چشم اندازهفته نامه

کدام خودروها ارزش خود را بهتر حفظ می‌کنند؟

در زمان خرید خودروهای صفرکیلومتر باید با افت قیمت آن در زمان فروش کنار بیایید (البته این موضوع در کشور ما صدق نمی‌کند زیرا به خاطر تورمی که هر چند سال یک‌بار افزایش شدیدی می‌یابد قیمت خودروهای کارکرده بالا رفته و حتی مشاهده می‌شود خودروی چپ کرده با قیمتی بیشتر از زمان صفرکیلومتر خود به فروش می‌رود!). شایان ذکر است برخی خودروهای تولید محدود و میلیون دلاری هم در خارج کشور از شمول این قانون بازار خارج هستند اما باقی خریداران باید این واقعیت را بپذیرند که هرچقدر مدت‌زمان استفاده از خودرو و کارکرد آن بالاتر می‌رود افت قیمتش نیز به همان میزان بیشتر می‌شود.


اما این افت قیمت چقدر است؟ تحلیل‌های iSeeCars.com نشان می‌دهد در ۵ سال ابتدایی مالکیت خودرو بیش از ۵۰ درصد قیمت آن افت می‌کند؛ اما این میزان به‌صورت متوسط محاسبه شده و برخی خودروها افت قیمت بیشتری دارند؛ و البته برخی از خودروها نیز ارزش خود را بهتر از دیگر مدل‌ها حفظ می‌کنند.


این لیست هر دو مورد را در نظر گرفته و میزان افت قیمت خودروها از ۲۷.۳ تا ۷۱.۷ درصد را شامل می‌شود. این فاصله‌ای قابل‌توجه است و شاید در زمان خرید رینگ و لاستیک‌های جدید یا کارکرده برای خودروی خود این موضوع را در نظر بگیرید.


خودروهایی که کمترین میزان افت قیمت در آمریکا را دارند تقریباً همه از نوع تراک به ویژه شاسی بلندها و پیکاپ های آمریکایی هستند. دو رتبه اولی توسط جیپ رانگلر و رانگلر آنلیمیتد اشغال شده است. افت قیمت این دو خودرو پس از ۵ سال مالکیت به‌صورت متوسط ۲۷.۳ درصد است. رتبه‌های بعدی در اختیار تویوتا تاکوما (۲۹.۵ درصد) و توندرا (۳۷.۱ درصد) هستند. پس از این خودروها نیز نیسان فرونتیر (۳۷.۸ درصد)، تویوتا ۴ رانر (۳۸.۱ درصد)، شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ (۳۹.۷ درصد) و جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ (۳۹.۷ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نهایتاً سوبارو ایمپرزا (۴۲.۳ درصد) و رم ۱۵۰۰ (۴۲.۷ درصد) تکمیل کننده‌ی این لیست هستند. سوبارو تنها خودروی سواری است که در بین ۱۰ خودرو با کمترین میزان افت قیمت قرار دارد.


اما بد نیست به نیمه‌ی خالی لیوان هم نگاهی بیندازیم که محصولات الکتریکی و سدان های لوکس سطح بالا در آن با بیشترین میزان افت قیمت قرار دارند. بیشترین افت قیمت به نیسان لیف (۷۱.۷ درصد) و شورولت ولت (۷۱.۲ درصد) تعلق دارد. پس از این دو خودرو هم به ترتیب ب ام و سری ۷ (۷۱.۷ درصد)، مرسدس بنز S کلاس (۶۹.۹ درصد)، فورد فیوژن انرژی (۶۹.۴ درصد)، ب ام و سری ۶ (۶۸.۳ درصد)، ب ام و سری ۵ (۶۷.۳ درصد)، مرسدس بنز E کلاس (۶۷.۲ درصد) و جگوار XJL (۶۶.۴ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. تنها خودروی تولید انبوه سطح میانی و آمریکایی که افت قیمت زیادی را نشان می‌دهد شورولت ایمپالا (۶۶.۲ درصد) می‌باشد.


این آمار از بررسی بیش از ۳.۶ میلیون دستگاه خودروی مدل سال ۲۰۱۳ فروخته شده در آمریکا از ژانویه ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۸ به‌ دست ‌آمده‌اند.


مدیرعامل iSeeCars.com می‌گوید:

اگرچه افت قیمت متوسط خودروهای صفرکیلومتر پس از ۵ سال استفاده برابر با ۵۰.۲ درصد است اما خودروهایی وجود دارند که ارزش خود را بهتر حفظ می‌کنند. برای خریدارانی که به دنبال خرید خودروی جدید و فروش آن پس از ۵ سال استفاده هستند انتخاب خودرویی که ارزش خود را بهتر حفظ می‌کند یک تصمیم اقتصادی هوشمندانه محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۲۰ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2632 ديدگاه)

    حضور تویوتا و بی ام و خعلی دور از ذهن نبود تو لیست ها
    ولی جیپ رو واقعا تعجب کردم!!
    یکی از ماشین هایی هم که افتش واقعا کم هستش گلف هست (تجربه شخصی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۰ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      یکی اینکه جالب میشه اگه پدال که سایت تخصصی خودرو هست،
      این نوع گزارش رو برای خودروهای ایرانی هم انجام بده
      .
      دوم هم اینکه چرا بنز s کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ که لوکس ترین و گرونترین محصول کمپانی هستن، اینقدر افت دارن؟؟؟ اونم بعد فقط ۵ سال؟؟؟؟؟
      .
      سوم هم اینکه آره جایگاه جیب جالبه و غیرقابل پیش بینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۲۰ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (181 ديدگاه)

        برای اینکه کسی که این ماشین ها رو میخره اونقد پول داره که بعد 5 سال خیلی قیمت فروش ماشینش براش مهم نباشه و نکته اصلی هزینه های نگهداری این ماشین ها هست (بیمه، تعویض روغن، لاستیک، و خیلی دیگه از قطعات مصرفی این ماشین ها گرونه) و معمولا مشتری ماشین های دست دوم کسایی هستن که قدرت خرید بالا ندارن. یه علت دیگه هم بخصوص برای حضور بی ام و تو این لیست به دفعات هست و اونم به اسپرت تر بودن این برند نسبت به رقیباش مربوط میشه. معمولا ماشین هایی که تو ذهن مردم ازشون کار زیاد کشیدن و فشار بیشتری بهشون اوردن ارزش دست دوم کمتری دارن که این قضیه در مورد بی ام و صدق می کنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohammad

          ۲۰ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (1430 ديدگاه)

          خیر عزیزم هیچ ربطی به اسپورت بودن ماشین نداره
          ماشین های کاربردی بازار دست دوم بهتری نسبت به ماشین شیک و بی کاربرد دارند تازه ماشین های مثل بی ام و چون اپشن های بیمورد و غیر ضروری دارند هزینه نگه داریشون هم بیشتر و اعتماد مشتری در بازار دست دوم به ماشین های با کیفیت تر بیشتر مثل همون قانون عرضه و تقاضا هست ??

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. شاهین

        ۲۱ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (4492 ديدگاه)

        سلام
        اینجا که نمیشه اصلا تخمین زد چون به خاطر تورم میبینی قیمت ماشینا اینجوری رفته بالا.
        شما اگه ماشینتو چپ بکنی بعد درست بکنی بخوای بفروشی از قیمت زمان صفرش بیشتر فروش میره!
        به همین خاطر نمیشه اینجا همچین مطالعه ای رو انجام داد.
        ولی در کل چینیا بیشترین افت رو دارن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۰ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    جالب بود
    ماشینای اروپایی ک مشخص بود اینقد افت قیمت دارن بخاطر اصحلاک بالاشون و هزینه ای نگهداری بالا
    امریکا و ژاپن))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۲۱ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (489 ديدگاه)

      با همین منطق شما در بازار ایران ، پس پراید که افت قیمت خیلی کمتری نسبت به تویوتا کمری بعد از 5 سال داره ، نشون دهنده استهلاک بیشتر تویوتا ست ؟!
      خیر
      همه جای دنیا و در همه حوزه ها (نه فقط خودرو) کلاس اقتصادی مشتری اول یک جنس در قیمت فروش دست دوم اون جنس خیلی تأثیرگذاره.
      هرچی مشتری پولدارتر باشه ، قیمت فروش دست دوم اجناسی که میخره ، افت بیشتری رو نشون میده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۲۱ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2956 ديدگاه)

        والا کمری و تمام محصولا ژاپنی افت زیادی ندارن تو ایران برعکس خیلیم باارزشن
        کمری گرند مدل 2005-2006داغونش زیر 100تومن نیس
        همین کمری ک شما میگی بعد 5سال افت میکنه یه سر به سایتا بزن ببین چقد افت پایینی دارن
        این نشون دهنده کیفیت بالاشه و استهلاک کمش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حسین دهمرد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2400 ديدگاه)

    کاش تک بعدی به قضیه نگاه نمیکردین.مالیات زیادی که دولت میگیره رو هم محاسبه کنین.هزینه های نگهداری که فقط به استهلاک مربوط نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۲۰ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    امریکا و ژاپن آلمانی ها خیلی ارزش خودشونو از دست میدن همون طور که تو کامنت پست بی ام و ام شش گفتم عجیبه که انقدر کاهش ارزش دارن
    شاید به کاربردی نبودنشون بستگی داره که جیپ خیلی کاربردی هست 😎💪
    بهترین آلمانی ۷۱ درصد کاهش ارزش وای خدا 😎💪

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. کاوه

    ۲۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (146 ديدگاه)

    در بازار اتومبیل های لوکس با ورود هر ادیشن جدید قیمت ادیشن قبلی افت می کنه. کسی که وارد دنیای لوکس ها میشه فروش اتومبیلش به قیمت خرید برایش مهم نیست. و نو بودن و به روز بودن اهمیت دارد. این یه دنیای دیگه است. طبیعیه که بنز سری اس و ب.ام.و سری پنج به بالا را نشود با قیمت خرید آن هم بعد پنج سال فروخت.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا