سیتروئنمزدا

نگاهی به کوچک‌ترین خودرو با درهای گالوینگ

این همچنین یکی از سبک‌ترین خودروهای موتور وسطی است که تاکنون ساخته شده است

ممکن است تاکنون نام Autozam AZ-1 را نشنیده باشید. این یک خودروی اسپرت کمیاب بود که توسط سوزوکی طراحی و ساخته شده و توسط مزدا تحت برند اوتوزَم به فروش می‌رسید. خود سوزوکی نیز آن‌را با نام کارا (Cara) به بازار عرضه می‌کرد. فروش AZ-1 از سپتامبر ۱۹۹۲ در ژاپن آغاز شد اما هرگز به فروش مناسبی دست پیدا نکرد زیرا فضای داخلی آن حتی به‌عنوان یک کی کار (Kei Car خودروهای بسیار کوچکی هستند که در ژاپن عرضه می‌شوند) هم بسیار تنگ بود.

علاوه بر این، AZ-1 در مقایسه با کی کارهای اسپرت محبوب‌تری چون سوزوکی کاپوچینو و هوندا بیت، گران‌تر بود. درنتیجه تولید اوتوزم AZ-1 و معادل سوزوکی‌اش یعنی کارا تنها بعد از سه سال و پس از فروشی کمتر از ۴۵۰۰ دستگاه خاتمه یافت. این خودرو فقط ۲.۹۹ متر طول داشت که درنتیجه می‌توان آن‌را کوچک‌ترین خودرویی دانست که به‌صورت استاندارد از درهای گالوینگ استفاده می‌کند. علاوه بر این، درعین‌حال AZ-1 یکی از سبک‌ترین خودروهای موتور وسط تولیدی دنیا هم محسوب می‌شود چراکه تنها ۷۲۰ کیلوگرم وزن دارد که تقریباً مشابه وزن سوزوکی کاپوچینو است.

AZ-1 مجهز به یک پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ با حجم ۶۵۷ سی‌سی بود که فقط ۶۴ اسب بخار قدرت و ۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتور در یکی دیگر از کی کارهای مزدا یعنی مدل کارول هم مورداستفاده قرار می‌گرفت. در بخش طراحی بیرونی اما گفته می‌شود AZ-1 در نمای جلو به فورد RS2000، در نمای جانبی به فراری تستاروسا و در عقب به تویوتا MR2 شباهت دارد.

به‌طورکلی اوتوزم AZ-1 یا سوزوکی کارا مانند بسیاری از کی کارهای اسپرت، خودروی قابل‌ستایشی است. البته مطمئناً این یک خودرو عالی و بی‌نقص نیست اما این بخشی از جذابیت آن است. علاوه بر این، AZ-1 یادآوری می‌کند که ژاپنی‌ها در ساخت خودروهای اسپرت جذاب، تبحُر دارند که دایهاتسو کوپن و هوندا S660 دو نمونه از آن‌ها هستند. همچنین در این ‌رابطه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است هوندا نسخهٔ بزرگ‌تری از این کی کار اسپرت را با نام S1000 برای عرضهٔ جهانی تولید کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ماشینی به این کوچیکی و دیفرانسیل عقب و درای گالوینگ و موتور وسط اگه با قیمت مناسبی هم باشه میتونه حس و لذت خوبی به اقشاری کنه که دسترسی به مدلهای گران قیمت ندارن ولی دنبال لذت رانندگی با یه خودروی دوست داشتنی و اسپرت هستن

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. asa

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (569 ديدگاه)

      با این حجم موتور فکر نکنم لذت خاصی داشته باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (22 ديدگاه)

        توی سال 1992 تولید شده از اون زمون تا الان خب خیلی تکنولوژی ها مورداستفاده بوده و بازده موتورها و عملکرد گیربکس ها فرق کرده و کیفیت ساخت هاهم بالا رفته وبا این پیشرفتا هم میبینیم الان خیلی از برندها رو به کم حجم بودن و بازده بالا رو اوردن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ACR VIPER

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    اون نسخه نقره ای رنگه واقعا خشکل و با مزس

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چقدر طراحی داخلی و جانمایی جالبی برای سیستم تهویه داره تاحالا ندیده بودم ولی چهره جالبی داشت من خیلی خوشم اومد به عنوان یه ماشین کلاسیک الان میتونه چشمارو برگردونه ولی قطعابرای استفاده روزمره با توجه به ابعاد کوچیکش خیلی جالب نخواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سارا

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (217 ديدگاه)

    چه بامزه است :)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا