مرسدس بنز

خداحافظی زودهنگام با مرسدس X کلاس شکست‌خورده

از چند ماه پیش شایعاتی مبنی بر خاتمهٔ تولید مرسدس بنز X کلاس در اینترنت منتشر شدند و حالا مشخص شده که این شایعات کاملاً حقیقت داشته‌اند زیرا مرسدس تأیید کرده است که به‌عنوان بخشی از اقدامات کاهش هزینه‌های دایملر، تولید این پیکاپ در آخر ماه می در کارخانهٔ نیسان در بارسلونای اسپانیا خاتمه خواهد یافت. این خبر توسط نماینده‌ای از مرسدس در مصاحبه با اتو موتور اسپرت اعلام شده است.

وی دراین‌باره گفته است:

X کلاس از لحاظ تیراژ تولید محصول کوچکی است که فقط در برخی از بازارها مثل استرالیا و آفریقای جنوبی از اهمیت خاصی برخوردار است. مرسدس مرتباً محصولات جهانی خود را بررسی می‌کند تا بفهمد کدام مدل‌ها باید بمانند و کدام‌یک باید کنار بروند و حالا تصمیم گرفته است X کلاس را با اینکه محصول نسبتاً جوانی است کنار بگذارد

در برنامهٔ اولیه قرار بود X کلاس در کارخانهٔ رنو-نیسان در آرژانتین تولید شود و نیاز بازارهای آمریکای جنوبی را تأمین کند اما این برنامه در فوریهٔ سال ۲۰۱۹ لغو شد و این پیکاپ در کنار برادران ناتنی خود یعنی نیسان ناوارا و رنو آلاسکان در بارسلونا به تولید رسید زیرا به گفتهٔ مرسدس، انتظارات قیمتی خریداران آمریکای جنوبی از نظر اقتصادی مناسب نبوده است. هرچند X کلاس اشتراکات بسیار زیادی با آلاسکان و ناوارا داشت اما بسیار گران‌تر از آن‌ها بود. مرسدس بنز با تجزیه‌وتحلیل قیمت پایهٔ این پیکاپ‌ها در آلمان، قیمت پایهٔ ۴۸,۷۹۰ یورو را برای X کلاس تعیین کرد که تقریباً ۱۶ هزار یورو گران‌تر از ناوارا و ۴ هزار یورو بیشتر از قیمت پایهٔ آلاسکان بود.

این قیمت گران عامل مهمی در شکست X کلاس بود و موجب شد هرگز نتواند محصول موفق و پُرباری برای مرسدس باشد. علاوه بر این، تصمیم بر عدم عرضهٔ آن در آمریکای شمالی که بزرگ‌ترین بازار پیکاپ در دنیا محسوب می‌شود نیز بر سرنوشت آن تأثیر گذاشت. این پیکاپ آلمانی از اواخر سال ۲۰۱۷ به بازار آمد و در سال ۲۰۱۸ که اولین سال حضور کامل آن در بازار بود تنها ۱۶,۷۰۰ دستگاه در سراسر جهان فروش داشت که این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۱۵,۳۰۰ دستگاه کاهش یافت و اوضاع را برای آن بدتر کرد. برای مقایسه، نیسان ناوارا تنها در نیمهٔ نخست سال گذشته بیش از ۶۶ هزار دستگاه فروش داشته است.

بنابراین X کلاس حتی تا زمان فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای هم روی خط تولید دوام نیاورد. همچنین ارائهٔ یک نسخهٔ پرچم‌دار V8 هم از آن در حال بررسی بود که قطعاً دیگر خبری از آن نخواهد بود. این در حالی است که هم‌اکنون نیز فقط مدل دیزلی V6 این پیکاپ برای فروش ارائه می‌شود و مدل‌های چهار سیلندر X250d و X220d دیگر در سایت آلمان مرسدس موجود نیستند. البته هرچند تولید X کلاس تا چند ماه دیگر خاتمه خواهد یافت اما به گفتهٔ مرسدس، تقاضای فعلی برای آن تأمین می‌شود و همین‌طور گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز همچنان توسط مرسدس انجام می‌گیرد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    یه لحظه فکر کنم رفت رو کانال عربی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      تو این عرصه بنز زود شانه خالی کرد.باید سردی و تلخی این کلاس رو میجشید تا به عنوان پیکاپ ساز شناخته میشد.
      بنز به اعتبار برندش فکر کرد تووکلاس فروش خوبی خواهد داشت ولی شکست خورد.
      ولی به جای عقب نشینی باید رو طراحی خودرو کار میکرد تا یه پیکاپ جذاب بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Farzad

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    هیچکس نمیتونه تو پیکاب سازی با آمریکا و ژاپن رقابت کنه . تمام

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. FLANKER

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    یه خوبی این پیکاپ های ژاپنی دارن اینه که فن ندارن خیلی خوبه البته این جدیدا رو نمیدونم فن به باتری و سیم کشی ضربه میزنه
    تازه واسه خنک کردن خوبم جواب نمیده فقط تسمه پروانه ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. FLANKER

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    بروبچ کمک فنر تریبلکس فقط ماله کوئنیخه چون هرچی میزنم عکس کوئنیخ بالا میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammad

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (421 ديدگاه)

    کار هرکس نیست خرمن کوفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمید

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    از اولم نظرم این بود که فروش خوبی رو نخواهد داشت بخاطر قیمت بالا نسبت به رقبا و همینطور طیف خیلی زیاد از خودروسازهای مطرح جهان در این سگمنت مثل آمریکایی ها که تو این زمینه چندین سال در تولید پیکاپ تجربه و هزینه کردن با قیمت تمام شده پایین تر و عیب و نقص کم تر و همینطور ژاپنی‌ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. net

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3063 ديدگاه)

    فورد رنجر و بنز ایکس و هایلوکس بهترین و زیباترین وانتهای میان سایز هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Carbonado Aventador

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (4461 ديدگاه)

    یادمه اون زمان که معرفی شد
    اصغر دایملر و اکبر آلمانی میگفتن:
    اگه المانی ها وانت بزنن ؛بازار آمریکارو تسخیر میکنن
    دیگه کسی f150 و رَم نمیخره!!?

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. مهردادكمال

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    یه نیسان بزک شده با ۵٠٪؜قیمت بیشتر
    نتیجشم میشه عدم استقبال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ♤angus_812♤

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (428 ديدگاه)

    حیف بود خیلی دوسش داشتم
    ولی احتمالش هست دوباره احیا بشه با یه پلت فرم جدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. MjM

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (718 ديدگاه)

    چون بنزه قرار نیست که هرچی تولید کنه موفق باشه یا هرچی ک میزنه زیبا باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سعید(تهران)

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (496 ديدگاه)

    با این تیراژ کم قطعا در آینده کلاسیک میشه، ماشینای زیادی بودن که در دوره خودشون پر فروش نبودن ولی بعدها هواخواه پیدا کردن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. morteza

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (279 ديدگاه)

    بیاره تو ایران همششو میخرن.چی فکر کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا