مزدا

اولین تجربه سواری با مزدا MX-30 الکتریکی جدید

وقتی بحث خودروهای الکتریکی پیش آید مزدا اولین خودروسازی نیست که به ذهن‌ها خطور خواهد کرد. درحالی‌که رقبا به شدت روی توسعه قوای محرکه الکتریکی تمرکز کرده‌اند این خودروساز مستقل ژاپنی اولویت اصلی خود را بهینه کردن پیشرانه‌های بنزینی دانسته است. البته مزدا زمان کافی برای تولید یک خودروی الکتریکی داشته و حاصل کار آن چیزی است که می‌بینید: MX-30.

مزدا MX-30 الکتریکی

این کراس‌اوور جمع‌وجور و الکتریکی به نوعی می‌تواند رقیب تسلا مدل Y و فولکس‌واگن ID.4 در نظر گرفته شود. البته محصول مزدا به شدت با خودروهای یاد شده متفاوت است.

مزدا MX-30 الکتریکی

ساده باید گفت مزدا علاقه‌ای به مسابقه‌ی باتری و شعاع حرکتی موجود بین خودروهای الکتریکی ندارد. مجموعه باتری این خودرو ظرفیت ۳۵.۵ کیلووات ساعتی داشته و حداکثر برد خودرو با یک‌بار شارژ نیز ۲۰۰ کیلومتر است، رقمی که نصف شعاع حرکتی رقباست.

تئوری مزدا این است که تولید باتری خودروهای الکتریکی با آلودگی محیطی همراه است و این موضوع ماهیت چنین خودروهایی را زیر سؤال می‌برد. همچنین باتری‌ها سنگین بوده و روی سواری خودرو تأثیر منفی می‌گذارند. از طرف دیگر باتری‌ها گران بوده و باعث می‌شوند تصمیم‌گیری درباره خرید این خودروها سخت باشد. مزدا معتقد است باتری کوچک‌تر MX-30 این مشکلات را مرتفع کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد ۹۵ درصد مشتریان هدف این خودرو روزانه کمتر از ۱۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و به این ترتیب برد ۲۰۰ کیلومتری برای آن‌ها کافی خواهد بود.

مزدا MX-30 الکتریکی

نقطه فروش اصلی MX-30 طراحی آن است. این خودرو شبیه دیگر محصولات مزدا نبوده و درب‌های عقبی نیز اشاره‌ای ظریف به خودروی اسپورت RX-8 دارند که موضوعی قابل‌توجه است. البته نقطه‌ضعف این نوع طراحی هم عدم باز شدن شیشه‌های عقب است.

مزدا MX-30 الکتریکی

اما در جلو همه‌چیز عالی است. کابین راحت بوده و مدرن به نظر می‌رسد. از نظر تکنولوژی نیز مزدا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کنترل‌های صفحه لمسی برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع باب میل همه نخواهد بود اما صفحه مرکزی ۸ اینچی خوب بوده و واکنش سریعی دارد. به این مجموعه باید اپل کارپلی و اندروید اتو را اضافه کرد.

مزدا MX-30 الکتریکی

در زمان حرکت متوجه خواهید شد که مزدا از صدای مصنوعی پیشرانه برای شکستن سکوت کابین این شاسی‌بلند الکتریکی استفاده کرده است. شاید بتوان گفت این خودروی الکتریکی‌ای است که ماشین بازها به راحتی آن را خواهند پذیرفت.

وجود باتری کوچک به این معنی است که MX-30 در مقایسه با رقبا خودروی نسبتاً سبکی بوده و وزن آن حدود ۱.۶ تن است. این موضوع تأثیر مثبت زیادی روی سواری خودرو داشته است. فرمان دقیق بوده و توازن وزنی خوبی دارد و ترمز هم حس طبیعی را منتقل می‌کند. همچنین وزن باتری باعث نشده خللی در عملکرد سیستم تعلیق به وجود آید. نتیجه اینکه MX-30 نه تنها سواری خوبی داشته بلکه از نظر هندلینگی نیز قابل‌توجه است. همانند اکثر خودروهای الکتریکی، ترمز احیا شونده را نیز می‌توان بکار گرفت.

مزدا MX-30 الکتریکی

البته قوای محرکه الکتریکی این خودرو کمی ناامید کننده ظاهر می‌شود. با قدرت ۱۴۳ اسبی و گشتاور ۲۷۱ نیوتون متری، خودروهای سریع‌تری وجود داشته و MX-30 در خط مستقیم خیلی احساس‌برانگیز ظاهر نمی‌شود. این خودرو بیشتر همانند شاسی بلندهای بنزینی یا دیزلی با قدرت متوسط حس می‌شود و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۷ ثانیه‌ای نیز مؤید این موضوع است.

مزدا MX-30 الکتریکی

اما تکنولوژی شارژ خودرو با دیگر خودروهای الکتریکی مدرن قابل‌مقایسه است. MX-30 از شارژ سریع ۵۰ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند و بنابراین ۸۰ درصد باتری را می‌توان در نیم ساعت شارژ کرد.

مزدا MX-30 الکتریکی

مزدا ۵۰۰ دستگاه اول تولیدی را با پسوند فرست ادیشن و قیمت ۲۷۴۹۵ پوندی عرضه خواهد کرد که این قیمت شامل مشوق‌های دولتی نیز هست.

مزدا MX-30 یک خودروی الکتریکی شیک با قیمت فوق‌العاده است و اگر بتوانید با شعاع حرکتی متوسط آن کنار بیایید یک خودروی خوب را مالک خواهید شد. خریداران این خودرو از کابینی با کیفیت و مدرن لذت خواهند برد. MX-30 سواری خوبی نیز دارد که دلیلش وزن نسبتاً پایین نسبت به دیگر رقبا می‌باشد.

مزدا MX-30 الکتریکی

مشخصات مزدا MX-30 فرست ادیشن

  • قیمت: ۲۷۴۹۵ پوند (پس از اعمال مشوق‌های دولتی)
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۳ اسب بخار/۲۷۱ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده)
  • شعاع حرکتی: ۲۰۰ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    فلسفه جالبی داره ولی متاسفانه مردم خیلی به این چیزا فکر نمیکنن.
    همینکه ببینن فلان برند برد 400 کیلومتری داره خود به خود اکثرا به اون سمت متمایل میشن و ممکنه به مسائل فنی و چرایی باتری کوچیک این اهمیتی ندن. اینجا بحث بازاریابی روانی مطرحه که تو این مورد مزدا کارش سخت میشه.
    ولی در کل اینها همه روی کاغذه و در عمل شاید نتایج متفاوت باشه.
    من که خیلی خوشم اومد و اگه اونور آب بودم حتما این مزدا رو به باقی رقبا ترجیح میدادم. چون آدم جرات نمیکنه با یه ماشین برقی سفرهای دور بره و بیشتر استفادشون محدوده شهر و حومه میشه و 200 کیلومتر کاملا کافیه و بجای اینکه پول برای باتری بزرگتر بدم که استفاده ای نداره، اینو میخرم و باقی پولمو میزارم جیبم. بخصوص اینکه مزدا معروفه به ماشین راننده با بودجه کم و اینجا هم که کلی ازش تعریف کرده.

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. مدیرعامل

      ۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (73 ديدگاه)

      از بچگی همش عکس ماشین میچسبوندیم به دیوار اتاقهامون ولی نمیدونستیم که این تقدیر ما خواهد بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Saeed

        ۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (349 ديدگاه)

        مزدا طراحیاش فوق العادس .فقط دسته دنده چه این مدل چه نسل جدید مزدا ۳ که عین نسل قبله ،میتونست زیباتر باشه .این باز نشدن شیشه عقبم چیز عجیبیه که دلیلشو نگفته.

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Milad AMG

          ۴ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (186 ديدگاه)

          خدایی
          طراحی کابین مدلهای مزدا واقعا
          عالیه

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. جواد خطر

      ۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (255 ديدگاه)

      میگَم پدال یَنی اِنقَد اُوضای مالیت خرابِ کِ بِجا تَبلیغ ماشینو لَوازِم یَدَکیو تَزیینات ماشین تبلیغ سَمْعَک قَبول میکُونی؟؟هَمون تَبلیغِ که خانومِ گوشِش وَرَم کَردِ قِرمز شُدِ ….اگِ کُومکی چیزی اَزدَسِ بَروبَچِ بَر میات بگو دَریغ نِمیکُونیم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. meysam

    ۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    راستی چرا مثل تسلا موتور الکتریکی رو روی چرخها سوار نکردن؟
    اگه این کارو میکرد یه فضایی هم جلوی ماشین باز میشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. net

    ۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    این مدل جلوپنجره کوچک و چراغ جلو mx30 خیلییییی قشنگتر از جلوپنجره بزرگ نیم دایره و چراغهای باریک با خط استیل زیر ماشینهای بنزینی مزدا هست

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. بچه مشهد

    ۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (101 ديدگاه)

    نمیدونم چرا هیچوقت بالاتر از مزدا 3 به ایران وارد نشد!؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. IN

      ۳ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (134 ديدگاه)

      نه مزدا 6هست
      مزدا 3 فیس جدید تا ۲۰۱۷

      Cx5هست
      و
      .
      .منطقه اروند هست
      مزدا6سفارش مکزیک داشتیم خیلی خرجش بالابود

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. بچه مشهد

        ۳ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (101 ديدگاه)

        در مناطق آزد که بله داریم منظورم شرکتهای وارد کننده و نمایندگی ها بودن وگرنه در مناطق آزاد مثل انزلی و اروند{آبادان و خرمشهر} و کیش و قشم و چابهار خیلی از ماشینایی که اجازه واردات به کشور ندارن هست چون اسمش روشه دیگه بهش میگن منطقه آزاد

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. ali

    ۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (775 ديدگاه)

    طراحی بیرونی و داخلی واقعا جذاب و دوست داشتنی هست… اگه برد بیشتر و موتور قوی تری داشت دیگه اشکالی نمیشد روش گذاشت…

    موافقم 0
    مخالفم 2
  6. امیر.عارف

    ۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (876 ديدگاه)

    200 کیلومتر واسه بازار اروپا مناسب هست بدلیل کمتر بودن مسافت ولی فکر نکنم تو بازار آمریکا بتونه خیلی موفق باشه . در کل ماشین های مزدا دوست داشتنی هستند

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. جواد خطر

    ۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (255 ديدگاه)

    مانیتورش خِعلی کوچیکِ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. Mf1

    ۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (477 ديدگاه)

    حالا اگه جگوار یا استون از همین طراحی استفاده میکردن برای خودروهاشون خیلی ها میگفتن طراحیش زشت بی ریخته

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا