موتورسیکلت

باب گُندهه، روایتگر آینده هارلی دیویدسون

چند ماه پیش زمانی که هارلی-دیویدسون خبری مبنی بر رونمایی از ۱۷ مدل جدید را اعلام نمود، شاید به دلیل تعداد بالای آن و همچنین باطن نه چندان جدید برخی از این محصولات به ظاهر جدید، چندان مورد استقبال و توجه هواداران واقع نشد.

هارلی دیویدسون fat bob
تصمیم شرکت مذکور درباره اوورهال کلی خط تولید محصولات Softail خود و همچنین کنار گذاشتن پلتفرم دینا، واقعا یک کار بزرگ بود. شاید برترین محصولی که به خوبی ماهیت این تصمیم انقلابی را می‌تواند تشریح کند، «باب گندهه یا fat bob» باشد.

هارلی دیویدسون fat bob
اگر مدل ۲۰۱۸ از باب گندهه را شانه به شانه نسخه سال قبل قرار دهیم، متوجه خواهید شد که تنها وجه اشتراک باقیمانده میان این دو، فقط نام آنهاست. نسخه ۲۰۱۸ دارای فریم، پیشرانه، سوئینگرام، تعلیق و طراحی جدید است. این مدل سبک‌تر و باریک‌تر شده و با تکنولوژی‌های متفاوتی همراه گشته است. حتی تایرها نیز دچار تغییر شده‌اند. با این تفاسیر شاید بتوان گفت که این مدل پیشقراول مسیری جدید برای هارلی-دیویدسون باشد.

نگاه اول

هارلی دیویدسون fat bob
این موتور سیکلت از نظر ظاهری با بقیه محصولات هارلی همخوانی ندارد؛ اگزوز رو به بالا، گلگیرهای متمایز و دوشاخ جلویی معکوس، به باب چهره‌ای اسپرت و هیجان‌برانگیز بخشیده است. کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی این نسخه نسبت به مدل سال قبل و باک باریک‌تر، به ویژه برای خانم‌های موتورسوار بسیار خوشایند خواهد بود. البته قطعا برخی برای ظرفیت ۱۸.۹ لیتری باک قبلی در مقایسه با ظرفیت ۱۳.۶ لیتری باک جدید، دلتنگ خواهند شد. اگزوز دورنگ جدید اگرچه زیباست اما شاید همان رنگ ساده کرومی بهتر باشد و گلگیر عقب نیز انسان را به یاد یاماها vmax می‌اندازد.

پیشرانه

هارلی دیویدسون fat bob
باب گندهه از پیشرانه‌ای در خور نامش بهره می‌برد. یک موتور وی دوقلو هشت سوپاپ میلواکی که در دو حجم متفاوت عرضه می‌شود: یکی با حجم ۱۷۵۳ سی سی و دیگری به حجم ۱۸۶۸ سی سی. اولی توانی برابر ۷۴ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵.۵ نیوتن متری تولید می‌نماید و دومی کمی بیش از این مقادیر. نسخه مورد آزمایش در اینجا به پیشرانه ۱۸۶۸ سی سی مجهز شده که گشتاور بسیاری تولید می‌کند و از نیروی متوقف کننده موتور(ترمز موتور) در حدی مطلوب بهره می‌برد. اما در سرعت‌های بالا کمی لرزش در آن به وجود خواهد آمد. قدرت میلواکی-۸ کاملا مشهود بوده و حس اسپرت بیشتری را به موتورسوار القا می‌کند. حداکثر سرعت این موتورسیکلت به حدود ۱۷۸ کیلومتربرساعت می‌رسد که قطعا با رانندگی دائمی در یک همچین سرعتی یا گواهینامه‌تان باطل خواهد شد و یا شناسنامه‌تان.

هندلینگ، کیفیت سواری و قدرت ترمزگیری

هارلی دیویدسون fat bob
وزن کمتر به معنای شتاب بیشتر است و این موضوع به خوبی در سربالایی‌ها قابل درک خواهد بود. همچنین شاسی جدید با چیزی در حدود ۹۱ درصد سفتی بیشتر، هندلینگ بهتری را به ارمغان اورده است که این به معنای بهبود زاویه خم شدن در هنگام عبور از پیچ است. قدرت ترمزگیری پیشرانه نیز در حد کافی ارزیابی می‌شود و قبل از ورود به پیچ با گرفتن ترمز عقب و در داخل پیچ نیز با لمس چندباره دسته ترمز جلو، به خوبی می‌توان از پیچ گذر کرد. تنظیم تعلیق عقب به راحتی از طریق یک دکمه تعبیه شده در سمت راست بغل پای موتورسوار، قابل تنظیم است. اگر بدانید که در سایر مدل‌های مشابه، برای تنظیم فنر عقب بایستی صندلی را از جای خود درآورد، آنگاه پی به آسایش ناشی از این اقدام خواهید برد.

هارلی دیویدسون fat bob
عملکرد اهرم کلاچ هم کاملا نرم و دوستانه است و نیازی به کشتی گرفتن با آن وجود نخواهد داشت. از جهت گرمای اگزوز نیز هیچ مسئله نگران کننده ای وجود ندارد اما شاید در هنگام بارش باران که مجبور به پوشیدن بارانی بلند هستید، سپر حرارت‌گیر اگزوز نتواند به خوبی از آن محافظت نماید. با توجه به وزن ۳۰۶ کیلوگرمی این موتورسیکلت، نمی‌توان آن را خیلی چابک نامید اما در عوض از هندلینگ مناسبی برخوردار است.

آسایش و تجهیزات

هارلی دیویدسون fat bob
استارت بدون نیاز به کلید و پورت شارژ USB جزء تجهیزات استاندارد کلیه مدل‌های Softail در سال ۲۰۱۸ میلادی است. بایستی یک تشکر ویژه بابت نصب این پورت‌های شارژ از شرکت سازنده داشته باشیم، چرا که با توجه به وابستگی شدید ما به تلفن همراهمان و نیز استفاده از این وسیله برای مسیریابی و پیش بینی آب و هوا، در دسترس بودن منبع تامین شارژ باطری موبایل برای هر موتورسواری یک دلگرمی ویژه به همراه خواهد داشت.

هارلی دیویدسون fat bob
چراغ‌های LED جلوی باب گندهه هم یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز کننده آن است. ترمز ABS نیز در ایالات متحده به صورت یک آپشن ۷۹۵ دلاری عرضه می‌شود و این در حالیست که در اروپا به حالت استاندارد بر روی آن نصب خواهد شد. صفحه سرعت شمار تک عقربه ای باب بر روی باک آن نصب شده است که باعث می‌شود تا برای دیدن سرعت و بقیه اطلاعات، سرتان را کمی خم نمایید و مدت زمان بیشتری چشم از جاده فروبندید. موقعیت سواری آن نسبتا مناسب است اما برخی از موتورسواران گلایه هایی در این زمینه داشتند. برخورد پا با فیلتر هوا مشکلی است که امکان دارد برای افراد درشت اندام اتفاق بیفتد.

سخن پایانی

هارلی دیویدسون fat bob
با دیدن fat bob 2018 یاد این جمله معروف از استیو جابز می‌افتیم که می‌گوید: « اینجا مختص دیوانگان است»؛ چرا که هرکس در فکر تغییر دنیا بیفتد از او به دیوانه تعبیر خواهد شد و باب گندهه نیز به اندازه کافی دیوانه وار عمل نموده که بتواند دنیای موتورسواری را دستخوش تغییر سازد و یا حداقل دیدگاه طرفداران سنتی هارلی-دیویدسون را متحول سازد. این موتورسیکلت مناسب جمعیت موتورسوار چرمین پوش با افکار سنتی نیست اما این افراد تنها مشتریان هارلی نیستند. سواری نرم‌تر، شتاب بیشتر و طراحی مدرن‌تر، چیزهایی هستند که می‌تواند حکمرانی هارلی بر صنعت موتورسیکلت سازی را تا ۱۱۵ سال دیگر نیز تامین نماید. هارلی با این جهت‌گیری جوان پسندانه قادر است تا آینده خود را تضمین نماید و به نظر ما هارلی-دیویدسون راه درست را در پیش گرفته است.

2018 FXFB Fat Bob. Softail.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10174 ديدگاه)

    حکم هارلی دیویدسون ور دنیای موتور سیکلت همونیه که رنجرور تو دنیای خودرو داره
    واقعاً چیزه توپیه
    عاشق صدای خرخر اگزوزاشم
    بینظیره
    قل قل قل قل قل قل…..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. (ali (Chevy nova

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    هارلى قلدر موتورهاست
    فقط ظاهر وحشى هارلى رو نگاه کنىد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. آرش آمریکایی

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (620 ديدگاه)

    موتور سواری خیلی لذت بخشه
    فکرشو بکن سوار یه همچین موتوری بشی
    بنظرم ظاهرش مدرن‌تر و وحشی‌تر شده
    و استایلش همچنان اصالتش رو با وجود مدرنیته حفظ کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ASTON

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (213 ديدگاه)

    تصور داشتن یه هارلی اشک رو تو چشمای آدم میاره
    چقدر خوبه این هارلی
    قسمت همه بشه الهی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. Hamid.Hellcat

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    کاش من هم یکی از همون مشتریای سنتی لباس چرمی با موهای دم اسبی مالشعیر ! بدست بودم که بیخیال دنیا تو جاده ها می تازن!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ماتئوس

      ۲۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (687 ديدگاه)

      بیخیال دنیا تو جاده ها …♥️
      اما واقعیت ادمای اهنی پر فکر و خیال توی خیابونا ?

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. M.us

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    این مدل خیلی مشهور همراه iron880 رقیب اصلیشم فکر کنم ایندیان چف باشه همچنین مدل V_rodو night _rodکه این دوتای اخری محصولات عضلانی و خفن هستن من خودم night_rodو V_rod انتخابم هستن همچنین با این موتور ها یه سر بند با نقش پرچم امریکا و کت و لباس مخصوص هارلی تبدیل ،چه شود البته ماها تخیلاتمون خیلی خوبه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. حمیدرضا

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خوراک سواری تو یا جاده با درختای پاییزیه خیلی با حال میشه حجم موتورش خیلی زیاده ولی خوب با اسم و استایل کاملا هماهنگه
    اونجا جالب بود که نوشته یا شناسنامت باطل میشه یا گواهینامت حالا جالبه من کلی حرص میزدم گواهینامه موتور بگیرم حالا که گرفتم یه بارم سوار نشدم چقدر خنده داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. یاس ی

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    حتی اگه عاشق موتور نباشی با دیدن این زیبا روی قطعا عاشقش میشی.
    دایاول هم جزء اون دسته از موتورهایی که از دیدنش سیر نمیشم.

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا