میز خبر

میز خبر: از سکته ناقص تولید تندر 90 تا جدیدترین آمار تولید خودرو

هرچند برخی از رسانه‌های خارجی به نقل از مدیران دو شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن و رنو، خروج این شرکت‌ها از بازار ایران را حتمی خوانده‌اند، اما خودروسازان داخلی و مسئولان صنعتی کشور هنوز ختم همکاری این دو خودروساز فرانسوی با ایران را قطعی نخوانده‌اند.


در این زمینه یک مدیر خودروساز در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کند که با وجود ادعای برخی از رسانه‌های خارجی، این دو شرکت هنوز به شرکای ایرانی خود، قطع همکاری را به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند. درهرحال آنچه مشخص است شرکای فرانسوی ایران اگرچه در ظاهر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را پذیرفته‌اند، اما در عمل تمایلی به قطع رابطه با خودروسازان داخلی ندارند، به‌طوری‌که روز گذشته محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم به جلسات خودروسازان با شرکت پژو اشاره و اظهار کرده پژو در این جلسات اعلام کرده با شرایط جدید بین‌المللی نمی‌تواند با ایکاپ ادامه دهد؛ اما همکاری خود را با طرف ایرانی به امید گشایش دوباره معلق خواهد گذاشت و به‌صورت کامل همکاری را قطع نمی‌کند.

tondar-facelift
صالحی‌نیا در این گفت‌و‌گو همچنین بر محکومیت فرانسوی‌ها در خروج از ایران تأکید و حتی پژو را ملزم به پرداخت جریمه کرده است؛ در نهایت این نکته را مورد اشاره قرار داده که تعلیق همکاری فرانسوی‌ها با ایران باعث کاهش حجم تولید تعدادی از محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی شده است؛ اما اظهارات معاون وزیر صنعت حاوی دو نکته اساسی نیز است. یکی قطع کامل تولید محصولات پلتفرم x۹۰ یعنی تندر ۹۰، ساندرو و محصولات فیس لیفت شده این خودروها و دیگری تولید یکی از محصولات شرکت ایکاپ بدون حضور پژو و به‌صورت مستقل و کاملاً ایرانی.

  • جدیدترین آمار تولید خودرو در کشور

تیرماه امسال تولید انواع خودرو در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به‌طور میانگین ۸/ ۲۲ درصد کاهش یافت.


به گزارش ایسنا و بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده، تولید انواع خودرو از ۱۲۸ هزار و ۷۴۷ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۹۹ هزار و ۴۱۴ دستگاه طی تیر امسال کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری با کاهش ۲۳ درصدی همراه بوده و از ۱۲۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به ۹۲ هزار و ۹۱۲ دستگاه رسید. تولید انواع ون اما صعودی بوده و با رشد ۶/ ۲۷۰ درصدی از ۵۱ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۸۹ دستگاه افزایش یافت. برخلاف ون اما تولید انواع وانت با کاهش ۱/ ۲۷ درصدی همراه بوده و از ۶ هزار و ۶۸۱ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به چهار هزار و ۸۷۲ دستگاه کاهش یافت. تولید انواع اتوبوس نیز ۱/ ۵۴ درصد کاهش یافته و از ۱۷۰ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به ۷۸ دستگاه رسید؛ اما تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس صعودی بوده و با رشد ۷/ ۱۰۳ درصدی از ۸۱ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۶۵ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز افزایش یافته و با رشد ۸/ ۲ درصدی از یک هزار و ۱۶۵ دستگاه در تیرماه سال گذشته به یک هزار و ۱۹۸ دستگاه رسید. در چهار ماه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر اندکی کرده و تنها حدود یک‌دهم درصد کاهش یافته است. بر این اساس، تولید انواع خودرو از ۴۳۶ هزار و ۴۱۳ دستگاه در چهار ماه نخست سال گذشته به ۴۳۶ هزار و ۱۳۶ دستگاه رسید.

  • توقف ارائه خودرو برای نوسازی تاکسی

ایسنا: مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با بیان اینکه ۸۱ هزار خودرو فرسوده در سامانه نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: تعداد خودروهای نوسازی شده در نیمه مردادماه امسال تنها ۳۰۷ خودرو است و به دلیل توقف ارائه خودرو از سوی خودروسازها نوسازی تاکسی‌ها طبق برنامه پیش نرفته است.


علیرضا قنادان در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های مهم در تاکسیرانی، نوسازی ناوگان است، اظهار کرد: در سال ۹۵، ۱۱ هزار و ۶۰۰ خودرو در قالب طرح ملی وزارت کشور نوسازی شدند و در سال ۹۶ این تعداد به ۴۴۰۰ خودرو رسید. وی با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش نوسازی در این سال این بود که خودروسازها به دلیل عدم انجام تعهدات گمرک، نوسازی خودروهای فرسوده را متوقف کرده بودند، گفت: در سال ۹۷ نیز ۱۴ هزار خودروی فرسوده مشمول نوسازی شده بودند و امسال حداقل ۱۰ هزار خودرو نوسازی می‌شوند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ادامه داد: ۸۱ هزار خودرو در سامانه نوسازی ثبت‌نام کردند و در صف انتظار هستند. تعداد خودروهای نوسازی شده در نیمه مردادماه امسال تنها ۳۰۷ خودرو است و به دلیل توقف ارائه خودرو از سمت خودروسازها نوسازی ناوگان طبق برنامه پیش نرفت.

نام خودرو

قیمت (میلیون تومان)
پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۵۷

پژو ۲۰۷ اتومات

۹۰
تندر E2 پارس خودرو

۷۰

تندر اتومات

۸۰
تیبا ۲

۳۳/۵

ساینا

۳۴
پراید ۱۳۱

۲۶/۵

دنا پلاس

۸۰
رانا

۴۳

سمند EF7

۴۲
ساندرو استپ وی

۹۹

سراتو اتومات آپشنال

۱۶۰
پارس تندر

۷۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. نویدی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (409 ديدگاه)

    فقط از قیمت دنا پلاس خندم میگیره!
    سمند رو فیس لیفت کردن قیمتش دو برابر شد،اسمشم شد دنا!!!
    یعنی کسی هم پیدا میشه بابت دنا هشتاد میلیون و بابت تندر ۷۰ میلیون پول بده؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (522 ديدگاه)

      داداچ ما ملت همیشه در صحنه هستیم که داریم بابت ساندرو(!) 100 میلیون ناقابل میدیم!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mahdy

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    دوستان مثل اینکه اون روزی که منتظرش بودین داره از راه میرسه(نابود خودروسازا)
    خدایا شکرت
    بعضی ها بهانه بیکار شدن کارگر هارو میارن
    دولت اگه به هر کارگر که اخراج میشه همون مبلغی که موقع کار کردنش از کارخونه میگرفته بده خیلی به نفعشه میدونین چقدر از بی وجدانی اینا داریم ضربه میخوریم ؟؟؟ مصرف سوخت های بینهایت نسبت به حجم موتورشون که علاوه بر مصرف بنزین این کشور باعث آلودگی هوا و به وجود اومدن کلی بیماری و مجبور کردن دولت برای واردات دارو و انرژی و روحیه ای که این هوا از مردم میگیره !!! فقط یه قلم مشکل مصرف سوختشون و آلایندگی هاشون ببینید چه هزینه ای داره حالا بشمر برو تا آخر(کلی نقض عضو و تلفات و جراحات و … که هرکدوم انقدر دردسر دارن ببین چجوری دارن شیره این ملتو می مکن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammad future

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (12 ديدگاه)

      شما مطمئنی تو کار خودت با وجدان کار میکنی که اینقدر از وجدان و نابودی خودروسازها میزنی خیلی از شرکت های تولید کننده لوازم مختلف از لوازم خانگی تا مواد غذایی دارن مثل خودرو ساز ها تولید میککند با همون کیفیت در ضمن ادارات دولتی خیلی خیلی خیلی بی کیفیت و بی وجدان تر از خودرو ساز ها هستند دزدی از کار تو ایران یه امر عادی هستش شما قبل از همه به کار خودت برس و خودت رو اصلاح کن بعد بیاد واسه خودروساز ها ایراد بگیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mahdy

        ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        سایت خودروییه چه ربطی به اداره های دولتی داره برادر؟
        شما مطمئنی من تو کارم بی وجدانم که میگی خودتو اصلاح کن ؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. emad1990

        ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        محمد فیوچر بوی لجن وکثافت خودروسازی رو برداشته. حرفای امثال تو هم نمیتونه این بو رو ببره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. مسعود مسگری

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (22 ديدگاه)

    افتضاح و فاجعه خودرو سازی کشور را می شود در عکس سوم همین پست به راحتی مشاهده کرد بدون این که نیازی به توهین به دیگر کاربران باشد. حداقل هفت نفر زیر یک پرشیا ایستاده اند که چهار نفر در جلو و حداقل سه نفر در عقب! با این بازدهی تولید پنجاه سال که هیچی پانصد سال دیگر هم خودروساز نمی شویم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا