اسمارتمرسدس بنز

معرفی اسمارت الکتریکی جدید، چهرهٔ تازه، قوای محرکهٔ ناامیدکننده

اسمارت پس از ارائهٔ یک پیش‌نمایش، رسماً نمونهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسخهٔ الکتریکی مدل‌های فورتو و فورفور را با نام جدید EQ معرفی کرده است. این خودروها رسماً در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش عمومی درمی‌آیند. در طراحی این اسمارت‌های جدید اصلاحاتی صورت گرفته و در آن‌ها از تعدادی از ویژگی‌های طراحی کانسپت‌های ForEas استفاده شده است.

در جلوی اسمارت‌ها دماغه‌ای جدید با جلوپنجرهٔ برجستهٔ مشکی‌رنگ دیده می‌شود که با چراغ‌های LED جدیدی احاطه شده است. سپر جدید با دهانه‌های عمودی در لبه‌های بیرونی آن نیز یکی دیگر از تغییرات بخش جلویی این خودروها است. تغییرات دیگر قسمت‌های فورتو و فورفور جزئی است اما چراغ‌های عقب آن‌ها بروز شده و درون آن‌ها طرح‌های مثلثی شکل کار شده است.

کابین اسمارت‌های جدید تا حد زیادی نسبت به قبل بدون تغییر باقیمانده است اما تغییرات انگشت‌شمار قابل‌توجهی هم در آن به چم می‌خورد. مهم‌ترین تغییر در اینجا ارائهٔ یک نمایشگر هشت اینچی جدید برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که وعدهٔ تعامل یکپارچه با گوشی هوشمند راننده را داده است. علاوه بر این، استفاده از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودروها نیز راحت‌تر شده است.

طراحان اسمارت همچنین در داخل فورتو و فورفور مدل ۲۰۲۰ کنسول مرکزی جدیدی را طراحی کرده‌اند که از محفظهٔ بزرگی در جلوی دسته‌دنده برخوردار است. به گفتهٔ اسمارت، این محفظه به‌اندازهٔ کافی بزرگ هستند که بتواند گوشی‌های هوشمند مدرن را در خود جای دهد و همچنین به لطف نگه‌دارنده‌های لیوان جداشونده می‌توان دو لیوان را در آن قرار داد.

هرچند تغییرات فورتو و فورفور الکتریکی جدید قابل‌توجه و خوشایند هستند اما اسمارت در بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها یعنی قوای محرکه تغییری ایجاد نکرده است؛ بنابراین این مدل‌ها به همان موتور الکتریکی قبلی با ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز هستند که توسط یک پکیج باطری ۱۷.۶ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. اسمارت فعلاً جزئیات عملکرد این مدل‌های جدید را منتشر نکرده اما بُرد آن‌ها را ۱۶۰ کیلومتر اعلام کرده که رقم ناامیدکننده‌ای است.

البته اسمارت این میزان بُرد را چندین برابر میانگین مسافت روزانهٔ تردد در آلمان دانسته است اما این ادعا نگرانی خریداران از بُرد این خودروها را برطرف نمی‌کند. البته بُرد ۱۶۰ کیلومتری متعلق به مدل کوچک فورتو است و در مدل بزرگ‌تر فورفور اوضاع از این هم بدتر است زیرا این مدل با هر بار شارژ کامل باطری‌ها در بهترین حالت می‌تواند فقط ۱۵۵ کیلومتر را طی کند.

با توجه به برد بسیار کم این هاچ‌بک‌های الکتریکی، خریداران حداقل انتظار دارند که بتوانند باطری‌های آن‌ها را سریع شارژ کنند. به همین دلیل اسمارت برای این خودروها شارژرهای سریع ۲۲ کیلوواتی را به‌صورت سفارشی در نظر گرفته است که از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطری‌ها را در کمتر از ۴۰ دقیقه شارژ می‌کند. بدون شارژر سریع اما این فرایند بسیار طولانی‌تر خواهد شد. اسمارت زمان دقیق شارژ معمولی این خودروها را اعلام نکرده اما گفته است که با استفاده از سوکت‌های ۲۳۰ ولتی، شارژ موردنیاز برای میانگین رانندگی‌های روزانه در کمی بیشتر از سه ساعت و نیم فراهم می‌گردد.

درمجموع، به‌روزرسانی‌های فورتو و فورفور الکتریکی جزئی و ساده هستند اما در اوایل سال جاری دایملر ۵۰ درصد از سهام اسمارت را به جیلی فروخت تا با این جوینت ونچر جدید به توسعهٔ بیشتر این برند بپردازد. قرار است از این طریق اسمارت به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود و نسل آیندهٔ محصولات آن در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه گردند اما این کار به این زودی‌ها انجام نمی‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Me

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (59 ديدگاه)

    اسمارت توی اروپا اجازه ورود به اتوبان رو نداره.و اینجا معمولا روال اینطوریه که کسایی برای رفت و امد مجبورن از اتوبان رد بشن کلا اسمارت و iq نمیخرن.ولی برای کسایی که مثلا اینجا تو سطح شهر هامبورگ رفت و امد دارن بنظر من ۱۶۰ کیلومتر جوابگوی چندروز رفت و امدشون باشه.البته غیر از زندگیه شهری یه سبک زندگی دیگه هم هست که بهش میگن دورف.این مقدار شارژ برای زندگی توی دورف هم کافیه فقط تنها مسئله ممیونه نداشتن فضای بار برای خرید روزانه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمدرضا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (877 ديدگاه)

    ینی حالم از اسمارت بهم میخوره
    من موندم که چرا ورشکست نمیشه
    فاز خریداراشم معلوم نیست که چرا میخرنش
    ماشیناش فاجعس لامصب
    ((البته من به نظرات و سلایق بقیه توهین نکردم و فقط نظرم رو گفتم و این رو هم گفتم که یه وقت سوء تفاهم نشه))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (757 ديدگاه)

      هر‌چی باشه اگه تو ایران اینو داشته باشی بهتر از سلاح کشتار جمعی سایپا(پراید) است…ایمن تر هم هست….خودت انتخاب کن….لگن سفید و بوگندویی که هر روز یه جاش خراب میشه یا یه ماشین خیلی کوچیک که ایمنی قابل قبولی هم داره؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ADAK

        ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1844 ديدگاه)

        چه ربطی داره با پراید مقایسه اش میکنی ؟!!؟
        تو اروپا با ماشین های هم قیمت خودش مقایسه اش کن …

        ولله ایرانی جماعت رد داده انگار !

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      ماشینش فاجعه نیست بلکه هم قیمت بودنش با فولکس واگن گلف فاجعه است!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    اسمارت زیر مجموعه مرسدس بنز هستش.اما در فروش وعملکرد ثابت شده لایق این شرکت بزرگ نیست.
    به نظر منکه بهترین شرکت که خودروهای کوچیک اما جذاب وباکیفیت رو تولید میکنه شرکت مینی هستش که زیر مجموعه BMW هستش. شرکت مینی جزو باکیفیت ترین خودروسازان هستش وامسال جزو 5تای اول بود.خودروهاش هم که بهترین عملکرد رو در کلاسشون دارن والبته الانم خودروی برقی خودشو تولید کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. LEWIS HAMILTON (مجید)

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    160 کیلومتر به خودی خود بد نیست من خودم روزانه حدود 20 کیلومتر رفت و آمد دارم اما به خاطر ترافیک شدید هر 10 روز تا 2 هفته 50 لیتر بنزین میزنم. یک ویژگی خیلی عالی ماشین برقی اینه که در حالت توقف مصرف برق خیلی ناچیزی داره و این ظرفیت باتری برای یک هفته یا حتی بیشتر کفایت خواهد کرد.
    با حال وقتی رقبا برد های 250 و 300 کیلومتر و حتی 500 کیلومتری دارن ، 160 واقعا ناامیدکنندست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3047 ديدگاه)

    برای بچه زیر 10 سال خوبه که بازی کنه و بزنه به در و دیوار…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا