چشم اندازهفته نامه

پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال 2018

چین چند سالی است که عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا را در اختیار دارد و فروش خودرو در این کشور همواره افزایش داشته است اما در سال ۲۰۱۸ این بازار به‌تدریج سیر صعودی خود را از دست داده است و برای اولین بار از دههٔ ۹۰، شاهد کاهش فروش خودرو در بازار چین طی سال ۲۰۱۸ بوده‌ایم. البته در نیمهٔ اول سال گذشته فروش خودرو در این کشور همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده بود اما در نیمهٔ دوم سال فروش کاهش پیدا کرد و بدین ترتیب نهایتاً در چین سال ۲۰۱۸ با کاهش فروش کلی ۳.۷ درصدی به پایان رسید. طی سال ۲۰۱۸ در این کشور مجموعاً ۲۷.۵ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسیده درحالی‌که این عدد در سال ۲۰۱۷ برابر با ۲۸.۲ میلیون و در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۷.۶ میلیون دستگاه بوده است. با این مقدمه به سراغ معرفی پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال ۲۰۱۸ می‌رویم.

۱۰- هیوندای الانترا

فروش: ۲۸۴,۲۸۴ دستگاه

فروش هیوندای الانترا در سال ۲۰۱۸ در بازار چین با افزایش جزئی ۱.۵ درصدی به ۲۸۴ هزار دستگاه رسیده اما با همین افزایش جزئی، جایگاه آن ارتقاء قابل‌توجهی داشته است به‌گونه‌ای که از رتبهٔ شانزدهم در سال ۲۰۱۷، حالا در سال ۲۰۱۸ خود را به جمع ۱۰ خودروی پرفروش بازار چین رسانده است.

۹- فولکس‌واگن تیگوآن

فروش: ۳۰۷,۸۹۶ دستگاه

فولکس‌واگن تیگوآن طی سال ۲۰۱۸ در بازار چین با کاهش فروش چشمگیر ۱۱.۴ درصدی مواجه شده و از جایگاه هفتم به نهم سقوط کرده است. این کراس‌اوور آلمانی در سال ۲۰۱۸ فروشی برابر با ۳۰۷ هزار دستگاه را به ثبت رسانده است.

۸- فولکس‌واگن ساگیتار

فروش: ۳۰۹,۹۰۲ دستگاه

این خودرو در اصل همان سدان جتا است که در بازار چین با نام ساگیتار عرضه می‌شود. فروش این سدان کامپکت طی سال ۲۰۱۸ در چین با کاهش ۵.۲ درصدی به کمتر از ۳۱۰ هزار دستگاه رسیده اما با عرضهٔ نسل جدید آن به بازار چین احتمالاً امسال افزایش فروش خواهد داشت.

۷- فولکس‌واگن جتا

فروش: ۳۲۷,۶۸۵ دستگاه

این جتا مخصوص بازار چین است و با نمونه‌ای که در بازار ایالات‌متحده عرضه می‌شود (همان ساگیتار) کاملاً تفاوت دارد. جتا در چین برخلاف ساگیتار افزایش فروش ۳.۲ درصدی را تجربه کرده و فروش آن در سال ۲۰۱۸ به ۳۲۷ هزار دستگاه رسیده است.

۶- بائوجون ۵۱۰

فروش: ۳۶۱,۴۰۳ دستگاه

بائوجون برندی متعلق به جنرال موتورز است که از طریق جوینت ونچر با شرکت‌های چینی سایک و وولینگ تأسیس شده است. کراس‌اوور کامپکت ۵۱۰ این شرکت با ۳۶۱ هزار دستگاه فروش در سال ۲۰۱۸ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین محسوب می‌شود.

۵- تویوتا کرولا

فروش: ۳۷۴,۴۰۰ دستگاه

درحالی‌که مجموع فروش جهانی تویوتا کرولا طی سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است اما این سدان کامپکت ژاپنی در بازار چین با افزایش فروش قابل‌توجه ۱۱.۲ درصدی مواجه شده و خود را از جایگاه نهم به پنجم رسانده است. فروش کرولا در چین به بیش از ۳۷۴ هزار دستگاه رسیده است.

۴- هاوال H6

فروش: ۴۵۲,۵۵۲ دستگاه

هاوال H6 همچنان پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود اما فروش آن طی سال ۲۰۱۸ با کاهش قابل‌توجه ۱۰.۶ درصدی به ۴۵۲ هزار دستگاه رسیده است. به همین دلیل H6 در لیست پرفروش‌ترین خودروهای چین با یک پله سقوط از رتبهٔ سوم به چهارم نزول کرده است.

۳- وولینگ هونگ‌گوانگ

فروش: ۴۷۶,۵۳۸ دستگاه

سال ۲۰۱۷ ام‌پی‌وی هونگ‌گوانگ که توسط جوینت ونچر جنرال موتورز-سایک-وولینگ تولید می‌شود عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار چین را در اختیار داشت اما در سال ۲۰۱۸ با کاهش فروش ۱۰.۵ درصدی مواجه شده و به جایگاه سوم سقوط کرده است.

۲- نیسان سلفی

فروش: ۴۷۱,۲۱۶ دستگاه

این خودرو همان نیسان سنترا است که در چین با نام سلفی عرضه می‌شود. این سدان کامپکت ژاپنی طی سال ۲۰۱۸ در چین عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و فروش آن با افزایش چشمگیر ۱۸.۹ درصدی به ۴۸۱ هزار دستگاه رسیده است. سلفی با این افزایش فروش خود را از جایگاه پنجم به دوم رسانده است.

۱- فولکس‌واگن لاویدا

فروش: ۵۰۳,۸۲۵ دستگاه

نسل جدید فولکس‌واگن لاویدا از ماه ژوئن ۲۰۱۸ به بازار چین عرضه شد و افزایش فروش چشمگیری را تجربه کرد ولی فروش کلی آن طی این سال ۲.۶ درصد کاهش داشته است. بااین‌حال لاویدا به دلیل کاهش فروش هاوال H6 و وولینگ هونگ‌گوانگ، خود را به صدر جدول رسانده و عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار چین در سال ۲۰۱۸ را از آن خود کرده است.

 

پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال ۲۰۱۸

رتبه

خودرو

فروش ۲۰۱۷

فروش ۲۰۱۸

کاهش/افزایش

۱ فولکس‌واگن لاویدا ۵۱۷,۲۵۵ ۵۰۳,۸۲۵ -۲.۶
۲ نیسان سلفی ۴۰۴,۷۲۶ ۴۸۱,۲۱۶ ۱۸.۹
۳ وولینگ هونگ‌گوانگ ۵۳۲,۳۹۴ ۴۷۶,۵۳۸ -۱۰.۵
۴ هاوال H6 ۵۰۵,۹۴۴ ۴۵۲,۵۵۲ -۱۰.۶
۵ تویوتا کرولا ۳۳۶,۷۶۳ ۳۷۴,۴۰۰ ۱۱.۲
۶ بائوجون ۳۵۸,۸۷۷ ۳۶۱,۴۰۳ ۰.۷
۷ فولکس‌واگن جتا ۳۱۷,۶۳۷ ۳۲۷,۶۸۵ ۳.۲
۸ فولکس‌واگن ساگیتار ۳۲۷,۰۶۲ ۳۰۹,۹۰۲ -۵.۲
۹ فولکس‌واگن تیگوآن ۳۴۷,۳۲۸ ۳۰۷,۸۹۶ -۵.۲
۱۰ هیوندای الانترا ۲۸۰,۱۸۴ ۲۸۴,۲۸۴ ۱.۵
۱۱ فولکس‌واگن سانتانا ۲۸۷,۳۳۴ ۲۷۶,۴۱۱ -۳.۸
۱۲ وولینگ مینی تراک ۲۵۵,۲۳۷ ۲۷۰,۴۱۰ ۵.۹
۱۳ بیوک اکسل GT ۲۶۱,۹۲۰
۱۴ جیلی Boyue ۲۸۶,۱۶۳ ۲۵۵,۶۹۵ -۱۰.۶
۱۵ فوتون لایت تراک ۲۹۴,۱۲۷ ۲۵۲,۷۸۷ -۱۴.۱
۱۶ شورلت کاوالیر ۱۸۹,۴۵۹ ۲۵۲,۱۰۸ ۳۳.۱
۱۷ ترامپچی GS4 ۳۳۷,۳۳۰ ۲۵۰,۶۰۵ -۲۵.۷
۱۸ جیلی امگرند EC7 ۲۵۹,۴۱۸ ۲۴۶,۹۹۸ -۴.۸
۱۹ فولکس‌واگن بورا ۲۴۸,۶۶۵ ۲۴۵,۸۱۸ -۱.۱
۲۰ فولکس‌واگن ماگوتان ۲۱۶,۳۰۳ ۲۲۸,۹۹۰ ۵.۹

 

 

منبع: focus2move

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین 2

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (41 ديدگاه)

    لاویدا چقدر زیبا و با ابهته . با این لیست معلومه فولکس واگن حسابی تو چین سرمایه گذاری کرده خوش به حال چینی ها. چانگان و ام وی ام و لیفانشون مال ما اون وقت فولکس و تویوتا برا اونا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      آشغالاشونو ما میخریم ، پول مارو میگیرَن ، خودشون بهترینهارو سوار میشَن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SS

        ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (731 ديدگاه)

        البته آشغال های خودروسازی چین هم از هر لحاظ از بهترین خودروهای داخلی ما (غیرمونتاژی) یه سروگردن بالاتر هستن و با وجود تعرفه های بالای سی کی دی همچنان فروش بالایی در کشور دارن
        خودروهای خوبشون که جای خود دارد و احتمالا مسئولین بر این باورند که اگر اونها رو سوار بشیم از بهشت دور میشیم و راه بهشت فقط با پراید و پژو دست یافتنیست ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ارشک

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (326 ديدگاه)

      عیب از چین نیست عیب از ماست. چین که ما را مجبور نکرده.به قول ظریف ما خودمون این راه را انتخاب کردیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. تاجیک

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (33 ديدگاه)

    مثل اینکه چینی‌ها علاقه زیادی به فولکس دارن ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mohammad

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    نکته جالب بازار چین قابل تحمل تر از اروپا هست
    و کجاست اون اقایی که میگفت بازار چین بزرگ تر از امریکاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      دوست همیشه در صحنه از نظر تعداد فروش کشور چین بالاتر از آمریکا قرار داره با 27.5 میلیون دستگاه.
      اگر هم شما تا الان فکر میکردید بازار خودرو آمریکا از نظر کمیت بالاتر از چین هست با توجه به سابقه ای که از شما میبینیم جای تعجبی نداره و اصلا حضور شما با اسامی مختلف کاملا عادیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ونوم اف ۵

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بین المان و چین شکراب بشه فولکس واگن به رتبه های پایین جدول فروش سقوط میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mآsكvيch

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (111 ديدگاه)

      با این اگر و اما ها چیزی تغییر نمیکنه !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Mohammadreza

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    اون دوستان کارشناسی که میگفتن فروش ژاپنی ها در چین هیچ مشکلی نداره و نرماله کجان؟
    در بین 20 تای اول فقط 2 تا ژاپنی نرماله؟ اونم تو همچین بازار غیر رقابتی؟
    ژاپنی که برنداش در مجموع با اختلاف بیشترین تیراژ تولید رو در جهان داره
    بعضی دوستان میگن بجاش فولکس هم تو امریکا حضور فعال نداره
    بین این دوتا خیلی فرقه، فولکس هر وقت اراده کنه فرداش میتونه حضور کامل و ازادانه در بازار آمریکا داشته باشه اما خودش میدونه تو بازار بشدت رقابتی امریکا شانس زیادی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (392 ديدگاه)

      فروش کلی تویوتا وهوندا ونیسان خیلی بالاس و بارشد مثبت در چین مثلا بوییک وفورد کاهش داشته هوندا وتویوتا افزایش بالای یک میلیون دویست هزار فروختن حالا نیسان و مزدا و….واقعا فروش ژاپنیا در مجموع در چین عالیه المانیاهم عالی بوده مث فولکس بی ام وبنزوآئودی
      کادیلاکم امسال عالی بوده در چین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Amir Machine

      ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      فروش کلی و رتبۀ خودروسازان ژاپنی در چین در سال 2018 بر اساس برند:
      رتبۀ دوم هوندا با 1.4 میلیون دستگاه
      رتبۀ چهارم تویوتا با 1.3 میلیون دستگاه
      رتبۀ پنجم نیسان با 1.2 میلیون دستگاه
      دومین برند پرفروش چین هونداس و رتبه‌های چهارم و پنجم هم دست ژاپنی‌هاس، اون وقت دوستمون میگه حضور ژاپنی‌ها تو چین خیلی محدود و کمرنگه!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammadreza

        ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (870 ديدگاه)

        میشه لطفا لینک منبع این اعدادی که گفتی رو بذاری
        چون برام خیلی عجیبه که خودرو سازی که در بین 20 خودروی پرفروش هیچ نماینده ای نداره دوم برند پرفروش باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amir Machine

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (1199 ديدگاه)
        2. بهزاد

          ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
          سوابق: (2372 ديدگاه)

          https://focus2move.com/chinese-auto-market/
          بحث کردن راجب آمار اضافه کاریه اعداد دروغ نمیگن!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. amin

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      من یه چیز رو میدونم
      اونم اینکه چینی ها و ژاپنی ها با هم مثل سگ و گربه هستند و تنفر بسیار شدیدی نسبت به هم دارند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Mآsكvيch

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (111 ديدگاه)

      اهان اینکه فروش تویوتا تو چین کمتره بخاطر اینه که دولت چین گفته هرکی ژاپنی بخره اعدام میشه و نمیزاره کسی ژاپنی بخره ولی اینکه فروش فولکس تو امریکا کمتره بخاطر أینه که توان رقابت با تویوتا رو نداره!!
      با این حرفا قانع هم میشی خودت و آروم میشی یا فایده ندارن؟!
      اوج استدلالت أینه که چون تو امریکا تویوتا بیشتر فروش داشته پس تو چین هم باید بیشتر از فولکس فروش کنه وگرنه یه مشکلی هست و چین نمیزاره فروش کنه تویوتا!! دو کشور از دو قاره با آدم های مختلف باید سلیقشون تو خودرو یکی باشه؟!
      حالا خوبه دومین خودروی پرفروش چین هم ژاپنی بود!!!
      با این صحبت ها نمیشه خودت رو گول بزنی عزیزم ،فولکس برای بار چندم پرفروش ترین گروه جهان شد رفت!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۳ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1011 ديدگاه)

        تویوتا تو چین کارخونه داره یعنی ساخت چین البته در کشورهای دیگر هم کارخانه دارد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. مهدی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    کی بود میگفت هیوندا در چین افت شدید فروش داشته خخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه که تو چند محصول اولشون برندهای خودشون هم حضور دارن بازار چین کلا در قبضه فولکس واگن هست و این نشون میده چقدر خوب تو این بازار نفوذ کرده
    من حس می کنم دلیل افت فروش خودرو در چین افت کلی اقتصاد این کشوره که بر اثر جنگ اقتصادی با امریکا باعث شده رشد اقتصادی این غول کمی کند بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا