دوراهی: ام جی 360 توربو یا چری آریزو 5 توربو؟

خودروسازان تراز اول جهانی رویه نه چندان دل‌چسبی را در پیش گرفته‌اند! استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم اما مجهز به سیستم‌هایی همچون توربوشارژر و سوپرشارژر که توان و قدرت بالا را با مصرف سوخت کم ترکیب کرده‌اند. این روند چندی است که در کشور ما نیز دیده می‌شود و اکثر محصولات جدید علی‌الخصوص محصولات چینی از پیشرانه‌های کم‌حجم توربو استفاده می‌کنند. هرچند، مشتریان سنتی همچنان به حجم موتور به عنوان یک فاکتور کلیدی نگاه کرده و زمانی که می‌شنوند خودرویی حجم موتور کمی دارد با انتقاد از کنار آن رد می‌شوند! بگذریم.


در این سری از نوشتارهای دوراهی دو نمونه از سدان های نام‌آشنای چینی را روبروی هم قرار می‌دهیم. ام جی 360 توربو و چری آریزو 5 توربو.

ام جی 360
ام جی یکی از قدیمی‌ترین برندهای بریتانیایی است که دست سرنوشت آن را به سرزمین چینی‌ها و زیر چتر سایک موتور کشانده است. بحث و مجادله‌های فراوانی درباره انگلیسی یا چینی بودن این برند صورت گرفته اما هدف ما چیز دیگری است. ام جی در ابتدا توسط مدیا موتورز عرضه می‌شد اما هم‌اکنون شرکت آذویکو در آذربایجان شرقی است که وظیفه مونتاژ سدان تازه نفس ام جی 360 توربو را بر عهده گرفته است.


در طرف دیگر یکی از قدیمی‌ترین برندهای چینی حاضر در بازار کشورمان قرار دارد. قطعاً چری چین را می‌شناسید. بازوی ایرانی این شرکت یعنی مدیران خودرو طیف کاملی از محصولات این شرکت، از ام‌وی‌ام 110 گرفته تا تیگو 7 را عرضه می‌کند. چری یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی بوده و به همراه MVM بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی نیز محسوب می‌شود.


ابتدا به بحث طراحی می‌پردازیم. ام جی 360 توربو به خودی خود دارای طراحی متناسبی است اما زمانی که آن را در برابر آریزو 5 توربو قرار دهیم این حریف خواهد بود که دست برتر را خواهد داشت. 360 توربو چهره محافظه‌کارانه و به دور از هیجان را داشته و این امر در نمای عقب بارزتر است؛ اما در مقابل آریزو 5 توربو است که کاراکتر خاص محصولات چری به خصوص جلوپنجره و خط میانی آن را داشته و از این نظر برتر است.

ام جی 360
طراحی داخلی هر دو خودرو خوب از کار درآمده و ایرادی را در این بخش نمی‌توان به آن‌ها وارد کرد هرچند شاید برخی افراد کابین آریزو 5 توربو را هماهنگ‌تر بدانند. ارگونومی خوب از جمله نقاط مثبت کابین ام جی است درحالی‌که آریزو 5 توربو نیز طراحی یکدست و هماهنگی دارد. البته از نظر کیفیت متریال بکار رفته نباید انتظار خیلی زیادی را در این بخش داشته باشید.

MG 360 turbo
ام جی 360 توربو دارای یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو است که خروجی آن به 130 اسب بخار و گشتاور آن نیز به 210 نیوتون متر می‌رسد. مهم‌ترین نکته درباره 360 توربو به گیربکس آن مربوط می‌شود که از نوع 6 سرعته اتوماتیک و ساخت شرکت معتبر و نام‌آشنای آیسین می‌باشد. پیشرانه و گیربکس این خودرو هماهنگی کاملی با یکدیگر نشان می‌دهند و کلیت قوای محرکه یکی از نقاط قوت ام جی 360 توربو می‌باشد.


در طرف مقابل آریزو 5 توربو قرار دارد. این خودرو در ابتدا با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شد که به خاطر قدرت و شتاب کم با استقبال چندانی مواجه نشد و به همین خاطر چری نسخه توربوی آن را عرضه کرد. آریزو 5 توربو دارای قلب آهنین 1.5 لیتری توربو با قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتون متری می‌باشد. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که شاید افراد زیادی این نوع گیربکس را نپسندند.


یکی از مهم‌ترین دلایل خرید خودروهای چینی امکاناتی زیادی است که در برابر مبلغ پرداختی ارائه می‌کنند. ام جی 360 توربو از تجهیزاتی همچون سانروف برقی، صندلی‌های چرمی، دیلایت، سیستم تهویه مطبوع، صفحه‌نمایش 8 اینچی لمسی، ارتباط بلوتوث، آینه‌های جانبی برقی راهنما و گرم‌کن دار و… بهره می‌برد. همچنین از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به کسب 5 ستاره ایمنی از C-NCAP چین، 2 کیسه هوا، حسگرهای پارک و دوربین دنده‌عقب، ABS، EBD، ESP، پایش باد لاستیک و… اشاره کرد.


چری آریزو 5 توربو نیز در بحث تجهیزات با دست کاملاً پر وارد میدان شده است. این خودرو دارای کی‌لس استارتر، دیلایت، کروز کنترل، سانروف برقی، صندلی‌ها و غربیلک فرمان چرمی، صفحه‌نمایش 7 اینچی، سیستم صوتی با 6 بلندگو و…


آریزو 5 در بحث ایمنی کمی بهتر عمل نموده به گونه‌ای که توانسته از C-NCAP تعداد 5 ستاره ایمنی دریافت کرده و البته از 6 کیسه هوا، ABS، کنترل کشش، ESP، کمک به حفظ خودرو در سربالایی و… سود می‌برد.


نهایتاً به بحث قیمت و خدمات پس از فروش می‌رسیم. ام جی 360 توربو هم‌اکنون قیمتی حدود 76 میلیون تومانی دارد درحالی‌که چری آریزو 5 توربو با برچسب قیمتی 88.5 میلیون تومانی خودنمایی می‌کند بنابراین از این نظر اختلاف قیمت قابل‌توجهی بین هر دو خودرو وجود دارد؛ اما شاید پاشنه آشیل ام جی خدمات نه چندان گسترده آن باشد که طبیعی هم هست زیرا آذویکو شرکت تازه‌کاری بوده و در حال گسترش شبکه خدمات خود می‌باشد؛ اما چری نسبت به حریف خود خدمات پس از فروش بهتری دارد که به لطف تعداد نمایندگی‌های بیشتر حاصل شده است.


از آنجایی که عملکرد و ابعاد هر دو خودرو و البته کیفیتشان نیز در یک سطح و نزدیک یکدیگر می‌باشند بنابراین انتخاب بین این دو خودرو به چند فاکتور محدود می‌شود. اگر فاکتور اصلی برای شما مبلغ پرداختی است شاید بهتر باشید به سمت ام جی حرکت کنید اما اگر بحث خدمات پس از فروش نگرانی عمده شماست آریزو 5 توربو از این نظر بهتر خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی

ام جی 360 توربو

چری آریزو 5 توربو

موتور

4 سیلندر 1.5 لیتری 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو
قدرت (اسب بخار)  130

145

گشتاور (نیوتون متر)

 210 210
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک

7 سرعته اتوماتیک CVT

طول (میلی متر)

 4579  4532

عرض (میلی متر)

 1804

 1814

ارتفاع (میلی متر)  1490

 1487

فاصله بین دو محور (میلی متر)

 2660  2650
وزن (کیلوگرم)  1330

 1372

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.9 9
حجم صندوق بار (لیتر)  482

 430

شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه)

9.7 9.5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)  180

180

قیمت (میلیون تومان)

76

88.5

 

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

30 دیدگاه

  1. رضا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    دوستان در رنج هشتاد تومن کدام گزینه قابل تامله؟ البته با فرض صفر بودن خودرو.
    بنظر گزینه های موجود اینها هستند:
    امجی 360 توربو (77تومن)- آریزو5 (88تومن)- پژو 301 مونتاژ که تابستان 97 میاد: موتور ec5 با توان 115 اسب و گیربکس 6سرعته و قیمت هم 90 تومن (از یکی از کارمندان ایکاپ خبرشو دوستان گرفتند)- یا مثلا بسترن b50 نسخه جدید که امسال بهمن میاره (حدود 80تومن).

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      بسترن بی ۵۰ فعلی که جالبه.یک جورهایی شبیه آمریکایی هاست.چری هم شبیه کره ای هاست.ولی بعید میدونم بسترن جدید را ۸۰ بفروشند.

      پاسخ
  2. پیکان جوانان گوجه ای
    سوابق: (780 دیدگاه) ,

    تا اخر بخونید
    زمستان سال 95 داشتم پیاده روی میکردم البته تو قائمشهر بعد یک نفر با پراید جلوم نگه داشت یک داستان گفت که تو بابل کیفم زدن طرف با خانواده خودش بود حدود 42 سال سن داشت من 10 تومان همراهم بود به طرف دادم میگفت بچه مشهده بعد تابستون داشتم همون مسیر تو کمربندی پیاده روی میکردم ایندفعه یک پژو 405 صفر جلوم ترمز زد همون طرف همون داستان قبلی تعریف کرد دیدم همون یارو قبلی هستش به روش نیاوردم ولی چیزی بهش ندادم ولی قسمت جالب اینه که دقیقا 29 اسفند یعنی همین 3 هفته قبل دیدم یک ماشین چری اریزو 5 صفر به رنگ سفید جلوم ترمز زد شاید بگین دروغ میگم ولی خدایی همون یارو بود با همون داستان چیزی بازم ندادم ولی در کل گفتم با این دروغها اگه واقعا یکی هم مشکل بخوره ادم دیگه نمیتونه اعتماد کنه یک کمکی انجام بده و اون دوستمونم تو یک سال از پراید به چه ماشین رسید اونم با سو استفاده از احساساتم مردم

    پاسخ
  3. علیx76
    سوابق: (376 دیدگاه) ,

    من داخل چری نشستم
    واقعیتش به دلم ننشست
    کیفیت داخلیش اصلا جالب نبود
    البته توی دنده دستیش نشستم ولی مسئول فروش گفت توربوشم همینه متریالش
    داخل ام جی هنوز ننشستم ولی فک میکنم بهتر باشه
    ضمن اینکه برند محبوب تر و معتبر تری داره
    تو فکرشم یکی بخرم

    پاسخ
  4. Alirezaasg5
    سوابق: (230 دیدگاه) ,

    ترجیح میدم دست دوم یه برندمعتبر ژاپنی یا کره ای بخرم ولی پول به چینی جماعت ندم

    پاسخ
    1. Maximus
      سوابق: (325 دیدگاه) ,

      این دیدگاه ها در مورد ماشبن چینی دیگه تاریخ انقضاش گذشته

      البته برند های معتبر چینی همین جیلی و ام جی و FAW هستن. منم باشم فعلا پول به جک و دانگ فنگ و … نمیدم.

      60 سال پیش در مورد محصولات ژاپنی هم همین حرفا رو میزدن الان ببین به کجا رسیدن. 20 سال پیش واسه کره ای ها هم همین حرف و حدیث ها بود در حالی که الان ماشین کره ای آرزوی حداقل 90 درصد از مردمه.

      پاسخ
  5. Maximus
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    ام جی یکی از معتبرترین برند های خودروسازی چینه ( البته بعد از Geely). بین ماشین های چینی محصولات این 2 شرکت رو خیلی قبول دارم و فکر میکنم در 10 سال آینده به راحتی میتونن از نظر هزینه ی نگهداری با خودروهای ژاپنی و کره ای رقابت تنگاتنگی داشته باشن.

    پاسخ
  6. حسن
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    روی کاغذ از جهات مختلف آریزو۵سرتر(به جز قیمت).کیفیت هم باید زمان بگذره تا حالا که هر دو خوب بودن.البته اسم برند ام جی نباید ما را فریب بده به هرحال ام جی ۳۶۰ با قیمت ۷۶ میلیون عرضه میشه و طبق اصل قدیمی هر چی پول بدی آش میخوری باید در همین حدیعنی چینیش ازش انتظار داشت نه در حد انگلیسیش.

    پاسخ
  7. محسن
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    من ترجیحم دنا پلاس توربو هست چون مزایاش نسبت به این دو موتور ۱/۷ لیتری ۱۵۰ اسب داره، صندوقش ۵۰۰ لیتره و ارزونتره. بقیه امکاناتشم خوبه نسبت به قیمت مثل سانروف دیلایت ۴ ایربگ دوربین عقب، کروز کنترل فرمان چرمی…

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      و صد البته پلتفرم 405 با شاسی ضعیف در مقابل فشار . نداشتیم که بتونم با دست به بدنش فشار بیارم ، دوستان دنا مثل سمند و خانواده پژو ایرانخودرو بدنش کاغذیه ؟

      پاسخ
      1. محسن
        سوابق: (60 دیدگاه) ,

        شما همین اشغالهای چینی رو سوار شو که صاحب اول و آخرش خودتی یا اگه بخوای بفروشی افت قیمت زیادی داره!

        پاسخ
    2. وحید
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      فقط یه ستاره ایمنی هم نمیگیره،مصرف سوختش هم بالاست.کیفیت سواریش هم یک مقدار پایین تره،تکنولوژی ۳۰ سال پیش اروپا رو هم داره،طراحیش هم خیلی جدید نیست ولی در کل بهتره.اینهایی که گفتم اصلا مهم نیست

      پاسخ
    3. فرید
      سوابق: (111 دیدگاه) ,

      احتمالا اطلاع ندارین که واسه دنا توربو جز پیشرانه هیچ تغییر دیگه ای در سایر قطعات وابسته مثه سیستم ترمز،تعلیق،خنک کاری…. انجام نشده، د حالیکه ام جی توربو همه قطعات این مجموعه با موتپر تنفس طبیعیش متفاوته و یه چیز کاملا اصولیه

      پاسخ
    4. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      موتورش خیلی مشکل پیدا می کنه اصلاً پیشنهاد نمیکنم

      پاسخ
      1. عباس
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        ببخشید منظورتون رو میشه دقیق تر بگید. خودتون یا کسی این تجربه رو داشته؟

        پاسخ
  8. مجید سبزواری
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    امجی بهتره یه انگلیسی چینی با کیفیته اما چری خوب نیست

    پاسخ
    1. ماکان
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      البته این ام جی دیگه فقط اسمش از انگلیسه و باید چینی به حسابش آورد ضمنا این مدلش در چین با برند رووی عرضه شده.

      پاسخ
  9. Javad
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    انتخاب من چری هست
    ولی12 میلیون اختلاف قیمتی ترازو رو به سمت MG کج میکنه!

    پاسخ
  10. ستار
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    نظر من در مورد موتور توربو که ایران خودرو میزنه اینه که سه چهار سال دیگه به خرجی خواهد افتاد که صاحبش و بیچاره خواهد کرد
    اخه توربو
    بنزین ایران
    ماشین ایران خودرو
    شاسی ۴۰۵
    معلوم نیس چی سر هم کردن
    و در مورد ماشین ژاپنی با ۷۰و۸۰ میلیون امیدوارم بتونین یک کمریgl2007 تمام رنگ گیر بیاری

    واقعا هرچقدر پول بدی همونقد آش میخوری
    مگه با۸۰میلیون ماشین ژاپنی خوب میدن آخه!!!

    پاسخ
  11. وحید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ام جی رو بهتره با خودروهای کره ای مقایسه کنید چون واقعا یه سر و گردن از چینی ها بهتره.
    دوما قیمت سال ۹۷برا ام جی ۸۵ تومن خریدارشم ک فراوان هست
    فک نمیکنم بی خود باشه

    پاسخ
  12. بهنام
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام دوستان اول باید عرض کنم که واقعا این سایت با بقیه یک فرق اساسی داره اونم اینه که کسی به کسی توهین نمیکنه و اکثر کاربران هم اطلاعات خودرویی کامل دارند بنده قصد خرید سراتو آپشنال دارم اما متاسفانه شرایط اقساط برداشته شده از طرفی میشه با هر شرایطی آریزو توربو خرید از بزرگواران اهل فن تمنا دارم منو راهنمایی کنن که سراتو ارزش صبر کردنو داره یا نه.. البته بیرون اقساط میدن ولی چه عرض کنم بابت 40 تومن باقیمونده حداقل20تومن بهره میگیرن خودم70 نقد دارم

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (2584 دیدگاه) ,

      داش ام جی 360 بخر
      موتورش کاملا با گیرباکس ایست هماهنگه
      ام جی زیر مجموعه سایک هست که برند خیلی معتبریه (مثل شیائومی)
      الان اریزو گیرباکسش cvt هست تا کم مصرف بشه
      ولی ببین مصرفش چند نوشته شده

      پاسخ
      1. رامتین
        سوابق: (1289 دیدگاه) ,

        بنظرتون با توجه به اینکه بسترن b50 rs بزودی در سال 97 توسط بهمن عرضه میشه، بنظرتون با توجه به موتور احتمالی 1.4 توربو ساخت شرکت فاو با همکاری با فولکس ساخته شده (در فولکس بورا همین موتور عرضه شده بود)، و گیربکس 6سرعته آیسین بنظرتون بسترن گزینه بهتریه یا امجی مذکور؟( البته از نظر خدمات هم بیشک بهمن بهتر از امجی است)
        بسترن: 1.4 توربو- 136 اسب- گشتاور220
        امجی: 1.5 توربو- 128 اسب- گشتاور 210

        پاسخ
    2. parsairon
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      دوست عزیز با سلام و درود خدمت شما… شما 2 تا خودرو رو دارید با هم مقایسه میکنید ک هر دو مشتریان و طرفداران خودشون رو دارن … اول سراتو آپشنال هستش ک از لحاظ برند خیلی برتر از چری هستش و از موتور تنفس طبیعی استفاده میکنه دوم آریزو هستش ک برندش از سراتو ضعیفتره و از موتور توربو استفاده میکنه… ابتدا شما باید مشخص کنید ک نوع رانندگی و نحوه نگهداری شما ب چ صورتی است… سراتو با توجه ب موتور تنفس طبیعی استهلاک و شتاب کمتری داره ولی از نظر فیس کاملن قدیمی هستش و مونتاژ سایپا … چری شتاب بالاتر و مصرف در حد سراتو و فیس کاملن بروزی داره و در باب مونتاژ من مدیران خودرو رو بیشتر میپسندم.. سراتو حدود 20 میلیون از چری گرونتره…سراتو 2 سال گارانتی داره چری 5 سال.. از نظر امکانات چری امکانات بیشتری داره البته سراتو شیفتر پشت فرمان داره… از نظر متریال تقریبن در ی حد هستن چون متریال سراتو در مونتاژ سایپا افت کرده… ولی مهمترین مورد در نگهداری از موتور توربو هستش ک اگر توجه بهش نشه براحتی اذیت میکنه … شما همیشه باید حواست ب استفاده از بنزین سوپر / تعویض روغن در سر وقت ویا زودتر/ و نحوه استارت و خاموش کردن موتور باشه ولی سراتو بخاطر موتور تنفس طبیعی از این مشکلات نداره

      پاسخ
      1. بهنام
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        ممنون از راهنمایی شما ولی منظو رشما رو از نحوه استارت و خاموش کردن متوجه نشدم .اولویت من عایق بندی صدا /شتاب در سربالایی و فراوانی قطعه در سالهای بعد هست

        پاسخ
        1. parsairon
          سوابق: (7 دیدگاه) ,

          دوست من در هنگامی ک شما با موتور توربو ب مدت تقریبن بیش از یک ساعت رانندگی میکنید{ این زمان تقریبی هستش خودتان متوجه فشاری ک ب موتور وارد میکنید میشوید} و دما موتور بالا میره شما بهیچ وجه در صورتی ک میخواهید رانندگی نکنید نباید بلافاصله موتور را خاموش کنید موتورهای توربو در صورت گرم بودن اگر قبل از خنک شدن خاموش بشن در اصطلاح تولید ذغال کک در مسیر لوله های خودشون میکنن ک باعث مسدود شدن مسیر و نهایتن سوختن توربو میشن… زمانی ک دمای موتور بعد از چند ساعت رانندگی بخصوص در جاده بالا میره بهترین کار اینه ک حدود 5-6 دقیقه در حالت خلاص صبر کنید بعد موتور را خاموش کنید..در مورد شتاب بزار خیال شما را راحت کنم ک درسته ک آریزو هم همانند mg از توربو با بوست پایین استفاده میکنه { البته با حجم موتور کمتر} ولی در شتاب اولیه خیلی از ماشینها رو قادر هستش جا بزاره {البته ماشینهایی ک از توربو استفاده نمیکنن} ولی در کل ب نظر من خیلی نباید تحت فشار بزاریش.. در مورد قطعات هم فکر نمیکنم مشکلی باشه ام وی ام همیشه قطعاتش تو بازار بوده

  13. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشینای ژاپنی از همون ابتدای کار اینقد کیفیتشون بالا بود ک همه کمپانی های اروپایی و امریکایی رو حیرت زده کردند… لطفا ماشین چینی رو با ژاپنی مقایسه نکنید.

    پاسخ
  14. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من قصد داشتم سراتو شرایط بگیرم وقتی شرایط اقساطش رو برداشتند سمت آریزون کشیده شدم ، تو بررسیها متوجه ام جی شدم ، حالا چند تا نکته:
    ۱- بنظرم رسید ام جی قابل اعتمادتر باشه ولی خدماتش یقینا به مدیران خودرو نمیرسه.
    ۲- تو این رنج قیمت خودروهای بهتری گیر نیاوردم .
    ۳- کمی نگران افت قیمت شدید چینی ها هستم.
    ۴- کیفیت نامناسب قطعات بویژه پس از گذشت ۳۰-۴۰ هزار تا کمی نگرانم میکنه.
    اگر ممکنه راهنمایی کنید ، ام جی یا آریزون یا یک خودروی بهتر ولی دست دوم ؟؟؟
    ممنونم

    پاسخ
  15. حامد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان افت قیمت خودرو های چینی بخاطر شرایط اقساطی بسیار متنوع شرکتهای فروشش هست دلیلی بر بی کیفیتی خودرو نیست (با توجه به قیمت). ولی خودرو سازی ایران یه ماشین الان میده دو ماه دیگه بخای بخری نداره یا باید ثبتنام کنی برای چند ماه یا یکسال بعد ، بخاطر همین قیمت بازارش میره بالا . مثل انواع رنو . ما همه قربانیان سیاست کثیف یک سری ادم سود جو هستیم . اگر قصد فروش زودهنگام ندارید خودروی چینی بخرید و لذت ببرید و فقط از اونایی که دارن اطلاعات بگیرید. وگرنه بی ادبی نباشه مردم جوری در مورد پژو و دنا صحبت می کنن و تعصب دارن که انگار طراح و سازندش هستند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.