معرفی و مشخصات ام جی 360 توربو

طی چند سال اخیر، دامنه و گستره فعالیت‌های شرکت سایک موتور چین گسترش شایان توجهی یافته است. این مجموعه نسبتاً بزرگ شرقی، که برندهایی همچون ام جی (MG)، رووی (ROEWE) و مکسوس (MAXUS) را زیر بال و پر خود گرفته، طی سه سال گذشته، چه درزمینهٔ کیفی و چه از حیث کمی، به بازیگر مهمی در بازار چین بدل شده است. گواه این مدعا نیز، فروش حیرت‌انگیز برخی از ساخته‌های سایک ازجمله کراس اووری چون رووی RX5 (نام صادراتی ام جی RX5) در این بازار است. از این خودرو در سال 2017 میلادی بیش از 234,000 دستگاه فقط در بازار چین فروخته شد که این رقم در قیاس با پارسال، افزایش 2.6 برابری را نشان می‌دهد! در بازارهای صادراتی هم محصولات سایک موتور رشد مناسبی را از لحاظ فروش به ویژه در برخی از بازارهای شرق آسیا ازجمله تایلند و نیز استرالیا شاهد بوده‌اند. در بازار بریتانیا نیز سال‌هاست که سایک موتور به واسطه‌ MG حضور مستمری دارد.

ام جی 360 توربو
از آغاز ورود ساخته‌های سایک موتور به کشورمان حدود یک دهه است که می‌گذرد و تقریباً تمامی محصولات این شرکت در ایران با نام «ام جی» بازاریابی و فروخته شده‌اند. به‌رغم تمامی حواشی و گلایه‌ها، در مجموع ساخته‌های MG توانسته‌اند نظر مثبت خریداران وطنی را به خود جلب نمایند. اگر هم در این میان نقصان و کمبودی بوده نه لزوماً به ذات و کیفیت ساخته‌های ام جی، بلکه مربوط به نحوه خدمات‌رسانی محصولات آن در کشور بود که خود داستانی است جداگانه و حدیثی مفصل، که از حوصله این مبحث خارج است.

ام جی 360
به نظر می‌رسد که اکنون کشتی ام جی در دریای متلاطم بازار ایران به ساحلی نسبتاً آرام و مطمئنی رسیده است. تقریباً کمتر از دو است که شرکت آذویکو (گروه صنعت خودروی آذربایجان) متصدی تولید و فروش محصولات این شرکت ازجمله ‌ام جی 360 در کشورمان شده و به نحوی آهسته و پیوسته به توسعه و تجهیز مجموعه تولیدی و مونتاژ محصولات MG در خطه زرخیز آذربایجان می‌پردازد که امیدواریم این پروسه دوچندان سرعت و گسترش یابد.


ام جی 360 که در خود چین با نام رووی 360 عرضه می‌شود، جانشینی برای ام جی 350 یا همان رووی 350 به شمار می‌آید. ام جی 360، نخستین بار ماه سپتامبر سال 2015 میلادی به بازار چین پای نهاد. شرکت آذویکو یا همان ام جی پارس، در وهله نخست، نسخه تنفس طبیعی‌ ام جی 360 را برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته بود حال شرکت آذویکو قصد دارد که نسخه قوی‌تری از آن را با قلبی توربو با بازار داخلی کشورمان عرضه کند. قلبی که از یک پیشرانه 1.5 لیتری، توان 130 اسب بخاری و گشتاور درخور توجه 210 نیوتن‌متری را استخراج و پیشکش راننده آن می‌کند. گیربکس 6 سرعته خودکار این خودرو نیز محصولی از شرکت آیسین ژاپن است. شرکتی که بسیاری از رانندگان وطنی با نام آن آشنا بوده و همواره از آن به نیکی یاد می‌کنند.

MG 360 turbo
داخل کابین ام جی 360 توربو از فرمی ساده و بی‌آلایشی برخوردار است که به روشنی از رقبای مدرن کره‌ای خود از زرق وبرق کمتری بهره می‌برد، اما کیفیت ساخت و متریال آن از بسیاری از رقبای چینی‌اش بالاتر بوده و لااقل پلاستیک‌های کم کیفیت و پلیمری کمتر در آن دیده می‌شوند، متریالی که متأسفانه هنوز هم در برخی از چینی‌های رقیب به وفور کاربرد دارد. در این کابین همچنین تجهیزاتی ازجمله سانروف برقی، صندلی چرمی، سر دنده چرمی، شیشه‌های برقی راننده مجهز به سامانه تشخیص مانع، تهویه مطبوع با فیلتر هوا و… هم تعبیه شده که برای خودرویی با قیمتی نزدیک به 80 میلیون تومان در حد میانگین بوده ولی در حد ماکزیمم خود نیست و کماکان فقدان جای خالی نام‌هایی چون کروز کنترل و کلید هوشمند (کی لس استارت) در لیست تجهیزات ام جی 360 توربو حس می‌شود.

MG 360 turbo


ام جی 360 توربو از لحاظ ایمنی خودرویی مطمئن و مستحکمی به شمار می‌آید. این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی C-NCAP کسب نماید و 70 درصد از وزن بدنه آن نیز از فولاد با استحکام بالا ساخته شده است.2 عدد کیسه هوا، سامانه‌های ایمنی ABS،EBD،BA،ESP،CBC و… همچنین دوربین دید عقب و سنسورهای کمک پارک نیز از دیگر امکانات ایمنی موجود در این خودرو هستند.


با توجه به کیفیت ساخت بالا و همچنین پیشینه مثبت ساخته‌های ام جی نزد مشتریان ایرانی، می‌توان آینده خوبی را برای ام جی 360 توربو در بازار ایران پیش‌بینی کرد. اما تحقق این پیش‌بینی منوط به اعمال یکسری از کارهای جانبی از طرف سازنده وطنی آن است. اولویت نخست در این باب گسترش بیش از پیش پوشش نمایندگی‌های این برند در سرتاسر کشور است و اولویت مهم‌تر نیز، عمق بخشیدن به داخلی سازی اصولی قطعات مصرفی و تکنیکی این خودرو با آخرین متدهای کیفی و استانداردهای روز ام جی موتورز.


مهم‌ترین رقبای عمدتاً نزدیک قیمتی به ام جی 360 توربو را می‌توان خودروهایی همچون آریزو 5 توربو و نیز رنو سیمبل برشمرد. ام جی 360 با بهایی معادل 77,700,000 تومان در نمایندگی‌های عرضه کننده آن ثبت‌نام می‌شود.

مشخصات فنی ام جی 360 توربو

  • نوع موتور: 4 سیلندر خطی توربو شارژ/16 سوپاپ
  • حجم موتور: 1498 سی‌سی
  • توان: 130 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
  • گشتاور: 210 نیوتن‌متر در 2000 الی 4400 دور در دقیقه
  • مصرف سوخت ترکیبی: 6.9 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون استرات، مستقل برای هر چرخ
  • سیستم تعلیق عقب: چند بازویی H شکل همراه با میله پیچشی
  • ترمز جلو و عقب: دیسکی/دیسکی
  • نوع جعبه دنده: 6 سرعته تیپ ترونیک (ساخت AISIN ژاپن)
  • نوع سیستم فرمان: برقی (EPS) با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • استاندارد آلایندگی: یورو 5

ابعاد

  • طول/عرض/ارتفاع: 4579/1804/1490 میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: 2660 میلی‌متر
  • وزن خالص: 1330 کیلوگرم
  • اندازه تایرهای جلو و عقب: 205/55 R 16
  • ظرفیت مخزن سوخت: 55 لیتر
  • گنجایش صندوق عقب: 482 لیتر

 

ایمنی و امنیت

  • 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین
  • 2 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو) – نسخه‌های فول این خودرو در چین با 6 عدد کیسه هوا عرضه می‌شوند.
  • سنسور کمک پارک و دوربین دید عقب
  • سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کمکی ترمز (BA)
  • سیستم کنترل پایداری (ESP)
  • سیستم کنترل ترمزها در پیچ (CBC)
  • سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرهای چهار چرخ (TPMS)
  • قفل ISOFIX صندلی کودک در عقب
  • قفل مرکزی و ریموت با قابلیت بستن خودکار شیشه‌ها
  • سیستم ضد سرقت الکتریکی (ایموبیلایزر)
  • و…

تجهیزات رفاهی

  • سانروف برقی
  • صندلی‌های با روکش چرمی
  • سر دنده با روکش چرم و کروم
  • چراغ‌های روشنایی در روز (DAY LIGHT)
  • سیستم تهویه مطبوع با فیلتر تصفیه هوا
  • چراغ‌های جلوی هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع و خاموش شدن تأخیری
  • مانیتور لمسی به سایز 8 اینچ با قابلیت کنترل توسط موبایل
  • سیستم بلوتوث با قابلیت اتصال موبایل به سیستم صوتی و مانیتور
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سیستم صوتی با درگاه‌های USB/AUX
  • سیستم صوتی مجهز به 2 عدد بلندگو و 2 عدد تیوتر
  • شیشه بالابر راننده مجهز به سیستم تشخیص مانع (ANTI TRAP)
  • آینه‌های جانبی برقی مجهز به راهنما و گرم‌کن
  • تیغه برف‌پاک‌کن ژله‌ای (BONELESS)
  • قابلیت تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت
  • سیستم آلارم محدود کننده سرعت
  • محفظه نگه‌دارنده زیر صندلی سرنشین جلو و محفظه نگه‌دارنده عینک
  • چراغ مطالعه صندلی‌های عقب
  • و…

قیمت

  • بهای فروش: 77,700,000 تومان

درباره نویسنده

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مرتبط

15 دیدگاه

  1. Mohammad
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    من میخوام اینو به عنوان یک خودرو خانوادگی بخرم به نظرتون همین خوبه یا چیز دیگه ای رو پیشنهاد میدید؟

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (76 دیدگاه) ,

      ام جی یه رگ بریتانیایی داره و کمی از محصولات چینی متمایزه
      البته این تمایز در سالهای قبل بیشتر بود… و حالا چینی تر شده و در نگاه عامه هم یعنی چینی
      چینی که محسوب بشه، یعنی افت قیمت شدید پس از خرید نمونه صفر
      دوست عزیز… ماشین چینی رو کارکرد کم بخر که افتش رو کرده باشه
      و باز بهتر که نمونه های کارکرد برندهای معروفتر رو بخری
      دوست خودم ماه پیش زانتیا با 56000 کارکرد خرید 31 تومن… فوق العاده سالم
      البته از دلالی که خودش 25 خریده بود!!!
      نظرم به زانتیا نیست… اگه بحث ایمنی مد نظر باشه
      ولی با مبلغ نزدیک80 تومن، گزینه های بهتری هم هست
      ضمیمه میکنم که منظورم از این کامنت بیان کیفیت پایین محصولات چینی نیست، چه بسا به مراتب از محصولات وطنی بهترن
      منظور افت شدید قیمت محصولات چینی بود

      پاسخ
    2. وحید
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      اگر تمام پولتون نقد هستش و روی صفر بودن حساس نیستید سراغ خیلی ماشین ها میتونید برید. از جمله سراتو مونتاژ که با کارکرد کم میتونید پیدا کنید. سایر چینی های خوشنام بازار هم مثل جک اس5 در دسترس هستش

      پاسخ
    3. رامین
      سوابق: (1170 دیدگاه) ,

      کمی صبر کنید و با 84 تومن پژو 301 مونتاژ بگیرید. اواخر بهار یا اوایل تابستون پیشفروش میشه.
      البته من خودم پژو 2008 میخوام بگیرم گرچه خونواده میگن مزدا3 . ولی برای من مشخصات موتوری از آپشن مهمتره. هر کسی بالاخره فاکتورهایی داره…

      پاسخ
      1. shahin
        سوابق: (9 دیدگاه) ,

        درود بر شما که حاضری ماشینی با دوبرابر قیمت جهانی بخری دروددددددد

        پاسخ
        1. رامین
          سوابق: (1170 دیدگاه) ,

          درود بر شما که تا حالا هر چی خریدی و یا در آینده میخری با نصف قیمت جهانی میخری. گویا خیلی باهوشی که فهمیدی به دو برابر قیمت جهانی دارن ماشین به ملت میدن….

  2. شاهین
    سوابق: (3491 دیدگاه) ,

    همونطور که گفته شد آریزو ۵ توربو رقیب این ماشینه اما حدود ۱۰ تومن گرونتره. فکر کنم ام جی موفق بشه تو این بازار.

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    طراحی خوبی نداره ضمناً این ماشین رواو هست نه ام جی، به نظرم قیمت بالایی داره و در این رنج قیمت هیچ ماشینی ارزش پول پرداختی رو نداره

    پاسخ
  4. کمال
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا خدمات خیلی ضعیفی داره
    وقتی حتی در نمایشگاه هفته پیش اصفهان نمایش داده نشد
    و جالبتر اینکه نمونه نمایشی این خودرو در نمایندگی اصفهانش موجود نیس، واقعا ادم شکم میکنه به همه چیز
    کلا ۷ ۸ نمایندکی تو ایران داره این شرکت که ۳ ۴ تاشون ماشبن رو واسه نمایش دارن
    بیشتر از اینکه عجیب باشه، خنده داره

    پاسخ
  5. مسعود
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    من فک میکردم شصت تومنه و میخواستم با ماشین فعلی عوضش کنم، ولی به این قیمت نمیارزه
    سوناتا یا مزدا 3 یا حتی ام جی 6 رو با این قیمت ترجیح میدم به این

    پاسخ
  6. محسن
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    با اینکه قیمتش پرت و پلاس ولی شرف داره به محصولات ناایمن و قاتل دو تا فرقون ساز توصیه میکنم هر کس قصد خرید ماشین ایرانی داره قبلش توی اینترنت عکس تصادفات و قربانیای این دو تا آشغال سازو ببینه بعد تصمیم بگیره

    پاسخ
  7. M3csl
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    عجب!!!!
    چه توضیحات جامع و کاملی!!!!
    از معرفی ریزترین امکانات هم دریغ نشده!!!
    کاش همه خودروها اینجوری معرفی شن….
    بیشتر شبیه تبلیغ بود قلم نویسنده…..

    پاسخ
  8. فریدون
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    به نظر من پژو 301 خیلی از این مدل سرتره .اگه با قیمت 80 تومن بدن که اصلا رقیبی نخواهد داشت .ام جی 350 یعنی مدل قبلیش از این مدل خیلی خوشگلتر بود .این شرکت یعنی ام جی پارس تو سایتش زده سالانه 200000میتونه تولید کنه دوساله ده تا دونه هم تولید نکرده .فکر نکنم شرکت درست درمونی باشه .تازه سر چینی هارو هم کلاه گذاشته بود و تعهداتشو انجام نمیداد.چه برسه به مردم خدمات بدن

    پاسخ
  9. Hashemi
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    منتظر پژو301 هشتاد میلیونی نباشید. چند روز پیش، مدل 2016را به قیمت 95میلیون فروختند!

    پاسخ
  10. وحید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اگر به فکر ماشین دست دوم نباشید چون مثل هندونه در بسته میمونه ، واقعا ماشین ارزشمندی هست. نسبت به آریزو یا B30 که هم رده هستن کیفیت متریال بیشتری داره. قطعاتش رنگ شده میاد، طراحی بهتری داره هم داخلی و هم خارجی و خوش نامی ام جی انگلستان را هم یدک میکشه و پلاتفورمش ام جی GT هست. همچنین موتورش. گیربکس هم آیسین ژاپن 6 سرعته در مدل توربو. یه زمانی همه به تویوتا میگفتن ماشین آشغال ژاپنی. ولی تویوتا دنیا را گرفت. دیگه تموم شد اون دورانی که ماشین چینی بد بود. الان همه میدونن یک سر و گردن از ماشینای ایرانی بهتره. و فعلا چون دست ایرانی توش نرفته گزینه مناسبیه. بین تموم چینی ها فقط ام جی هست که اصالت خودش را داره و تحت لیسانس انگلیس هستش.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x