موتورسیکلت

نسخه سفارشی یاماها MT-07، تیغ تیز دست‌ساز

احیای دوباره یاماها در ۳ ساله بسیار قابل‌توجه بوده است. یک سری از محصولات برجسته و آتشین، تصویری رؤیایی از کمپانی رقم زده‌اند که در رأس آنها MT-07 قرار می‌گیرد. این موتورسیکلت اسپورتی با دو سیلندر موازی و حجم ۶۸۹ سی‌سی که در ایالات متحده با نام FZ-07 شناخته می‌شود، به تعداد فراوان در بازارهای غرب به فروش رفته است. بنابراین شاید نبود تعداد زیاد نسخه‌های سفارشی بر اساس این پلتفرم، جای تعجب داشته باشد.

Yamaha MT-07 Onyx Blade
Yamaha MT-07 Onyx Blade
اخیراً «بانکر کاستومز» یک موتورسیکلت خشن یارد بیلت XSR700 ارائه کرده که بر اساس نسخه «کلاسیک» مدل MT-07 ساخته شده است. و اکنون نیز یک MT زیبا با عنوان «اونیکس بلید» از وینستون یه (Winston Yeh) در «راف کرافتز» عرضه شده است.

Yamaha MT-07 Onyx Blade
اونیکس بلید یک نسخه رادیکال از ستاره با وزن متوسط یاماها است. ظاهر این موتورسیکلت کاملاً شبیه به یک محصول «راف کرافتز» است. خطوط برجسته بدنه، رنگ‌آمیزی خاکستری مات و هیکل عضلانی، همگی مشخصه‌های کارگاه تایوانی به‌شمار می‌روند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این موتورسیلکت به سفارش یک مشتری در تایوان ساخته شده است؛ کسی که به یک وسیله نقلیه چابک و سریع برای رفت‌و‌آمد در ترافیک شدید پایتخت تایوان نیاز داشته است. «وینستون» در این زمینه می‌گوید:

فکر می‌کنم که برای نسخه بازاری MT-07 طراحی‌های زیادی در خود دارد. ولی شاید فریم این موتور سیلکت جالب‌ترین بخش آن باشد؛ مخصوصاً لوله‌های مثلثی که انجین را نگه می‌دارند. این چیزی که می‌خواهم آن را نشان بدهم.

Yamaha MT-07 Onyx Blade
گوشه‌های تیز نسخه استاندارد موتورسیلکت هنوز هم در اونیکس بلید دیده می‌شود؛ البته در یک طرح کاملاً متفاوت با بدنه آلومینیومی جدید. بدنه این موتورسیکلت با همکاری شریک قدیمی «راف کرافتز»، «وان‌هَند مِید» ساخته شده و پوشش بیرونی آن توسط «ایر رانر کاستوم پینت» انجام شده است. وینستون در این زمینه می‌گوید:

ایده اولیه در این رابطه، یک رنگ خاکستری لامبورگینی براق و بدون قسمت‌های مات بود. ولی مالک اصرار داشت که موتورسیکلت‌های راف کرافتز می‌بایست مات باشند. در نتیجه، یه لایه مات بر روی رنگ پایه اجرا شد.

Yamaha MT-07 Onyx Blade
اگر یک انتقاد در مورد نسخه معمولی MT-07 وجود داشته باشد، به دوشاخه‌های آن برمی‌گردد که قابلیت تنظیم‌شدن ندارند و برای برخی از رانندگان، بسیار نرم هستند. بر این اساس، «وینستون» متخصصان سیستم‌های تعلیق مسابقه‌ای در «گیرز ریسینگ» را به همکاری در اصلاح قسمت جلوی موتورسیکلت فراخواند. این متخصصان دوشاخه‌ها را اندکی کوتاه کردند و یک قابلیت تنظیم به آنها اضافه کردند.

در حالی که باک و دم جدید، وزن ظاهری زیادی به MT-07 اضافه کرده‌اند، بالانس جلو با پوشش تهاجمی دوشاخه جبران شده است. همچنین با توجه به اینکه ۱۶۵ روز از سال در چین تایپه باران می‌بارد، امکانات حفاظت مناسبی نیز در این موتورسیکلت ارائه شده است.

تایرهای اونیکس بلید دارای الگوی «دیابلو رِین» پیرلی هستند که شرایطی مشابه تایرهای مخصوص زمین خیس در WSBK و برای استفاده در «سوپر موتارد» مناسب هستند. این تایرها بر روی چرخ‌های ۱۷ اینچی ساخت «صنایع ووکاوا» کشیده شده‌اند.

انجین MT-07 بسیار نرم و راضی‌کننده است و بنابراین، «وینستون» آپگریدهای خود را در سیستم پیشرانه به فیلترهای کلاسیک K&N و سیستم اگزوز «آرکاپوویچ» محدود کرده است. وی در این زمینه می‌گوید:

یک بار که یک WR450F داشتم، بعد از عوض کردن اگزوز، درست حرکت نمی‌کرد و نیاز به تنظیم دوباره داشت. ولی در MT-07 بسیار خوب کار کرد و نرم بود.

در یک حرکت هوشمندانه، «وینستون» مجموعه ابزارهای به روی باک منتقل کرده که یک اصلاح طراحی بی‌نقص است.

Yamaha MT-07 Onyx Blade
گزینه‌های بعدی «راف‌ کرافتز» برای سفارشی‌سازی یک MV آگوستا و یک دوکاتی اسکرمبلر هستند.

منبع: bikeexif

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    موتورسیکلت های ژاپنی بیشترین قهرمانی ها درپیست کسب میکنه و بعد دوگاتی ایتالیا بعد بی ام و المان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. great britain

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    مردم چه چیزایی سفارش میدن آخرزمون شده!!!!!!!!خخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فقط انگلستان

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    نظر منم همون ترتیبی بود که گفتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. دانیال

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (92 ديدگاه)

    قیمت جذاب تیبا در اوکراین

    از سالهای گذشته خودرو «روان ماتیز» ازبکستان در اوکراین به عنوان ارزان‌ترین مدل خودرو در این کشور به قیمت 5 هزار و 800 دلار به فروش می‌رسد.

    در تاشکند، هم اکنون خودرو «تیبا» ساخت شرکت سایپا با 360 دلار ارزان تر نسبت به خودورهای ازبکستان در رتبه اول ارزان فروشی قرار گرفته است، تولید این خودرو توسط شرکت اوکراینی «بوگدان» صورت می‌گیرد.

    سایپا در گذشته نمایندگی‌های خود را در شهر‌های «خارکف»، «کیف»، «دونتسک» و «ماریوپل» اوکراین افتتاح و شبکه خدمات پس از فروش را نیز در کنار یک نمایندگی در هر شهر راه‌اندازی کرده بود؛ در فاز جدید گسترش بازار‌های صادراتی بزرگترین صادر‌کننده خودرو ایران شهر‌های «سواستوپل» و «پولتاوا» نیز به جمع مقاصد فروش سایپا در اوکراین پیوستند.

    خودروی تیبا با نرخ‌های ایران و دلار 3500 تومانی حدود 19 میلیون در اوکراین به فروش می‌رسد این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار داخلی حدود 24 میلیون تومان معامله می‌شود.

    به به به مردم به به

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Das Beste Oder Nichts

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    یاماها بهترین موتور ها رو میسازه. بابام یه یاماها 100 سی سی مدل سال 1980 داره هنوز که هنوزه مثل ساعت کار میکنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. امير علي

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خوش بحالشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب چیزیه در نوع خودش.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا