مزدا

تجربه رانندگی با مزدا 6 فیس‌لیفت 2018

چند سالی از معرفی مزدا ۶ می‌گذرد و اولین حضور آن در اتاق جراحی به اواسط سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود. در واقع این دومین فیس لیفتی است که روی این سدان پرچم‌دار ژاپنی صورت می‌گیرد.


علیرغم سن نسبتاً بالا، مزدا ۶ رقیب تازه‌تری برای خودروهایی همچون فولکس‌واگن پاسات و اوپل اینسیگنیا گرند اسپورت بوده و هنوز هم می‌توان آن را خودرویی باکیفیت دانست. بخش اعظم این موضوع به خاطر آن است که مزدا جدای از محصولات آئودی، مرسدس و BMW هنوز هم یکی از بهترین سواری‌ها را در بین سدان ها دارد.


با نگاه به مزدا ۶ فیس لیفت ۲۰۱۸ تغییرات طراحی بسیار کمی را مشاهده خواهید کرد. احتمالاً جلوپنجره جدید این خودرو نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این بخش عمیق‌تر و براق‌تر از قبل بوده و دارای طرحی به‌روز می‌باشد. چراغ‌ها نیز کمی تغییر کرده و ظاهر کرومی دارند. در بخش عقب نیز شاهد سپر بازطراحی شده هستیم اما خبرهای بزرگ را باید درباره کابین و زیر کاپوت خواند!


کابین مزدا ۶ بازهم دست‌خوش تغییر شده درحالی‌که پیشرانه بنزینی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری نیز در دسترس می‌باشد.


این پیشرانه کاملاً جدید نیست و قبلاً در شاسی‌بلند CX-9 و همچنین برخی مدل‌های CX-5 بکار رفته است. به نظر می‌رسد این پیشرانه در دام کم‌حجم سازی پیشرانه‌های کنونی نیفتاده و البته از توربو هم استفاده نمی‌کند. با توجه به تنفس طبیعی بودن قطعاً حس سنتی و لذت بخشی را در مزدا ۶ فیس لیفت شاهد خواهیم بود.


اما چیزی که سنتی نیست تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر است که در پیشرانه مورد بحث دیده می‌شود. بین سرعت‌های ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت، دو سیلندر می‌توانند به منظور کمک به کاهش مصرف سوخت از دور خارج شوند. این تکنولوژی خوب عمل کرده و خیلی متوجه آن نخواهید شد. همچنین مصرف سوخت ادعایی و واقعی این پیشرانه باعث می‌شود آن را در مقایسه با پیشرانه‌های ۲ لیتری کوچک‌تر این خودروساز خیلی تشنه‌تر ندانیم.


البته ما هنوز هم پیشرانه کوچک‌تر مزدا را انتخاب می‌کنیم. علیرغم قدرت ۱۹۱ اسب بخاری، این پیشرانه ۲.۵ لیتری تنها ۲۵۸ نیوتون متر گشتاور داشته که در این دوره و زمانه خیلی به چشم نمی‌آید. حداکثر گشتاور در حدود دورهای ۴ هزار به دست می‌آید که خیلی سریع‌تر از پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۶۳ اسب و گشتاور ۲۱۳ نیوتون متر نیست. پیشرانه کوچک‌تر دورگیری بهتری دارد. دو پیشرانه دیزلی ۲.۲ لیتری دیزلی نیز وجود دارد. این پیشرانه‌ها به سیستم کاهش کاتالیک انتخابی و یک باک ادبلو مجهز بوده و قوی‌ترین نسخه آن‌ها قدرت ۱۸۱ اسب بخاری و گشتاور ۴۴۵ نیوتون متری دارد.


اما پیشرانه ۲.۵ لیتری مزدا ۶ فیس لیفت در بزرگراه نرم و آرام بوده و تنها در صورت فشار حداکثری پدال گاز صدایش درخواهد آمد. خودروی حاضر در تست از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کرد که خیلی کند به نظر نمی‌رسد اما بهتر است گیربکس استاندارد ۶ سرعته دستی را انتخاب کنید که هیجان بیشتری دارد.


مزدا اقدام به بازنگری در سیستم فرمان و تعلیق این خودرو کرده تا هیجان رانندگی مزدا ۶ همچنان در سطح بالایی باشد. احتمالاً با مقایسه شانه‌به‌شانه نسخه‌های قبل و بعد از فیس لیفت متوجه تفاوت‌ها خواهید شد اما صرف‌نظر از احساسات شخصی، مزدا ۶ هنوز هم اولویت اول برای رانندگان ماجراجو است. فرمان تیز و دقیق این خودرو در پیچ‌ها لذت فراوانی ایجاد کرده و اگرچه سیستم تعلیق کمی سفت‌تر از رقباست اما در شهر راحت بوده و همچنین مناسب جاده‌های پر پیچ و خم می‌باشد.

با باز کردن درب خودرو شاهد کنسول مرکزی بازطراحی شده‌ای خواهید بود که هم‌اکنون دارای پانل کوچک‌تری برای دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع بوده و همین امر محیط مدرن‌تری را به وجود آورده است. در مدل‌های فول تر GT Spot Nav+ شاهد کیفیت ساخت خوب و متریال جذاب همچون چرم ناپا و تریم چوب واقعی خواهید بود. فضای کابین برای چهار نفر خوب بوده هرچند صندلی میانی عقب تنگ بوده و گیربکس تونل آن را تحت تأثیر قرار داده است. صندوق‌عقب مزدا ۶ فضای ۴۸۰ لیتری را ارائه می‌کند که کمتر از رقباست اما هنوز هم برای استفاده‌های روزمره بزرگ بوده و تا کردن صندلی‌های عقب نیز فضای بیشتری را ایجاد می‌کند.


در مدل‌های فول تر این سدان ژاپنی شاهد صفحه‌نمایش ۷ اینچی رنگی بین پشت آمپرها خواهیم بود. البته که این سیستم یارای رقابت با کاکپیت مجازی رقبا را ندارد اما تیز و خوب بوده و با استقبال مالکان روبرو خواهد شد. صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی مزدا ۶ فیس لیفت نیز هم‌اکنون ۸ اینچی بوده و کاربری آسانی دارد. این سیستم هنوز هم فاقد اندروید اتو و اپل کارپلی بوده اما هردو به عنوان آپشن عرضه خواهند شد.


تمامی مدل‌ها هم‌اکنون به‌صورت استاندارد از هدآپ دیسپلی سود می‌برند و البته اکثر تریم ها در مقایسه با مبلغ پرداختی تجهیزات خوبی دارند. مزدا همچنین طیف سیستم‌های کمک‌راننده و ایمنی را نیز گسترده‌تر کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پایش نقاط کور با هشدار ترافیک عقب، کروز کنترل راداری، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و ترمز اضطراری خودکار اشاره کرد.


مزدا ۶ فیس لیفت هنوز هم یک سدان خانوادگی خوب بوده و برتری دینامیکی خود نسبت به فولکس پاسات را حفظ کرده است. این خودرو در عین حال که سواری فوق‌العاده‌ای دارد از نظر کیفیت نیز به جنگ پاسات رفته و کابین مدرن‌تر و به‌روزتری دارد. پیشرانه ۲.۵ لیتری جدید این خودرو بهترین نمونه نیست و خریداران مدل‌های بنزینی می‌توانند پیشرانه ۲ لیتری بهتر را انتخاب کنند.

مشخصات مزدا ۶ سدان ۲.۵ GT Sport Nav+ Automatic

  • قیمت: ۳۰۷۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۹۱ اسب بخار/۲۵۸ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  •  شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۲ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. فرید

    ۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (76 ديدگاه)

    فقط یک کلام مزداعشق
    وجاش توایران خیلی خالیه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علی

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      کاش موتور ۲.۵ لیتری بنزینی توربو ک ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور داره رو تست میکردن
      جای همچین ماشینی اینجا خالیه
      که وقتی با خانواده مسافرتی و صندوق هم پره
      یه ب ام و ۷۳۰ میاد نوربالا بت میده
      وقتی تخت گاز میکنی دیگه چیزی ازش نمیبینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    مزدا فوق العادس یکی جذابترین هاست.هندلینگ و لذت رانندگیش عالیه و فاصله زیادی با رقبا داره
    چند ماه پیش میخواستم ماشین زیر پامو مزدا ۳ رو بفروشم و پولشو بزنم به زخم زندگی اما دلم راضی نشد.الان با این وضعیت که اصلا پشیمون نیستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سام

    ۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    مزدا 6 یکی از زیباترین و جذاب ترین سدان های ژاپنی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohamad

    ۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    ساده ترین کابین اما در عین حال یکی از زیباترین و کاربردی ترین هاست داخلش.
    اون تصویری که از زاویه دید راننده گرفته شده معرکست
    کلا خودروهای مزدا فوق العاده خوش عکس و جذاب اند، تصاویر تبلیغاتی محصولاتشم متفاوت از سایرین اند و رنگ قرمز خوراک همشونه..
    فقط باید التماسش کرد که جون عزیزت اون کانسپت مزدا ویژن کوپه ی بینظیرت رو به مرحله تولید برسون که دنیارو مات و مبهوت کنی..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    البته موتور 2.5 توربو با گشتاور 400 نیوتن و توان 250 اسبیش عملا پاسات و … را از دور خارج میکنه. حرفی برای گفتن نمیزاره. ضمن اینکه موتورهای انقلابی جدید اسکای اکتیو ایکس هم سال دیگه میاد. پاسات که عملا با اومدن آرتئون منزوی شده! چرا؟ چون قیمت پایه آرتئون حتی کمتر از پاسات با تجهیزات متوسطه و دلیلی برای خریدش وجود نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا