هفته نامه

بهشت عاشقان خودرو کجاست؟

فکر می‌کنید شما به‌عنوان یک مشتاق دنیای خودرو و رانندگی در کدام کشور بیشترین لذت را می‌برید؟

در مبحث رانندگی می‌دانید که هر کشور قوانین مخصوص به خود را داراست اما گمان می‌کنم بهترین معیار، محدودیت کمتر در قوانین رانندگی و همچنین پایبندی دیگر رانندگان به منطق و قوانین باشد.

درزمینهٔ خودرو نیز معیار را قیمت آن‌ و بهای سوخت در نظر می‌گیریم. پس بیایید شروع کنیم. ابتدا با کشورهای اروپایی آغاز می‌کنیم:

انگلستان:

احتمالاً تاکنون شنیده‌اید که مردم انگلستان رفتار خشونت‌آمیزی دارند. این تا حدودی درست است و البته این رفتار به نحوه رانندگی آن‌ها نیز سرایت کرده است. این یعنی اگر شما از شانس بدتان در خیابان‌های این کشور تصادف کنید مسلماً به‌شدت دچار دردسرهایی از قبیل زد و خورد و بحث و جدل، خواهید شد. همچنین به سبب تراکم بالای جمعیت در شهرهای بزرگ آن، مجبور خواهید بود سرگاز برانید.

در بحث قوانین، در این کشور محدودیت‌ها و جرائم به‌تازگی تغییر کرده و بسیار سفت و سخت شده‌اند. برای مثال جریمه نبستن کمربند ایمنی ۱۵۰ پوند، جریمه عبور از محدوده سرعت در راه‌های شهری ۵۰۰ پوند و جریمه دیرکرد معاینه فنی (روزانه) ۵۰ پوند است.

اما با وجود این سخت‌گیری‌ها، قیمت خودرو و قطعات مناسب است و به احتمال زیاد علاقه‌مندان به خودرو متحمل شرایط بد مالی نخواهند شد؛ البته این در صورتی است که خودروی از دم قسط اختیار نکنید. در این مقاله قیمت خودروها را نخواهم نوشت بلکه برحسب میانگین درآمد به دسته‌های خوب، مناسب و بد تقسیم می‌کنم. قیمت سوخت در انگلستان کمی بیش از میانگین اتحادیه اروپاست، به گونه‌ای که در ۲۰۱۵ شما با مزد ماهیانه خود می‌توانستید ۵۲.۸ بار باک ۵۰ لیتری خودرو‌تان را پر کنید.

یکی از مواردی که مورد علاقه ماشین‌بازهاست پیست‌های مسابقه است و بریتانیا ازجمله بهترین کشورها در تعداد پیست و آموزشگاه‌های رانندگی حرفه‌ای به‌منظور مسابقات است و همان‌طور که می‌دانید رانندگان بزرگی از این کشور تاریخ‌ساز بوده‌اند.

 

آلمان:

رانندگی در این کشور دارای قوانین بسیار منظمی است. به‌طوری که هر ۱۰ سال یک‌بار این قوانین بازنویسی شده و تمامی کشورهای بزرگ از این قوانین الگوبرداری می‌کنند. برای مثال استفاده از بنزین‌های با کیفیت و با اکتان بالا و یا روشن بودن چراغ‌های جلوی خودرو در روز، قوانینی هستند که در کشور ب‌ام‌و و آئودی عملی شده و تمام کشورهای پیشرفته از آن الگوبرداری کرده‌اند.

با وجود اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت، رانندگان آلمانی رفتار معقول و قابل پیش‌بینی دارند. احتمالاً به خاطر این‌که آخر هفته‌ها هیجان خود را در نوربرگ‌رینگ خالی می‌کنند.

در بحث جریمه‌های رانندگی، هزینه‌ها نسبت به کشورهایی چون انگلستان و فرانسه معقولانه‌تر بوده و تعدادی از آن‌ها به شرح زیر است:

هزینه رانندگی با سرعت بیشتر از حد توصیه شده ۷۰ یورو، هزینه جریمه نبستن کمربند ۴۰ یورو و هزینه نداشتن معاینه فنی تا ۴ ماه ۱۵ تا ۸ ماه ۲۵ و پس از آن ۶۰ یورو. در صورت عدم رعایت قوانین، چه کسی می‌تواند از دست سمیر گرکان فرار کند؟

هزینه خودرو و قطعات در سرزمین مرسدس خوب است. حتی برخلاف بریتانیا شما می‌توانید برحسب دریافتی ماهانه خود درخواست خرید اقساطی خودروی مورد نظرتان را به اداره خرید خودرو بدهید و آن را بدون پیش‌پرداخت حتی ۱ یورو داشته باشید.

مطابق آمار سال ۲۰۱۵ شما می‌توانید با دریافتی ماهیانه‌تان باک ۵۰ لیتری فولکس‌واگن‌تان را ۵۲.۵ بار پر کنید.

 

ایتالیا:

اگر روزی گذرتان به سرزمین گاوهای وحشی و اسب‌های سرکش افتاد، ممکن است بدون هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای، یک کشاورز سوار بر وانت از شما بخواهد با او کورس بگذارید. این اتفاق در آن‌جا طبیعی قلمداد می‌شود.

با وجود این‌که در شهرها رانندگی به نسبت منظمی را شاهد خواهید بود، در کل مردم خوش‌گذران این کشور اهمیت زیادی به قوانین و رانندگی آرام نمی‌دهند. یک ضرب‌المثل ایتالیایی می‌گوید:
در حین رانندگی فقط به جلوی خودتان نگاه کنید، دیگران باید مراقب پشت خودروی شما باشند!

هزینه جریمه رانندگی در این کشور به‌قدری پایین است که می‌توان آن را با کشورهای ایران و ترکیه مقایسه کرد. جریمه رانندگی با سرعتی بیشتر از حد توصیه شده در شهر ۶۰ و بیرون از شهر ۴۰ یورو، نبستن کمربند ایمنی ۲۰ یورو و نقص فنی ۸۰ یورو به شما تحمیل خواهد کرد.

اگرچه بهای خودروی معمولی در ایتالیا خوب است ولی همه توانایی ابتیاع فراری و لامبورگینی یا مزراتی مورد علاقه‌شان را ندارند.

با این حال لوکس‌ساز بزرگ ایتالیا، مزراتی، شرایطی را تدارک دیده که اقساط ۸۴ ماهه برای خودروهای نو، اقساط ۷۲ ماهه برای خودروهای کارکرده و حتی اقساط ۶۰ ماهه را برای عاشقان نیزه سه‌شاخ فراهم می‌کند.

از بخت بد، هزینه‌های استفاده از خودرو کمی گران است، مثلاً نسبت به دستمزد ماهیانه، حدود ۳۶ بار می‌توانید ۵۰ لیتر بنزین به شکم آلفارومئویتان بریزید.

 

ژاپن:

درست برعکس رانندگی در ایران که خودروها ناگهان از همه طرف با سرعت زیاد به طرف شما می‌آیند و نیز ادعا می‌‌کنند که آن‌ها قوانین را رعایت کرده‌اند و مشکل از شماست، قوانین و نحوه رانندگی در کشور ژاپن مانند رفتار و شخصیت ژاپنی‌ها بسیار منظم است؛ همه خودروها در وسط لاین تعیین شده حرکت می‌کنند که این باعث می‌شود بین دو لاین به راحتی باز بوده و دیگر نیازی به حرکات موزون برای خلاص شدن از شر پژو چهارصد و پنجی که با ۴۰ کیلومتر در ساعت لاین سرعت را قُرُق کرده نباشد.

برسیم به بحث جرائم سنگینی که ژاپنی‌های خلاف‌کار را به خاک سیاه می‌نشاند. میزان جریمه تخطی از سرعت مجاز با توجه به مقدار آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار متغیر است. همچنین کمترین میزان جریمه، ۵۰ دلار برای پارک کردن در جای نامناسب گرفته می‌شود.

جالب اینجاست که اگر شما روی خط عابر پیاده خودروی خود را پارک کنید علاوه بر خوابیدن ۱۰ روزه خودرو، جریمه نقدی ۳۰۰ دلاری برای شما منظور می‌شود.

با توجه به تنوع بسیار زیاد خودرو و قیمت‌ها می‌توان گفت که ژاپنی‌ها در خرید خودرو مشکلی ندارند؛ اگرچه هزینه بالای استفاده از خودروی شخصی ممکن است مردم ریز جثه را به خرید kei car ها متقاعد کند ولی قیمت‌ آن‌ها و همچنین قطعات خوب است.

یک ماشین‌باز ژاپنی هرماه چند باک ۵۰ لیتری تویوتا را می‌تواند پر کند؟ ۵۶.۳. از این بابت ژاپن حتی از آلمان نیز بهتر است.

 

ایالات‌متحده آمریکا:

در رابطه با قوانین رانندگی باید بگوییم که رانندگی در ایالات‌متحده مانند کشورهای دیگر دارای سختی‌های زیادی است. چه‌بسا که جریمه یک تخلف کوچک می‌تواند برابر باشد با کل حقوق یک ماه شما؛ بنابراین آمریکایی‌ها به‌طور میانگین رانندگی منظمی دارند.

هیچ‌کس به‌عنوان یک آمریکایی برای خرید خودروی مورد علاقه‌اش و تهیه قطعات با مشکلات فراوان روبه‌رو نیست و حتی می‌شود گفت با وجود اقساط بلند مدت و لیزینگ، راحت است؛ مگر اینکه بی‌خانمان باشد.

شادروان (؟!) جرج فلوید اگر زنده بود با میانگین درآمد ۴۳۰۰ دلار ماهیانه، می‌توانست با اقساط ۳۶ ماهه ۵۰۰ دلاری یک ب‌ام‌و ۴۳۰ لیز کند؛ بنابراین این کشور از نظر قیمت خودرو و قطعات خوب ارزیابی می‌شود.

 

اما برسیم به بحث بنزین. با این‌که در ایالات‌متحده آمریکا نرخ سوخت روزانه نوسان می‌کند ولی بهای ارزانی دارد. شش سال پیش شما می‌توانستید حدود ۱۳۴ بار، ۵۰ لیتر بنزین در جیپ رانگلر خود بریزید و ۵۰ لیتر دیگر نیز در دو مخزن فلزی ویژه سوخت، پشت جیپ گذاشته و سر به بیابان‌های یوتا بگذارید.

مشخص است که دو بهشت ماشین‌بازان، ایالات‌متحده و آلمان و جهنم این لیست (برای رانندگی) ژاپن و تنها کشوری که قیمت خودرو و قطعات آن در دسته “بد” جای می‌گیرد، ایران است؛ و البته اگر به سوپرکارها علاقه‌مندید قطعاً جایتان در موناکو خالی‌ست.

در پایان مقاله از شما می‌پرسم که به‌عنوان یک دوستدار خودرو، مایل هستید اقامت کدام کشور را بگیرید؟

نویسنده: آرین (twt: ronin27th)

منابع: گواهیران، global petrol prices

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. M3csl

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (46 ديدگاه)

    با تشکر و خسته نباشید خدمت آقای آرین نویسنده این مطلب جالب؛
    میخواستم بپرسم عکس اول متعلق به چه ماشینی هست،همون کروکه که درش بازه؟؟

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. آرین

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (444 ديدگاه)

      ممنون. نتونستم بفهمم چه ماشینیه ولی دستگیره های بیرونی درش برای فراری 250 هست. البته استایل ماشین هم به ایتالیایی‌ها می‌خوره

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. M3csl

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (46 ديدگاه)

        ??

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. محسن

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (134 ديدگاه)

      یه مدل آلفا بود

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. سهیل

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      fiat barchetta

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. M3csl

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (46 ديدگاه)

        ممنون عزیز

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. PHILIPP

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    صد درصد آلمان

    موافقم 14
    مخالفم 13
    1. امیر

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (735 ديدگاه)

      دبی و آمریکا و روسیه سه تا کشوری هستن که گمرک کمی دارند و علاوه براون مالیات برای نگهداری خودرو هم کم میدن

      موافقم 8
      مخالفم 1
  3. REZA

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (132 ديدگاه)

    بدون شک و تردید امریکا

    موافقم 17
    مخالفم 5
  4. Mohammad

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (21 ديدگاه)

    قطعا همین ایران از همه جا برای یکی مثه من بهتره

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. دانیال

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (594 ديدگاه)

      میشه بیشتر توضیح بدید؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. Sina??

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    به عنوان کسی که در بریتانیا زندگی میکنم و بسیاری از قسمت های اروپا را دیده ام چند نکته از نظرم قابل ذکر است
    اول در مورد‌نظر نویسنده راجع به خشونت و زدو خورد مردم انگلستان در تصادفات باید بگم که خیر اینگونه نیست و نسبت به کشور های دیگر (مثلا امریکا) بسیار هم کمتر هست و زدو خورد فیزیکی در انگلستان جرم سنگینی هست و روی زندگی افراد خاطی تاثیر بدی خواهد داشت پس مردم ریسک نمیکنند
    دوم به نظر من بهشت خودرویی اروپا بدون شک المان هست به چند دلیل
    میانگین کیفیت بهتر اسفالت نسبت به بقیه کشورهای اروپایی، بیمه ارزانتر ، ماشین های ارزاتر به دلیل بومی بودن برخی کمپانی ها مثل بنز و ب ام‌و
    و در اخر اتوبان های بدون محدودیت با اسفالت بسیار خوب که در دنیا بی نظیر هستند

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. Mohamad rahmati

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (36 ديدگاه)

    جهنم ایران رو خوب اومدی! واقعا جهنم که قیمت خودرو با قیمت جهانیش قابل مقایسه نیست،

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. فرشاد

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1099 ديدگاه)

    عالی نوشتی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا