مزداهوندا

نبرد نزدیک مزدا ۳ و هوندا سیویک 2016

هنگامی که صحبت از سدان‌های کامپکت با تمرکز بر رانندگی سرگرم کننده پیش می‌آید مزدا ۳ همواره یکی از گزینه‌های خوب است. در واقع، این ویژگی و سایر ویژگی‌های این خودرو باعث شد که در سال ۲۰۱۴، از طرف وب‌سایت autoguide مزدا ۳ به عنوان خودرو سال انتخاب شود.

2016 Mazda3 vs Honda Civic
۲۰۱۶ Mazda3 vs Honda Civic
اما از طرفی رقیب وطنی مزدا ۳ یعنی هوندا سیویک جدید نیز توانست از طرف وب‌سایت autoguide عنوان خودرو سال ۲۰۱۶ را تصاحب کند. خب حالا تصمیم‌گیری دشوارتر شد، کدام‌یک از آن‌ها انتخاب بهتری هستند؟

2016 Mazda3 vs Honda Civic
۲۰۱۶ Mazda3 vs Honda Civic
با توجه به لغو تحریم‌ها احتمالاً در آینده‌ای نزدیک شاهد ورود این دو سدان محبوب به کشورمان خواهیم بود و با توجه به سابقه خوب هر دو آن‌ها در بازار کشور و بازه قیمتی ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی که برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود، مطمئناً استقبال خوبی از این دو خواهد شد. پس پیشنهاد می‌کنم با ما همراه باشید تا ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنیم و ببینیم که کدام‌یک متناسب با اولویت‌ها و سلایق ما هستند.

کدام‌یک استایل بهتری دارد؟

در کنار یکدیگر، مزدا هنوز هم بعد از این همه سال بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و طراحی آن طی سال‌ها تکامل یافته است. اگر چه طراحی سیویک نسبت به قبل بهتر شده و همچنین مانند یک ماشین بالغ به نظر می‌رسد، اما همچنان کارشناسان برای دسته بندی آن به مشکل بر می‌خورند.

2016 Mazda3
۲۰۱۶ Mazda3
در داخل، هر دو فضای داخلی راحت و زیبایی ارائه می‌کنند که حس ارزنده بودن را منتقل می‌کند. در کابین آن‌ها هیچ چیز گیج کننده، زشت و یا بی‌کیفیت نیست. مزدا با تمرکز بر روی برخی از جزئیات مثل دوخت قرمز رنگ، استفاده از چرم، استفاده از کلیدهای بزرگ‌تر دکمه‌های واقعی و یک کلید ولوم باعث ارائه یک تجربه لمسی بهتر شده است. سیویک کلیدهای کمتری دارد و ولوم کنترل صدا ندارد که باعث می‌شود کمی کمتر کاربر پسند باشد.

2016 Mazda3 Interior
۲۰۱۶ Mazda3 Interior
من مجموعه کیلومتر شمار کاملاً دیجیتال سیویک را دوست دارم و کارکرد سیستم سرگرمی کاربر پسند آن را ترجیح می‌دهند. صفحه نمایش لمسی پاسخگو است و حرکت در منوها به اندازه کافی آسان می‌باشد. صفحه نمایش دیجیتال داخل داشبورد علاوه بر کیلومتر شمار، تمام اطلاعات مهمی که اغلب به آن نیاز دارید را نمایش می‌دهد و شما می‌توانید با شخصی‌سازی تنظیمات، اطلاعاتی را که می‌خواهید نمایش داده شوند را مشخص کنید.

2016 Honda Civic Interior
۲۰۱۶ Honda Civic Interior
مزدا دارای صفحه نمایش لمسی و یک کنترلر چرخشی است که مانند جوی استیک کار می‌کند، اما نمی‌توان به وسیله آن همه گزینه‌های روی صفحه نمایش را کنترل کرد، ولی در عوض شما را در حرکت در منوها به خوبی یاری می‌کند. در سیستم سرگرمی مزدا بیش از حد از منوهای پر پیچ و خم استفاده شده، که باعث سردرگمی کاربر می‌شود و از ویژگی کاربر پسندی آن می‌کاهد.
ویژگی‌های آن‌ها نسبت به یکدیگر

2016 Mazda3 Interior
۲۰۱۶ Mazda3 Interior
سیویک نسبت به قیمت خود ویژگی‌های مناسب و مجللی ارائه می‌کند که عبارت‌اند از: شارژر بی‌سیم تلفن همراه Qi، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمکی حفظ مسیر، اپل CarPlay، اندروید اتو، و همچنین دوربین بزرگ LaneWatch که تمام نقاط کور را پوشش می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها تنها در سیویک وجود دارد و در مزدا نمی‌توان آن‌ها را یافت.

مزدا از ویژگی‌های نظارت بر نقاط کور و یک صفحه نمایش سر بالا برخوردار است، اما چندان ارزنده به نظر نمی‌رسند و مفید بودنشان اثبات نشده است.

2016 Mazda3 Interior
۲۰۱۶ Mazda3 Interior
سیویک همچنین فضای بیشتری برای بالای سر و پاهای سرنشینان جلو و عقب فراهم کرده است و فضای صندوق عقب آن هم بسیار بزرگ‌تر است.

تجربه رانندگی

ما همیشه مزدا ۳ و بسیاری از محصولات مزدا را به واسطه رانندگی دینامیک آن‌ها دوست داریم. مزدا در ارائه تجربه رانندگی خوب مهارت دارد و حتی در یک ماشین جمع و جور، نیز قادر به ارائه یک رانندگی جذاب است. شما می‌توانید روح میاتا را در هر خودرو مزدا احساس کنید، و مزدا ۳ نیز از این قاعده مستثنا نیست. به عنوان مثال فرمان مزدا پاسخگو، سخت و کاملاً موزون است، چیزی که برای یک خودرو در این بخش قابل توجه است. مزدا همچنین گیربکس شش سرعته اتوماتیک با پدال شیفتر ارائه می‌دهد، چیزی که در هوندا نمی‌توان یافت.
اگرچه مزدا از موتور بزرگ‌تر ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با توان ۱۸۴ اسب بخار بهره می‌برد که ۱۰ اسب بخار بیش‌تر از هوندا با موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با توان ۱۷۴ اسب بخار به همراه دارد. توربو واقعاً به افزایش بهره‌وری سیویک کمک کرده است. مزدا هنوز هم کمی خشن هست و موتور و انتقال قدرت آن به نرمی سیویک نیست. درست که گیربکس سیویک CVT است، اما یکی از بهترین CVT هایی است که من تاکنون تست کرده‌ام. به طوری که در حین رانندگی من فراموش کردم که گیربکس سیویک CVT است. این یک CVT خوب است و خبری از پاسخگویی نامناسب و هیچ‌کدام از ویژگی‌های بدی که در بسیاری از CVT ها احساس می‌شود نیست.

2016 Honda Civic Engine
۲۰۱۶ Honda Civic Engine

مقایسه مشخصات

2016 Honda Civic
در مقابل
2016 Mazda3
وسیله نقلیه هوندا سیویک ۲۰۱۶ برتری مزدا ۳ ۲۰۱۶
موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو چهار سیلندر ۲.۵ لیتر
توان ۱۷۴ اسب بخار مزدا ۱۸۴ اسب بخار
گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر مزدا ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس CVT شش سرعته اتوماتیک
وزن تقریبی ۱۳۲۵ کیلوگرم سیویک ۱۳۸۳ کیلوگرم
فضای حمل بار ۴۱۶ لیتر سیویک ۳۵۷ لیتر
شروع قیمت ۱۸۴۶۰ دلار مزدا ۱۷۸۴۵ دلار
قیمت مدل تست شده ۲۶۵۰۰ دلار مزدا ۲۵۴۹۵ دلار

مصرف سوخت شهری

(در ۱۰۰ کیلومتر)

۷.۶ لیتر سیویک ۸.۴ لیتر
مصرف سوخت بزرگراه(در ۱۰۰ کیلومتر) ۶.۷ لیتر مزدا

۶.۱ لیتر

هوندا از نظر قدرت و پویایی در رانندگی به پای مزدا نمی‌رسد، اما این بدان معنا نیست که کاملا تنبل است. این اسپرت‌ترین (غیر از مدل Si) سیویک هست که تا به حال دیده ایم، اگر چه آن‌طور که باید اسپرت‌ نیست، اما رانندگی‌ آن قابل پیش بینی است و احساس اعتماد به نفس را در راننده ایجاد می‌کند. هوندا همچنین در تعویض دنده کمی سریع‌تر از مزدا عمل می‌کند.

2016 Honda Civic
۲۰۱۶ Honda Civic
موتور توربو هوندا حجم کمتری دارد، بنابراین مصرف سوخت کمتری نیز دارد. بعد از پیمایش یک مسافت یکسان که شامل رانندگی در شهر و اتوبان بود مصرف ترکیبی در مزدا ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نمایش داده شد درحالی‌‌که سیویک ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوزاند، بنابراین به لطف گیربکسCVT، موتور کم‌حجم‌تر و وزن کمتر‌، تفاوت بزرگی در مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها به وجود آمده است.

2016 Mazda3
۲۰۱۶ Mazda3

آسایش

یکی از اولین چیزهایی که پس از رانندگی با هر دو اتومبیل متوجه می‌شوید این است که سیویک چقدر احساس راحتی بیشتری ایجاد می‌کند. رانندگی آن نرم است و داخل کابین بسیار ساکت‌تر از مزدا است این راحتی در جاده‌های ناهموار بیشتر به چشم می‌آید. از سوی دیگر، اگر چه در مزدا احساس می‌کنید خودرو کاملاً به جاده چسبیده، اما به دنبال آن هنگام عبور از ناهمواری‌ها احساس خشن‌تری به شما منتقل می‌شود. این تقابل راحتی بیشتر و عملکرد بهتر است.

2016 Mazda3
۲۰۱۶ Mazda3
بسیاری از مردم هنگامی که پشت فرمان سیویک جدید می‌نشینند، با خود می‌گویند “آیا این یک سیویک است؟” همه با مشاهده ویژگی‌های لوکس و بالغ سیویک شوکه شده بودند. اگر من چشمان مسافران را می‌بستم و به آنها می‌گفتم این یک آکورد بود، آنها تفاوت بین این دو را تشخیص نمی‌دادند. این یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که ارزش سیویک را بالا برده است. این احساس باعث می‌شود سیویک یک کلاس بالاتر از مزدا ۳ به نظر برسد اما با این حال مزدا هنوز هم یکی از بهترین‌ها در این بخش است.

جمع‌بندی: مزدا ۳ در مقابل هوندا سیویک

اگر لذت رانندگی برای شما فاکتور مهمی است مزدا ۳ انتخاب مناسبی است. با توجه به تجربه رانندگی آن، مزدا از این نظر در سگمنت خود یکی از بهترین‌ها است.

2016 Mazda3
۲۰۱۶ Mazda3
اما از جهات دیگر، هوندا سیویک موقعیت بهتری دارد. سیویک کمی گران‌تر از مزدا هست، اما شما ویژگی‌های بیشتری در اختیار خواهید داشت، مصرف سوخت کمتر، راحتی بیشتر و امکانات آن در این قیمت، آن را ارزنده‌تر از قبل کرده است.

2016 Honda Civic
۲۰۱۶ Honda Civic

هوندا سیویک ۲۰۱۶

دوستشان داریم

  • مجلل و بالغ‌تر
  • مصرف سوخت کمتر
  • جادارتر
  • آسایش
  • امکانات بیشتر
بیخیالشان شوید

  • کمی گران‌تر
  • طراحی ضعیف‌تر داشبود

مزدا ۳ ۲۰۱۶

دوستشان داریم

  • قدرت بیشتر
  • پویایی بهتر رانندگی
  • فضای داخلی زیباتر
  • طراحی بهتر داشبورد
بیخیالشان شوید

  • سنگین‌تر
  • احساس خشن در ناهمواری‌ها
  • امکانات کمتر


[دانلود ویدئو] منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. ارمان

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    با سلیقه من هوندا سیویک بی نقص به نظر میرسه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. reza

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بازه قیمتی 90 -120 ؟؟؟؟ به نظرم یکم دور از ذهن باشه به خصوص در مورد سیویک با این وضع قیمت گذاری تو ایران مدل ای تورینگ سیویک باید خیلی گرونتر از اینا قیمت داشته باشه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. آرین

    ۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    میخوام سیویک 2015 بخرم
    چه شرکتی این نوع خدرو رو داره ( موجود باشه )
    فامیلی موتور ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (259 ديدگاه)

    سلام من مزدا راانتخاب می کنم چون که ویژگی های این سگمنت فقط در مزدا دیده می شود نه در هوندا ومزدا روح اسپرتی که داره بی می باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. رامتین

    ۲۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    انتخاب من سیویک si هست که 200 اسبه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. شهروز

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من سیویک بهتره. اینکه سر و صدای کمتری توی کابین بشنوم و ماشین خیلی نرم باشه برام مهمتره.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا