هفته نامه

نه به خودروهای بدون کیسه هوا!

همیشه خودروی ایمن‌تر را انتخاب کنید. هرچند در ایران چندان جای انتخابی وجود ندارد و با برخی از بودجه ها، چاره‌ای جز خرید ارابه‌های مرگ وجود ندارد.
اگر خوشبختانه تا به حال تصادفی نداشته‌اید، ویدئوی انتهایی این مقاله را ملاحظه بفرمایید و سپس اگر خواستید دوباره پشت فرمان یک خودروی بدون کیسه هوا بنشینید.

without airbag
with airbag
متأسفانه هنوز هم تعداد زیادی از خودروهای فاقد کیسه هوا حتی برای راننده در سراسر جهان تردد می‌کنند. ما درباره خودروهای کلاسیک صحبت نمی‌کنیم بلکه خودروهای خانوادگی یا جمع‌وجور ارزان‌قیمت و قدیمی مدنظر ماست که اکثر آن‌ها قبل از اینکه تکنولوژی‌های ایمنی به یک اجبار تبدیل شوند تولید شده‌اند (البته این‌گونه خودروها هنوز هم در کشورهای قابل‌توجهی تولید می‌شوند).

airbag
شاید ساکنان برخی کشورها از دیدن خودروهایی که این تجهیزات ایمنی ضروری اما ابتدایی را ندارند شگفت‌زده شوند. کیسه‌های هوا از حول‌وحوش دهه ۷۰ میلادی در بازار حضور دارند و در ابتدا تنها در مدل‌های گران‌بها بکار می‌رفتند و گاها نیز این قانون بود که مشخص می‌کرد کیسه هوا باشد یا نباشد و اگر باشد به چه تعداد و… به‌طور مثال در آمریکا خودروسازان تا اواخر دهه ۹۰ میلادی از نظر قانونی تنها موظف بودند تنها کیسه هوای راننده و سرنشین جلو را نصب کنند.

airbags
البته که امروز داستان کاملاً فرق کرده زیرا خود خودروسازان برای ساخت ایمن‌ترین خودروی بازار رقابت می‌کنند. از کیسه‌های هوایی جانبی گرفته تا کیسه‌های هوای زانو و حتی کیسه‌های هوای روی کمربند ایمنی تا زمانی که شما خودروی مدرن و امنی را برانید، جانتان در تصادفات امنیت بیشتری خواهد داشت.


تصادف شاخ‌به‌شاخ یک خودروی مدرن با نمونه‌ای قدیمی که فاقد کیسه‌های هوا است چگونه خواهد بود؟ ویدئوی زیر را تماشا کنید تا از چند و چون ماجرا آگاه شوید…

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. لطفی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام و تشکر از مطلب جالبتون
    خدا لعنت کنه اونهایی که جیبشون از جون مردم واسشون مهم تره آخه تا کی؟باید پراید و پژو آشغال رو خداتومن بخریم انگار دستهایی پشت پرده است تا مردم کشته بشن و عده ای هم درگیر عزاداری و فلان تا سرمردم گرم باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ?Chalenger?

      ۱۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (182 ديدگاه)

      اونی که به این کامنت دیسلایک داده احتمالا از کارکنان ویران خودرو یا سایپا هست???

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MAHDI . TUNING

    ۱۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    این تبلیغاتو دیدم فکر کردم اشتباه اومدم

    حالا این مبحث:
    ماشین ایرانی هم که هیچ اما کسانی که میتونن چینی های 80 و 90 تومنی یا وارداتی بخرن حتما تعداد ایربگ رو فراموش نکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فقط تویوتا و هوندا

    ۱۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (571 ديدگاه)

    آقا تورو خدا کسی که پول ماشین خوب و ایمن رو داره بخره. متاسفانه از خیلی آدما میشنویم که میگن واسه چی پول پای ماشین گرون بدیم. میریم میذاریم تو بانک کلی سود میگیریم یا میریم خونمون رو بزرگ تر میکنیم یا … . بابا جون من جان و سلامتی مهمه یا ۲۰ متر خونه بزرگتر؟؟ جون و سلامتی مهمه یا سود بانکی؟؟ تا وقتی اتفاقی نمیفته آدم میگه مگه خلم برم ماشین گرون و ایمن بخرم. همین ماشین ایرانی و چینیم هم کارمو راه میندازه دیگه. ولی وقتی خدایی نکرده اتفاقی افتاد اون موقع پشیمونی ها شروع میشه. نگذارید کار به پشیمونی برسه. پیشگیری کنید از حوادث تلخ. به نظر من از لحاظ شرعی هم کسی که پولشو داره و میتونه ماشین خوب بخر باید بخره. حداقل از حیث ایمنی و حفظ سلامتی. حرام ها تو دین برای چی هستن؟ غیر از اینکه باعث آسیب به انسان میشوند؟؟؟ خوب ماشین با ایمنی پایین هم مگه ممکن نیس جون آدمیزاد رو بگیره؟؟ پس برای اون که وسعش میرسه و نمیخره آیا حرام نیس؟؟ حداقل حداقلش مکروه هست دیگه. کار مکروه هم سفارش شده نکنید چون ممکنه باعث حرام بشه. من نمیدونم مراجع دینی ما چرا تو این زمینه ول معطلن. مگه حفظ سلامتی فقط در گرو شراب نخوردن و … هستش. بابا توروخدا یه فتوا بدین بزنین پدر این خودروسازای داخی رو دربیارین. تا کی باید شاهد از دست رفتن جون مردم عزیزمون تو تصادفات حتی معمولی باشیم؟؟ لعنت خدا بر این خودروسازان و مسوولین ما. لعنت برشون که نه خودروی خوب میسازن و نه اجازه میدن خودروی خوب خارجی سوار شن ملت. آخه مرتیکه ها شما قرار بودچند سال مشخص برای حمایت از تولید ملی تعرفه های خودروی خارجی رو بالا ببرین. خیلی وقته اون زمان تعیین شده تموم شده. وقتی هیچ غلطی نتونستین بکنین و جای پیشرفت هر روز پسرفت میکنید خیلی … میخورید حق مسلم مردم ما رو ازشون میگیرید. غیر از انرژی هسته ای که حق مسلم ماست خودروی خوب و ایمن سوار شدن هم حق مسلم همه ی مردم ماست. شما حق مردم رو ازشون گرفتید. اشکال نداره. وقتی اون دنیا پدرتونو دراوردن میفهمین دنیا بی صحاب نیس. شما از حیوون هم پست ترین طبق تعبیر قرآن. اسراییل و آمریکا یه جور مردم مظلوم رو میکشن. شما هم یه جور دیگه. واژه ی قاتل برازنده ی شماست. والا خودروسازان خوب خارجی با دادن ماشین خوب و ایمن به مردم بهشت رو برای خودشون خریدن. مسلمونی که به شناسنامه و … نیس. خدمت به خلق خدا رو اونا میکنن نه شما قاتلای دزد.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. asa

    ۱۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (569 ديدگاه)

    ما به خرید اشغال های سایپا و ایرانخودرو نتونستیم نه بگیم دیگه ماشین های بدون ایربگ پیش کش.
    حالا مثلا اگه پراید 10 تا ایربگ داشته باشه واقعا چه فرقی میکنه وقتی کل ماشین له میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ahmad

    ۱۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    آخه واقعا ایربگ روی ماشین های ناامینی و با اتاق های غیراستانداردی که در هر حالت داشبوردش میاد توی فک و دهن آدم و بدن رو زیر خودش له میکنه چه ارزشی داره؟!
    عکس تصادف سمند رو نشونتون بدم که داشبوردش عین کاغذ کاهی تا شده و سینه و صورت راننده رو متلاشی کرده و ایربگ هم اتفاقا به بیشتر متلاشی شدن جسدش کمک کرده؟!
    شما هر تصویری که از تصادف این خودرو ببینید همگی ستون اتاق هاشون خم شده و داشبورد تا ردیف دوم پیشروی کرده و داشبورد هشون هیچ نقشی برای نجات جان سرنشین ها بازی نکرده…
    به خدا قسم، اینهایی که این لگن هارو تولید میکنن قاتلن و دستشون به خون مردم آلوده است و سود هنگفتی که از فروش اینخودرو کسب میکنن به خون آلوده شده…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا