هفته نامه

تیر خلاص: لطفاً واردات خودرو را ممنوع کنید!

مصطفی حسنی: در کشور ما واردات انواع خودروهای سواری برای مصرف شخصی  تا سال ۱۳۸۳ ممنوع بوده است. علت اصلی این امر نیز همواره حمایت از تولید داخل و اشتغال‌زایی عنوان می‌شده. در این دوران انواع اتومبیل‌های فرسوده و از رده خارج مورد استفادهٔ مردم بودند و مثلاً ما در خانوادهٔ خود این افتخار را داشته‌ایم که برای پیشرفت صنعت خودرو کشور سالیان سال از خودروهای ژیان، وانت مزدا، پژو ۴۰۴ و فیات ۱۲۵ بهره ببریم؛ همچنین یکی از همسایگان ما که افتخار داشت کمک بیشتری به پیشرفت صنعت خودرو کند توانسته بود فقط یک موتورسیکلت  قدیمی خریداری کند و هر بار که می‌خواستند به میهمانی بروند با آن موتور دو بار مسیر رفت یا مسیر برگشت را طی می‌کرد تا خانوادهٔ پنج نفرهٔ خود را به مقصد برساند …اقشار نسبتاً مرفه نیز در این دوران ابرخودرویی به نام «پیکان صفر» سوار می‌شدند که من توانسته بودم یک بار در بیداری و یک بار هم در عالم خواب طعم سواری با آن را بچشم …

در سال ۸۳ واردات خودرو با نرخ تعرفهٔ واردات ۱۴۵ تا ۱۸۵ درصد (بسته به حجم موتور) آزاد شد و کم‌کم مدل‌های روز هیوندای، کیا، تویوتا  و … وارد خیابان‌ها شدند. این عدد در سال ۸۴ به ۱۰۰ درصد و در سال ۸۸ به ۹۰ درصد کاهش یافت که البته در این زمان کلکسیونی از انواع عوارض و پرداخت‌ها نیز به آن اضافه شده بود. در سال ۹۲ به دنبال  تحریم‌های بین‌المللی و افزایش قیمت ارز، تعرفه به با توجه به حجم موتور برابر ۴۰ تا ۷۵ درصد تعیین شد (این کاهش تعرفه در بهترین حالت تنها اثر چند برابر شدن نرخ ارز را کم می‌کند). در سال ۹۳ نیز مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ cc معادل ۴۰ درصد و با حجم موتور ۲۰۰۰ cc تا ۲۵۰۰ cc معادل ۵۵ درصد تعیین شد. در این سال در راستای سیاست‌های حفظ محیط‌زیست تعرفه خودروهای هیبریدی ۴ درصد تعیین شد که البته در عمل برای مصرف‌کنندگان تأثیری نداشته.

به علت اختلاف قیمت بسیار بالای ناشی از تعرفه و عوامل دیگر هیچ‌گاه خودروهای وارداتی نتوانستند بر بازار خودروهای داخلی پرفروش تأثیر مستقیم بگذارند، اما افزایش سهم آن‌ها در بازار باعث شد همهٔ مردم با ویژگی‌های خودروهای روز دنیا آشنا شده و این موضوع به‌سرعت به سؤال بزرگی از مسئولین کشور و مسئولین صنعت خودرو تبدیل شود. نتیجهٔ مهم این پدیده این بود که اولاً خودروسازان دیگر نمی‌توانستند محصولات قدیمی را با هیاهو و تبلیغات زیاد و به هر قیمتی به مردم بفروشند و نماد پیشرفت کشور هم باشند، دوماً این‌که آن‌ها علیرغم مشکلات داخلی موجود تلاشی را برای بهبود در محصولات خود آغاز کردند که البته هنوز به نتیجهٔ مطلوبی نرسیده!

خلاصه این‌که خودروهای خارجی کم‌کم جلوی پیشرفت ما را گرفتند تا این‌که خوشبختانه در تیرماه سال جاری مسئولین ما به این فکر افتادند که ثبت سفارش برای واردات این موجودات مضر و مزاحم را یک‌باره متوقف کنند و اکنون نیز اخباری مبنی بر افزایش شدید تعرفهٔ واردات به گوش می‌رسد.

دیوار بلند تعرفه
در اینجا به چند دلیل مهم از مسئولان زحمتکش که صرفاً برای پیشرفت کشور این تصمیمات را گرفته‌اند و خود نیز در این راه با مردم همراه هستند جهت این اقدام تشکرمی کنیم:

۱ – دو خودروساز بزرگ داخلی هر سال از جوانان تحصیل‌کرده یا دارای مهارت و علاقه‌مند دعوت به همکاری می‌کنند و همیشه شاهد آگهی‌های آن‌ها در این زمینه در سایت‌ها و روزنامه‌ها و آزمون‌های استخدامی و … هستیم و بنابراین باید بیشتر از آن‌ها حمایت بی‌قیدوشرط و بی‌چون‌وچرا و بی‌برنامه انجام شود.

۲– این خودروسازان علاوه بر آنچه گفته شد در زمینه‌های زیادی به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کنند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نیروهای فعال در تعمیرگاه‌های سراسر کشور که سرشان خیلی شلوغ است، افراد فعال در جلسات و کارگروه‌های محیط‌زیست، افراد شاغل در بخش امداد و نجات و سایر بخش‌های مربوط به سوانح جاده‌ای اعم از اورژانس، هلال‌احمر، پرستاران، امور متوفیان  و … اشاره کرد.

۳ – خودروسازان همواره با روی باز از طرح‌ها و پیشنهاد‌های ارزشمند افراد علاقه‌مند و با استعداد استقبال کرده و به پیشرفت این طرح‌ها و ایده‌ها کمک زیادی می‌کنند که هم برای خود آن‌ها و هم برای کشور ما مفید و باعث افتخاراست.

۴ – خودروسازان ما نقش مهمی در کاهش بیکاری و بهبود وضعیت مالی کشور فرانسه و به‌خصوص شرکت‌های وابسته به پژو داشته که این نیز برای ما مردم فهیم دارای اهمیت زیادی است و راضی به ضرر کشور دوست و برادر، فرانسه نیستیم. البته در این مورد باید به کشور چین نیز توجه کرد که خوشبختانه ما توانسته‌ایم با سربلندی به وظایف ذاتی خود در قبال صنعت خودروی چین عمل کنیم و از این بابت بسیار خرسندیم.

۵ – خودروسازان داخلی با روش‌های خاصی در فروش خودرو، برنامه‌ریزی بلندمدت را به ما می‌آموزند که در هیچ کجا  نمی‌توانستیم آن‌ها را تجربه کنیم؛ ازجملهٔ این‌ها ثبت‌نام و پرداخت پول بابت خودروهایی با قیمت نامعلوم، زمان تحویل نامعلوم، رنگ نامعلوم و خیلی چیزهای نامعلوم دیگر است.

۶ – در بحث سرویس‌دهی و ارتباط با مشتری نیز این شرکت‌ها سرآمد جهانیان هستند و در مواردی هم ما را بسیار مورد تفقد و دلجویی قرار می‌دهند (البته انصافاً باید گفت در این یک مورد با توجه به این‌که مقداری از ارث پدرشان را از ما طلب دارند انتقادی به آن‌ها وارد نیست).

همچنین همهٔ ما شرمندگی و عذرخواهی‌های متعدد مدیران آن‌ها را در مواردی مثل آتش‌سوزی پژو، نقص فنی ترمز کشندهٔ هوو و … شاهد بوده‌ایم.

cartoon

۷ –عده‌ای آدم نادان وجود دارند که می‌گویند باید با واردات حساب شده با تعرفهٔ منطقی و روبه کاهش به‌منظور ایجاد رقابت و پاسخ به نیاز بازار و در ضمن رفع مشکلات تولید خودرو و صنایع وابسته به آن، اجرای واقعی سیاست‌های اصل ۴۴، ساماندهی به بازار، وضع استانداردهای مناسب، تدوین برنامه‌های تخصصی جامع و لازم‌الاجرا و …، همان‌طور که بسیاری از کشورها چنین کرده‌اند ما نیز خودروهایی قابل رقابت با خودروهای روز دنیا داشته باشیم و ضمن برآورده ساختن نیاز مردم، بتوانیم با صادرات خودرو و قطعات درامد ارزی قابل‌توجهی کسب کنیم؛ اما ازنظر نگارنده این مسائل و حتی مسئلهٔ جان مردم، سلامت مردم، مال مردم، هدر رفت منابع انرژی کشور و … اهمیت زیادی ندارد و تنها چیزی که اهمیت دارد این است که فعلاً با کاهش واردات ارز کمتری از کشور خارج  شود و احیاناً با افزایش تعرفه درآمد بیشتری نصیب دولت و با افزایش قیمت ناشی از آن سود بیشتری نصیب خودروسازان داخلی و به‌این‌ترتیب کشور پیشرفت کند!

لذا بنا بر دلایل بالا و دلایل دیگری که ملت شریف و خوانندگان فهیم خود به آن‌ها واقف‌اند، از مسئولین  محترم عاجزانه و مصرانه تقاضا داریم نه‌تنها واردات خودرو را به‌طور کامل ممنوع کنند، بلکه ازاین‌پس اشخاصی را که اقدام به واردات، خرید یا سواری خودروهای خارجی می‌نمایند به سزای اعمال زشت و شرم‌آور خود برسانند تا مانع پیشرفت کشور نشوند.

به امید سربلندی ایران عزیز

مصطفی حسنی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. ابراهیم

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نیازی به واردات نیست
    کوییک
    ساینا
    رانا
    اقسام پژو
    مارو از هر خودروی وارداتی بینیاز کرده
    دیگه چی میخوایم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سروش

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    از وقتی جنگ سوریه شروع شد این واژه امنیت داریم رو زیاد میشنوم . تا میگیم چرا ماشین گرون میگن امنیت هست . بیکاریم گرسنه‌ایم، میگن امنیت هست . دوستانی که وارد هستن منو اگاه کنن امنیت چیه؟ ایا تو هر کشوری جنگ نباشه امنیت هست؟ یا امنیت تعریف داره؟ چون 205 کشور رو نقشه هست و پنج شش کشور مثل سوریه اشوبه . ایا ما به دولت مردان مدیونیم واسه امنیت یا تامین امنیت وظیفه اونهاست؟ ایا همینکه افراطی ها نیومدن سرمون رو ببرن امنیت داریم؟ ایا امنیت فقط جانی هست یا شامل چیزهای دیگه‌ای هم میشه؟ خلاصه این امنیت شده چماقی واسمون تا میایم حرف بزنیم رو سرمونه . دوستانی که تو این زمینه اگاهی دارن راهنماییم کنن لطفا

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (599 ديدگاه)

      نه داداش من
      حق با شماست
      ما اصلاً امنیت نداریم
      نه امنیت شغلی… نه امنیت روانی… نه امنیت تو زندگی مشترک… نه امنیت قضایی… نه امنیت مالی
      تو تمام دنیا هم انگشت نما هستیم
      به زلزله تو غرب کشور رو دولت با اینهمه ثروتی که کشور داره نتونست مدیریت کنه
      همش دست به دامن ملت هستن
      چپ و راسته که پیام میدن وشماره حساب
      ای کاش ملت ایران قد همون ادعایی که از تمدن دارن بودن…
      ملت فکر میکنه آمریکا مارو تحریم کرده
      ولی بابت خیلی چیزها از داخل تحریمیم
      نمونش داشتن یه ماشینه امن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سروش

        ۲۹ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (176 ديدگاه)

        همه‌ش میگن واسه اینکه داعش نیومده ناموسمون رو فلان و بهمان کنه مدیون هستیم .این درست ولی تو خیابونها نگا کنید چقد ادم تن فروشی میکنن ، وقتی ناموس و ابرو رفت دیگه چه فرق داره تو جنگ بوده یا بر اثر فقر . البته واسه جنگ ی نمه بهتره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (3683 ديدگاه)

      امنیت نعمت بزرگیه. ناشکرش نیستیم. مدیون مردایی هستیم ک از جان و مال و خانوادشون گذشتن.
      اما نمیدونم چرا کشوری ک میتونه در این زمینه حرف برای گفتن داشته باشه و در منطقه نمیشه نادیدش گرفت چرا در مدیریت داخلی خودش و اقتصاد و رفاه مردمش اینقدر میلنگه؟مشکل کجای کاره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سروش

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    جریان خودرو سازی هم دقیق مثل اپراتور اوله . تا وقتی رقیب نداشت قیمت سیمکارت سر به فلک کشیده بود و با ورود ایرانسل مجبور به رقابت شد . بعد ی مدت اس‌ام‌اس اومد بعد اینترنت سیمکارت اعتباری و ارزان شدن سیمکارت . تا وقتی رقابت ایجاد نشه خودروسازی پیشرفت نمیکنه . میگن صدها نفر تو بخش طراحی چندین ساله حقوق میگیرن و ی ماشین طراحی نکردن . تو ایران ۱۸ کارخانه خودرو سازی داریم که ۲۰۰ هزار تو خودروسازی ها کار میکنند و سالانه ۱۶۵۰۰ نفر کشته و ۳۲۰۰۰۰ مجروح تو تصادفات داریم . یعنی تو ۱۲ سال اندازه کل کارکنان خودرو سازی مردم تو ماشینهای ناامن کشته میشن . ایا بازم ارزش داره از خودرو سازی دفاع کنیم؟ اگه پدر و برادرم بخاطر نخریدن خودرو بیکار بشن بهتره تا فرزندانمون تو ماشین های اشغال کشته بشن . اگه اقتصاد ی کشور بسته‌ست به دو تا کارخونه همون بهتر که اقتصاد میران بشه بلکه به خودمون بیایم و از نو بسازیم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. milad

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (65 ديدگاه)

    این مقایسه ای که میخوام انجام بدم شاید یه مدل کوچک از کل کشورمون باشه :
    اوایل که صحبت این بود که اهواز هم جزء منطقه آزاد بشه خیلی از افراد بدبین میگفتن که نمایندگی های سایپا و ایرانخودرو توی اهواز که اتفاقاً بین پرفروش ترین نمایندگی های ایران هم هستن هرگز اجازه نمیدن که بازارشون با خودروهای خارجی بدون تعرفه گمرکی تهدید بشه، و جلوی این کار رو با لابی گری میگیرن. به هرحال با پیگیری های استاندار محترم خوزستان این اتفاق افتاد و کل استان جزو منطقه آزاد شد. نتیجه ش اینکه مردم الان النترای 2017 رو 65 تومن میخرن و کیا ریو 2017 رو 50 تومن و رنو داستر رو 47 تومن و … اما جالبه که این نمایندگی ها هم نه تنها کارشون کساد نشد بلکه علاوه بر فروش همیشگی حالا در زمینه واردات خودروی اروندی هم فعال شدن یعنی سودشون دوبرابر شده.
    میخوام بگم ما از رقابت خیلی میترسیم اما وقتی فضا رقابتی باشه میبینیم که اتفاقاً خیلی هم به نفع ماست. این قضیه در کل کشور هم مصداق پیدا میکنه و باید به گوش مسئولین برسه که بابا رقابت اونقدرا هم ترسناک نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آقای راد

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما واقعا درجا زدیم
    کسایی که میگن نیازی به واردات نیست
    هیچی از تکنولوژی نمیدونن
    نمیدونن پژو۴۰۵؛پارس و انواع سمند ال ایکس و سورن و … با همون موتور و گیربوکسی که با تکنولوژی ۳۰سال پیش فرانسه تولید میشد داره هنوز همونجوری البته بی کیفیت تر تولید میشه
    خیلیا نمیدونن ماشینی که هیلمن حدود۶۰سال پیش طراحی کرده بود هنوز همون موتور رو توی کشور روی وانت و آریسان نسب میشه
    پرایدی که پیش از پژو۴۰۵ توی امریکا توسط فورد ساخته میشد و بعد از رده خارج شدن به کیا واگذار و الانم هنوز که هنوز تو ایران تولید میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آقای راد

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا صنعت نمیخواد به خودش بیاد
    تا کِی بخاطر اینکه زورش میاد هزینه ی تعویض ابزارش برای ساخت و تولید ماشین های جدید رو نده به مردم فشار میاره و اینقدر تعرفه ماشین خارجی بالامیبره که مجبور بشن همین ماشینای بی کیفیت داخلی بگیریم
    چرا ما نتونیم به بنز و بی ام و برسیم؟
    مگه بزرگترین طراح ماشین کوروش منصوری که طراح بوگاتی و لامبور و فراری و انواع ماشینای عالی ایرانی نیس؟
    تا کی مردم باید فدای خود خواهی و پول طلبی دولت و صنعت بشن؟
    ما که داریم از همون آهنی که بنز هم باهمون آهن ساخته میشه استفاده میکنیم …پس چرا به بهترین نوع تولیدش نکنیم؟

    فقط یکم بفهمید عزیزان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. معین

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تولید ملی یا کپی ملی ؟؟
    من چیزی ب اسم تولید ملی نمیبینم جز چندتا کپی دهه 90 خوردوهای فرانسه و کره .. ک درهیچ جای جهان جای بین مردم ندارن .. ولی متاسفانه در کشور ما هنوز تولید میشن … و مسئولین خوردو سازی ب خودشونم مغرورن …. این ماشینا همگی از رده خارجن … نه امینت دارن … نه کیفیت … نه جذابیت .. نه راحتی و نه امکانت رفاهی وسواری خوب … ماها همگی از رو ناچار تن ب خرید این تولیدات مزخرف میدیم …
    ماشینای مثله 206 های تیپ 5 و پارسو 405 همگی از گیربکس معیوبن … ماشینا عمر مفید ندارن … چرا باید پراید برای کشواری همسایه مثله عراقو سوریه با مبلغ 4 ملیون تومن بفروش برسه ولی برای خودمون ب قیمت ناعادلانه 22 تومن ؟
    قیمت ماشینای خارجی رده متوسط با امکانات فول همگی با اشغالای تولید داخلی برابری دارن …
    طراحان چند برند معروف خوردسازیه جهان ایرانی هستن ک طرحاشون توسط ایران خوردو رد شده بود … اینا همگی نشان دهنده اینه ک صنعت خوردو سازیه ما چیزی جز باند مافیا نیست … اکثر کشته های تصادفات برای همین تولیدات ب ظاهر ملیه شماس .. من ب شخصه ب هیچ عنوان حاضر نیستم مبلغی برای خرید تولیدات مزخرف داخلی پرداخت کنم ..
    بنطر من کسانی ک این ماشینارو تولید میکنن و ب قیمت های نادرست و کیفیت مزرخف در اختیار مدرم میزارن باید به شدت مجازات بشن ….چون دارن با جون مردم بازی میکنن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. معین

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    در آمریکا هرکس ولوو بخرد برنده سفر رایگان به سوئد و اقامت در آنجا می شود!

    ?تو ایرانم هر کی پراید بخرد برنده سفر رایگان و بدون درد به اون دنیا و اقامت در اونجا میشه??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Sepanta

    ۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (47 ديدگاه)

    نیازی به واردات نداریم ما
    بذار همون پرایدمون رو بخریم
    شاید تصادف کردیم مردیم راحت شدیم
    والااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرهاد

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خداخیر بهشون نده هر بدتر از دیروزیم
    خودشون که از این اشغالاسوار نمیشن !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تنها راه درصورت گران شدن راه اندازی دوباره ی” کمپین خرید خودروی صفر داخلی ممنوع ” می باشد تا اینگونه اعتراض خود رانشان دهیم.
    بنده شخصا از سوار شدن خودرویی هر روز قسمتی از آن خراب میشود خسته شده ام…
    از این که هم خودم هم پدرپزرگ و هم پدر و هم کل فامیل پژو سوار میشوند خسته ام…
    ازآلودگی هوا خسته ام…
    از سواری مزخرف و مصرف بالا و ترمز فاجعه بار خسته ام…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا