موتورسیکلت

موتورسیکلت پرینت‌شده ایرباس

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر یک متخصص صنایع هوایی بخواهد که به جای محاسبات موتورهای هواپیما، یک موتورسیکلت را توسعه دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید این ایده کمتر به ذهن کسی خطور کرده باشد، ولی منجر به یک کانسپت منحصر به فرد شده است. این وسیله با چهره‌ای عجیب و غریب، «لایت رایدر» نام دارد که اولین موتورسیلکت چاپ سه‌بعدی جهان محسوب می‌شود. APWorks، یکی از زیر‌شاخه‌های ایرباس که یکی از پیشگامان چاپ سه‌بعدی نیز به شمار می‌رود، از الگوریتم‌های بیونیک به منظور تعریف یک ساختار ارگانیک با استفاده  اصول طراحی طبیعت کمک گرفته است.

Light-Racer-7
به عبارت دیگر، این طراحی از یک رویکرد اثبات‌شده در صنعت هوافضا استفاده کرده و از هزار لایه نازک به ضحامت ۳۰ میکرون از جنس پودر متلایک تشکیل شده است. در نتیجه، صلبیت قابل‌ملاحظه‌ای برای موتورسیکلت ایجاد شده است. به گفته APWorks، بهترین متریال‌ها برای ساخت این وسیله استفاده شده و تمام فریم از جنس اسکالملوی (Scalmalloy)، یک نوع آلومینیوم مورد استفاده در صنایع هواپیمایی است که در آن مقاومت خاص فلز تیتانیوم نیز وجود دارد؛ چیزی که در چاپ سه‌بعدی، نظیر ندارد.

Light-Racer-5

Light-Racer-6
تمام جثه این موتورسیکلت، تنها ۳۵ کیلوگرم وزن دارد و در کنار موتور الکتریکی بدون آلودگی ۶ کیلوواتی که گشتاور خروجی‌اش برابر ۱۳۰ نیوتن‌متر است، یک نسبت قدرت به وزن در سطح یک سوپرماشین ایجاد می‌کند. این وسیله می‌تواند در عرض ۳ ثانیه به سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتی برابر ۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد. دامنه مسافت رانندگی نیز با این موتورسیکلت برابر ۶۰ کیلومتر است. نیلز گرافن (Niels Grafen) از APWorks در این زمینه توضیح می‌دهد:

ما از دانش بهینه‌سازی و تولید خود برای ساخت وسیله نقلیه‌ای استفاده کرده‌ایم  که با انتظارات‌مان مطابقت دارد. وسیله‌ای با مقاومت استثنایی، وزن فوق‌العاده کم و بالاترین کیفیت.

ایرباس APWorks برنامه‌هایی برای یک ارائه یک سری محدود از لایت رایدر دارد؛ نمونه‌هایی که قرار است برای استفاده‌های روزمره در خیابان‌های شهری مجوّز بگیرند. البته تنها برای ۵۰ دستگاه از این موتورسیکلت‌ها برنامه‌ریزی شده است. مبلغی برابر ۲ هزار یورو کافی است تا یکی از آنها را داشته باشید، ولی قیمت نهایی این موتورسیکلت برای شما به ۵۰ هزار یورو خواهد رسید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ناسا

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خیلی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    برای یه موتورسیکلت خیلی گرونه، ولی هر تکنولوژی جدیدی که میاد، اوایل کار گرون هست، بعد از چند سال با پیشرفتهایی که ایجاد میشه، هزینه اون خیلی کاهش پیدا میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پیمان

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی و زیبا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا