هفته نامه

کاهش چشمگیر فروش خودرو در ایالات‌متحده در ماه جولای

فروش خودرو در ماه جولای در ایالت متحده کاهش چشمگیری داشته است که این امر هرگز برای خودروسازان خوشایند نیست. این هفتمین ماه متوالی است که فروش خودرو در این کشور با کاهش مواجه بوده است. همچنین هرچند تحلیلگران انتظار کاهش فروش را داشتند اما آمار و ارقام نشان از کاهش با شیب تندی را خصوصاً برای خودروسازان آمریکایی دارند.

آمار نشان می‌دهند که ماه گذشته فورد با کاهش ۷.۶ درصدی در فروش مواجه شده و فیات-کرایسلر نیز کاهش فروش دورقمی ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. بااین‌حال هردوی این شرکت‌ها در مقایسه با کاهش فروش ۱۵ درصدی جنرال موتورز، نگرانی کمتری دارند. این در حالی است که حتی فولکس‌واگن که هنوز هم با پس‌لرزه‌های دیزل‌گیت دست‌وپنجه نرم می‌کند تنها با کاهش ۵.۸ درصدی در فروش مواجه شده است؛ اما اوضاع می‌تواند از این هم بدتر باشد.

هیوندای در مقایسه با جولای سال گذشته که بهترین ماه از لحاظ فروش را تجربه کرده بود، امسال کاهش فروش ۲۸ درصدی را ثبت کرده است که بیشترین کاهش در بین تمامی خودروسازان حاضر در بازار ایالات‌متحده محسوب می‌شود؛ اما از طرف دیگر، شریک هیوندای یعنی کیا کاهش فروشی معادل تنها ۱ درصد را تجربه کرده است. هرچند خودروسازان ژاپنی هم در ماه گذشته با کاهش فروش مواجه بوده‌اند اما خودروسازان آمریکایی به همراه هیوندای، در مقایسه با سازندگان ژاپنی در صدر کاهش فروش قرار دارند.

نیسان و مزدا در ماه جولای افت فروش معادل ۳ درصد را به ثبت رسانده‌اند درحالی‌که هوندا با کاهش ۱ درصدی مواجه بوده است. در همین حال گویا سوبارو لوبیای سحرآمیز دارد چراکه با افزایش ۷ درصدی فروش، بهترین جولای خود را تجربه کرده است. همچنین تویوتا نیز در این ماه اوضاع خوبی داشته و رشد ۴ درصدی فروش را به ثبت رسانده است. در مورد خودروسازان اروپایی تنها به فولکس‌واگن پرداختیم درحالی‌که آئودی هم همراه با سوبارو و تویوتا به جمع افزایشی‌ها پیوسته و ۲.۵ درصد فروش بیشتری نسبت به جولای ۲۰۱۶ داشته است؛ اما همچنان باید منتظر اعلام آمار فروش از سوی مرسدس بنز، ب‌ام‌و و جگوار باشیم.

با احتساب آمار کلی فروش خودرو طی ماه جولای ۲۰۱۷ در ایالات‌متحده، به‌طور متوسط کاهش فروشی بین ۵ تا ۶ درصد نسبت به جولای ۲۰۱۶ تخمین زده می‌شود درحالی‌که خودروسازان دیترویت نشین به‌طور متوسط ۱۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. همچنین از سوی دیگر قراردادهای اجارهٔ خودرو نیز که به گفتهٔ وال استرتیت ژورنال تا سال ۲۰۱۷ حدود ۳۱ درصد از فروش خودروسازان را به خود اختصاص داده‌اند نیز همانند گذشته سودآور نیستند. اما در همین دورانِ کاهش فروش، با بررسی مورد به مورد می‌بینیم که حتی بعضی خودروها افزایش فروش را تجربه کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال هرچند فیات-کرایسلر به‌طورکلی با کاهش فروش مواجه بوده است ولی فروش تراک‌های رم حتی رکورد شکسته است. همچنین کرایسلر با افزایش ۵ درصدی فروش مینی‌ون پاسیفیکا روبرو شده درحالی‌که سدان ۳۰۰ نیز رشد فروش شگفت‌انگیزی معادل ۳۱ درصد را تجربه کرده است. در فورد نیز فروش کراس‌اوورها کمی افزایش داشته است درحالی‌که فروش کلی تراک‌ها با ۷ درصد کاهش فروش مواجه بوده است که این به دلیل فروش مدل‌های ترانزیت و ترانزیت کانکت است که در این بخش قرار دارند. ولی از سوی دیگر فروش پیکاپ‌های سری F فورد تقریباً ۶ درصد افزایش داشته است اما این افزایش برای جبران کاهش فروش ۲۰ درصدی سواری‌های فورد کافی نبوده که شامل کاهش ۴۲ درصدی فروش سدان فیوژن می‌شود.

اما آیا این کاهش فروش به بحرانی قریب‌الوقوع در صنعت خودروسازی اشاره دارد؟ در جواب باید گفت درحالی‌که آمار و ارقام به نظر خوب نمی‌رسند اما بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان چندان نگران نیستند چراکه با وجود کاهش فروش، خودروسازان هنوز هم سودآور هستند و همچنین نباید فراموش کرد که سال ۲۰۱۶ یک سال فروش رکوردی در زمینهٔ خودرو بود و سال‌ها طول کشید تا فروش خودرو در ایالات‌متحده به این میزان برسد. علاوه بر این، روند کاهش فروش در برخی خودروسازان ناچیز بوده و پیش‌بینی‌های زیادی هم مبنی بر اینکه فروش خودرو در ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۷ کاهش خواهد داشت انجام ‌گرفته بود؛ بنابراین این کاهش فروش غیرمنتظره نیست؛ اما سؤال اینجا است که آیا فروش خودرو در همین حد نرمال تثبیت می‌شود یا اینکه بازهم طی ماه‌های آینده کاهش خواهد داشت؟

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (224 ديدگاه)

    کاهش فروش بصورت مقطعی توی هرکشوری و برای هر برندی ممکنه اتفاق بیوفته. البته این مساله رو هم نباید نادیده گرفت که این آمار فقط یک دوره یک ماهه هست و ملاک فروش معمولا سالیانه هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      علت افزایش فروش خودروهای شرقی هزینه های پایین اصطحلاکشونه بنظرم
      مخصوصا تو این شرایطه قیمت سوخت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ونوم اف ۵

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    شرایط به این خوبی و قیمت مناسب و اقساط بدون بهره.. خوب ماشین نو بخرید عزیزان من

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (146 ديدگاه)

      دقیقا مثل ایران

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Pooya

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    عجب عکسایی داره این خبر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رضا

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (209 ديدگاه)

    ژاپنی ها رو عشقه.
    همون هایی که میگن تویوتا پیف پیف ماشین پیرمردی وفیلان ..ببینن تو بازاری که همه افت داشتن پابر جا باقی مونده و رشد داشته.
    ژاپن رو عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    اینکه امریکایی های به برندای کشور خودشون امسال کمی کم توجه بودن عجیبه با اینگه مدلای زیبا وبه روز شده زیادی دادن بیرون اما خب بنظرم بخاطر هنوزم استهلاک کمتر وهزینه کمتر سرویس وتعمیر ژاپنیا وضعشون خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا