موتورسیکلت

هوندا: NSS300 Forza موتورسیکلت اورژانس تهران

چندی پیش و در یکی از روزهای تابستان سال جاری، با خبر ورود به خدمت ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت امدادی (موسوم به موتورلانس) برای اورژانس تهران مواجه شدیم. به فاصله کوتاهی نیز، شاهد حضور این موتورلانس ها در اقصی نقاط شهر تهران بودیم. (و هستیم)

هوندا NSS300 Forza
بالاخره اورژانس نیز به اهمیت و کارایی موتورسیکلت در فضای شهری پی برد و آمبولانس‌های عریض و کند مجبور شدند میدان را به موتورلانس های چابک و سریع واگذار کنند!

هوندا NSS300 Forza
در واقع کارایی و مزیت موتورسیکلت در سطح معابر شهری، اورژانس را هم به استفاده بیشتر از آن ترغیب کرده تا بدین‌وسیله بتواند مدت زمان امدادرسانی و زمان رسیدن خدمات به بالای سر بیمار را تا حد زیادی کاهش دهد. (دستیابی به میانگین زمان حدود ۵ دقیقه)

هوندا NSS300 Forza
قریب به اتفاق مردم شهر تهران در طی این چند ماه، دست‌کم یک بار این موتورسیکلت‌ها را حین تردد و اجرای مأموریت در سطح معابر رؤیت کرده و به حضور آنها عادت کرده‌اند. اما کمتر کسی از مدل و مشخصات این موتورلانس ها اطلاع دارد. به همین جهت ممکن است شما نیز کنجکاو باشید تا از نام و نشان این موتورسیکلت مطلع شوید.
ما نیز تصمیم داریم در ادامه به بررسی این مرکب‌های سفید پوش نورسیده بپردازیم.

هوندا؛ انتخابی مطمئن!
پیش از هر چیز باید به وزارت بهداشت تبریک گفت زیرا در انتخاب خودش کیفیت و کارایی را در اولویت اول قرار داده و در گزینشی صحیح موتورسیکلت‌های ۲۸۰ سی‌سی جدید هوندا ژاپنی را برای ورود به خدمت مورد نظر قرار داده و به سراغ برندهای متفرقه و ارزان‌قیمت هندی و چینی نرفته است. (معمولاً در ارگان‌های دولتی این رویه مرسوم است!)

هوندا NSS300 Forza
این امکان محیا بود تا اورژانس با هزینه‌ای کمتر، موتورسیکلت‌های درجه چندم با کلاس مشابه (نظیر تی وی اس های هندی) را انتخاب کند؛ اما وزارت بهداشت با انتخاب هوندا NSS 280 سی‌سی، کیفیت و بهره‌وری را در اولویت خودش قرار داد که مسلماً این هزینه برای سلامتی مردم اقدامی شایسته است.

هوندا NSS300 Forza
با توجه به اینکه اساساً موتورسیکلت‌های هوندا به کیفیت ساخت بالا و ضریب استهلاک کم مشهور هستند، موتورلانس های اورژانس نیز با همین پیشینه می‌توانند تا سال‌هایی طولانی به‌خوبی روز اول به خدمات‌رسانی بپردازند و هزینه نگهداری کمتری داشته باشند که این موضوع بازگشت هزینه را نیز توجیه می‌کند.

قدرت مناسب
موتورسیکلت NSS300 Forza در سال ۲۰۱۳ توسط کمپانی هوندا ژاپن طراحی و رونمایی شد. (البته این موتورسیکلت در سال‌های بعدی نیز به‌روزرسانی‌هایی ازجمله در گیربکس داشته که احتمالاً جدیدترین ورژن آن به خدمت اورژانس تهران درآمده)

هوندا NSS300 Forza
اما هوندا NSS300 برخلاف نامش که مقداری غلط‌انداز است، حجم ۳۰۰ سی‌سی ندارد بلکه حجم موتور حقیقی آن ۲۷۹ سی‌سی است.
نکته جالب دیگر اینکه انجین این موتورسیکلت ۴ سیلندر ۴ زمانه است و از طراحی خاصی بهره می‌برد.
انجین آن معادل ۲۷ اسب بخار قدرت دارد که نسبتاً مقدار قدرت قابل قبولی برای یک اسکوتر است.
حداکثر گشتاور آن نیز معادل ۲۵.۷Nm به ازای ۶۰۰۰ دور در دقیقه محاسبه می‌شود.

هوندا NSS300 Forza
سیستم سوخت‌رسانی انجین فورزا از نوع انژکتوری PGM-FI بوده و سیستم خنک‌کنندگی آن هم از نوع CAE مایع خنک است.
اگزوز مجهز به کاتالیزور دو هسته‌ای است که در مجموع استاندارد آلایندگی یورو ۳ را برای آن به ارمغان آورده.
اما مزیت اصلی این انجین در کنار شتاب و ظرفیت حمل مناسب، بهره‌وری اقتصادی و مصرف سوخت کم آن است.

هوندا NSS300 Forza
با توجه به طراحی خاص انجین، میانگین مصرف سوخت این موتورسیکلت ۲۸۰ سی‌سی چهار سیلندر در هر صد کیلومتر رقمی حدود ۳.۲۴ لیتر ارزیابی می‌شود. (ظرفیت طی مسافت ۳۰.۸ کیلومتر به ازای هر لیتر در معابر شهری توسط منابع معتبر اعلام شده است)
این میزان مصرف برای یک انجین چهار سیلندر و اسکوتری با این نوع ساختار، رقم نسبتاً مناسبی است. (ظرفیت باک نیز حدود ۱۲ لیتر است)

طراحی اصولی و کارآمد
موتورسیکلت فوق در کلاس اسکوترها جای می‌گیرد.

هوندا NSS300 Forza
اسکوترهای با حجم قدرت انجین بالا معمولاً برای تورهای توریستی، امور ورزشی و یا در موارد خدماتی (مثل موتولانس) طراحی و تولید می‌شوند.
معمولاً موتورسیکلت‌های این سگمنت به فضای نشستن راحت راکب، فرمان‌پذیری نرم و تعادل بالا مشهور بوده و به‌طور خاص برای محیط‌های شهری مناسب هستند.

هوندا NSS300 Forza
در این کلاس، معمولاً انجین در مرکز ثقل موتورسیکلت قرار داشته، پاهای راکب بر روی یک سطح کاملاً تخت قرار می‌گیرد و کف موتور حالت صفحه‌ای شکل مسطح دارد.
NSS300 فورزا در حالت عادی با وزن خالص ۱۹۲ کیلوگرمی‌اش، ظرفیت حمل عالی دارد.

هوندا NSS300 Forza
قابلیت حمل دو نفر راکب در کنار فضای بار و نصب باکس در عقب و کناره‌های زین همراه با فضای خالی زیر صندلی که برای جایگیری دو عدد کلاه ایمنی فضای خالی دارد، مجموعاً این فضاها برای استقرار تجهیزات درمانی تکنیسین اورژانس مناسب است.

هوندا NSS300 Forza
بدنه فولادی با طراحی آئرودینامیکش، فرمان‌پذیری خوبی را در ترافیک‌های شلوغ شهری ارائه می‌دهد و در سرعت‌های بالا نیز با ثبات است.
رینگ جلو ابعاد ۱۴in x 3.0in و رینگ عقب نیز ۱۳in x 4.0in سایز دارد.

هوندا NSS300 Forza
ارتفاع کوتاه زین که معادل ۷۱۶ میلی‌متر است باعث می‌شود که NSS300 سواری بسیار راحتی داشته باشد.

هوندا NSS300 Forza
عرض ۵۸۰ میلی‌متری نیز نسبتاً برای عبور در ترافیک و مسیرهای باریک قابلیت مانور پذیری مناسبی دارد.

ایمنی
ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی ABS هستند. دیسک جلو ۲۶۰ میلی‌متری با دو پیستون است. دیسک عقب نیز ۲۴۰ میلی‌متر با پمپ تک پیستون است که به نظر می‌رسد کنترل‌پذیری ایمن و قابل قبولی را به همراه داشته باشند.

موتورلانس های کارآمد
با توجه به فضای حمل مناسبی این موتورسیکلت که به آن شاره کردیم، قاعدتاً موتورلانس اورژانس تجهیزات درمانی قابل‌توجهی را می‌تواند حمل کند.
طبق اعلام اورژانس تهران، موتورلانس های هوندا NSS300 فورزا مجهز به تجهیزات پزشکی مدرن ازجمله دستگاه شوک الکتریکی خودکار، دستگاه تنفس مصنوعی، تجهیزات کامل احیای قلبی – ریوی، دارو، پانسمان و ست زایمان هستند.

هوندا NSS300 Forza
در مجموع موتورلانس اورژانس تهران سرعت و شتاب بالایی دارد. ظرفیت حمل بار خوب آن برای حمل تجهیزات پزشکی مناسب است. ابعاد کم عرض آن در معابر شهری، آن را به محصولی کارآمد برای خدمات‌رسانی امدادی در سطح شهر تبدیل کرده است که در صورت توسعه و تعمیم ناوگان به سایر شهرهای پرجمعیت کشور می‌تواند مسئله کیفیت و سرعت امدادرسانی اورژانس را به طرز چشمگیرتری افزایش دهد. (همان‌طور که تا به امروز در شهر تهران تأثیرگذاری بسیار مثبتی در خدمت‌رسانی اورژانس داشته است)

نویسنده: احمد جمشیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (87 ديدگاه)

    خدا رو شکر ماشین های اورژانس حداقل نسبتا به روزن
    ون اسپرینتر بنز و هوندا

    موافقم 8
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    کاش پلیس یه اقدامی میکرد بشه مردم عادی هم از این موتورسیکلت ها استفاده کنن خیلی بده ما هنوز سوار ۱۲۵ میشیم که نه میشه به روزش کرد نه ایمنی خاصی داره

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۵ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      کسی به فکر جون ملت نیست فقط سود

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۵ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      البته توی ایران موتورسیکلت رو به عنوان یه وسیله دم دستی یا حتی مخصوص فقرا میشناسن این موتور 5000 پوند قیمتشه که با قیمت امروز 28600000 تومان میشه حالا عوارض گمرکی ومالیات و این چیزا بهش اضافه بشه آیا کسی حاضر میشه پول مثلا تیبا رو بده به یه موتورسیکلت؟
      اصلا موتوری مثل آپاچی 160 قیمتش76169 روپیه است که به قیمت امروز میشه 5030000 تومان و توی بازار تقریبا 6500000 قیمتشه آیا فروشش یک دهم طرح هوندا هست؟
      وقتی مردم یه جنسی رو نخرن طبیعتا کسی هم پیدا نمیشه بخواد واردش کنه یا حتی تولیدش کنه. من که فکر نمیکنم بازار موتورسیکلت ایران تغییری بکنه ایشالا که مسئولین هم به فکر موتورها نمی افتن که بخوان وضعشو بدتر کنن مثل بازار خودرو!

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. ahmad

        ۸ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        البته اگر واقعا تصمیم جدی برای واردات موتورسیکلت های با کیفیت و استاندارد وجود داشته باشه، گزینه های بسیاری در دسترس هست.
        شما هوندا فورزا 300 رو مقایسه نکنید چون این موتور حجم و کلاسش مقداری بالاتر از موتور های معمولیه
        وگرنه همین هوندا خیلی موتورسیکلت های استاندارد دیگه با حجم پایین تر (125 و کمتر) داره که استاندارد و کیفیت به روز دارن و مدرن هستن و قیمتشون هم مناسبه.
        یا بسیاری برند های دیگه هستن که موتورسیکلت های استاندارد با کیفیت و قیمت ارزان تولید میکنن
        اما مشکل در جای دیگست
        بازار موتورسیکلت هم دقیقا مثل بازار خودرو دچار فساد سودجویی انحصارگرایانه و رانتی است
        عده ای سودجو وابسته به نهاد های ناظر، از واردات قطعات چینی و مونتاژ موتور های اصطلاحا طرح هوندا نا ایمن و پر سر و صدا (هرکدوم به اندازه یک خاور آلودگی صوتی گوشخراش دارن لامصبا! :) ) سود کلانی میبرن و با انحصار و ممنوعیت و تحت لوای دروغین حمایت از تولید ملی دارن این چرخه باطل فساد و تولید موتورسیکلت های غیراستادارد رو ادامه میدن.
        هر جاییی هم که انحصار باشه طبیعتا از تنها گزینه موجود (هرچقدرم که گزینه بد و افتضاح باشه) استقبال میشه چون چاره دیگری نیست!

        موافقم 7
        مخالفم 0
  3. Mohamad

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (812 ديدگاه)

    عجب موتورسیکلت باحالی
    کسی میدونه قیمت اینا چنده تو بازار؟ اگه تو بازار نیست در صورت ورود به بازار ایران چند قیمت میخوره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام توی بازار ایران هست واقعا موتورش عالیه بخصوص برای مسافتهای طولانی وجاده ای من خودم دارم خیلی سواریش عالیه هرقیمتی هم باشه می ارزه

      موافقم 7
      مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    این نشان دهنده شخصیت والای وزیر بهداشته که ارزش قائل شدن برای بیمار
    دکتر هاشمی واقعا مرد فهمیده ای هستن
    دقیقا مثل وزیر کشاورزی که با وقاحت تموم جلوی دوربین توهین میکنه به کشاورز زحمتکش

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    مریضو با این میبرن یا پزشکو با این میارن؟ باشد که مریضی نباشه هیچ جای دنیا ..

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. ahmad

      ۵ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      پزشک و متخصص اورژانس، راکب این موتورسیکلت هست و برای امدادرسانی فوری بالای سر بیمار حاضر میشه
      اگر درمان در محل کافی باشه همونجا با امکانات موتورلانس درمان سرپایی میکنه
      اگرم وضعیت حاد باشه بیمار رو تا زمان رسیدن آمبولانس و انتقال به بیمارستان در وضعیت مناسبی قرار میده… (درمان های اولیه و حیاتی رو انجام میده)

      موافقم 6
      مخالفم 1
    2. پژمان

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (46 ديدگاه)

      بعد از تماس با اورژانس ازتون در مورد بیمار سوالاتی میکنن بعد اینا میان اگه طرف پا شد که هیچی اگه نه آمبولانس میاد میبره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. A.B

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (208 ديدگاه)

    محدود خبر خوب این روزهای بد ایرانه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. عارف

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    اینکه وزارت بهداشت سراغ هنودا رفته خیلی خوبه ولی با توجه به آلودگی هوای پایتخت آیا استاندارد الایندگی یورو 3 برای موتورسیکلتی که تو سال 2017 وارد شده مناسبه؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Mohsen

      ۵ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (77 ديدگاه)

      استاندارد الایندگی موتور ها کلا متفاوته موتوری که هوندا هنوز رو خط تولید داره شاید بهترین نباشه (چون یه خورده قدیمی شده) ولی قطعا قابل قبول هست

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. یوسف

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    امیدوارم وزارت بهداشت هرچه زودتر این موتورلانس هارو مزایده بزاره ، مابریم یکیشو بخریم :)))
    والا ، پول صفرشو که نداریم ، حداقل ناوگان بهداشت نو میشه ما مردم فقیر هم یه حالی بکنیم
    اگه مزایده شد هرکی اینو میخونه یه خبر به من بده یه ناهار مهمونش میکنم ***

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا