نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد که هزینه تولید خودروهای الکتریکی میتواند تا سال ۲۰۲۴ به همان اندازه خودروهای درونسوز سنتی باشد.
تحقیقات بانک سرمایهگذاری UBS نشان میدهد که هزینه اضافی تولید خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای درونسوز میتواند تا سال ۲۰۲۲ به تنها ۱۹۰۰ دلار کاهش یابد و در سال ۲۰۲۴ نیز هزینه تولید هر دوی آنها باهم برابر باشد.
UBS با تحلیل باتریهای هفت کارخانه بزرگ تولید کننده باتری به این نتیجه رسیده است. دلیل موضوع یاد شده این است که باتریها یکچهارم تا دوپنجم کل هزینه یک خودروی الکتریکی را به خود اختصاص میدهند و در حال حاضر تقریباً به صورت انحصاری در شرکتهای شرق آسیا چون LG Chem و پاناسونیک ژاپن و CATL چین با هزینه بالا تولید میشوند.
UBS همچنین انتظار دارد سهم خودروهای الکتریکی از بازار تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ به ترتیب به ۱۷ و ۴۰ درصد برسد. در حال حاضر الکتریکیها نسبت به موارد مشابه با سوخت فسیلی گرانتر تمام میشوند. به عنوان مثال جگوار I پیس الکتریکی با قیمت ۶۴,۴۹۵ پوند فروخته میشود در حالی که قیمت پایه جگوار اف پیس بنزینی تنها ۴۴,۸۴۵ پوند است. فولکس گلف نیز قیمت پایه ۲۰ هزار پوندی دارد در حالی که برای خرید مشابه آن یعنی ID.3 الکتریکی باید ۱۰ هزار پوند بیشتر پرداخت کرد. این بانک همچنین میگوید تا سال ۲۰۲۲ احتمال دارد هزینه تولید باتریها به زیر ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش یابد که یک نقطه عطف مهم خواهد بود.
یکی از تحلیل گران این بانک میگوید: “دلایل زیادی برای خرید خودروهای درونسوز بعد از سال ۲۰۲۵ وجود نخواهد داشت.” البته او میافزاید کاهش هزینه تولید باتریها تنها میخ خودروهای الکتریکی به تابوت خودروهای درونسوز نخواهد بود زیرا حذف منطق اقتصادی خرید خودروهای هیبریدی نیز روند استفاده از چنین خودروهایی را سریعتر خواهد کرد.
تصور بر این است که کاهش هزینه تولید باتری خودروهای الکتریکی باعث خواهد شد مشتریان سریعاً به این خودروها روی آورند. همین خودروها قبلاً در اروپا و چین نیز افزایش فروش خوبی را تجربه کردهاند. یکی از تحلیلگران مستقل صنعت خودرو نیز پیشبینی کرده فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در اتحادیه اروپا به یک میلیون دستگاه در سال جاری برسد.
میثم
۶ آبان ۱۳۹۹بنظر من کاملا تحلیلهای درستی هستن
این زنگ خطری برای تویوتاست که بطور جدی هنوز به الکتریکیهای ورود نکرده و صرفا به هیبرید و پلاگین هیبرید تمرکز زیاد از حدی داره
ممد ژانگولر
۶ آبان ۱۳۹۹نفرمایید میثم جان
تویوتا فقط آب و روغن به قول ایرانیها
یا به قول تاکسی رانها قد یک کف دست هزینشه
مگه بیکاره با این همه تعریف تمجیدهای هواداراش برقی بشه ؟!!!
ضمنا تویوتا در ایران قدیسه اگه پشت سرش حرف بزنی سنگ میشی ?
محمد
۶ آبان ۱۳۹۹تویوتا بجز اونایی که مشابه کره ایش نیست تو ایران قدیسه وگرنه فروشش تو ایران نسبت به هیوندا کیا خیلی کم تره.شما فروش کمریو باسناتا یا اپتیما مقایسه کن یا سانتافه با راو۴ که هم قیمتن
بهزاد
۶ آبان ۱۳۹۹خود متن گویای یکسری برنامه هاست!
زمانی این بازار سود ده میشه که هزینه ها پایین بیاد و همینطور قوانین قاره ها و کشورها فروش درون سوزها را محدود کنه.
آخرین اخبار حکایت از ساخت حداقل 6 مدل برقی تویوتا تا سال 2025 هست و پلتفرم e tanga آماده شده و برای سوبارو هم به اشتراک گذاشته میشه.
تعجب ویژه اینجاست که شرکت هایی مثل تویوتا از بابت برقی شدن متضرر نمیشن و اونهایی در معرض حذف شدن هستن که شالوده ی تولیداتشون وابسته به موتورهای حجیم و قدرتمنده مثل داج و…
تغییرات بنیادین در بازار نتنها خللی در اهداف تویوتا ایجاد نمیکنه بلکه این شرکت کاری خواهد کرد که بعدها برای سایرین الگو بشه.
فعلا تنها راه حل ماندن درون سوزها هیبرید شدنشون هست و این سبک سالها مهمان بازارها خواهد بود و اتفاقا در بلند مدت اونهایی که تمام محصولاتشون بر پایه برقی باشه در سطح جهانی و در کشورهای کمتر توسعه یافته بازارشون توسط شرکت هایی مثل تویوتا بلعیده میشه چون قیمت نفت و گاز پایین تر هم خواهد آمد.
میثم
۶ آبان ۱۳۹۹با اینکه نسبت به هم کمی متفاوت فکر میکنیم ولی دیدت نسبت به قضیه برام جالب بود
Hadi
۶ آبان ۱۳۹۹تویوتا کارشو خوب بلده…
میخوان یواش یواش از هیبرید ها به سمت الکتریکیا برن….
نه یکدفعه
نزدیک به ۲۰ ساله که پریوس هیبریدی رو تولید میکنن…
اگه این تحلیل درست باشه
خداحافظی غمگینی با درون سوز ها خواهیم داشت…
Amin-MC20
۶ آبان ۱۳۹۹درون سوز ها همیشه با ما هستند…
MaF
۶ آبان ۱۳۹۹مثل اینکه خیلی زودتر باید با بنزینیا خدافزی کنیم
Amin-MC20
۶ آبان ۱۳۹۹این مزخرفا هیچوقت جای هیولا های بنزینی رو نمیگیرن
بهراد
۶ آبان ۱۳۹۹بنزینی ها به تکامل رسیدن.با سیستم 48 ولتی ، فرمون برقی ، تنظیم ارتفاع ، توربو برقی ، واتر پمپ ، (اینو دقیق نمی دونم) اویل پمپ برقی باعث میشه نیروی موتور برای حرکت دادن میل سوپاپ ، آلترناتور داخل گیربکس و بقیه مستقیم به گیربکس و به زمین منتقل بشه. این دفعه باید میل سوپاپ برقی بشه و آلایندگیو مصرفو بیاره پایین.تسمه یا زنجیری وجود نخواهد داشت .
ارزون و سبک شدن باتری به نفع پلاگین هیبریدی هاست.همه چیز به قوانین اروپا بستگی داره.