مرسدس بنز

تجربه رانندگی با مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35 جدید

سریع، جادار، گران!

این مرسدس-ای ام جی GLA 35 جدید است، یک کراس‌اوور داغ که در یک کلاس فشرده و رقابتی حضور یافته است. تاکنون سه‌گانه گروه فولکس‌واگن یعنی تی راک R، آئودی SQ2 و کوپرا آتکا توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

از آنجایی که ما به کاربردی بودن یک خودرو اهمیت می‌دهیم بنابراین عرضه کراس اوور کامپکت و لوکس مرسدس با تریم AMG شاید کمی توجیه‌پذیر باشد. اینجا خودرویی داریم که از نظر فنی مشابه A 35 بوده و قدرت ۳۰۲ اسبی را ارائه می‌کند. از طرف دیگر GLA 35 ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و بنابراین ریسک برخورد کف خودرو با دست‌اندازها و ناهمواری‌ها را از بین می‌برد. همه‌چیز در روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد اما آیا در دنیای واقعی هم این‌گونه است؟

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

خب شاخصه‌های سنتی AMG در این خودرو حاضر بوده و باعث شده‌اند شکل نرم GLA حالت جذاب‌تری پیدا کند. در بخش جلو جلوپنجره پانامریکانای مرسدس که در تمامی AMG های جدید نصب شده دیده می‌شود. این جلوپنجره بالای ورودی‌های هوایی نشسته است که ظاهر گیرایی به GLA 35 بخشیده‌اند. دو خروجی اگزوز، یک اسپویلر و نشان‌های جدید از دیگر ویژگی‌های خاص این شاسی‌بلند هستند. رینگ‌های جدید با ابعاد ۱۹ تا ۲۱ اینچی نیز در دسترس می‌باشند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

اگرچه بخش اعظم زیرساخت این خودرو با A 35 یکسان است اما به خاطر شکل شاسی‌بلندی که GLA دارد با فضای بیشتری روبرو هستیم. این موضوع نه‌تنها در ارتفاع آن مشخص است بلکه فاصله بین محوری‌اش نیز ۳۰ میلی‌متر افزایش یافته است. این تغییرات تأثیر مثبتی روی کابین و فضای بار داشته و محفظه بار ۴۹۵ لیتری GLA فضای زیادی در اختیار مالک قرار می‌دهد. در مقابل باید گفت محفظه بار آئودی SQ2 حدود ۱۴۰ لیتر فضای کمتری دارد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

داخل کابین GLA نیز فضای خوبی است. تمامی قطعات مهم همچون صفحات نمایش دیجیتال، دکمه‌ها و سه ورودی هوا تقریباً از A کلاس گرفته شده‌اند و بنابراین این خودرو از نظر تکنولوژی و حس کلی کابین در رتبه یک کلاس قرار می‌گیرد. راننده GLA در ارتفاعی حدود ۱۴۰ میلی‌متر بالاتر از A کلاس قرار می‌گیرد و این امر باعث می‌شود موقعیت رانندگی یک شاسی‌بلند ایجاد گردد اما خب صندلی‌ها از نظر اسپورت بودن چندان چنگی به دل نمی‌زنند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

وزن اضافی خودرو در جاده خیلی روی جذابیت سواری GLA 35 تأثیر نگذاشته است. این خودرو هنوز هم از فرمان دقیق و سریع، ترمزهای قوی و شاسی پایداری سود می‌برد. چسبندگی خودرو نیز در سطح بالایی قرار داشته و شاید بتوان خودرو را تا حدی هیجان‌انگیز نیز خطاب کرد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

خود پیشرانه نیز مؤثر عمل می‌کند. نیروگاه ۲ لیتری توربو قدرت خود را به‌خوبی ارائه کرده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۱ ثانیه‌ای آن کاملاً حس می‌شود. صدای پیشرانه در دورهای پایین نسبتاً خشن بوده اما وقتی سرعت بگیرید این صدا بهبود خواهد یافت. پیشرانه ۸ سرعته اتوماتیک نیز در اکثر اوقات عالی بوده اما گاهی اوقات در معکوس دادن تعلل می‌کند. البته می‌توان با کنترل دستی گیربکس یا انتخاب حالت اسپورت رانندگی از این موضوع جلوگیری کرد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

انتخاب حالت گیربکس نه تنها روی گیربکس و پاسخ پدال گاز بلکه روی دامپرهای تطبیقی نیز تأثیر می‌گذارد. دامپرها در حالت اسپورت پلاس سفت تر شده ولی خوشبختانه مرسدس اجازه داده سیستم تعلیق از طریق یک دکمه روی فرمان و به‌صورت مستقل هم کنترل شود. حالت اسپورت به‌طور قابل‌توجهی نرم‌تر از اسپورت پلاس بوده اما ما بهترین حالت را همان حالت نرمال می‌دانیم.

اما صرف‌نظر از سواری برجسته، رفاه کلی خودرو به خاطر رینگ‌های ۲۱ اینچی خراب می‌شود. این رینگ که در نسخه فول پریمیوم پلاس نصب شده‌اند با لاستیک‌های دیواره کوتاه همراه شده و باعث می‌شوند صدای زیادی به کابین وارد شود. اگرچه ما قضاوت نهایی دراین‌باره را به استفاده از خودرویی با رینگ‌های استاندارد ۱۹ اینچی موکول می‌کنیم اما باید از رینگ‌های بزرگ یاد شده دوری کرد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

GLA 35 در بریتانیا با سه تریم AMG 35، پریمیوم و پریمیوم پلاس عرضه خواهد شد. تریم پریمیوم ۲۵۰۰ پوند گران‌تر از نسخه پایه بوده و از موارد اضافه‌ای چون صفحه دیجیتال راننده، گرافیک واقعیت افزوده برای سیستم ناوبری، نورپردازی کابین و ورود بدون کلید سود می‌برد.

مدل پریمیوم پلاس هم ۳۵۰۰ پوند دیگر گران‌تر بوده و از جمله تجهیزات شاخص آن می‌توان به سیستم صوتی برمستر، صندلی‌های حافظه‌دار، چراغ‌های جلوی LED و سانروف پانورامیک اشاره کرد.

مرسدس-ای‌ام‌جی GLA 35

اما همه‌چیز به قیمت ختم می‌شود. بریتانیایی‌ها باید حداقل قیمت ۴۳۵۶۵ پوندی را برای GLA 35 بپردازند که حدود ۷ هزار پوند بیشتر از A کلاس با همان پیشرانه و تجهیزات است. این خودرو همچنین ۴۸۲۵ پوند گران‌تر از فولکس‌واگن تی راک R بوده هرچند باید گفت GLA هم جادارتر است و هم لوکس‌تر؛ و موضوع مهم اینکه خودروی تست شده به همراه آپشن ها قیمت ۷۶۵۴۰ یورویی یا زیر ۷۰ هزار پوند داشته است که بهایی گزاف برای یک شاسی‌بلند کامپکت است.

اگر حتماً به دنبال یک کراس اوور پرفورمنس هستید موارد خوب زیادی را در GLA 35 خواهید یافت. پرفورمنس این خودرو گیرا و در دسترس بوده و یک خودروی جمع‌وجور اما جادار است. البته رینگ‌های ۲۱ اینچی سفارشی باعث می‌شوند صدای زیادی وارد کابین شود و این امر پذیرفتنی نیست؛ و مورد بعدی هم قیمت خودرو و آپشن های آن است که بهای GLA را وارد محدوده احمقانه‌ای می‌کند.

مشخصات مرسدس-ای ام جی GLA 35 پریمیوم پلاس

  • قیمت: ۵۰ هزار پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۳۰۲ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ارشیاsvj

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    من کوپرا اتکا رو ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    خدائیش خیلی گرونه
    ولی هر چی باشه بنز دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. کادیلاک

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    قیافش‌ خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AMIR_REZA

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    شتابش خیلی خوبه ولی یه مقدار گرونه. …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. زیزیگولو

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4444 ديدگاه)

    مثل همه مدلای دیگه مرسدس لذت زیاد از رانندگیو راحتی استثنایی در سفرهای طولانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. AMG///

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (579 ديدگاه)

    با ۴۰ هزار پوند میشه یه مرسدس glb خرید که خیلی بهتر از این هاچبکه
    این بدرد هیچی نمیخوره
    خیلی هم گرونه
    هیچوقت از gla خوشم نمیومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. پارسا عشق ماشین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    چه خوشگله ولی قیمته ببییییبببیی دارع و می تونم بگم که بنز هست دیگر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا