تجربه و آزمایشمرسدس بنز

تجربه آفرود با مرسدس Gکلاس 4×4²

به باشگاه اتومبیل Monticello Motor Club رفتیم تا یک دستگاه مرسدس بنز G550 4×4² را در پارک ویژه آفرود این باشگاه مورد بررسی قرار دهیم. نیروگاه این خودرو یک پیشرانه V-8 چهار لیتری تویین توربو است که توان خروجی آن معادل ۴۱۶ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل نیز برابر ۶۱۰ نیوتن‌متر است. یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌ها را بر عهده دارد. مدل این خودرو مربوط به سال ۲۰۱۷ است و از رینگ‌های ۲۲ اینچی به همراه کمک‌فنرهای تنظیم شونده الکترونیکی و سه دیفرانسیل قفل شونده بهره می‌برد.

مرسدس Gکلاس 4x4²
مرسدس یک شرکت بزرگ و قدیمی اتومبیل سازی است که هر کاری بخواهد انجام میدهد. این شرکت در گذشته ابتکاراتی همچون خودروهای اسپرت gull-winged، ترمز بادی در مسابقات لمانز دهه ۱۹۵۰ و بدنه منیزیمی به همراه خیل دیگری از ابداعات را به جامعه خودروسازی هبه کرده است. اینک اما مرسدس یک ابتکار دیگر را به معرض نمایش گذاشته و آن تولید عمومی اکسل‌های پورتال است. اما دقیقا منظور از این اکسل‌های پورتال چیست؟

مرسدس Gکلاس 4x4²
مرگ و زندگی خودروهای ویژه آفرود اساسا به ارتفاع کف خودرو از سطح زمین بستگی دارد. شرکت های خودروسازی و یا دیگر شرکت‌های متفرقه که به توسعه مدل‌های ویژه آفرود مشغول هستند، در اولین گام فاصله خودرو از سطح زمین را افزایش می‌دهند. این کار معمولا از طریق بکارگیری فنرها و تایرهای بلندتر صورت می‌گیرد. اما در این روش اکسل‌های خودرو چندان بالا نمی‌‍آیند. با استفاده از اکسل‌های پورتال، هم بدنه و هم محورها افزایش ارتفاع پیدا خواهند نمود. مجموعه‌ای از دنده‌ها گشتاور را به طور عمودی منتقل می‌نمایند، بنابراین پلوس ها میتوانند در جایگاهی بالاتر از مرکز چرخ‌ها قرار بگیرند.

مرسدس Gکلاس 4x4²
البته در این روش از قابلیت‌های سنگ نوردی و یدک کشی خودرو نسبت به حالت استفاده از محورهای ثابت کاسته می‌شود.

مرسدس Gکلاس 4x4²
خرید یک مرسدس g550 به قیمت ۲۲۵ هزار دلار با گلگیرهای فیبر کربنی برآمده کاری است که هرکسی مایل به انجام آن به منظور استفاده در آفرود نیست.
ما در مونتیسلو روز شگفت انگیزی داشتیم. این باشگاه در حدود ۱۲۰ هکتار مسیرهای مختلف ویژه آفرود، از شیب‌های تند تا آبگیرهای منجمد را شامل می‌شود.

مرسدس Gکلاس 4x4²
ما یک روز کامل را در میان بستر رودخانه و انواع درختان به رانندگی پرداختیم. در این مسیر یک لندروور دیسکاوری هم همراه ما بود. در مسیر از میان آبگیر یخ زده به ضخامت چهار اینچ گذشتیم. با عبور لندروور به وزن تقریبی ۱۸۱۵ کیلوگرم از روی یخ‌ها، اتفاقی نیفتاد اما مرسدس ۲۷۲۲ کیلویی به راحتی یخ‌ها را شکست. در برخی مواقع بایستی کاملا با احتیاط و آهسته عمل می‌نمودیم. رانندگی آهسته در مسیرهای آفرودی مانند کار در آشپزخانه با بزرگترین چاقویی که در آنجا دارید، است. در این حالت معمولا قدرت پیشرانه بیش از حد نیاز است و نکته اصلی آنجاست که بدانید کجا و چگونه از این نیرو استفاده کنید. به هرحال جاهایی که با این خودرو می‌توانید از آن عبور کنید، قطعا با یک خودروی عادی نمی‌توانید حتی به آنجا وارد شوید، چه برسد که از آن عبور نمایید.

مرسدس Gکلاس 4x4²

مرسدس Gکلاس 4x4²
یکی از همکاران ما در باره این خودرو چنین بیان می‌دارد:

این خودرو نیز مانند تمام G واگن‌های مرسدس یک جور حس می‌شود. شاید عجیب باشد اما یک مرسدس Gواگن آنقدرها هم بزرگ نیست. کف خودرو به اندازه یک جیپ چروکی است و طول آن به میزان ۵ اینچ کمتر از یک تویوتا کمری جدید است! اما به دلیل طراحی خاصی که دارد از نظر روانی خیلی عظیم تر احساس می‌شود.

مرسدس Gکلاس 4x4²
با وجود مسیرهای صعب‌العبوری که از آنها گذر نمودیم، مایه تعجب است که لاستیک‌ها دچار آسیب نشدند و رانندگی با این نسخه در اینگونه مسیرها مانند رانندگی با یک مرسدس Gواگن استاندارد به نظر می‌رسد. افزایش پهنای خودرو در این نسخه به اندازه افزایش ارتفاع بوده است. فرمان‌پذیری خودرو چندان جالب نبود و رانندگان کم‌تجربه جوری احساس می‌کنند که انگار فرمان شکسته است. اگر قاب فیبر کربنی گلکیر را جدا نمایید، لاستیک از بدنه بیرون می‌زند و چهره زشتی را پدیدار می‌سازد.

مرسدس Gکلاس 4x4²
در تمام طول مسیر نگران برخورد تخته سنگها به زیر خودرو بودم که باعث می‌شد راه احتیاط را پیشه کنم. این خودرو از آن دسته است که دوست دارید راجع به رانندگی با آن برای دوستان خود ساعت‌ها حرف بزنید. نکته شگفت آور آنجاست که رانندگی با نسخه ۴×۴² در جاده‌های معمولی با نمونه استاندارد از نظر فرمان‌پذیری شتاب‌گیری و ترمز تفاوت چندانی ندارد و به دلیل طول کم، می‌توان در خیابان برای آن جای پارک پیدا نمود. البته در ورود به پارکینگ منزل و گذر از زیر برخی روگذرها، مشکلاتی وجود خواهد داشت.

مرسدس Gکلاس 4x4²
رانندگی با این خودرو حتی با رینگ‌های ۲۲ اینچی و تایرهای خیابانی بسیار هیجان انگیز است. هیچ چیز جلودارش نیست. این خودرو به درد افراد ویژه و خاص مانند فرماندهان نظامی می‌خورد که مشاغل ویژه دارند و برای رسیدن به محل کار خود بایستی از مسیرهای سخت و ناهموار عبور نمایند. در کل خودروی همه فن‌حریفی است اما برای همه به یک اندازه کاربرد نخواهد داشت.

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    هر آنچه خوبان دارن تو همه را به توان 2 داری :)

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. hosseinbimmer

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (133 ديدگاه)

    غولیه واسه خودش ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. کارل شلبی

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    چه رنگی ??

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Alirezaasg5

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (264 ديدگاه)

    “این خودرو از آن دسته است که دوست دارید راجع به رانندگی با آن برای دوستان خود ساعت‌ها حرف بزنید”
    نداشته ساعتها ازش حرف میزنیم داشته باشیم چی میکنیم ??

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      پروتوتایپ و سفارش تولید این کلاس از ناحیه ارتش شاهنشاهی ایران به کمپانی مرسدس ارسال شد اما متاسفانه بنابر مسائلی که برای همگان عیان است پای آن هرگز به سازمان رزم ارتش ایران باز نشد:((

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. ایمان

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم یک مقایسه کامل بین مرسدس بنز
    G کلاس و جیپ رانگلر انجام بشه تا مشخص بشه کدامیک آفرودر بهتری هست ؛ البته فول ترین هاشون با هم مقایسه بشن مثلاً مرسدس بنز AMG شش لیتری ۱۲ سیلندر و جیپ رانگلر روبیکان با قطعات موپار ؛ به نظرم خیلی رقابت جذاب و قشنگی میشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1166 ديدگاه)

      بنظرم رقابتش با اف150 رپتور دیدنی میشه چون تقریبا هم وزن هستن
      جیپ وزنی نداره راحت از کوه و صخره رد میشه جاییشم صدمه نمیبینه بارها دیدیم
      ولی فکرشو بکن این بنز موقع صخره نوردی کفش گیر کنه یا اون گلگیرای فیبرکربنش گیر کنه چی میشه؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Elmiraj

      ۷ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (3099 ديدگاه)

      این روزا همه کمپانی های اسپرت ساز در تلاش اند توانایی های ماشین جدید شو تو پیست معروف نوربرگرینگ محک بزنند و رکوردشو به رخ رقیبان بکشند… ! در دنیای کمپانی های آفرود ساز هم رقیبان در تلاش اند توانایی ماشین آفرودی شان را در منطقه صخره ای و صعب العبور Moab ایالت یوتا به رخ هم بکشن ، این منطقه همون جاییست که جیپ رانگلر در آن دهه‌هاست خودشو ثابت کرده و قدرت آفرودی شو به رخ رقیبان می‌کشه ، ولی صاحبان G کلاس و یا حتی خود مرسدس هرگز این جراتو نداشتن به Moab برن !!!!!!!
      چون در مورد این که بتونه رد شه شک دارن !!!!!!!
      و نهایت آفرودی که ازش دیدن همین مسیرهای معمولی ای هست که همه ماشین های آفرودی نیم قرن پیش هم ازش رد میشن !!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. الف.ی

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    کلیپ تستش تو تاپگیر قدیمی تو بیابون واقعا عالی بود توصیه میکنم حتما ببینید با حضور کلارکسون و البته نسل قدیم جی کلاس 6*6 بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مسعود

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (221 ديدگاه)

    محشره. عکساشو چندین بار دیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. reza

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (30 ديدگاه)

    محشره
    ولی نه با قیمت 220هزار دلار !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ستار

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (145 ديدگاه)

    خیلی خاصه
    خیلی
    ولی 6*6 دیگه چیه، کسی که بخواد شوآف کنه با ماشین ش رو دستش نیس،دن بیلزریان هم داره?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Genius

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    اصالت یعنی بنز و لذت خالص آفرود یعنی مرسدس بنز G.Class قطع بیقین اگر روزی مبلغ موردنیاز برای تملک این اعجوبه را داشته باشم حتی یک لحظه هم در خریدش شک نخواهم کرد!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. یاس ی

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    من این جلو پنجرهاین نسل را بیشتر میپسندم ، نسبت به نسل جدیدش این جذابتره.
    عجب تصاویری خدایا آیا یکروزی قسمت ما هم میشه سوار اینا بشیم ؟
    کاشکی دنیا مثل فوتبال بود میگفتن الان نیمه دومه شما برید غرب غربیا بیان جای شما !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ای که چه حالی میداد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. کیوان

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    این بنز G با ظاهر ساده بسیار با ارزش است درک از این بنز همراه با لندکروز و پاترول جدید دیدم بسیار جذاب بود درک. از یک تپه بود که هر سه با قدرت به بالای تپه درک داشتند در کمال ناباوری بنز اول شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. hamid

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (280 ديدگاه)

    این عالیه ولی ۶×۶ دیوونه کنندس.
    ۶×۶ بی شک سلطان آفروده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Omid622

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    بهترین مدل G کلاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. نیما

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (139 ديدگاه)

    اقا کسی میدونه 4x4x2 یعنی چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. m.m

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (54 ديدگاه)

    120هکتار??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Fk

    ۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    این مدل بنز ب سفارش ایران برای ارتش ایران بخاطر شرایط خاص إقلیمی ایران طراحی شد
    در واقع سری جی کلاس بدستور مستقیم ایران برای استفاده ارتش ایران متولد شد
    أفسوس که الان توشصت ارتش دنیا ازش استفاده میشه ولی برای کشوری که سهامدار و سفارش دهنده و در واقع متولی این طرح بوده هیچی در پی نداشته !!!!!!!!
    درد اوره
    درد آور

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا