صنایع نظامی

تام‌کار TX4، هیولای همه‌جاروی نظامی اما قابل خریداری عمومی

بسیاری از علاقه‌مندان به آفرود غالباً آرزو دارند بتوانند وسایل نقلیهٔ نظامی را خریداری کنند تا نیازهایشان برای درنوردیدن خشن‌ترین مکان‌های دنیا برآورده شود. قابل‌توجه‌ترین نمونهٔ این ایده تاکنون، هاموی بود که سرانجام نسخه‌های غیرنظامی آن به بازار عرضه شد. مشکل اینجا است که عموم مردم فقط مواقعی که نیروهای نظامی مجبور به فروش وسایل نقلیهٔ مازاد خود شوند می‌توانند به چنین خودروهایی دست پیدا کنند اما حتی در این صورت هم خودروهایی که برای فروش ارائه می‌شوند نو و جدید نیستند.

دراین‌بین اما یک استثناء به وجود آمده است که آن خودرویی بنام تام‌کار TX4 (به این قبیل وسایل نقلیه اصطلاحاً ساید بای ساید گفته می‌شود) که هم‌اکنون برای استفاده‌های غیرنظامی قابل خریداری است. این خودرو توسط شرکت تام‌کار (Tomcar) ساخته شده که در سال ۱۹۹۱ برای تأمین نیازهای نیروهای ویژهٔ اسرائیل تأسیس شد. TX4 یک وسیلهٔ نقلیهٔ آفرود است که برای فعالیت در سخت‌ترین شرایط جهان طراحی شده است. این ماشین که به‌عنوان وسیلهٔ نقلیهٔ شناسایی طراحی شده است، می‌تواند چهار نفر را به همراه ۱۱۳۰ کیلوگرم بار در سخت‌ترین زمین‌ها حمل کند.

TX4 به‌عنوان اولین محصول عمومی تام‌کار، علاقه‌مندان به آفرود، چوپانان و… را هدف قرار داده است و اصلاحاتی را برای وظایف غیرنظامی تجربه کرده است. TX4 درحالی‌که همان تکنولوژی‌های نظامی سایر ساید بای سایدهای تام‌کار را ارائه می‌کند، راحت‌تر بوده و برای استفاده در دامداری‌ها، باغ‌ها، خانه‌های ساحلی و مناطق اکتشافی مناسب‌تر است. این خودرو در اصل پیوندی بین یک ATV (موتورسیکلت چهارچرخ) نظامی، یک وسیلهٔ یوتیلیتی و یک پیکاپ است.

این خودرو به شاسی زره‌پوش با فریم و رول کیج یکپارچه مجهز است که گارانتی مادام‌العمر دارد. نیروی موردنیاز TX4 نیز توسط یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تأمین می‌شود که در عقب نصب شده و ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور دارد. البته این قدرت زیادی نیست اما برای وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو مناسب به نظر می‌رسد. این پیشرانه به یک گیربکس CVT متصل شده و قدرت خود را به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. TX4 همچنین به گیربکس کمکی با طراحی ویژه و همین‌طور دیفرانسیل‌های جلو و عقب پتوماتیک قفل شونده هم مجهز است.

این خودرو از سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ با کمک‌فنرهای پیچشی قابل تنظیم مجهز است که ۴۳۲ میلی‌متر فاصله از سطح زمین و ۳۵۵ میلی‌متر فضای جابجایی چرخ‌ها را فراهم کرده است. TX4 همچنین می‌تواند حداکثر تا ۲۴۵۰ کیلوگرم را هم بکسل کند. همان‌طور که از یک خودروی نظامی انتظار می‌رود، همه‌چیزی در داخل این ماشین خشن و سفت است اما بااین‌حال TX4 به ویژگی‌های لوکسی مثل فرمان الکتریکی، متریالی مشابه خودروهای سواری، صندلی‌های گود با کمربندهای ایمنی چهار نقطه‌ای و سیستم تهویهٔ کاملاً کاربردی مجهز شده است. قیمت تام‌کار TX4 از ۳۶,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود اما اوایل سال ۲۰۲۰ نسخه‌های گران‌تر و تیپ‌های بالاتر با کابین بسته و تجهیزات بیشتر هم ارائه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (507 ديدگاه)

    تام کار نظامی کُش بیشتر برازندشه
    این چیه دیگه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 3
  2. هادی نجفی

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    بیشتر برای کارهای جاسوسی مناسبه به خاطر چالاکیش و ۴ چرخ متحرک و فنر بندی و وزنش که قدرت مانور داشته باشه وگرنه یه آفرود باز حرفه ای سمتش نمیره
    برای من چنگی به دل نزد مخصوصا با این قیمتش و گشتاورش،گیبریکسشم فکر نکنم مالی باشه
    من جیپ و لندکروز جنگی رو به این ترجیح میدم

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا