مرسدس بنز

استفاده از دوربین بجای آینه در مرسدس آکتروس جدید

کامیون‌های مرسدس بنز در بازار خودروهای سبک و سنگین یکی از بهترین‌های دنیا هستند. این کمپانی مشهور به تازگی از نسل جدید کامیون پرچم‌دار آکتروس رونمایی کرده است. مرسدس می‌گوید این کامیون ایمن‌ترین، کاراترین و ارتباطی‌ترین کامیون تاریخ می‌باشد. رونمایی این خودرو به‌صورت آنلاین صورت گرفته اما رونمایی عمومی آن از بیستم تا بیست و هفتم سپتامبر و در هانوفر آلمان خواهد بود.


از نظر بصری تا زمانی که راننده‌ی حرفه‌ای کامیون نباشید نخواهید توانست تغییرات طراحی بزرگ‌تری را در مقایسه با نسل قبلی آکتروس پیدا کنید اما حتی ناآشناترین افراد نیز شاهد حذف آینه‌های جانبی بزرگ و استفاده از دوربین‌های کوچک و شیک خواهند بود. این خودروساز از دوربین‌های یاد شده به عنوان بهبودی چشمگیر از نظر آئرودینامیک، ایمنی و هندلینگ کامیون نام می‌برد. سیستم یاد شده از دو دوربین نصب شده در بیرون کامیون استفاده می‌کند و اطلاعات مسیر را روی دو صفحه‌نمایش ۱۵ اینچی متصل به ستون A کابین نمایش می‌دهد.


این سیستم که به اصطلاح Mirror Cam نامیده می‌شود نه تنها در زمان رانندگی مفید بوده بلکه راننده در زمان استراحت نیز می‌تواند تنها با فشار یک دکمه‌ی تعبیه شده در نزدیکی تخت خواب از محیط پیرامونی خود اطلاع یابد. این ویژگی حتی در زمانی که کامیون کاملاً خاموش است نیز کار می‌کند. البته نقطه‌های مناسب برای اتصال آینه‌های مرسوم نیز روی بدنه در نظر گرفته شده‌اند.


دیگر بهبود قابل‌توجه نسل جدید آکتروس در مقایسه با مدل قبلی اینترفیس انسان-ماشین است که کاملاً اصلاح شده است. این سیستم هم‌اکنون دارای دو صفحه‌نمایش مرتبط است که مشابه نمونه‌های بکار رفته در خودروهای سواری مرسدس بنز می‌باشد. این سیستم تمامی اطلاعات‌ پایه‌ی مربوط را به اطلاع راننده می‌رساند. خب صحبت از سیستم‌های پیشرفته شد و باید گفت آکتروس جدید دارای جدیدترین نسل دستیار رانندگی فعال است که شامل کروز کنترل تطبیقی با عملکرد حرکت و توقف و دستیار حفظ کامیون بین خطوط می‌باشد. سیستم مورد بحث اساساً یک رانندگی نیمه‌خودکار را به ارمغان می‌آورد که عناصر جدیدی داشته و شامل کنترل عرضی و ترکیب کنترل عرضی و جانبی در هر سرعتی می‌باشد.


بخش کامیون‌های مرسدس بنز همچنین با افتخار اعلام کرده نسل جدید آکتروس در جاده‌های شهری تا ۵ درصد کم‌مصرف‌تر از نسل قبلی بوده و در جاده‌ها نیز ۳ درصد کم‌مصرف‌تر است. این امر عموماً به خاطر آئرودینامیک بهتر و استفاده از اکسل عقب بهبود یافته به دست آمده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    استفاده دوربین به جای اینه از اون دست نوآوری های مزخرف هست که غیر از پیچیده تر شدن و هزینه تعمیرات بیشتر هیچ چیز دیگه ای نداره. یه اینه ساده که راحت تمیز میشه راحت عوض میشه وو وزن خاصی نداره و مقاومتی در مقابل باد نداره چیزی جز مزیت نداره

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. مزدا

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      ایده جالبی هستی ولی هزینه اش نسبت به ایینه معمولی خیلی زیاده

      موافقم 5
      مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      حرفتون راجع به پیچیدگی و هزینه درسته ولی دوربین امکانات خیلی بیشتری در اختیار راننده میگذاره مثل دید در شب، جلوگیری از نورهای خیره کننده، دید 360 درجه (در صورت امکان چرخش دوربین یا استفاده از چند دوربین). همچنین نیاز به سنسور نقطه کور هم حذف میشه. ائرودینامیک هم بهتر میشه.

      موافقم 12
      مخالفم 0
      1. aston martin

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        اتفاقا برا من همیشه سوال بوده
        چطور تو قرن بیست یک کامیون باید نقطه کور داشته باشه؟؟؟
        این تکنولوژی باید ظرف یک سال آینده در تمااام برند ها استفاده بشه
        حتی ماشین سواری!!
        سواریا چرا باید هنوز از آینده استفاده کنن؟ آینه برای تکنلژی 2018 احمقانست
        محدودیت در دید
        نمایش فاصله ها بصورت غیر واقعی”کم زیاد”
        بازتاب نور راننده عقب و کورکردن چشم راننده
        اضافه کردن به عرض خودرو و سخت تر کردن رانندگی”اکثر تصادفا برا آینه گرفتنه”
        فقط بخشی از معایبشه

        موافقم 3
        مخالفم 1
    3. مصطفی

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (100 ديدگاه)

      پیچیده میشه، ولی حده اقل توی بارون شدید مثل آینه بی استفاده نمیشه، ماشینای سنگین تو روزای بارونی واقعا چیزی تو آینه نمیبینن، تو اروپا هم که زیاد بارون میاد، در کل هم مزایا داره هم معایب

      موافقم 4
      مخالفم 0
    4. me84

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      .
      دوست من اون پیچیدگی و هزینه های تعمیراتی که میگی، برای کشورهای جهان سومی هستش که هزینه ها براشون اولویت بالاتری نسبت به امنیت و رفاه داره.
      اگه اون کشورهای جهان اول هم دیدگاه ما جهان سومیها رو داشتن، الان اونا هم هنوز داشتن ماشیناس 30 سال پیش تولید میکردن و با قیمت 20 برابر تولید به مردمشون میفروختن

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. me84

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    مقایسه کنید با کامیونهای 1921 که هنوز داره تو جاده ها راه میرن با اون سپرهای بلندشون که هرنوع ماشین سواری از روبرو باهاشون شاخ بشاخ بشه، سپرش مستقیم میره تو ستونهای سواری بدبخت.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. net

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    ولی کابین اسکانیا قشنگتره و حس اوکس بودن میده.دوتا ال سی دی که برای کیلومتر و روی داشبورد هست خوبه ولی حاشیه زیاد داره ال سی دی.این اکتروز رو با کامیونهای پرچمدار اسکانیا و رنو و مان و ولوو از لحاظ زیبایی و تکنولوژی مقایسه کنید

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ...

      ۱۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      این ات و آشغالا چی بود مثال زدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Sajjad

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اگه نقاط کور رو ساپورت کنه عالی میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. s.h

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    این کا رو یه بار 2 سال پیش ولوو رو fh امتحان کرد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      این همه دیسلایک فقط سر تعصب بیش از حده

      موافقم 3
      مخالفم 0
  6. Mehran✌?

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (41 ديدگاه)

    ولوو هم در کانسپت‌هایی که معرفی کرد آبه جای آینه بغل دوربین گذاشته بود! به نظرم فقط هزینه‌های نگهداری را بالا می‌برد! از نظر تکنولوژی جالبه اما از نظر تجاری حداقل در شرایط فعلی به صرفه نیست!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. ایلیا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    فکر کنم مرسدس چند انبار پر از این تبلتا داره، رو هرماشینی که میسازه سه چهارتاشو میبنده ،اس کلاس باشه یا کامیون فرقی نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. s.h

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      دهنت س.و.س
      اره رو هر مماشین یه گونی تبلت میندازه فکر کنم مزایده ای خریده مونده رو دستش

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. net

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    چرا تولیدکنندگان کامیونهای پیشرفته اروپایی مثل اسکانیا ،ولوو،مان،رنو ،داف،ایویکو به سیستم صوتی اهمیت نمیدن؟مثلا از بلندگوهای و ساب با مارک خوب استفاده کنن و کیفیت رو بالا ببرن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. Danial

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (466 ديدگاه)

    باور کنید منم خودم بارها خواستم این کارو برایم اشین خودم انجام بدم ولی ب جز بخش هزینه که البته به اون حد هم زیاد نیست..
    اینکه میگم زیاد نیست بسته به امکاناتی که بهم میده منظورمه ینی دیگه نقطه کوری تو ماشینت باقی نمیمونه و این خودش خیلی عالیه خیلی از تصادفاتی که تو جاده ها بین ماشین و موتورسوار ها پیش میادبخاطر همین نقطه کور آینه بغل ماشین ها هستش…
    به هر حال صرفه نظر از قیمت مشکل اصلیم دزدیده شدن دوربین ها هست حداقل این فناوری تو کشور ما حداقل تا 50 سال دیگه قابل اجرا نیست خیلی از ماشین های خارجی رو میشناسم که مهد دزد های جا..ش برای دزدیدن دوربین های دید عقبشون هستن چه برسه به دوربین های این تیپی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مسعود

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (221 ديدگاه)

    از نظر نرم افزاری و ترکیب با بقیه سیستم های ماشین هم خیلی میتونه کارآمد باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا