مرسدس بنز

اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC 300 کوپه فیس‌لیفت

قبلاً به نظر می‌رسید کلاس شاسی بلندهای کوپه طیف خریداران محدودی دارد اما این کلاس هم‌اکنون از نظر تعداد رقبا و محبوبیت رشد کرده است. مرسدس جزو اولین خودروسازانی بوده که در این کلاس حضور داشته و نسخه‌های سقف خمیده‌ی GLE را عرضه کرده است. دومین مدل از این خانواده هم‌اکنون به‌روزرسانی‌های مناسبی داشته و ما هم آن را بررسی کرده‌ایم.


با مرسدس GLC کوپه‌ی تازه‌نفس‌تر آشنا شوید. این خودرو که رقیب ب‌ام‌و X4 محسوب می‌شود هم‌زمان با دیگر اعضای خانواده‌ی GLC به‌روز شده و تغییرات آن شامل مواردی همچون بهبود طراحی، پیشرانه‌ها و تکنولوژی‌های سیستم اطلاعات سرگرمی می‌باشد.


همانند مدل چهار درب سنتی GLC، مدل کوپه نیز در نسخه‌های ۲۲۰ d و ۳۰۰ d عرضه می‌شود که هر دو دارای پیشرانه‌های ۲ لیتری دیزلی هستند. مدل بنزینی ۳۰۰ که در این تست حضور دارد از اواخر سال جاری وارد بازار بریتانیا خواهد شد و نیروی خود را از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری جدیدی خواهد گرفت. این موضوع برای مرسدس مهم و خوب است چراکه ب‌ام‌و تنها در مدل‌های پرقدرت X4 M40i و X4 M از پیشرانه‌های بنزینی استفاده کرده است.


این پیشرانه‌ی جدید به تکنولوژی هیبریدی ملایم مجهز است. سیستم یاد شده که با نام EQ بوست شناخته می‌شود از یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی و استارتر/آلترناتور تشکیل شده است. این سیستم به کاهش فشار روی پیشرانه کمک کرده و آن را به دو طریق انجام می‌دهد. اولین راه ریکاوری انرژی در زمان کاهش سرعت است که دوباره در زمان شتاب گیری مجدد بکار خواهد آمد تا تأخیر پاسخ به حداقل برسد. دومین راه نیز از طریق خاموش کردن پیشرانه برای کاهش مصرف سوخت است.


از دیگر تکنولوژی‌های کاهش مصرف سوخت این خودرو می‌توان به توربوشارژ توئین اسکرول و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ جدیدی است که این یکی باعث می‌شود اگزوز و فیلتر ذرات داخل آن سریع‌تر به دمای مناسب رسیده و کار کنند. نتیجه‌ی این تغییرات رسیدن به مصرف سوخت ۷.۴ لیتری در هر صد کیلومتر است.


این سیستم هیبریدی ملایم در عمل بسیار خوب کار می‌کند. به سختی می‌توان خاموش و روشن شدن پیشرانه را تشخیص داد و این کار هم با اندک فشار روی پدال گاز انجام می‌شود.


اما به غیر از این سیستم شاهد نقاط قوت و ضعف خاص پیشرانه هستیم. این پیشرانه در زمان تحت‌فشار قرار گرفتن صدای جذابی نداشته و اگرچه پرفورمنس آن مناسب است اما خب سریع‌تر از نسخه‌ی ۳۰۰ d نیست. پیشرانه‌ی دیزلی مرسدس ۱۳۰ نیوتون متر گشتاور بیشتری داشته که این امر باعث می‌شود GLC کوپه در سفرهای روزانه سرزنده‌تر احساس شود و در زمان مسافرت با ظرفیت کامل نیز پیشرانه‌ی دیزلی عملکرد بهتری خواهد داشت. البته گیربکس ۹ سرعته این خودرو در رانندگی روزمره بسیار نرم عمل می‌کند.


کلیت سواری خودرو نسبت به قبل تغییری نداشته است. در مدل‌های فول که از سیستم تعلیق بادی استفاده شده شاهد سواری ریلکس و نرمی هستیم که نسبت به تنظیمات فنری X4 کاملاً نرم‌تر نشان می‌دهد؛ اما خب ب‌ام‌و تیزتر احساس شده و سریع‌تر و بهتر از مرسدس پیچ‌ها را طی می‌کند. مرسدس در پیچ‌ها تکان‌های بیشتری نسبت به X4 داشته و کمی عصبی‌تر نشان می‌دهد.


بنابراین لفظ کوپه‌ی GLC خیلی خود را نشان نمی‌دهد و این هم با بدی‌هایی همراه است. خط سقف خمیده‌ی خودرو باعث کاهش فضای سر شده و فضای بار هم ۸۰ لیتر کمتر از GLC استاندارد می‌باشد. فضای بار ۵۰۰ لیتری این شاسی‌بلند در چنین کلاس خودرویی خیلی احساس‌برانگیز نیست.


کابین از نظر راننده تغییرات زیادی نداشته اما از تکنولوژی حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. تمامی مدل‌های GLC کوپه دارای سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX مرسدس هستند که از صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی بالای داشبورد تشکیل شده است.

با انتخاب پکیج سفارشی پریمیوم شاهد جایگزینی پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی بجای نمونه‌های آنالوگ خواهید بود. گرافیک این صفحات نمایش خوب و تیز بوده و راننده نیز می‌تواند به دلخواه خود اطلاعات گوناگون را تماشا کند.

قیمت این شاسی‌بلند کوپه از ۴۴۰۴۵ پوند آغاز می‌شود که ۲۸۷۵ پوند بیشتر از نسخه استاندارد GLC می‌باشد. مدل کوپه تنها با تریم AMG Line عرضه می‌شود اما دارای سه پکیج سفارشی پریمیوم، پریمیوم پلاس و اولتیمیت می‌باشد. این خودرو به‌صورت استاندارد از رینگ‌های ۱۹ اینچی، سیستم تعلیق اسپورت با دامپرهای تطبیقی و صندلی‌هایی چرمی سود می‌برد.


پکیج پریمیوم ۳۵۰۰ پوندی شامل تجهیزاتی همچون رینگ‌های ۲۰ اینچی، چراغ‌های جلوی LED، صندلی‌های چرمی و صفحه‌نمایش دوم پشت آمپرها می‌باشد. در پکیج پریمیوم پلاس نیز سیستم صوتی برمستر، سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید و… اضافه می‌شود و نهایتاً در پکیج اولتیمیت سیستم تعلیق بادی نصب خواهد شد. این دو پکیج آخری به ترتیب ۹۶۲۵ و ۴ هزار پوند قیمت دارند.


اگرچه قیمت این خودرو در بریتانیا فعلاً مشخص نشده اما قیمت آن در آلمان حدود ۲ هزار یورو بیشتر از نسخه‌ی دیزلی GLC 300d می‌باشد. این اختلاف قیمتی گزاف برای یک شاسی‌بلند ۴ سیلندر است.


مرسدس GLC کوپه فیس لیفت تازه‌نفس دارای تمامی ویژگی‌های خوب یک شاسی‌بلند استاندارد بوده و همچنان خط سقف خمیده‌ی خود را حفظ کرده است. اینکه ظاهر اسپورت تر این خودرو ارزش پرداخت حدود ۳ هزار پوند بیشتر نسبت به مدل استاندارد را دارد یا خیر جای بحث داشته اما انتخاب بین مدل‌های دیزلی و بنزینی این خودرو را می‌توان راحت‌تر انجام داد. تکنولوژی هیبریدی ملایم به خوبی کار می‌کند اما مدل ۳۰۰ d در کل هماهنگی بهتری با GLC دارد. ما همچنین انتخاب مدل اولتیمیت را توصیه نمی‌کنیم چراکه خرید یک شاسی‌بلند ۴ سیلندر با قیمت ۶۰ هزار پوند منطقی به نظر نمی‌رسد.

مشخصات مرسدس بنز GLC 300 4Matic کوپه AMG Line اولتیمیت

  • قیمت: ۵۹ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۵۴ اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۴۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    بنظرم ، بهتر از نسل جدید bmw x4 عمل کرده .
    چرا که نسل قبل x4 توپ و دوست داشتنی بود ، اما نسل جدید را خیلی رسمی و بیشتر مجلسی طراحی کرده و با روح اسپورت اون ، جور در نمیاد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Seyed AMG

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (145 ديدگاه)

      دقیقا با اینکه بعد از فیس لیفت زیباییش خیلی کم شده اما باز هم جذاب تر و اسپرت از X4 البته جای خالی هر دوشون تو لیست قبلی خالی بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MAHDI

      ۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      اتفاقا نسل قبل X4 به هیچ وجه طراحیش جلوش خوب نبود.چه طراحی چراغ هاش وچه طراحی سپرش که خوب نشده بود.بارها هم از نزدیک دیدمش اما حتی یک دهم جذابیت نسل اولX6 رو نداشت.
      اما نسل جدیدX4 طراحی خیلی شیک ودوست داشتنی وهماهنگی داره ودر مورد کابینش هم کیفیت سطح بالاتری نسبت به رقبا رو داره که دررقابت هاش به این موضوع اشاره شده. درمورد طراحیش هم یک نکته جالب اینکه که دررقابتی که همین auto express انجام داده بودبین X4 وGLC که پدال هم مطلبش رو گذاشت در قسمت نقاط قوت GLC این جمله رو میگن::طراحی شبیه بهX4

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Seyed AMG

        ۳ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (145 ديدگاه)

        آقا مهدی الان خدایی چه ربطی به کیفیت داشت !!! در ضمن مشخصا منظور اوتو اکسپرس استایل کلی کوپه بوده که چون باعث جذب جوونا میشه یک نکته مثبت محسوب میشه نه اینکه طراحی جذاب تری داشته باشه . البته طراحی سلیقه ایه اما تو بیشتر نظرسنجی های تلگرام همیشه تعداد ارای GLC بیشتر بوده که نشونه جذابیت بیشتر GLC .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Seyed AMG

          ۳ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (145 ديدگاه)

          ببخشید نظرسنجی های اینستاگرام از جمله کار لایف استایل

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. MAHDI

          ۳ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          سید جان فکرکنم از نتایج رقابت های بینX3 وX4 درمقابلGLC وGLC کوپه به این نتیجه رسیده باشی که X3 وX4 عملکردبهتری دارن چون دربیش از90درصدرقابت ها X3وX4 درمقابل رقبا جایگاه اول روبدست میارن که آخرین باردیروز بودX3 درمقابل پورشه ماکان جایگاه اول رو بدست آوردازمجله caradvice.البته این جدای ازعملکردglc63 هستش چون هنوز رقابتی باX4M نداشته.
          اما درموردطراحی بازم قبل فیس لیفت طراحی بهتری داشت CLC اما نه اینکه زیباترازX4 باشه.منم نمیگم X4 زیباتره چون این سلیقه ای هستش.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Seyed AMG

          ۳ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (145 ديدگاه)

          آقا مهدی بازم حرف خودت رو میزنی که عزیز من …!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۳ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        شکی در کیفیت x4 نیست ، ما از طراحی نَقل کردیم .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    بااینکه چراغ های جلوش قبل فیس لیفت طراحی خیلی بهتری نسبت به الان داشت اما درکل به معنی بدبودنش نیست.
    راستی اولین رقابت مدلGLE جدیددرمقابلX5 ازکارانددرایو.و یا فولکس توارگ وX5 وGLE از اتوبیلد انجام شده.اما کامل ترینش که GLE وQ7 وX5 و توارگ هستش رو CARWOW انجام داده که بصورت فیلم هستش…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Km

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (47 ديدگاه)

    زیباست ولی من bmw x4 m رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مرسدس به جنگ با تسلا 3پرفومنس پرداخته در مسابقه درگ!!!
    یکی درگی بود بین مرسدسE63S و جیپ SRT وتسلا3 پرفومنس!!!
    یکی درگ C63S و آلفاجولیا وتسلا3 پرفومنس وM3 معمولی از تاپ گیر!!!
    یکی هم E63S وتسلا3 پرفومنس وM850 از CARWOW

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amir

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (730 ديدگاه)

    به نظرم تا حدودی زیباتر از قبل از فیس لیفته و صد درصد زیباتر از x4 جدیده.معمولا شاسی بلندهای کوپه رو دوست ندارم اما این به نظرم واقعا جذابه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. artin

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (53 ديدگاه)

    بنظرم از ایکس 4 بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. کاوه

    ۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (61 ديدگاه)

    دوستداران عزیز ب ام و، ضمن احترام به محصولات غول بزرگ باواریا، x4 زشت ترین خودرو تاریخ این کمپانی است و طی سه سال گذشته با افت فروش پیوسته ای روبه رو بوده . در مورد کیفیتش بحثی ندارم که مدت هاست ب ام و. عنوان بهترین سواری را به خودش اختصاص داده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Khosrow

    ۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    تو عکس 16 نشون میده رئیس کیه / بهترین تناسبات بدنه رو داره ..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا