مزدا

اولین تجربه رانندگی با مزدا MX-5 فیس‌لیفت 2018

در طول عمر تقریباً ۳۰ ساله‌ی مزدا MX-5 تنها شاهد تولید ۴ نسل از این رودستر دوست داشتنی بوده‌ایم. مزدا تنها در مواقع ضروری اقدام به ایجاد تغییرات در خودروی دونفره‌ی خود کرده و این دقیقاً همان کاری است که درباره چهارمین نسل MX-5 که در سال ۲۰۱۵ عرضه شده رخ داده است. این خودرو هم‌اکنون فیس لیفت شده اما جدای از قرار گرفتن یک دوربین کوچک در سپر عقب هیچ تفاوتی با مدل پیشین دیده نمی‌شود.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
همانند روش سنتی مزدا اصلاحات صورت گرفته اکثر به زیر بدنه مربوط می‌شوند و اکثراً نیز بر پایه بازخوردهای به دست آمده از مشتریان اعمال شده‌اند بنابراین نگه‌دارنده‌های فنجان که قبلاً می‌توانستند به کنسول مرکزی متصل شوند و احتمال شکستن آن‌ها وجود داشت هم‌اکنون قوی‌تر شده‌اند. همچنین یک دوربین دنده‌عقب وجود دارد که برای پارک خودرو به درد می‌خورد. این دوربین در تریم جدید و پرچم‌دار GT اسپورت Nav+ به‌صورت استاندارد وجود دارد. همچنین این نسخه از اپل کارپلی و اندروید اتو نیز سود می‌برد. حتی گزینه‌ی سقف قهوه‌ای هم برای مدل‌های کانورتیبل وجود دارد که ظاهر جذاب‌تری را برای یک خودروی اسپورت سنتی به ارمغان می‌آورد.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
اگر این‌ها برای شما کافی نیستند پس باید گفت شاخصه‌های کاربردی دیگری هم وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صندلی‌ها و درب‌هایی اشاره کرد که عملکرد نرم‌تر و روان‌تری داشته و البته نباید از ستون فرمان تلسکوپی غافل شد که برای اولین بار در چهارمین نسل MX-5 بکار رفته است. مدل قبل از فیس لیفت MX-5 برای رانندگان قدبلند خیلی جالب نبود زیرا فرمان به پاهای آن‌ها برخورد می‌کرد اما هم‌اکنون تنظیمات بهتری برای فرمان وجود دارد.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
شاید موضوع سورپرایز کننده این باشد که تغییرات اعمال شده اکثراً ناموفق جلوه می‌کنند. نگه‌دارنده‌ی فنجان جدید و یا باز و بسته شدن نرم‌تر درب‌ها را اصلاً نمی‌شود حس کرد. به همین منوال دوربین دنده‌عقب نیز به گونه‌ای است که عملکرد جالبی نداشته و وجود آن در چنین خودروی کوچکی اصلاً ضروری به نظر نمی‌رسد.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
مورد بدتر اینکه خریداران اروپایی به‌صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده خواهند کرد درحالی‌که این دو مورد در بازار بریتانیا آپشنی ۳۵۰ پوندی هستند. همچنین سقف قهوه‌ای‌رنگ نیز در این بازار در دسترس نیست؛ اما بریتانیایی‌ها شانس بیشتری برای بهره بردن از نسخه‌های سفارشی MX-5 دارند.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
طیف سیستم‌های ایمنی محصول اسپورت و پرطرفدار مزدا نیز به‌روز شده است. این خودرو دارای سیستم ترمز شهری هوشمند و تشخیص علائم ترافیکی و هشدار توجه راننده است. تریم های MX-5 فیس لیفت تغییری نداشته اما حرف پلاس به منظور نشان دادن هماهنگی MX-5 با استانداردهای آلایندگی جدید به این خودرو اضافه شده است؛ بنابراین این خودرو هم‌اکنون در نسخه‌های پایه‌ی SE+، میانی SE-L Nav+، اسپورت Nav+ و GT اسپورت Nav+ جدید عرضه می‌شود.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
مدل‌های تارگا مانند RF نیز دارای همان تریم های یاد شده به جز مدل SE+ بوده و تنها با پیشرانه ۲ لیتری و گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌شوند. با اضافه شدن تریم جدید GT اسپورت Nav+، قیمت مزدا MX-5 هم‌اکنون به محدوده خطرناک ۲۹۱۹۵ پوندی رسیده است.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
اما اگرچه این تغییرات برای بهتر شدن خودرو بوده‌اند اما خبر مهم اینکه MX-5 هم‌اکنون قوی‌تر و آرام‌تر شده است. یک پیشرانه‌ی کاملاً جدید جایگزین نسخه ۲ لیتری ۱۵۸ اسب بخاری قبلی شده و خروجی آن ۱۸۱ اسب بخار است. این پیشرانه ۵ نیوتون متر گشتاور بیشتر در مقایسه با قلب آهنین قبلی داشته و محدوده‌ی آن از ۶۸۰۰ دور قبلی به ۷۵۰۰ دور افزایش یافته است.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
قدرت بیشتر MX-5 فیس لیفت به خاطر دست‌کاری‌های زیادی به دست آمده که از جمله آن‌ها می‌توان به منیفولد ورودی بزرگ‌تر، فشار تزریق بیشتر و سیستم اگزوز جدیدی اشاره کرد که نه تنها عملکرد بهتری دارد بلکه صدای اگزوز اسپورت تری هم ایجاد می‌کند.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
با قدم گذاشتن داخل این خودرو تنظیمات بیشتر ستون فرمان سریعاً به چشم می‌آید زیرا موقعیت رانندگی راحت‌تری را ایجاد می‌کند. با روشن کردن پیشرانه تفاوت کمی بین پیشرانه‌های جدید و قدیمی احساس خواهید کرد اما با دنده عوض کردن و سرعت گرفتن شاهد کیفیت بالای پیشرانه‌ی جدید خواهید بود.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
مزدا ادعا می‌کند شتاب MX-5 فیس لیفت هشت‌دهم ثانیه بهبود یافته و حالا به ۶.۵ ثانیه رسیده است. نسخه‌ی کانورتیبل نیز شش دهم ثانیه سریع‌تر بوده و این موضوع هنگام استفاده از گیربکس اتوماتیک بهبود نیم ثانیه‌ای را نشان می‌دهد؛ اما در واقع پیشرانه‌ی جدید خیلی سریع حس نمی‌شود.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
به لطف دور پیشرانه‌ی بیشتر مزدا MX-5 اشتیاق بیشتری به رسیدن به ردلاین نشان می‌دهد بنابراین طرفداران لذت بیشتری از فریادهای قلب تپنده‌ی خودرو خواهند برد. این پیشرانه تنفس طبیعی بوده و دور آن به‌صورت مداوم و پایدار بالا می‌رود. پیشرانه خیلی سریع حس نمی‌شود اما کاملاً سرزنده و هیجان‌انگیز است.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
پیشرانه‌ی ۲ لیتری هنوز هم ۱۵۰۰ پوند گران‌تر از نمونه‌ی ۱.۵ لیتری است اما درحالی‌که خودروی قبل از فیس لیفت با پیشرانه‌ی کوچک‌تر همچون ستاره می‌درخشید اما این بار فاصله‌ی موجود کمتر شده زیرا پیشرانه ۲ لیتری را می‌توان بهتر دانست. این پیشرانه هم‌اکنون همانند مدل کم‌حجم‌تر قوی‌تر و مشتاق‌تر بوده اما خب پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری آرامش بیشتری مخصوصاً در هنگام سبقت‌گیری‌ها دارد.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
جدای از پیشرانه‌ی جدید مزدا به دیگر بخش‌های خودرو دست نزده و بهترین کار را انجام داده است. هنوز هم ‌فرمانی را می‌بینیم که تیز و متوازن بوده و پدال‌ها نیز در موقعیت فوق‌العاده‌ای قرار گرفته‌اند. گیربکس ۶ سرعته دستی این خودرو به خوبی با پیشرانه هماهنگ می‌باشد.

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
بهترین نسخه‌ی این خودرو از نظر ما همچنان مدل SE-L+ با دیفرانسیل لغزش محدود، صندلی‌های گرم شونده و صفحه‌نمایش ۷ اینچی است اما با پرداخت ۲۵۰۰ پوند دیگر به مدل اسپورت Nav+ می‌رسید که از سیستم تعلیق اسپورت، دامپرهای بیلشتین و شاخصه‌های لوکس بیشتر همچون صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی Bose و بسته‌ی ایمنی جدید مزدا سود می‌برد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت فاصله‌ی قیمتی دو نسخه یاد شده کاملاً توجیه‌پذیر است.

شما نخواهید توانست مزدا MX-5 2019 را از مدل‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تشخیص دهید زیرا مزدا همچون همیشه تمرکز خود را زیر پوست خودرو گذاشته است. البته تغییرات رخ داده در کابین خیلی به چشم نمی‌آیند ولی ستاره‌ی واقعی پیشرانه‌ی جدید ۲ لیتری است که هیجان‌انگیز می‌باشد.

مشخصات مزدا MX-5 2.0 SE-L Nav+

  • قیمت: ۲۲۲۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۱ اسب بخار/۲۰۵ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۹ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    یعنی بابِ دوران شور و شوق جوانیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      البته فارغ از سن، بعید میدونم هرکسی این ماشینو ببینه دوستش نداشته باشه
      .
      «مزدا تنها در مواقع ضروری اقدام به ایجاد تغییرات در خودروی دونفره‌ی خود کرده»
      واقعا نیازی هم به فیس لیفت های گسترده نداره چون دقیقا همون چیزیه که باید باشه
      همیشه مشتاق داشتنش بودم، هستم و خواهم بود
      و اینکه اگه تو ایران اومده بود هم گرد و خاک زیادی بپا میکرد
      .
      فقط فکرشو کنید که توی بازار بی حساب کتاب خودروهای صفر وارداتی، مثلا مدلهای کارکرده اش رو میتونستید با قیمت نسبتا مناسب بخرید
      بعید میدونم خیلی از ماشین های چینی فروش میرفت
      وقتی که این هم ژاپنیه
      هم با کیفیت
      هم زیبا
      هم جذاب و با روح اسپرت
      هم نسبت به قیمتش،سریع
      ایکاش بهمن خودرو یا میگذاشت مزدا رو شرکتهای متفرقه هم وارد کنن
      یا اینو خودش وارد میکرد
      مطمعنا همه ماشینهای مزدا اینجا خوب میفروخت
      مخصوصا این فلفل ریز میتونست آتش بپا کنه
      حتی خودرو دوم خیلی ها باشه مدلهای کارکرده اش مثل ۲۰۶(البته با قیمت بالاتر بخاطر تعرفه های انحصاری مختص بازار ما)
      حیف مزدا
      حیف mx5

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      خدایش عاشقشم دیگه ??قدرتش هم افزایش پیدا کرده .
      جوون میده لاستیک پهن بندازی با رینگ های ۲۲ اینجی خوابیدش کنی ??فک کردن بهش هم حال میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. me84

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    من تا حالا این ماشینو از نزدیک ندیدم. اما دوستم تو ترکیه دیده میگه فوق العاده زیبا و جذابتر از عکسهاشه ولی خیلی ماشین کوچیکیه. بخصوص اگه تو کشوری مثل آمریکا یا کانادا باشی که خیابونها و جاده ها پر از پیکاپ تراکهای غول آسای آمریکاییه، خیلی باید دل و جرات داشته باشی اینو سوار شی. خیلی ارتفاعش کمه و خیلی میتونه خطرساز باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Saeed

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    زبان طراحی مزدا بعد از گذشت تقریبا ۶ سال از معرفیش هنوز زیباست و کاملا قابل رقابت با طراحیهای جدید و بعضا به نظرم سرتر.حالا موندم طراحی جدیدش که ظاهرا آخر سال میلادی تو مزدا۳ میخواد معرفیشه دیگه چجوری میخواد باشه. این ماشین اساسش وزن کمش هست .با همون موتور قبلیش مثلا تو درگ با تویوتا gt علیرغم حدود ۴۵ اسب کمتر راحت یه سر وردن جلوتر افتاد حالا با این موتور….البته میتونست موتور جدید ۲ لیتری سوپرشارژدار که قراره تو مزدا۳ معرفی کنه رو این بزاره هم قدرتش بالاتره هم گشتاورش مخصوصا هر چند فکر کنم فکر وزنشو کرده.فقط ایکاش گیربکس جدید دوکلاچه و احیانا ۷ دنده با موتورهای اسکای اکتیو ۲ ارائه کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mahdy

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    کوچولوی بینهایت دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهزاد

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (64 ديدگاه)

    دوربین دنده عقب برای هر خودرویی لازمه….. عجیبه که نگارنده خلافشو میگه…..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا