هفته نامه

چالش‌های پیش روی امنیت سایبری خودروها

خودروها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و این موضوع باعث شده برخی افراد از ترس حمله‌ی هکرها به خودروهای مدرن بترسند. یکی از متخصصان خودروهای ارتباطی به نام استیو تنگلر اخیراً به مشکلات امنیت سایبری موجود در خودروهای مدرن پرداخته و برخی موضوعات جالب‌توجه را مطرح کرده است.


اگرچه اکثر حملات سایبری مشهور در چند سال اخیر رخ داده‌اند اما تنگلر می‌گوید هیچ‌کسی واقعاً نمی‌داند که هک گسترده خودروها چگونه است. اکثر خبرها در این حوزه توسط محققان و هکرهای کلاه‌سفیدی منتشر می‌شود که آسیب‌پذیری‌های خودروهای مدرن را کشف کرده و سپس با خودروسازان تحت تأثیر این موضوع تماس گرفته و یا هم اینکه گاهی اوقات آن‌ها را تنبیه می‌کنند.

متأسفانه این‌ها تنها افراد خوبی هستند که می‌شناسیم و شامل مجرمان و هکرهای کلاه‌سیاهی نمی‌شوند که در حال یافتن نقاط ضعف خودروها هستند. به عنوان نتیجه هیچ فردی واقعاً نمی‌داند که در صورت هک گسترده خودروها چه اتفاقی خواهد افتاد. البته که از طرز کار چنین هکرهایی هم خبر نداریم. ما معمولاً درباره هک‌های موفق و سپس دستگیری آن‌ها توسط پلیس خبرهایی را می‌شنویم و این اصلاً کافی نیست.


دیگر موضوع جالبی که تنگلر به آن اشاره داشته مدت‌زمان ارائه به‌روزرسانی خودروسازان برای محصولاتشان است. در دنیای اسمارت فون ها، این پشتیبانی می‌تواند بسته به نوع سیستم‌عامل، سازنده و محبوبیت خود گوشی هوشمند کاملاً متغیر باشد. بسیاری از شرکت‌ها حداقل به‌روزرسانی‌های دوساله را تدارک می‌بینند اما خودروها باید چگونه و در چه زمانی به روز شوند؟ آیا خودروی شما پس از اتمام زمان گارانتی هم به روز خواهد شد؟


بر فرض مثال اگر خطری هم وجود داشته باشد، آیا ارزش برنامه‌ریزی دوباره و گران‌قیمت نرم‌افزار و سپس به‌روزرسانی خودروهای بی‌شمار را دارد؟ درحالی‌که اکثر مردم می‌گویند پاسخ این سؤال مثبت است اما تنگلر خاطرنشان می‌سازد همه‌ی هک‌های صورت گرفته زندگی ما را تهدید نمی‌کند. اگر فردی بتواند از راه دور ایستگاه‌های رادیو را عوض کند یا شیشه‌ها را پایین بیاورد آیا این مشکلی حاد برای درخواست حل مشکل از خودروساز خواهد بود؟

هک کردن خودروها امکان پذیر است
اگرچه ما در کشورمان با این‌گونه مشکلات پیچیده روبرو نیستیم و همچنان مشغول حذف زه درب پراید هستیم اما بد نیست به این‌گونه مقالات نیز نگاهی داشته باشیم! پاسخ این سوالات را به آسانی نمی‌توان داد این‌طور نیست؟

منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. PaRHaM

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (741 ديدگاه)

    سلام آقای احمد زاده
    امکانش هست لینک سایت اصلی این مطلب رو بزارید؟
    متن انگلیسی رو برای یکی از دوستان میخواستم ارسال کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۹ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      انتهای مطلب لینک مربوطه گذاشته شده اما من بازم اینجا میزارم بعد تایید شدن کامنتم می تونید مطالعه بفرمایید.
      مخلصم
      https://www.carscoops.com/2018/07/comes-automotive-cybersecurity-no-easy-answers/

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. PaRHaM

        ۳۰ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (741 ديدگاه)

        ممنونم آقای احمد زاده
        اصلاً حواسم به پایین مطلب نبود?
        بازم ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    هک کردن خودرو و به دست گرفتن کنترل یک سری اقسام تو خودرو واقعا نیازمند علم عجیب غریبیه مثل اون جوون هندی که اولین بار اپل رو هک کردیا یه چیزی تو مایه های استیو جابز چون واقعا با پی سی و موبایل کلا فرق داره و بیشتر سخت افزاره تا نرم افزار هیچ هم بعید نیس همین الان که من دارم این کامنتو مینویسم چند تا هکر تو دنیا در حال کار روی این قضیه باشن به جز اون به دست گرفتن نرم افزار یک خودرو واقعا کاربرد خیلی زیادی برای افراد نداره راستی آقای احمد زاده نیسان جی تی ار ایتال دیزاین هم اخبار خیلی جزئی تر و بیشتری از منتشر شده خیلی خبرا داره از دستتون در میره رفتن ایکس فایو به نوربررینگ و بحث موتور تویوتا سوپرا و …
    لطفا کوشا تر باشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. emad1990

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    تو fast&furios7بود یا 8 که دقیقا همین کارو کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرین

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    با مجهز شدن خودروها به سیستم عامل مک و آندروید و گیرنده وایرلس و همچنین فراگیر شدن اینترنت اشیا هک سیستم کامپیوتریشون به نظر ساده میرسه
    همینطور این اتفاق فرصت زیادی رو برای باج گرفتن در اختیار هکرها قرار میده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا