مزدا

تست داینوی مزدا RX-8 با نتایج جالب‌توجه

ما نمی‌خواهیم که به کشمکش و بحث‌های موجود درباره‌ی مقایسه‌ی پیشرانه‌های روتاری و پیستونی وارد شویم زیرا مزدا RX-8 یک خودروی اسپورت جذاب با پتانسیل‌های زیاد می‌باشد. به همین دلیل است که کار تروتل یک مدل قرمزرنگ را انتخاب کرده و آن را در تست داینو شرکت داده است. موضوع جالب اینکه خودروی یاد شده تنها با قیمت ۶۵۰ پوند خریداری شده ولی خب این قیمت نازل با برخی مشکلات هم همراه بوده است. البته نمی‌خواهیم درباره‌ی مشکلات این خودرو صحبت کنیم.


جدای از برخی آسیب‌های بدنه، این RX-8 خیلی بد به نظر نمی‌رسد. البته به نظر می‌رسد راننده از عدم توانایی پیشرانه‌ی ۱.۳ لیتری روتاری در تولید ۲۳۸ اسب بخار اعلامی به نوعی مطمئن است. بخشی از این موضوع به خاطر اعتقاد بسیاری از طرفداران RX-8 به قدرت حدود ۲۱۰ اسب بخاری این خودروی اسپورت است اما دلیل مهم دیگر هم به تراکم پیشرانه مربوط می‌شود.


هر فردی که با پیشرانه‌ی روتاری وانکل آشناست به خوبی مشکلات آن را می‌شناسد و این مشکلات در RX-8 هم دیده می‌شود. بعداً به این مشکلات اشاره خواهیم کرد اما فعلاً بیایید مزدای مورد بحث را در یک تست داینو شرکت دهیم تا ببینیم میزان تلفات قدرت آن چقدر است.


سه تست انجام می‌شود تا نتیجه‌ی متوسط به دست آید و همان‌گونه که مشاهده می‌کنید حداقل در یکی از تست‌ها قدرت ۱۶۲.۹ اسب بخاری به دست آمده است. باید به این نکته اشاره نمود که این تست داینوی ویژه به‌صورت خودکار اقدام به محاسبه‌ی تلفات قدرت پیشرانه می‌کند بنابراین اعداد ظاهر شده روی صفحه‌نمایش نشان دهنده‌ی قدرت در چرخ‌ها نیستند بلکه قدرت در فلایویل را نشان می‌دهند. این اختلاف قدرت کاملاً قابل‌توجه است چراکه فاصله‌ی ۵۰ اسب بخاری بین قدرت نسخه‌ی صفرکیلومتر و این RX-8 دیده می‌شود.

آیا در دو تست دیگر قدرت بیشتری دیده می‌شود؟ خب برای فهم این موضوع بهتر است ویدئو را ببینید اما سربسته بگوییم که پیش‌بینی مزدا خیلی خوب به نظر نمی‌رسد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    نتایجش با توجه به سن ماشین و استهلاک موتورهای روتاری کاملا طبیعیه هر ماشین دیگه با این سن و کارکرد افت توان زیادی داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Amir Amini

    ۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    کاش مشکلات موتور وانگل رو میگفتید تا همه بدونن که چه مشکلاتی داره ولی ببین چه کیفی میکنن با پول یه گوشی میرن چیزیو می‌خرن که آرزوی بچگیمون بودو هنوزم عاشقشیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Mad.z.Max

    ۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1839 ديدگاه)

    خدایا RX-8 رو با 650 پوند خریدن…
    من حاضرم با این قیمت قدرته رو فلایویله 163 اسبی که هیچ، 130 اسبی تحویل بگیرم.. بعد خودم خورد خورد درستش میکنم، خدا بزرگه.. : ))

    ولی جدی ما دلمون اینجا به چی خوش هست؟
    650 پوند، RX8
    : ((((

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. Twin H Power

    ۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (271 ديدگاه)

    توی موتور های وانکل مث موتورهای پیستونی از رینگ برای آببندی و کمپرس محفظه احتراق استفاده میشه که این رینگ ها کاملا متفاوت هستن و روی گوشه های روتور (روتار یا هر چی که بهش میگین ! )نصب شدن.
    من فک میکنم به خاطر نوسانات فشار و اصطکاک به خاطر حرکت روتور سایش رینگ ها بیشتر از موتور های پیستونی هست که فشار دیواره سیلندر روی رنگ ها تقریبا ثابته (اگه اون گشتاور وارد شده حاصل از حرکت های شاتون درنظر نگیریم … )
    و اینکه حرکت رینگ ها توی موتور وانکل فقط به یک سمت هست که میتونه اثر منفی روی عمر اون داشته باشه …
    و در اخر اینکه ضعیف شدن رینگ ها از دلایل اصلی افت توان هر موتور احتراق داخلی هست …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. آبتین جاوید

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من مالزی داشتم
    روزای بارونی پدر منو در آورد
    وسط ماشینم که همه ش داغ بود چون شفت ماشین از وسط کابین رد میشد. اما رانندگی فوق العاده ای میداد… البته یه کم لش هست مدل ۲۰۱۴ ش

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ناصر نیتی

      ۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوسته عزیز میشه کی بیشتر از تجربه استفاده از خودروتون رو به اشتراک بدارید .من هم به تازگی بکی خریدم .باتشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        میشه بگی از کجا خریدی منم بخرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. محمد

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام یه مدل 2007 از این خودرو داریم متاسفانه بعلت پایین بودن مدل امکان پلاک شدن ندارد اگر کسی راه حلی برای آن دارد اطلاع بدهد خودرو فوق العاده ای است

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا