موتورسیکلت

چرا توربوشارژر در موتورسیکلت‌ها متداول نشد؟

توربوشارژ در خودروها بسیار محبوب است اما در موتورسیکلت‌ها کمتر دیده می‌شود. وزن اضافی، هزینه بالا و دشواری کنترل، از رواج این فناوری در موتورسیکلت‌ها جلوگیری کرده است.

برای علاقه‌مندان به خودرو، صدای عملکرد توربوشارژر بسیار هیجان‌انگیز است. صدای تأثیرگذار توربوشارژر، تجربه‌ای است که بسیاری از دوستداران خودرو در سراسر جهان آن را تحسین می‌کنند. توربوشارژرها در ابتدا در خودروهای اسپرت محبوبیت یافتند اما امروزه در انواع وسایل نقلیه، از خودروهای شهری سه سیلندر کوچک تا کامیون‌های سنگین تجاری، به کار می‌روند. بااین‌حال، گروهی از علاقه‌مندان به وسایل نقلیه از این فناوری بی‌بهره مانده‌اند: طرفداران موتورسیکلت. چرا موتورسیکلت‌های توربوشارژ این‌قدر کمیاب هستند؟

افزودن توربوشارژر نه‌تنها قدرت موتور را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند مصرف سوخت را نیز بهبود بخشد. به همین دلیل، برخی خودروسازان یک یا چند سیلندر را حذف و توربوشارژر را جایگزین آن می‌کنند. این روش برای خودروها بسیار مؤثر است اما در موتورسیکلت‌ها، استفاده از توربوشارژر با پیچیدگی‌های بیشتری همراه است. در نگاه نخست، نصب توربوشارژر روی یک وسیله نقلیه دوچرخ با چند چالش مهندسی همراه است. برای مثال، نسبت قدرت به وزن تغییر می‌کند و این امر تجربه رانندگی را دشوارتر می‌سازد. همچنین، هزینه‌های بالای این فرآیند باعث می‌شود تولیدکنندگان تمایل کمتری به استفاده از آن داشته باشند.

مشکل وزن

موتورسیکلت‌ها برای وزن کم و مانورپذیری بالا طراحی شده‌اند. افزودن توربوشارژر وزن موتورسیکلت را افزایش می‌دهد. البته دستگاهی که ممکن است ۱۴ تا ۱۸ کیلوگرم وزن داشته باشد، در ظاهر تأثیر چندانی ندارد اما واقعیت این است که نصب توربوشارژر فرآیندی ساده نیست. برای عملکرد صحیح توربوشارژر در موتورسیکلت، نیاز به اجزای اضافی مانند اینترکولر، لوله‌کشی اگزوز بیشتر، خطوط روغن و خلأ، سیم‌کشی برقی، حسگرها و سوپاپ تخلیه است. این اجزا به‌سرعت وزن کلی موتورسیکلت را افزایش می‌دهند. موتورسیکلت‌ها باید سبک و چابک باشند اما وزن اضافی، مانورپذیری آن‌ها را، به‌ویژه در ترافیک سنگین، به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. برخلاف خودروها که به‌طور ذاتی تعادل دارند، موتورسیکلت‌ها به تعادل راننده وابسته‌اند. یک موتورسیکلت سنگین در فضاهای محدود یا هنگام نیاز به بلند کردن فیزیکی آن، برای راننده چالش‌برانگیز خواهد بود.

مشکلات ایمنی

توربوشارژرها به تولید قدرت ناگهانی اما با تأخیر شناخته می‌شوند که کارشناسان آن را «تأخیر توربو» می‌نامند. این افزایش ناگهانی قدرت در خودروها هیجان‌انگیز است، اما در موتورسیکلت، به‌ویژه در پیچ‌ها یا سطوح لغزنده، کنترل را دشوار می‌کند. این موضوع حتی برای رانندگان باتجربه نیز می‌تواند خطر ایمنی ایجاد کند. با وجود جذابیت توربوشارژ برای علاقه‌مندان به سرعت، استفاده از آن در موتورسیکلت همیشه توجیه‌پذیر نیست. سیستم توربوشارژ پیچیده و پرهزینه است و به چیزی بیش از یک کیت توربو نیاز دارد. ممکن است گیربکس، لاستیک‌ها و سیستم ترمز نیز برای تحمل افزایش قدرت نیاز به ارتقا داشته باشند. بااین‌حال، افزایش قدرت ممکن است کمتر از حد انتظار باشد. برای مثال، یک سیستم توربو در خودرو معمولاً ۲۵ درصد قدرت را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، یک موتورسیکلت ۵۰۰ سی‌سی با ۶۰ اسب بخار، با توربوشارژر به‌صورت تئوری تنها ۷۵ اسب بخار تولید می‌کند؛ یعنی افزایشی ۱۵ اسب بخاری که با توجه به هزینه‌ها، چندان چشمگیر نیست. جایگزینی ساده‌تر و مناسب‌تر، افزایش حجم موتور است. این روش قدرت را بدون مشکلات ناشی از توربوشارژر افزایش می‌دهد. برخی معتقدند سیستم‌های کنترل کشش می‌توانند قدرت توربو را مدیریت کنند اما این کار تجربه رانندگی را پیچیده‌تر می‌کند. درمجموع، به نظر می‌رسد معایب توربوشارژ در موتورسیکلت‌ها از مزایای آن بیشتر است.

تاریخچهٔ موتورسیکلت‌های توربو

افتخار تولید اولین موتورسیکلت با فناوری توربوشارژ به کاوازاکی Z1R-TC تعلق دارد اما هوندا CX500 Turbo را باید آغازگر سه سال شور و هیجان برای موتورسیکلت‌های توربوشارژ دانست. در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳، کاوازاکی، یاماها و سوزوکی با معرفی مدل‌های جدید به رقابت با هوندا CX500 Turbo پرداختند اما تولید این موتورسیکلت‌ها در سال ۱۹۸۵ به‌طور کامل متوقف شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4538 ديدگاه)

    ای بابا این توربو شارژ بیخود و دردسر بخواد بیاد تو موتور دیگه هیچی نوکش میپره بالا از کنترل خارج میشه سکندری میزنتت زمین .
    کلا خیلی بیخوده ماشین بایستی یا موتور تنفس طبیعی باشه یا برقی وسلام

    موافقم 10
    مخالفم 24
    1. فرشید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (378 ديدگاه)

      “ای بابا این توربو شارژ بیخود و دردسر بخواد بیاد تو موتور دیگه هیچی…”
      لطفن توضیح بفرمایید چرا بیخود و دردسر! تجربه مالکیت ماشین مجهز به توربو رو داشتید؟ فناوری که وزن رو کاهش، گشتاور و قدرت رو تا 25 درصد افزایش و مصرف سوخت رو هم کاهش میده بعلاوه باعث کم شدن آلایندگی میشه چطور بیخود هست؟ ماشین توربویی که داشتید چه مشکلاتی ایجاد کرد؟ آیا این تکنولوژی در کشور ایران بیخود هست با به طور کلی در سطح جهان؟

      1. ممد ژانگولر

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (4538 ديدگاه)

        فرشید داداش کلا توربو یعنی حساس بودن به بنزین .یعنی دردسر یعنی سرطان .یعنی ماشینت یا آروم میره یا گر میگیرتش یهو میپره و میکنه .یعنی صلب آرامش
        الانم تو ایران همه به این نتیجه رسیدن با این کیفیت بنزینها برن سراغ ماشینهای قدیمی بدون توربو

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. فرشید

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (378 ديدگاه)

          دوست عزیز مشکل فناوری توربو نیست مشکل بنزین ایرانه. حتی موتورهای تنفس طبیعی هم به خاطر یورو 2 بودن بنزین ایران آسیب میبینن. مثل EF7. دوستم به خاطر بنزین و ناک زدن مداوم مجبور به باز کردن موتور دناش شد. مگه موتورهای فسیل چهل پنجاه سال پیش مثل XU7 و یا XU5 که راندمان پایین، مصرف سوخت بالا و قدرت کم از مشخصاتشون هست ولی به جاش به خاطر تراکم پایین حساسیت چندانی ندارند. اینجوری هم نیست که ماشین آروم بره یا یکدفعه بپره. در کنار کیفیت بنزین، از موقعیت جغرافیایی شهر محل زندگی تا نحوه رانندگی و کیفیت ساخت و خیلی چیزای دیگه توی این قضیه موثره. دوستم پنج ساله آریزو 5 توربو داره و مدام بین کرمانشاه و خرم آباد در حال رفت و آمده و تا حالا مشکلی نداشته

        2. ممد ژانگولر

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (4538 ديدگاه)

          داداش فرشید دقیقا درست گفتی و حرف خودمو زدی .
          به هر حال ماشینو باید تو ترافیک و تیکه تیکه گاز و ترمز تست کرد . مسیر مستقیم باشه پرایدم جوابه .
          ولی در کل توربو آخرین نفسهای سوخت فسیلیه که معرفی شده. بعدش باید سوییچ کرد رو برقی و همینم میشه

  2. hosen

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    وقتی با همون حجم کم هم اینقدر توان میگیرن دیگه لزومی به توربو نیست

    موافقم 26
    مخالفم 2
  3. SepehrV10

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (150 ديدگاه)

    برای علاقه‌مندان به خودرو، صدای عملکرد توربوشارژر بسیار هیجان‌انگیز است. صدای تأثیرگذار توربوشارژر، تجربه‌ای است که بسیاری از دوستداران خودرو در سراسر جهان آن را تحسین می‌کنند

    اتفاقا برعکس، توربو شاید رو عملکرد بعضی ماشینا تاثیر خوب بزاره هرچند لگ اولیه هم داره صدای واقعی و اصلی و خالص ماشینو از بین میبره و اصطلاحا خفه میکنه
    اگه به لیست خوش صدا ترین پیشرانه ها و خودرو های دنیا سر بزنین میبینین که تقریبا همه تنفس طبیعی و تعداد محدودی هم سوپرشارژن

    موافقم 17
    مخالفم 6
    1. آرین

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (565 ديدگاه)

      اینحا منظور همون
      suuuuuuuutototototototototo
      معروفه

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. V12

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      کاملا حرفتون درسته 👍☺️
      البته ماشین های توربویی هم وجود دارن که به صدای زیبای توربو معروفن ؛ نمونه اش سوپرا هست که واقعا خیلی صدای جذابی داره

      موافقم 11
      مخالفم 1
    3. فرشید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (378 ديدگاه)

      دوست عزیز بعد از سی سال تجربه و داشتن انواع اقسام ماشین ها خدمتتون میگم. هیچ لذتی در صدای موتور ماشین نیست جز سردرد و کلافگی. این چیزا فقط از دور جالبه. بیشتر برنامه های سرگرمی خودرویی مثل تاپ گیر این اشعار رو توی ذهن مردم کردن. عموماً نوجوون های هفده هجده ساله به این چیزا ذوق میکنن چون متناسب با سنشون دنبال توجه و دیده شدن هستن. ماشین باید آروم و ساکت باشه تا بتونی از شنیدن صدای موزیک خالص و اصیل لذت ببری. نه صدای چرخ روی آسفالت، نه صدای برخورد باد با کابین و نه هوای کولر و موتور نباید مزاحم آرامش و سکوت سرنشین ها بشه

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. ممد بین ممد بالا و ممد وسط

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (89 ديدگاه)

        صدای انجین ماشین صدای فریاد علمه
        صدای نعره‌ی هزاران مهندس و طرّاحه که درطول تاریخ برای “شتاب” و “قدرت” تلاش‌کرده اند.
        صدای نظم و هماهنگیه!
        صدای هوش و نبوده!

        صدای تکنولوژی‌عه

      2. SepehrV10

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (150 ديدگاه)

        فقط صدای خودرو های فرسوده در کشور خودمونه که اینجوریه
        صدای استاندارد سوپر اسپرت ها و انواع خودرو های پرفورمنس استاندارد
        نه تنها گوش خراش نیست بلکه گوش نوازم هست

  4. Yaghoob

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (626 ديدگاه)

    بر خلاف مالکان خودرو. مالکان موتور سیکلت در خیلی از مواقع خودشون موتورشون رو تعمیر می‌کنند. به همین دلیل از پیچیدگی استقبال نمی‌کنند.

    موافقم 13
  5. Roody

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    بطورکلی توربو فقط روی موتور های دیزل بسیار عالی جواب داده.تاحالا به صدای یه موتور توربودیزل ۶سیلندر توحداکثر توانش دقت کردین؟
    خیلی پرابهت ولذت بخشه.

    موافقم 10
    1. ممد

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      هر روز دارم می‌شنوم
      (اتوبوسی که سوار میشم ۶سیلندر خطّی توروبودیزل‌عه)

      1. Roody

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (28 ديدگاه)

        اون صداخفه کن داره که هم خیلی صداروکم میکنه هم ارتعاشاتشو میگیره.منظورم یه چیزی تومثل بولدوزرکاترپیلارD7بود وقتی دوربالا میزنه

  6. راوی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    تو کشوری مثل ایران که بنزین ارزونه توربو شارژ یه قطعه هزینه بر و به ضرر مصرف کننده هستش
    برای خودرو 6 سیلندر تنفس طبیعی بهترین گزینه هست با نصب کاتالیزور استاندارد
    برای موترو سیکلت هم بجای نصب توربو شارژ تعداد سیلندرها رو بیشتر کنن و حجم رو ببرن تا سقف 500 سی سی

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. JDM سابق

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1028 ديدگاه)

    موتور سیکلت هوا خنکه حرارتش بالاست توربو شارژ نمیتونه کامل توانش و ارایه بده

  8. amirboss

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    استفاده از توربو شارژر به تنهایی اونم روی موتورسیکلت بخصوص موتورهای کم حجم کار خیلی احمقانه ای هست!
    حتی نمونه های حجیم هم کمتر از این پدیده استفاده میکنند و از فشار هوای ایجاد شده در سرعت های بالا برای تغذیه بیشتر موتور استفاده میکنن

  9. HFball

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (239 ديدگاه)

    عجیب مثل استار تویین تاندر استار

  10. Carbonado Aventador

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4515 ديدگاه)

    باز سوپر شارژ منطقی تره
    و کاواساکی هم استفاده میکنه

  11. ممد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    رو موتور توربو ببندن دورموتور به ردلاین برسه توربوعه پای موتورسوار رو میکشه تو خودش😂😂😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا