مرسدس بنز

مروری بر تکامل مرسدس یونیماگ، افسانه‌ای پایان‌ناپذیر

از زمان اختراع خودرو در اواخر قرن نوزدهم، ماشین‌های عالی زیادی تولید شده‌اند اما فقط تعداد کمی از آن‌ها به درجهٔ افسانه‌ای رسیده‌اند که مرسدس بنز یونیماگ قطعاً یکی از آن‌ها است. این خودرو که در ابتدا به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی در آلمان پس از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود، به یک آفرودر توقف‌ناپذیر تبدیل شد که در کاربری‌های تجاری و شخصی متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما مرور نسل‌های مختلف یونیماگ دشوار است زیرا بسیاری از سری‌های آن برای استفاده‌های مختلفی ساخته شدند که گروه‌بندی و نسل‌بندی آن‌ها سخت است. به همین دلیل، تیم Fleet Logging آفرودر نمادین مرسدس را به‌صورت مدل‌هایی با تمرکز روی دهه‌هایی که در آن ساخته شده‌اند دسته‌بندی کرده است. نتیجهٔ این کار دوازده مدل مختلف است که از ابتدا تا امروز تولید شده‌اند.

مدل اول: سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۱

اولین یونیماگ تاریخ اصلاً مرسدس نبود زیرا توسط شرکت Boehringer ساخته شده بود اما از پیشرانهٔ دیزلی مرسدس استفاده می‌کرد.

مدل دوم: سری ۴۰۱ و ۴۰۲ سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۶

در سال ۱۹۵۱، دایملر بنز خط تولید یونیماگ را تصاحب و آن‌را برای تولید انبوه تجهیز کرد. در سال ۱۹۵۳ یونیماگ به کابین محصور مجهز شد و سبک نمادینی را ایجاد کرد که هنوز هم به همان شکل اولیه ادامه دارد. لوگوی مرسدس نیز در همین سال روی یونیماگ قرار گرفت.

مدل سوم: سری ۴۰۴ سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۰

در سال ۱۹۵۵ برای اولین بار سری ۴۰۴ یونیماگ متولد شد و این پلت‌فرم به مدت ۲۵ سال روی خط تولید باقی ماند.

مدل چهارم: سری ۴۰۶ و ۴۱۶ سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۹

سری ۴۰۶ که بعضاً سری میانی نامیده می‌شود، در سال ۱۹۶۳ با پیشرانهٔ شش سیلندر دیزلی راهی خط تولید شد. نسخهٔ فاصلهٔ محوری کشیدهٔ این سری هم با نام ۴۱۶ ارائه شد. در این دوره صد هزارمین یونیماگ تولید شد.

مدل پنجم: MB Trac سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۱

یونیماگ در طول تاریخ خود تراکتور هم بوده است! این مدل در سال ۱۹۷۲ با نام MB Trac به‌عنوان یک تراکتور چهارچرخ محرک به بازار آمد. این مدل وام‌دار ایدهٔ اولیهٔ یونیماگ بود که به‌عنوان وسیلهٔ نقلیه‌ای برای استفاده در جاده‌ها و مزارع در نظر گرفته شد بود.

مدل ششم: سری ۴۲۵ و ۴۳۵ سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳

هرچند یونیماگ مطمئناً ماشین آفرودی توانمندی بود اما مدل ۴۲۵ که در سال ۱۹۷۴ ارائه شد، اولین یونیماگ وظیفه سنگین محسوب می‌شد. نسخهٔ فاصله محوری کشیدهٔ این سری هم ۴۳۵ نام داشت.

مدل هفتم: سری ۴۰۷ و ۴۲۷ سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳

با پایان یافتن تولید مدل‌های قدیمی ۴۰۴ در سال ۱۹۸۰، دورهٔ جدید یونیماگ در سال ۱۹۸۵ با سری سبک ۴۰۷ و سری متوسط ۴۲۷ طلوع کرد.

مدل هشتم: سری ۴۰۸ سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱

سری ۴۰۸ در سال ۱۹۹۲ با طراحی تیز و زاویه‌داری معرفی شد. در این سری کاپوت ذوزنقه‌ای جایگزین نمونهٔ منحنی سری ۴۰۷ شد و چراغ‌های جلو به پایین درون سپر منتقل شدند.

مدل نهم: سری ۴۰۹ سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸

در سال ۱۹۹۶ یک یونیماگ سبک جدید با نام سری ۴۰۹ معرفی شد. این سری اما برخلاف سری‌های قبلی یک ماشین آفرودی خشن نبود بلکه یک وسیلهٔ نقلیهٔ کوچک شهری بود که برای مانور در خیابان‌های تنگ و حتی پیاده‌روها طراحی شده بود. این کوچک‌ترین یونیماگ تاریخ محسوب می‌شد.

مدل دهم: سری U400 و U500 سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳

در دههٔ ۲۰۰۰ یونیماگ‌های جدیدی مثل سری U400 و U500 به بازار آمدند. در این سری‌ها، کابین‌ها کمی بزرگ‌تر شدند و بخش جلویی خودرو نمای مدرنی به خود گرفت اما در زیر این ظاهر مدرن هنوز هم زیرساختی خشن و سرسخت قرار داشت.

مدل یازدهم: سری جدید U سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰

سری جدید یونیماگ با کابین و طراحی جدید در سال ۲۰۱۵ ارائه شد. این سری به پیشرانه‌های جدیدی هم مجهز شده بود که با مقررات آلایندگی یورو ۵ مطابقت داشتند.

مدل دوازدهم: سری U4000 و U5000 سال‌های ۲۰۲۰ تا…

آخرین سری یونیماگ برای مدل ۲۰۲۰ با کاپوت بزرگ‌تر و شیشهٔ جلوی کوچک‌تر به بازار آمده است. یونیماگ با برخورداری از محورهای پورتال، سامانهٔ چهارچرخ محرک و فاصلهٔ کافی از سطح زمین، هنوز هم مثل همیشه یک آفرودر بسیار توانمند است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    تنها مشکلش قیمت بالاشه و هزینه نگهداری بالا!!!
    با این وجود بازم جز بهترین افرودر های تاریخه

    موافقم 15
    مخالفم 34
  2. Malt hill

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    کدوم شرکت خودروسازی این همه محصول نمادین داره؟
    یونیماگ،CLS ،G class، S class

    موافقم 60
    مخالفم 14
    1. Amin-mc20

      ۱۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      تازه خیلی رو نگفتی!

      موافقم 40
      مخالفم 5
    2. Hadi

      ۱۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      درود بر پدر خودروسازی جهان ?…

      موافقم 43
      مخالفم 5
    3. امیر

      ۱۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      Malt hill
      جیپ
      شورولت
      فورد
      دوج و…
      تقریبا همشون از نظر طول عمر نسبت به محصولاتی ک نام بردید، قدیمی ترن و هنوزم تولید میشن!

      موافقم 16
      مخالفم 48
    4. ADAK

      ۱۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      مثلا فراری و لامبو همه محصولات شون نمادین
      کدوم محصول شون بگو نیست !!

      موافقم 7
      مخالفم 4
  3. حسین

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (419 ديدگاه)

    پادشاه آفرود جهان .

    موافقم 40
    مخالفم 5
  4. R@min

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    بعد یه عده میان تسلارو با بنز مقایسه می کنن مسخرم می کنن ????? آرزشونه دستشون گلگیر یه مرسدسو لمس کنه. من خودم طرفدار بنز نیستم اما بشدت براش احترام قائلم

    موافقم 48
    مخالفم 5
  5. حسین دهمرد

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    اینکه کامیونت محسوب میشه دیگه. هم از نظر کلاس هم از نظر قیمت قرار نیست با آفرودر های خانوادگی بازار مقایسه بشه.کدومتون واسه استفاده ی شخصی همچین چیزی میخرین؟

    موافقم 27
    مخالفم 11
    1. Aria

      ۱۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      من

      موافقم 30
      مخالفم 6
  6. ▪︎AMG.63▪︎

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    درسته این حرف من ربطی به این پست نداره اما
    بعضی ها میان میگن مرسدس S.class و از تسلا تقلید
    کرده
    آخه یکم شما برو کابین S.class با کابین تسلا مقایسه کن بعد بیا بگو داخل کابین تسلا که کلا تبلته بازم داخل S.class یه جذابیت و زیبایی داره و مثل کابین تسلا بی روح نیست‌.

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. امیرعباس

      ۲۳ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (118 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. یوسف

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (939 ديدگاه)

    چه جالب نمیدونستم… که طراحش بنز نبوده
    بنز تا دیده محصول خوبی هست سریع رفته خریده بعدش لگو خودشو چسبونده روش
    جی کلاس هم کپی بیشرمانه از لندرور هست

    موافقم 6
    مخالفم 42
    1. Malt hill

      ۱۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (514 ديدگاه)

      .. نگو

      موافقم 16
      مخالفم 2
    2. \\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///

      ۱۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1200 ديدگاه)

      “جی کلاس هم کپی بیشرمانه از لندرور هست”
      اگه یکم تحقیق میکردی درباره این مدل افسانه ای اینو نمیگفتی….

      موافقم 12
      مخالفم 2
  8. مازیار

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    من با سری ۴ از نزدیک آشنا هستم موتور ۹۱۱ سوپردار ترمزها ۴ چرخ دیسک چرخهای جلو دو طرف لنت ترمز (مثل لودر) و گیربکس ۸ سرعت جلو ۶ سرعت عقب و ریز جزئیاتی که در یک کلام شگفت انگیز هست

    موافقم 11
    مخالفم 1
  9. مانی

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    پدال خبرش رو گذاشت
    چند وقت پیش ۲ دستگاه یونیماگ قله ۶۳۰۰ متری رو فتح کردن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. مانی

    ۱۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    یه وقتایی قسمت نظرات و دیدگاه‌های پدال
    و همچنین ثبت نظر جدید بهم میریزه
    برای همه اینجوریه یا مشکل از سیستم منه؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. luck

    ۱۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو کامیونای سنگین ولوو رو بهتر میدونم.
    اما و اما تو این بخش یونیماگ یه اسطوره هستش. بعدم زتروس که ۲۰۰۸ معرفی شد. زتروس یعنی خداس.
    یونیماک پلتفرمش جهانیه. روش هرچی بخوایی میتونی ببندی. از امبولانس تا ماشین اتش نشانی و rv گرفته تا تبدیل شدن به ماشین خدمات شهرداری. خیلی خوب بود اگه هر استانی ۲۰ تا از این ماشینای خدمات شهرداری بر اساس پلتفرم زتروس برا خودش میداشت. اونوقت ۱۰ دقیقه ایی ریزش کوه رو کنار میزدن و جاده باز میشد.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  12. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    هرجا حرف از آفرود بشه صحبت آقاییش هست.
    و جالبه که سری ها و کاربری های بسیار متفاوتی داشته که واقعا شناسایی و تشخیص نسل هاش دشواره بنظرم.
    با سپاس از تیم Fleet Loggin و البته پدال بابت این مطلب مفید.
    ” هرجا که اسب می‌تواند برود یونیماگ هم باید برود ”

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا