده‌اند وزن این خودرو تنها حدود ۱۶۸۰ کیلوگرم باشد. تمامی قطعات بدنه برای آئرودینامیک بالا طراحی شده‌اند و خبری هم از آینه‌های جانبی نیست. ریماک C-Two نیز از مونوکوک فیبر کربنی و بدنه‌ای سبک‌وزن سود می‌برد. هر دو خودرو زیبا و گیرا هستند اما از نظر ما لوتوس جذابیت بصری بیشتری دارد.

  • طراحی کابین
در این بازه‌ی قیمتی، اگر کابین خودروها عالی نباشد شوکه خواهیم شد. لوتوس که تاریخچه‌ای غنی در مسابقات دارد از طراحی مینیمالیستی و سطوح فیبر کربنی آشکار و صندلی‌های مسابقه‌ای با پوشش آلکانترا استفاده کرده است. تنها صفحه‌نمایش داخل کابین به پشت آمپرهای فرمول ۱ مانندی مربوط می‌شود. برای تجربه‌ی رانندگی بهتر، لوتوس بیشتر مناسب کاربری‌های پیست به نظر می‌رسد.

در مقابل باید گفت کابین C-Two بیشتر به سواری روزمره و لوکس بودن تمایل دارد. ریماک هم همانند لوتوس از درب‌های دوسطحی استفاده کرده و کابین تکنولوژیک آن دارای صفحه لمسی بزرگ است.

  • قضاوت نهایی


الان بهترین زمان برای میلیاردهایی است که به دنبال نشستن پشت فرمان هایپرکارهایی گیرا هستند. اگرچه شرکت‌هایی همچون بوگاتی و کونیگ زگ برای تولید خودروهایی بسیار سطح بالا شناخته شده‌اند اما امثال ریماک و لوتوس بازی را به‌طور کامل تغییر خواهند داد. این دو هایپرکار الکتریکی از نظر پرفورمنس وارد سطح جدیدی شده‌اند و همان کاری را انجام داده‌اند که لافراری، P1 و ۹۱۸ چند سال پیش انجام داده بودند. البته پیشرانه‌های درون‌سوز کاملاً به محاق نرفته‌اند چراکه خودروهایی مثل استون مارتین والکری و مرسدس-ای ام جی وان در راه هستند…

منبع: carbuzz

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Archi KHAN

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    اویجا انصافا زیباست و بی نقص طراحی شده …

    موافقم 2
    مخالفم 1
  2. ساسان

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    دکه استارت لوتوس فقط یه روکش در قرمز رنگ کم داره که به سمت بالا باز بشه!!
    طراحی لوتوس فوقلادست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    شتاب اولیه و تاپ اسپید : ریماک
    قدرت ، شتاب ثانویه و طراحی : لوتوس
    ولی تا زمانی که خودروهای الکتریکی خودشون رو توی پیست ثابت نکنن مثل درون سوزها به دل نمی نشینن
    به شخصه یک فراری یا لامبورگینی V۱۲ رو به هرچی الکتریکیه ترجیح میدم ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آریا ماشین

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    ریماک طراحی لوکس تر و کابین دلنشین تری داره
    از نظر شتاب هم سره
    ۱۰۰ هزار دلار قیمت پایین تری داره
    چرا این دلایل رو بزارم کنار فقط برا ۶۰ اسب بخار بیشتر و ۲۰ دستگاه تولیدی کمتر
    من که ریماک رو ترجیح میدم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. مهراد

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (755 ديدگاه)

    من به عنوان یه دوستدار خودرو از این هایپرکارای الکتریکی خوشم میاد ولی نمی‌دونم چرا از هایپرکارای سنتی و بنزینی خیلی خیلی خیلی بیشتر تر تر خوشم میاد
    برای مثال عمرا این دوتارو به بوگاتی شیران ترجیح بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. L-H-P-TT

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    طرفدار الکتریکی ها هستم ولی عاشق احتراق داخلی ها …..
    خط اخر قند تو دلم اب میکنه ….????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. پیرمرد

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کونیخزگ جسکو هر دوتاشونو میخوره
    هم تو شتاب اولیه هم ثانویه هم تاپ اسپید هم هندلینگ هم لذت سواری و و و و

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. OMID

    ۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    من ریماک رو ترجیح میدم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. P.K.H

      ۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (110 ديدگاه)

      چرا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Saeed

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (757 ديدگاه)

      منم باهات موافقم داداش…ریماک خیلی بهتره و حتی کانسپت وان که ساخت خیلی عالی از آب در اومد و توی شتاب خیلی از درون سوز های افسانه‌ای رو شکست داده…فقط نمیدونم مدل کانسپت s چی‌شد؟ ریماک این ماشینو به قصد شکست دادن بوگاتی شیرون میخواست بسازه ولی خبری ازش نیست…فقط یک Prototype ازش موجوده فکر کنم…

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا