مورگان موتور

معرفی نسخهٔ ویژهٔ پنجاه‌سالگی مورگان پلاس 8 در نمایشگاه ژنو

در صنعت خودروسازی جهان، پنجاه سال زمان بسیار زیادی برای تولید یک خودرو است اما شرکت بریتانیایی مورگان به مدت پنجاه سال است که خودرویی بنام پلاس ۸ را تولید می‌کند و حالا به مناسبت پنجاه‌سالگی این ماشین، جشنی برگزار کرده است. به این مناسبت، مورگان در نمایشگاه ژنو امسال در کنار مدل ویژه و جدید آئرو GT، نسخهٔ ویژهٔ پنجاه‌سالگی پلاس ۸ را هم معرفی کرده است.

مورگان برای اولین بار نسخهٔ پروتوتایپ پلاس ۸ را در نمایشگاه خودروی لندن سال ۱۹۶۸ رونمایی کرد. این ماشین به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 ساخت روور مجهز شده بود و تا سال‌ها با همین موتور به تولید رسید. در سال ۲۰۰۴ اما تولید این پیشرانهٔ V8 روور متوقف شد و به همین دلیل مورگان هم به تولید پلاس ۸ پایان داد. این در حالی بود که تا آن سال حدود ۶ هزار دستگاه از این خودرو ساخته شده بود.

سپس در سال ۲۰۱۲ مورگان مدل پلاس ۸ را با استفاده از شاسی آلومینیومی سبک‌وزن مدل آئرو GT احیا کرد و بدین ترتیب این مدل دوباره به سبد محصولات مورگان اضافه شد. البته هرچند پلاس ۸ روی شاسی مدل جدید آئرو GT ساخته شده اما همچنان ظاهر کلاسیک و سنتی خود را حفظ کرده است؛ اما پلاس ۸ در دوران جدید خود علاوه بر شاسی، از پیشرانهٔ آئرو GT هم استفاده کرده است که این یک موتور ۴.۸ لیتری V8 تنفس طبیعی ساخت ب‌ام‌و است.

پلاس ۸ تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از سبک‌ترین خودروهای هشت سیلندر دنیا محسوب می‌شود. این ماشین به لطف وزن سبک خود با استفاده از این موتور جدید ساخت ب‌ام‌و می‌تواند ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما بااین‌حال مورگان هم مثل اکثر خودروسازان دنیا قصد دارد پیشرانه‌های تنفس طبیعی را کنار بگذارد و بنابراین مدل‌های آئرو GT و نسخهٔ پنجاه‌سالگی پلاس ۸ آخرین محصولات این شرکت بریتانیایی هستند که از موتور تنفس طبیعی استفاده می‌کنند.

بنابراین این پلاس ۸ ویژه، آخرین نمونهٔ این خودرو است که از موتور V8 ساخت ب‌ام‌و استفاده می‌کند و در آینده پیشرانهٔ جدیدی برای آن ارائه خواهد شد. نسخهٔ پنجاه‌سالگی این خودرو که در نمایشگاه ژنو به نمایش درآمده است اما با رنگ آبی تیره‌ای رنگ‌آمیزی شده که یادآور اولین نمونهٔ ساخته شده از پلاس ۸ است. همچنین در قسمت‌هایی از این نسخهٔ ویژه مانند اطراف جلوپنجره تریم زردرنگ هم کار شده است.

مدیر اجرایی مورگان آقای «Steve Morris» در مورد این خودرو گفته است:

«این نسخهٔ ویژهٔ پنجاه‌سالگی تصویر مناسبی از زیبایی و ظرافت پلاس ۸ را همراه با سرزندگی و توانایی‌های بالا ارائه می‌کند. عملکرد، تکیه‌گاه و پایه و اساس اصلی هر دستگاه از پلاس ۸ است که از کارخانهٔ مورگان در طول این پنجاه سال خارج شده است».

از نسخهٔ ویژهٔ پنجاه‌سالگی مورگان پلاس ۸ تنها پنجاه دستگاه ساخته خواهد شد.

 

با پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ رویدادها و اخبار نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ در مجلهٔ پدال همراه شما هستیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. حسین

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    این سبک خیلی جالبه!
    البته اگر پول اضافی داشتم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا