هفته نامه

ویژگی‌های آزاردهنده در خودروهای مختلف (بخش دوم)

خانم‌ها جزئی‌نگر هستند و در مرحله بعدی انتظار می‌رود که مهندسان خودروسازی هم همین‌قدر جزئی‌نگر و دقیق باشند. اما گاهی انتظارات برآورده نمی‌شود و شاهد نواقصی جزئی اما آزاردهنده در خودروها هستیم. در اینجا به بخش دوم این نوع مشکلات می‌پردازیم.

مشکلات ب‌ام‌وها
2017-bmw-540i-rear-three-quarter-interior-view
منطقی‌اش این است که وقتی که در پایان یک دور رانندگی، از کلید on/off استفاده می‌کنید، خودروی شما به صورت کامل خاموش گردد. امّا در این میان، خودروهایی نیز وجود دارند که تا زمانی که در را باز نکرده‌اید، سیستم رادیو را روشن نگه می‌دارند. این موضوع نیز شاید مشکلی نداشته باشد، ولی وضعیت در یک ب‌ام‌و به این سادگی‌ها نیست. اگر می‌خواهید که وسیله نقلیه خود را به صورت کامل خاموش کنید، یا باید دکمه استارت را برای بار دوم فشار دهید و یا اینکه از خودرو خارج شوید و درها را قفل کنید. در همین حال، اگر در حالی که پایتان بر روی پدال ترمز است (یا بر روی پدال کلاچ، در هنگام استفاده از گیربکس دستی)، برای بار دوم دکمه استارت را فشار دهید، خودروی‌ شما دوباره روشن خواهد شد. البته مطابق دفترچه راهنمای ب‌ام‌و، زمانی «تقریباً برابر ۸ دقیقه» لازم است تا خودرو به صورت اتوماتیک خاموش گردد، امّا کدام راننده‌ای را سراغ دارید که در حالی که رادیو در حال پخش است، خودروی قفل‌نشده خود را در پارکینگ رها کند؟!

bmw-7-series-sedan-01
همچنین در تمام محصولات ب‌ام‌و، به نظر می‌رسد که هیچ راهی برای از قفل درآوردن درها به صورت اتوماتیک، پس از خاموش کردن، قرار دادن خودرو در پارکینگ، و یا باز کردن درب سمت راننده وجود نداشته باشد. اگر قبل از اینکه برای برداشتن چیزی از خودرو خارج شوید، قفل درها را به صورت دستی باز نکنید، احتمالاً در بازگشت با درب‌های قفل‌شده روبرو خواهید شد؛ مگر اینکه سیستم «کامفورت اکسس» داشته باشید و با همراه داشتن کلید، پس از لمس دستگیره در، درها به صورت اتوماتیک برای شما باز شوند.

BMW 340i GT 2016 facelift
نکته آخر اینکه، واقعاً ارائه یک سرعت‌سنج دیجیتالی به همراه یک نشانگر مسافت سفر چه دردسری برای خودروساز می‌تواند داشته باشد؟ در یک ب‌ام‌و سری ۳ برای داشتن یک سرعت‌سنج دیجیتالی در نمایشگر سربالا، شما می‌بایست یک پکیج تکنولوژی به ارزشی تقریباً برابر ۳ هزار دلار تهیه کنید. در M3 یک نمایشگر بزرگ دیجیتالی در داشبورد وجود دارد که سرعت لحظه‌ای خودرو را نمایش می‌دهد و این در حالی است که خبری از این قابلیت در مدل‌های پایین‌تر سری ۳ نیست.

نمایشگر‌هایی که اطلاعات را به صورت واضح نمایش نمی‌دهند
2017-honda-cr-v-touring-awd-instrument-cluster
وقتی در پشت فرمان یک اتومبیل مدرن هستیم، برخی اطلاعات پایه که همیشه می‌خواهیم آنها را در جلوی چشمان‌مان ببینیم. یک سرعت‌سنج بزرگ دیجیتالی، همچنان که در بالا گفته شد، می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد. یک نشانگر دقیق مصرف سوخت با قابلیت نمایش فاصله باقیمانده تا خالی‌شدن مخزن سوخت، فایده بسیاری برای راننده خواهد داشت. همچنین درجه حرارت سیستم خنک‌کننده و در یک حالت ایده‌آل، نشانگر دمای روغن نیز می‌تواند اطلاعات مفیدی در بر داشته باشند؛ چرا که راننده می‌تواند با توجه به آن، زمان مناسب را برای افزایش دور موتور انتخاب کند. تمام این اطلاعات، چیزهایی هستند که می‌بایست بدون لمس دکمه و یا حرکت در یک منو، در دسترس راننده قرار گیرند.

2015-volvo-v60-instrument-cluster
حالا یک ولوو V60 مدل ۲۰۱۶ را تصوّر کنید که هیچ‌گونه نشانگر درجه حرارت روغنی در آن دیده نمی‌شود و از یک قالب ۸ خطه دیجیتالی عجیب و غریب برای نمایش وضعیت سوخت استفاده می کند. جالب اینکه وقتی تنها ۳ خط از این نوار باقی مانده باشد، سیستم به شما هشدار می‌دهد که تنها سه‌هشتم باک پُر است. در این حالت، به نظر می‌رسد که هنوز سوخت زیادی به همراه داشته باشید. امّا وقتی یک خط دیگر از این نوار کم می‌شود، شما مخزن سوختی دارید که تنها یک‌چهارم آن پُر است و این طور به نظر می‌رسد که در حال تمام‌کردن بنزین هستید و باید هرچه زودتر یک ایستگاه سوخت پیدا کنید. نمایشگر دیجیتالی برای میزان سوخت باقیمانده، چیز خوبی است، امّا حتماً باید از خطوط بیشتری در نوار وضعیت آن استفاده شود.

دسترسی به کیلومترشمار و فاصله تا سرویس بعدی
2016 BMW 218d xDrive Active Tourer
واقعاً چرا دسترسی به کیلومترشمار و یا پیدا کردن زمان سرویس بعدی در برخی خودروها، باید این اندازه مشکل باشد؟ وقتی قفل درها را باز می‌کنید و وارد خودرو می‌شوید، کیلومتراژ و فاصله ( و همین‌طور روزهای باقیمانده) تا سرویس بعدی، می‌بایست به صورت واضح در مجموعه ابزارها نمایش داده شوند.

2016-Ford-Focus-RS-instrument-cluster
در بسیاری از مدل‌های جدید فورد، زمان پیشنهادی برای تعویض روغن بر اساس نحوه رانندگی خودرو نمایش داده می‌شود؛ ویژگی‌ای که کمپانی از آن با عنوان «مانیتور هوشمند سرویس روغن» یاد می‌کند، امّا فاصله زیادی با «هوشمند بودن» دارد. تنها زمانی می‌توانید که از زمان سرویس آینده خودروی فورد آگاه شوید که یک پیغام هشدار مبنی بر نیاز به تعویض روغن برای شما ظاهر گردد. به گفته فورد، پس از نشان دادن این پیغام، خودرو باید ظرف ۲ هفته یا ۵۰۰ مایل (۸۰۰ کیلومتر) سرویس گردد. عدم‌هوشمندی این سیستم، زمانی مشخص می‌شود که بدون اعلام قبلی در یک سفر طولانی، راننده به صورت ناگهانی، هشدار سرویس را در جلوی چشمان خود می‌بیند.

2017-Audi-R8-V10-Plus-instrument-cluster
امّا به نظر می‌رسد که خودروسازان آلمانی درک بهتری نسبت به اطلاعات سرویس داشته باشند؛ چرا که در بسیاری از محصولات آنها، زمان و مسافت سرویس بعدی، درست پس از روشن کردن خودرو نمایش داده می‌شود.
نکته دیگر اینکه در تمام خودروها می‌بایست راه‌اندازی مجدد سیستم یادآوری سرویس، به‌راحتی امکان‌پذیر باشد و نیازی مراجعه به نمایندگی یا خرید ابزار و یا نرم‌افزار وجود نداشته باشد.

صندلی‌هایی که به‌خوبی تنظیم نمی‌شوند
2016-Ford-Focus-RS-front-interior-seats
تجربه زندگی با یک فورد فوکوس RS واقعاً لذت‌بخش است، ولی یکی از جزئیاتی می‌تواند ذهن شما را آشفته کند، صندلی‌های ریکارو در آن هستند. در این صندلی‌ها هیچ‌گونه کنترل جداگانه‌ای برای تنظیم زاویه پایه وجود ندارد. برای داشتن موقعیت بالشتک زیرین به شکل دلخواه، مجبور می‌شوید که تنظیم صندلی راننده را به هم بزنید. اگر هم صندلی را در یک ارتفاع مناسب و پایین‌تر تنظیم کنید، صندلی جلو ارتفاع زیادی پیدا می‌کند؛ شرایط واقعاً ناامیدکننده است.

2016-Porsche-911-GT3-RS-07
در آپشن «فول باکت سیتز» در پورشه ۹۱۱ GT3 RS  و کیمن GT4 نیز شرایط کمابیش مشابهی شاهد هستیم. تنها در اینجا، در گران‌تر بودن صندلی‌هایی است که توسط کمپانی آلمانی ارائه می‌شوند و به همین نسبت، از راحتی و تکیه‌گاه بهتری برخوردارند. به‌علاوه برای تنظیم موقعیت صندلی‌های پورشه در زاویه مناسب، به شکلی ساده، صندلی‌ها را به پایین‌ترین ارتفاع ممکن می‌بریم که بسیار بهتر از شرایط نشستن در ارتفاع بسیار بالاست. مزیّت مدل‌های پورشه در این است که امکان گزینه‌های دیگر صندلی برای آنها وجود دارد. این در حالی است که فورد تنها همین صندلی پایه «ریکارو» را با کنترل‌های دستی یا اتوماتیک در فوکوس RS نسخه امریکا ارائه می‌دهد.

منبع: automobilemag

ویژگی‌های آزاردهنده در خودروهای مختلف (بخش اول)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. elemento

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    همه ی مشکلات BMW رو گفت ولی حرفی از استهلاککککک [😂] نزد…

    امان از گزافه گویی بعضی کاربران…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (419 ديدگاه)

      استهلاک بالا نیست .. بلکه هزینه های bmw بالاست .
      هزینه ی سرویس و قطعات و اجرت تعویض بالاست .

      یکی از اقوام نزدیک ما یک دستگاه ۵۲۸i داره . هر بار سرویس نزدیک ۴/۵ ملیون آب میخوره براش. چرا ؟
      نمایندگی ترسونده سر بنزین بی کیفیت ایران . و میگه ی مشکل کوچیک برای توربو و موتور ایجاد بشه خرج زیادی داره . و یکی مثل اقوام ما میاد میگه پیشگیری بهتر از درمان است . و هزینه رو تقبل میکنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        دوست گرامی در این حدی که شما میگی نیست.
        هر بار سرویس ، بستگی به نمایندگی و کارایی که میخوای برات انجام بدن و … داره.
        ماشین ایرانی هم گاهی اوقات بعضی ها که برای سرویس میبرن ، 2 میلیون پیاده میشن.

        4.5 میلیون خیلی زیاده. به احتمال زیاد نمایندگی فهمیده فامیل شما وسواس داره و به این وسواس دامن میزنن.
        نمایندگی ها عاشق این هستن که واسه خودشون کار درست کنن.

        در ضمن ، پرشیا خودرو تا 5 سال سرویس رایگان میده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۴ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (419 ديدگاه)

          درسته . شمع و سوزنی های سوپاپ و چند تا چیز دیگرو تعویض کردن و موارد مصرفی ..
          ۵ سال اجرت تعویض رایگان داره .. هزینه ی قطعات و مواد مصرفی رو میگرن عزیز

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. بنتلی

      ۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      مجید جان خودت بهتر میدونی این مطلب هیچ ربطی ب مسائل فنی و مشکلاتش نداره و بیشتر روی راحتی راننده در داخل کابین تمرکز داره…پس خواهشا بحثو منحرف نکن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        دوست عزیز ، بنتلی جان، اینجا که فقط من بودم !!
        کدوم بحث رو منحرف کنم !!؟؟!!!
        خودم با خودم که بحث نمیکنم !!!

        مشکل من اینه بعضی دوستان جوری راجع به BMW حرف های بی مدرک و پایه میزنن که آدم میگه بابا صد رحمت به ماشین ایرانی.
        آدم فکر میکنه اینایی که BMW دارن، تخت خواب و لحاف تشکشون رو کنار تعمیرگاه ها پهن میکنن، صبح از خواب بیدار میشن ماشین رو میبرن تعمیرگاه ، 2 میلیون خرج میکنن، میرن سر کار، دوباره شب میان خونه ، و روز های دیگه هم به همین منوال.

        هر کسی خودش میدونه چحوری با ماشینش رفتار میکنه و مشکل از خودشه یا ماشین…
        تا خودت یک ماشین رو نداشته باشی نمیتونی بفهمی چقدر خرج داره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. رضا

      ۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      اما این که گارانتیش تو اروپا 3 ساله یکم شک بر انگیزه الانه بیشتره شرکتها ۵ سال گارانتی میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیرحسین (Lion26)

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (257 ديدگاه)

    چرا عکس این مطلب در صفحه اصلی سایت، پژو هست، در حالی که حرف از پژو نزدید. :(

    Just France and Japan.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (34 ديدگاه)

      میخواسته عکس خوشگل بزاره، خداییش داشبورد پژو 2008 جذابه این عکس هم ربطی به موضوع مقاله نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ارمان

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    من ضد تلنولوژی نیستم اما خدایی به نظرم پشت آمپر انالوگ چه چیز دیگست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      مثل ساعت آنالوگ که هیچوقت دیجیتال جاشو نمی گیره :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ashkan

      ۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      من خودم یه مشکل باز مزدا 3 نیو داشتم این مصرف سوختش بود که به صورت خونه خونه نشون میداد نمیدونستم اون خونه آخریه مقدار بنزینه یا باید خونه ها خالی شه کاملا برای همین هر وقت میرسید به خونه آخر میرفتم بنزین میزدم
      هنوز که هنوزه هم نفهمیدم
      با آنالوگ راحت ترم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ASA

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    کلن خود پراید
    به کل مشکله
    تمامش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. GOD BLESS AMERICA

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    جالبه بسیاری از این مشکلات دسترسی به اطلاعات در خودرو های قدیمی که نمایشگر آنالوگ داشتن مشاهده نمی شد.
    باز هم جالبه تابه حال از صندلی‌هایی وایپر گلایه نشنیدم اما پورشه اونم تو نسخه GT3 RS دارای همچین مشکلات آزار دهنده ایه ، جای بسی شرم ساریست.
    911 GT3 RS رو خیلی دوست دارم لامصب هندلینگش تو تمام بازی ها مثل کره است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در طول زمان، خیلی از مشکلات، شناسایی و برطرف میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا